ماهان شبکه ایرانیان

بوئین زهرا ؛ شهری با تاریخی کهن در استان قزوین

بوئین زهرا ؛ شهری با تاریخی کهن در استان قزوین شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - گردشگری,ایران گردی,اماکن دیدنی  شهرستان بوئین زهرا با ۵۵۲۶ کیلومتر مربع مساحت و ۱۵۰۰ متر ارتفاع متوسط از سطح دریا در ...

 شهرستان بوئین زهرا با 5526 کیلومتر مربع مساحت و 1500 متر ارتفاع متوسط از سطح دریا در 55 کیلومتری جنوب قزوین قرار دارد و دارای جمعیتی افزون بر 155889 نفر در 7 شهر، 6 بخش، 14 دهستان و 225 روستا است. کاوش های علمی تپه های فراوان و ارزشمند باستانی، نشانه های تمدن بشری در این سرزمین را تا بیش از 9000 سال پیش آشکار می سازند. همچنین آثار درخشان معماری اسلامی در کنار طبیعت متنوع و افسونگر منطقه، گردشگران را به خود می خوانند و آیینه ای از فرهنگ و تمدن ایرانی را در پیش روی آنان می نهند. شهرستان بوئین زهرا با بهره مندی از رودخانه های دائمی و فصلی خررود، حاجی عرب، شور، کلنجین چای، آوه ورد، اروان و ابهر رود کشاورزی و دامداری پر رونقی دارد و بیش از 150 واحد صنعتی توانمندی های اقتصادی منطقه را افزایش داده اند. راه بهداشت، ارتباطات مناسب و صنایع ممتاز دستی به همراه مردمی خونگرم و مهمان نواز که با گویش های فارسی، تاتی و آذری تکلم می کنند از دیگر جاذبه های گردشگری بوئین زهرا و آوج به شمار می روند. با همگردی همراه باشید برای سفر به بوئین زهرا و بازدید از آثار تاریخی بوئین زهرا، دیدنی های بوئین زهرا و جاذبه های گردشگری بوئین زهرا.
بوئین زهرا

تپه زاغه

کهن ترین آثار تاریخی بوئین زهرا، دیدنی های بوئین زهرا، جاذبه های گردشگری بوئین زهرا، یکی از قدیمی ترین مراکز استقرار انسان در فلات مرکزی ایران و یکی از نخستین روستاهای کشور است که با قدمتی افزون بر نه هزار سال بر تارک تمدنی ایرانی می درخشد. خانه های خشتی که به کوچه ها و معابر اصلی و سرانجام میدان روستا می پیوندند. خمره های ذخیره آب و آذوقه، تنورهای پخت نان، داشتن انباری و آشپزخانه، سفال منحصر به فرد نوع زاغه، اشیای سنگی، فلزی و استخوانی و... از ویژگی های این تپه به شمار می آیند.
تپه زاغه

برج های دوگانه خرقان

در نزدیکی روستای حصار و 30 کیلومتری شهر آبگرم، دو برج آرامگاهی و شکوهمند هشت ضلعی آجری با فاصله 29 متر از یکدیگر وجود دارند که از شاهکارهای هنر و معماری سلجوقی و نخستین بنا با دو گنبد دوپوش غیر مخروطی در معماری اسلامی محسوب می شوند. نقش های متنوع هندسی با آجر تراش در هر ضلع برج، کتیبه های کوفی، دیوارنگاره های سلجوقی، پلکان مارپیچ در ستون مدور، کاربندی و ترکیب سنجیده ی ارتفاع 15 متری و قطر 11 متری برج ها را باید از خصوصیات برج های خرقان دانست.
برج های دوگانه خرقان

آبگرم ارشیا

آبگرم معدنی ارشیا در کیلومتر 80 مسیر قزوین، همدان در شهر آبگرم واقع شده و توسط بخش خصوص اداره می شود. این آبگرم معدنی از نوع آهکی بوده و برای درمان بیماری های روماتیسم، دردهای مفصلی، سوءهاضمه، سنگ کلیه، اعصاب، اگزما، جوش های بدن و خواب رفتگی پاها موثر است. این مجموعه دارای استخر عمومی، سایت خصوصی زنانه و مردانه، سایت درجه یک زنانه و مردانه، سایت درجه دو زنانه و مردانه و سفره خانه سنتی است. آبگرم ارشیا یکی از جذاب ترین آثار تاریخی بوئین زهرا، دیدنی های بوئین زهرا و جاذبه های گردشگری بوئین زهرا برای گردشگران می باشد که تماشای آن خالی از لطف نیست.
آبگرم ارشیا

کاروانسرای شاه عباس هجیب

در مسیر کاروان روی قزوین- اصفهان و 48 کیلومتری جاده بویین زهرا- ساوه و با 585 متر مربع مساحت، 4000 مترمربع زیربنا و سی و شش حجره قرار دارد. سردر هشتی بزرگ ورودی، پلان چهار ایوانی، سرداب هشت ضلعی در وسط حیاط، راهروهای سراسری و پشت اتاق ها و چهارسوی کاروانسرا، ارتفاع بسیار کم درگاه های ورودی حجره با توجه به شرایط اقلیمی منطقه و شانزده طاق نما در بیرون ضلع جنوبی برای استقرار مشاغل خدماتی کاروان ها از جمله ویژگی این بنا به شمار می آید.
کاروانسرای شاه عباس هجیب

کاروانسرای شاه عباسی آوج

با وسعت تقریبی سه هزار رو دویست مترمربع در وسط شهر آوج قرار دارد و بنای آن در سال 1040 قمری پایان یافته است. پلان دو ایوانی صفوی، نیم برج های مخروطی شکل سنگی برای پشتیبانی دیوارهای خارجی، بیست و شش حجره، بیست طاق نما در حیاط، بارانداز و اصطبل سراسری در چهارسوی بنا و پشت اتاق ها و چهارده طاق نمای بیرونی برای خدمات مورد نیاز کاروان ها را از ویژگی های این بنا دانسته اند. کاروانسرای شاه عباسی یکی از زیباترین آثار تاریخی بوئین زهرا، دیدنی های بوئین زهرا و جاذبه های گردشگری بوئین زهرا می باشد.
کاروانسرای شاه عباسی آوج

کاروانسرای شاه عباسی محمدآباد

در سفر به بوئین زهرا بازدید از کاروانسرای شاه عباسی را از دست ندهید. این کاروانسرا در سی و پنج کیلومتری جنوب قزوین قرار دارد و از بیرون دارای طرح 5 ضلعی با چهار ضلع مدور است. سردر و هشتی ورودی به حجره ها، دهلیزها و طاق نماهای سی و چهار گانه در وسط هر ضلع بنا خودنمایی می کند. این بنا هم اکنون در اختیار گروه باستان شناسی دانشگاه تهران است.
کاروانسرای شاه عباسی محمدآباد

پل شاه عباسی

در 40 کیلومتری جاده قزوین- بوئین زهرا به روی رودخانه ی شور با سه دهانه نابرابر به طول 52 متر و عرض 70/40 متر ساخته شده که پایه های آن در جهت مخالف جریان آب موج شکن هایی به شکل مثلث دارند.
پل شاه عباسی

امامزاده منصور

از آثار دوره ی صفوی است که در 52 کیلومتری شمال غربی آوج قرار دارد و با ایوان بلندی که از طرفین به اتاق های کوچکی در دو طبقه می رسد در فضای بقعه می پیوندد که در هر ضلع آن سه طاق نمای کم عمق ساخته شده است. گنبد دوپوش، رسمی بندی، کاشی کاری در لچکی های ایوان ورودی و نقش گره بندی بر روی گچ برروی گچ را می توان از ویژگی های آن به حساب آورد.
امامزاده منصور

امامزاده سلطان علاالدین

در 20 کیلومتری شمال غربی آوج و بر روی صفه ای به ارتفاع یک متر ساخته شده است و از بناهای دوره صفوی به شمار می آید. ایوان بلند ورودی با پوشش کاربندی به فضای داخل بقعه می رسد که پلان چلیپایی آن را چهار اتاق کوچک کامل می کنند. در سفر به بوئین زهرا به امامزاده سلطان علاالدین بروید تا حاجت روا شوید.
امامزاده سلطان علاالدین بوئین زهرا

غار قلعه کرد

این غار در 20 کیلومتری برج های دوگانه خرقان در دهستان حصار از توابع شهر آوج قرار دارد. پس از عبور از دهانه غار و فرود از یک چاه راه پانزده متری، تالاری به وسعت بیش از یک هزار مترمربع رخ می نماید که دارای چکیده ها و چکنده های فوق العاده زیبا و محسور کننده است. رطوبت بالا، نقاشی های دیواری که نشان از انسان زی بودن غار در سال های دیرین دارد و حوضچه های آب، ویژگی های غار قلعه کرد را افزایش داده است. قدمت این غار به دوره الیگومیوس و دوران سوم زمین شناسی می رسد که تا چهل میلیون سال پیش تخمین زده می شود.
غار قلعه کرد بوئین زهرا

جشن گندم

برگزاری جشن گندم در بیشتر مناطق روستایی استان پیشینه ای بس طولانی دارد ولی مراسمی که در منطقه آوج برگزار می شود از شکوه بیشتری برخوردار است. این جشن در کنار آبگیر کوچک و زیبای " دریابک" واقع در شمال پرسپانج برپا می گردد و اهالی روستاهای همجوار با حضور گسترده در کنار آبگیر به ازای هر خانواده یک گوسفند قربانی می کنند و پس از شکر و شادی به درو محصول می پردازند. برنامه ی خود را طوری تنظیم کنید که در سفر به بوئین زهرا در جشن گندم شرکت کنید.
جشن گندم بوئین زهرا

جاذبه های دیگر شهرستان بوئین زهرا

تپه های فراوان پیش از تاریخ و باستانی این شهرستان نظیر قره تپه سگزآباد، تپه دولت آباد، رمباد تپه، مشکین تپه، جاذبه های اکوتوریستی همچون؛ آبگیر دریابک، آبگیر رودک، چهل چشمه، چشمه علی، خاتون چشمه، آبگرم قطور سویی، چشمه عباس آباد و بقاع متبرکه ای مانند امامزاده ابراهیم (ابراهیم آباد) امامزاده محمدطاهر (آوج) امامزاده اسماعیل (نهاوند) و... را باید به دیدنی های دیگر شهرستان بوئین زهرا افزود.
تپه سگزآباد

سوغات و صنایع دستی

به جز فرآوردهای کشاورزی، باغی و لبنیات به ویژه انگور، سیب، پسته، زعفران، عسل، ماست و دوغ که می تواند به عنوان سوغات به شهرهای دیگر برده شود، آثار زنان هنرمند این شهرستان نظیر گلیم، ژنده بافی، فرش و جاجیم را می توان تهیه کرد و رهاورد سفر به سرزمین تاریخی شهرستان بوئین زهرا و آوج ساخت.
سوغات و صنایع دستی


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان