علائم از کار افتادگی کلیه را جدی بگیرید!

کلیه‌ها اعضای حساسی هستند که نقش مهمی در سلامت بدن دارند و اگر کوچکترین صدمه‌ای به آنها وارد شود باعث آسیب‌های گسترده‌تری در بدن می‌شوند

علائم از کار افتادگی کلیه را جدی بگیرید!

کلیه‌ها اعضای حساسی هستند که نقش مهمی در سلامت بدن دارند و اگر کوچکترین صدمه‌ای به آنها وارد شود باعث آسیب‌های گسترده‌تری در بدن می‌شوند. گاهی ممکن است کلیه‌های ما دچار مشکل شده باشند و ما به دلیل ندانستن علایم از کار افتادگی کلیه، نسبت به بیماری کلیوی غفلت کنیم و به عارضه‌های خطرناکی دچار شویم. پس بهتر است نسبت به علائم از کار افتادگی کلیه شناخت نسبی پیدا کنیم تا در مواقع لزوم سریع به پزشک متخصص مراجعه کنیم. با روزچین همراه باشید تا جدی‌ترین علائم از کار افتادگی کلیه را بشناسید.

قبل از اینکه به علائم از کار افتادگی کلیه بپردازیم باید یک نکته مهم را متذکر شویم؛ با توجه به سن و اوضاع سلامتی‌تان چکاپ مداوم را از یاد نبرید. سعی کنید با مراجعه به پزشک و انجام دادن آزمایش‌های لازم از سلامتی خود اطمینان حاصل کنید.

با پی بردن به یک بیماری در مراحل اولیه و درمان آن می‌توان از بروز خطرات جدی جلوگیری کرد. فاصله هر چکاپ را پزشک با توجه به سن و آزمایش‌های قبلی شما مشخص می‌کند ولی معمولا باید هر 6 ماه یا یک سال چکاپ کرد.

کلیه‌ها چه می‌کنند؟

کلیه‌ها نیز مانند مغز و قلب اعضای حیاتی بدن هستند که وظایف مهمی را به عهده دارند. برخی از این وظایف عبارتند از:

  • دفع مواد زائد مانند اوره، کراتینین، اسید اوریک و مایعات اضافی بدن و متعادل نگه داشتن حجم مایعات و مواد معدنی در بدن
  • تنظیم سطح نمک، پتاسیم و اسید خون و کنترل فشار خون
  • تولید ویتامین دی (برای حفظ استخوان‌ها)
  • کنترل تولید گلبول های قرمز خون

علائم از کار افتادگی کلیه

نشانه‌های آسیب دیدن کلیه به ویژه در مراحل اولیه خیلی واضح نیستند. معمولا افراد نسبت به علائم کلی آسیب دیدن کلیه غفلت می‌کنند و حتی ممکن است علائم را نشانه بیماری کلیوی به حساب نیاورند. بنابرین توصیه می‌کنیم در کنار چکاپ منظم و مداوم، هرگونه علامت را جدی بگیرید و پیگیری کنید.

ورم و افزایش وزن را جدی بگیرید

کلیه‌ها به وسیله ادرار، جمع آوری و دفع مواد زائد بدن را به عهده دارد. اگر کلیه به اندازه کافی با سرعت کار نکند یا در انجام دادن وظیفه خود دچار اختلال شود، مایعات حاوی مواد زائد دفع نمی‌شوند و در بدن باقی می‌مانند که این می‌تواند باعث تورم بافت کلیه شود.

کم شدن ادرار

یکی دیگر از علائم از کار افتادگی کلیه کم شدن ادرار است. در این حالت ادرار بیشتری در کلیه باقی می‌ماند و میزان کمتری از آن به سمت مثانه برای تخلیه می‌رود، پس در نتیجه فرد کمتر از همیشه احساس تخلیه ادرار می‌کند.

علائم از کار افتادگی کلیه

خواب‌آلودگی زیاد و احساس خستگی مفرط

کلیه‌ها در تنظیم سطح هموگلوبین نقش دارند و اگر وظیفه‌شان را به خوبی انجام ندهند کم‌خونی به وجود می‌آید. در نتیجه این کم‌خونی شخص دچار افت انرژی می‌شود. در این حالت شخص مدام احساس خستگی می‌کند و دلش می‌خواهد بخوابد و در طول روز احساس خواب آلودگی می‌کند.

 کاهش اشتها یا تهوع

این مشکل هنگامی اتفاق می‌افتد که مواد زائد کلیه به سایر اعضاء مانند معده و مغز برود و آنها را دچار مشکل نماید. وقتی برخی سموم که کلیه آنها را دفع نکرده است به مغز برسد ممکن است شخص دچار مشکلات فکری نیز شود.

فشار خون بالا می‌رود

یکی دیگر از علائم از کار افتادگی کلیه فشار خون بالاست. هنگامی که کلیه‌ها آسیب می‌بینند، نمی‌توانند به‌ خوبی فشار خون را کنترل کنند. فشار ناشی از جریان خون، به رگ‌ها فشار می‌آورد و موجب کشیدگی دیواره آن‌ها می‌شود و عروق کلیه هم دچار زخم و آسیب دیدگی می‌شوند.

مصرف بی‌رویه نمک خطری جدی برای سلامت کلیه‌ها است.

تپش قلب را نادیده نگیرید

آسیب‌دیدگی کلیه‌ها باعث می‌شود پتاسیم در بدن جمع شود و در نتیجه ضربان قلب افزایش پیدا می‌کند.

سایر علائم از کار افتادگی کلیه

  • اورمی (بالا رفتن اوره خون) که باعث اسهال و استفراغ می‌شود.
  • مشکلات ادرار کردن مانند تکرر ادرار کم‌رنگ، تیره شدن رنگ ادرار، خون در ادرار
  • خارش بدن و گرفتگی عضلات (در اثر تشکیل فسفات در بدن)
  • تنگی نفس

چگونه از کلیه‌ها محافظت کنیم؟

خیلی از نارسایی‌های کلیه در اثر فشار خون بالا و دیابت ایجاد می‌شوند، پس اگر می‌خواهید از کلیه‌هایتان محافظت کنید فشار خون و قند خونتان را کنترل کنید. اگر از جمله افرادی هستید که دچار فشار خون یا دیابت هستید آزمایش‌های مداوم و منظم را فراموش نکنید.

اگر احساس می‌کنید نیاز به تخلیه ادرار دارید سریع به دستشویی بروید و ادرارتان را بی‌مورد نگه ندارید. آب و مایعات به اندازه کافی بنوشید. با تغذیه مناسب از بالا رفتن کلسترول و افزایش وزن جلوگیری کنید. نمک اضافی را از تغذیه‌تان حذف کنید. بدون تجویز پزشک مسکن نخورید. علائم از کار افتادگی کلیه را جدی بگیرید و به موقع به پزشک متخصص مراجعه کنید.

یادتان باشد که پیشگیری بهتر از درمان است پس مراقب سلامتی کلیه‌ها و سایر اعضای بدنتان باشید.😍

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان