تکمیل طرح رینگ آبی شهر تهران تا ۲ سال دیگر

۷۵ درصد طرح فاضلاب استان تهران به پایان رسید

75 درصد طرح فاضلاب استان تهران به پایان رسید
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «محمد پرورش» امروز (سه شنبه) در بازدید از غرفه ایرنا در نمایشگاه مطبوعات افزود: با اجرای طرح رینگ آبی شهر تهران به دنبال این هستیم که اگر مانند دهه 80 که خشکسالی های بدی داشتیم و منابع سطحی به شدت کاهش پیدا کرد، بتوانیم تامین پایدار آب را داشته باشیم.
پرورش ادامه داد: این پروژه بزرگ با 10میلیارد ریال اعتبار از نظر طرح پدافند غیرعامل، شهر تهران را بیمه می کند، یعنی اگر روزی کار یکی از تصفیه خانه های شهر تهران بر اثر خرابکاری متوقف شود، آب آن منطقه از طریق تصفیه خانه های دیگر به طور موقت تامین می شود.
به گفته وی، اکنون اتصال تصفیه خانه پنج به چهار در حال اجراست و بزودی محدوده اجرای طرح به منطقه همت گسترش می یابد.

** طرح سلامت
مدیرعامل آبفای تهران هدف از اجرای طرح سلامت را یکسان سازی کیفیت آب تهران در همه نقاط این شهر بیان کرد و گفت: اگر چه اکنون آب شهر تهران در همه نقاط از کیفیت استانداردی برخوردار است و اگر مشکلی در این زمینه وجود داشته باشد حتما اطلاع رسانی می شود اما کیفیت آب در برخی نقاط بهتر از مناطق دیگر است.
پرورش افزود: در گذشته های دور، آب تهران از بلوار ارتش، شمال شرق تهران، منطقه آیت الله کاشانی و منطقه تهرانپارس و حکیمیه وارد شهر می شد اما بسیاری از معضلات شهر تهران در مورد آب مربوط به توسعه لجام گسیخته شهر است.
مدیرعامل آبفای تهران ادامه داد: برای ارتقای کیفیت آب در همه نقاط به صورت پایدار در 6 سال گذشته طرح های زیادی انجام شد تا آب به جنوب تهران منتقل شود.
به گفته وی، یکی از این پروژه ها طرح ماملو به طول 80 کیلومتر بود که 2.5 سال پیش بهره برداری شد، وآب باکیفیت را به شهرری، مشیریه و شرق تهران تا سلیمانیه و محلاتی پایین می رساند.
پرورش اضافه کرد: در جنوب غرب تهران نیز خط لوله ای آب را از تصفیه خانه کن به جنوب تهران و پایین مهرآباد و منطقه یافت آباد می برد که 2 ماه قبل توسط رییس جمهوری افتتاح شد.

** طرح فاضلاب شهر تهران
مدیرعامل آبفای استان تهران گفت: اکنون 75 درصد طرح فاضلاب استان تهران به پایان رسیده است و بر اساس برنامه ریزی ها این طرح تا سال 1400 تکمیل می شود.
«این طرح از جنوب شهر به سبب آسیب پذیری بیشتر آغاز شده و به طرف شمال شهر در حال گسترش است.
به گفته پرورش، خروجی طرح فاضلاب تهران پس از تکمیل، حدود 750 میلیون متر مکعب آب در سال است که 400 میلیون آن به آبخوان ها تزریق می شود، 300 میلیون متر مکعب آن برای جایگزینی چاه های آب به بخش کشاورزی می رود و 150 میلیون متر مکعب آن نیز صرف فضای سبز می شود.
وی تصریح کرد: سه تا چهار سال دیگر این طرح ها تامین کمی و کیفی شهر تهران را پایدار می کنند اما مساله اصلی بارندگی و مدیریت مصرف آب است.
این مسئول ادامه داد: اگر بارندگی کم شود باید با مدیریت، مصرف را 30 تا 40 درصد کاهش داد.
وی سرانه مصرف آب در کشورهای توسعه یافته و ایران را به ترتیب 150 و 200 لیتر بیان کرد و افزود: باید سرانه مصرف آب در ایران از کشورهای توسعه یافته نیز کمتر شود زیرا آنها مانند ما با محدودیت منابع آبی روبرو نیستند.
«92 درصد منابع آب کشور در بخش کشاورزی و 6 درصد در بخش شرب مصرف می شود اما آب مصرفی در بخش شرب، تصفیه شده است و هر آبی را نمی توان برای جبران کسری آب بخش شرب به سیستم تزریق کرد».
پرورش، هزینه تصفیه هر متر مکعب آب را 10 هزار ریال عنوان کرد و گفت: آب بهای دریافتی از مردم بابت مصرف هر متر مکعب آب پنج هزار ریال است.
بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها از پنجم آبان ماه با شعار «رسانه های آزاد، انسجام اجتماعی و پیشرفت ملی» با حضور بیش از 940 رسانه در مصلای امام خمینی (ره) تهران گشایش یافته است و فعالیت آن تا دوازدهم آبان ماه، همه روزه از ساعت 9:30 تا 20:30 ادامه دارد.
خبرگزاری جمهوری اسلامی در غرفه شماره 229 پذیرای بازدیدکنندگان است.

برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با کانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
@IRNAeco
اقتصام*1063*1961* مصاحبه: رفعت کرمی مهر* انتشار: مریم مسعود
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر