هشدار پزشکان: به موم گوش دست نزنید!

تنها در زمانی که جرم گوش روی هم انباشته شود نیاز به مراقبت و درمان پزشکی دارد و الا کاری به کارش نداشته باشید. پزشکان هشدار می‌دهند که اگر سعی کنید جرم گوش را بیرون بکشید منجر به آسیب‌های شنوایی می‌شود.

هشدار پزشکان: به موم گوش دست نزنید!

“وکس، موم یا جرم گوش از شنوایی شما محافظت می‌کند. به آن دست نزنید.” این گفته‌ای است که پزشکان روی آن تأکید زیادی دارند.

تنها در زمانی که جرم گوش روی هم انباشته شود نیاز به مراقبت و درمان پزشکی دارد و الا کاری به کارش نداشته باشید. پزشکان هشدار می‌دهند که اگر سعی کنید جرم گوش را بیرون بکشید منجر به آسیب‌های شنوایی می‌شود.

بدن موم گوش را که به اصطلاح پزشکی سرومِن نام دارد تولید می‌کند تا گوش‌ها را تمیز و از آنها محافظت کند. این موم کثیفی، گرد و خاک و دیگر چیزها را به خود می‌گیرد و از نفوذ آنها به گوش جلوگیری می‌کند.

مردم به صورت ذاتی و طبیعی دلشان می‌خواهد که گوش‌های خود را تمیز کنند زیرا بر این باورند که موم گوش بر کثیفی دلالت دارد. این اطلاعات غلط منجر به از بین رفتن رفتارهای ایمن و سالم برای گوش می‌شود.

فعالیت‌های روزانه‌های مانند حرکت فک‌ها و جویدن باعث ایجاد موم جدید در گوش و هل دادن موم‌های قدیمی به سمت بیرون و لاله گوش می‌شود که در هنگام استحمام شسته و پاک می‌شود. این یک فرایند طبیعی و مستمر است اما گاهی اوقات این تمیزکاری خودکار با مشکل مواجه می‌شود و نمی‌تواند عملکرد خود را به خوبی انجام دهد. نتیجه آن چیست؟ تجمع جرم که می‌تواند بخشی از مجرای گوش یا تمامی آن را مسدود کند و منجر به افت شنوایی شود.

اغلب بیماران فکر می‌کنند که نباید بگذارند موم گوش در کانال گوش جمع شود و آن را با گوش‌ پاک‌کن، گیره کاغذ، شمع گوش یا خیلی چیزهای دیگری که تصورش را هم نمی‌توان کرد بیرون بکشند.

مشکل اینجاست که این تلاش در جهت پاک کردن موم گوش فقط باعث بروز مشکلات بیشتری می‌شود زیرا جرم گوش بیشتر به داخل فشار داده می‌شود و وارد مجرای گوش می‌شود.

هر چیزی که وارد گوش شود به سادگی می‌تواند مشکلات جدی به پرده صماخ و مجرای گوش وارد کند و در نهایت منجر به آسیب‌های دائمی یا موقت در شنوایی شود.

طبق اطلاعات مراکز شنوایی، پاک کردن بیش از اندازه منجر به تحریک مجرای گوش می‌شود و حتی احتمال تجمع و به هم چسبیدن موم یا سرومن را بیشتر می‌کند.

به نکات زیر برای محافظت از گوش و موم گوش توجه کنید:

  • بیش از اندازه گوش‌های خود را تمیز نکنید و وسواس نداشته باشید. این کار منجر به تحریک مجرای گوش می‌شود و احتمال عفونت را بالا می‌برد.
  • چیزی را داخل گوش خود فرو نکنید. گوش پاک‌کن، سنجاق مو و خلال دندان منجر به زخم شدن مجرای گوش می‌شود، پرده صماخ را سوراخ می‌کند، استخوان‌های شنوایی را جابه‌جا می‌کند یا منجر به مشکلاتی نظیر افت شنوایی، زنگ زدن گوش و سرگیجه می‌شود.
  • هرگز از شمع گوش استفاده نکنید. این کار هیچ منبع علمی برای خارج کردن موم‌های روهم‌ انباشته شده ندارد. این کار که کندلینگ (candling) هم نامیده می‌شود منجر به آسیب جدی به کانال گوش و پرده صماخ می‌شود.
  • اگر دچار افت شنوایی، پر بودن، ترشح، خونریزی یا درد در گوش خود داشتید، حتماً به پزشک مراجعه کنید.
  • با مشاور پزشکی یا پزشک خود صحبت کنید و برای درمان انباشته شدن سِرومون یا موم گوش در خانه راهکار بگیرید. برخی درمان‌ها ممکن است برای انواع خاصی از عوارض و مشکلات گوش خطرآفرین باشند.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان