بازار خودرو در داخل کشور همچنان در سرگردانی به سر می‌برد!

پس از توافق هسته‌ای موسوم به برجام و همزمان با ورود برخی خودروسازان خارجی به بازار خودرویی ایران، شکل‌گیری بازار رقابتی خودرو با توجه به تنوع محصولات داخلی و وارداتی دور از تصور نبود، حال آنکه با انتشار برخی اخبار مبنی ‌بر افزایش تعرفه واردات، به‌نظر می‌رسد وعده‌های پساتحریمی مقامات صنعتی در این خصوص سرابی بیش نبوده و رقابت همچنان در زمره ظرفیت‌ها ...

پس از توافق هسته‌ای موسوم به برجام و همزمان با ورود برخی خودروسازان خارجی به بازار خودرویی ایران، شکل‌گیری بازار رقابتی خودرو با توجه به تنوع محصولات داخلی و وارداتی دور از تصور نبود، حال آنکه با انتشار برخی اخبار مبنی ‌بر افزایش تعرفه واردات، به‌نظر می‌رسد وعده‌های پساتحریمی مقامات صنعتی در این خصوص سرابی بیش نبوده و رقابت همچنان در زمره ظرفیت‌های محدود بازار خودروی ایران باقی خواهد ماند.

حال آن‌گونه که در خبرگزاری‌ها گفته می‌شود، وزارت صنعت، معدن و تجارت قصد دارد، تعرفه واردات خودرو به کشور را تا سقف 150 درصد افزایش دهد.

پیرامون همین موضوع، این‌گونه به نظر می‌رسد که بعد از چهارسال این وزارتخانه تصمیم به افزایش تعرفه واردات خودرو در دوره پساتحریم گرفته است و طبق پیش بینی بسیاری از کارشناسان و فعالان حوزه خودرو در داخل کشور، در دور جدید همکاری خودروسازان داخلی با شرکای خارجی‌، تمایل برخی از شرکت‌ها برای ورود رسمی به بازار خودروی کشور افزایش یافته است که بدین صورت بازار شکلی رقابتی به خود خواهد گرفت.

 اما با وجود  انتشار خبرهایی درخصوص افزایش تعرفه واردات خودرو، پیش بینی‌ها و امیدها در این زمینه تا حدود زیادی با ابهام مواجه شده است. به‌رغم آنکه هیچ یک از مقام‌های رسمی وزارت صنعت، معدن و تجارت تاکنون خبر افزایش تعرفه را تایید نکرده‌اند، اما شنیده‌ها حاکی از آن است که وزارت صنعت، معدن و تجارت قصد دارد، بازگشایی سایت ثبت‌سفارش واردات خودرو را منوط به تغییر و تحولاتی در بحث تعرفه واردات خودرو کند.

 این موضوع در حالی است که ثبت ‌سفارش واردات خودرو به کشور نزدیک به پنج ماه بوده که از سوی دولت بسته شده  و این مسئله هرچند افزایش قیمت خودروهای وارداتی را به‌دنبال داشته اما دولت زمان مشخصی برای باز شدن سایت ارائه نکرده است.

از آنجا که افزایش تعرفه واردات خودرو از سوی دولت‌ها همواره با انگیزه حمایت از خودروسازان داخلی صورت گرفته است، بنابراین این بار نیز کارشناسان بر ادامه همین انگیزه از سوی دولت دوازدهم تاکید دارند.

 موضوعی که دیدگاه‌های متفاوتی نسبت به آن وجود دارد و موافقان افزایش تعرفه، این موضوع را در راستای برنامه اقتصاد مقاومتی یعنی حمایت از تولید داخل و افزایش اشتغال عنوان می‌کنند و مخالفان آن را برنامه حمایتی می‌دانند که موجب می‌شود صنعت خودرو بار دیگر در یک فضای انحصاری رشد کند و نتواند روی پای خود بایستد.

 در این بین اما دسته‌ای نیز حضور دارند که مخالف افزایش تعرفه واردات خودرو در پساتحریم هستند، اما معتقدند اگر خودروسازان داخلی برنامه جدی برای رشد و توسعه خود و افزایش رقابت‌پذیری را ارائه دهند، این حمایت تعرفه‌ای در کوتاه‌مدت می‌تواند به آنها کمک کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر