فقط یک عاشق می‌تواند کارآفرین شود/ گفت‌وگوی بنیتا با تبسم لطیفی، بنیان‌گذار مامان‌پز

این روزها کسب‌وکارهای استارتاپی حسابی رونق گرفته‌اند و خیلی‌ها در زمینه‌های موردعلاقه‌شان کسب‌وکار خودشان را راه می‌اندازند تا به اصطلاح، آقا و نوکر خودشان باشند

این روزها کسب‌وکارهای استارتاپی حسابی رونق گرفته‌اند و خیلی‌ها در زمینه‌های موردعلاقه‌شان کسب‌وکار خودشان را راه می‌اندازند تا به اصطلاح، آقا و نوکر خودشان باشند. در این میان، حضور زنان به طرز چشم‌گیری پررنگ است. بسیاری از این کسب‌وکارهای نوظهور و موفق را زنان راه‌اندازی کرده‌اند و این موضوع‌، چشم‌انداز امیدبخشی است برای زنانی که به پشت‌میزنشینی و منتظر حقوق سر ماه بودن علاقه‌ای ندارند، به استقلال مالی و ساختن هویت شغلی خود فکر می‌کنند و دوست دارند شغلی پویا، متنوع و با درآمد خوب داشته باشند. یکی از این استارتاپ‌های موفق که یک سالی هست جای خودش را فعلا در تهران باز کرده، «مامان‌‌پز» است. مامان‌پز  یک شبکه توزیع غذای خانگی و رابطی است بین خانم‌هایی که آشپزی خوبی دارند، و در این سایت به آن‌ها مامان می‌گویند، و کسانی که فرصت آشپزی ندارند و از غذاهای آماده و بعضا بی کیفیت رستوران‌ها خسته شده‌اند و دلشان می‌خواهد غذای خانگی بخورند. بد نیست بدانید درآمد بعضی از مامان‌هایی که در استارتاپ مامان‌پز مشغول به کار هستند، به چند میلیون تومان می‌رسد، آن‌هم فقط با پخت غذا در خانه! 

تبسم لطیفی بنیان‌گذار «مامان‌پز» است. او در رشته مهندسی برق دانشگاه شریف لیسانس گرفت و بعد از آن برای ادامه تحصیل، رشته MBA را ادامه داد. هم‌زمان با تحصیل در مقطع ارشد در یکی از شرکت‌های زیرمجموعه بانک پاسارگاد کار می‌کرد اما بعد از دو سال، تصمیم گرفت کسب‌وکاری برای خودش راه بیندازد. بنابراین با مشورت دوستان و با بررسی بازار، از کار در بانک استعفا داد و کسب و کار مامانپز را شروع کرد. بنیتا با تبسم لطیفی گفت‌وگویی کرده که در ادامه می‌خوانید. با بنیتا همراه باشید.

تبسم لطیفی

 چرا اسم سایت شد مامان‌پز؟

 در آن زمان حتما می‌خواستیم که اسم انتخابی با کلمه «مامان» ارتباط داشته باشد. چرا که برای همه مردم کلمه‌ای دوست‌داشتنی است. علاوه بر آن اسم باید جوری باشد که مشتری با یک بار شنیدن، هم بفهمد که کار ما چیست و هم به آن علاقه‌مند شود. بر اساس این ویژگی‌ها، از بین اسم‌های پیشنهادی که داشتیم، مامان‌پز را انتخاب کردیم.

شده بود در طول کار ناامید شوید و به بن‌بست برسید؟ در این مواقع چه چیزی باعث می‌شد متوقف نشوید؟

همیشه در مسیر کار مشکلاتی پیش می‌آید که شما هیچ راهی برای رهایی از آن ندارید و فشار روانی زیادی روی شما وارد می‌شود. در این مواقع من سعی می‌کردم ذهن خودم را باز کنم، یعنی مشکلات جزئی را فراموش می‌کردم و مجددا به چشم‌انداز کارم فکر می‌کردم. این‌طوری هم روحیه بهتری پیدا می‌کردم و هم می‌توانستم آن مشکل را تحلیل کنم و بعدا راهی برایش پیدا کنم.

مهم‌ترین درس و نتیجه‌ای که از شکست‌های خود گرفته‌اید چه بوده است؟

مهم‌ترین نکته این است که باید انسان این نکته را بفهمد که شکست پایان راه نیست. اگر قرار باشد با هر شکست روحیه خود را ببازیم، هرگز قادر به ادامه مسیر نخواهیم بود.

مامان پز

 یکی از مشکلات اخیرتان چه بوده است؟ چطور آن را رفع کردید؟

یکی از مهم‌ترین مسائل کسب‌وکار ما مدیریت کیفیت است. بسیاری از اوقات پیش می‌آید که یک مشتری از غذایی ناراضی است و یا این‌که غذا طبق سلیقه او طبخ نشده است. این باعث می‌شد که مشتری دیگر سفارشش را تکرار نکند و ما هم راهی برای بالا بردن کیفیت نمی‌دانستیم. در نهایت پس از بررسی بسیار، قرار شد که مشتری قبل از ثبت سفارش خود، کلیه نکات موردنظر خود را درج کند و آشپز هم طبق همان نکات غذای خود را طبخ کند. بعد از ارسال هم حتما مشتری نظرش را در سیستم درج کند و آن نظر برای آشپز ارسال شود.

   مهم‌ترین اصل در زندگی شما چه بوده است؟

مهم‌ترین اصل در زندگی من شاد بودن است. برای رسیدن به شادی هم باید بتوانم به بهترین نحو از عمر خودم استفاده کنم و در مسیری که دوست دارم حرکت کنم.

اگر زمان به عقب برگردد بازهم همین کار فعلی خود را انتخاب می‌کنید؟

قطعا همین مسیر را انتخاب می‌کردم. البته شاید برخی از پیچ‌وخم‌های راه را می‌توانستم بهتر مدیریت کنم.

چقدر به کارتان عشق دارید؟

ببینید بدون عشق نمی‌توان کارآفرینی کرد چرا که این‌قدر سختی‌های مسیر زیاد است که فقط یک عاشق می‌تواند آن را تحمل کند. غیر از آن باید بروید کارمند شوید

خانواده چه تأثیری در موفقیت افراد دارد؟

همیشه افرادی بوده‌اند که از خانواده‌های بسیار معمولی به موفقیت‌های بسیار بزرگی رسیده‌اند. عکس آن‌ هم بوده است، افرادی که از خانواده‌های سرشناس بوده‌اند، اما نتوانسته‌اند جایگاهی برای خود داشته باشند. لذا خانواده دلیل کافی برای موفقیت نیست، اما قطعاً می‌تواند محیطی را فراهم کند که هر فرد راحت‌تر و سریع‌تر استعدادهای خود را کشف کند و به دنبال شکوفا کردن آن‌ها برود.

11 - چقدر ریسک‌پذیر هستید؟ برای از بین بردن ترس‌های کسب‌وکار چه کار کردید؟

ریسک‌پذیری در ذات کارآفرینی نهفته است. شما باید برای کارآفرینی ریسک کنید و از موقعیت آسوده (omfort Zone) خود خارج شوید. برای این که بتوانید ریسک‌های خود را کم کنید هم می‌توانید شریک بگیرید یا سرمایه‌گذار جذب کنید و یا این که تصمیم‌های خود را با کمک مشاوران خبره بگیرید.

12 - نقش سرمایه و تخصص و حمایت اطرافیان برای شروع کار چقدر است؟

بانوی موفق

وجود اطرافیانی که شمارا دلگرم کنند یا آموزش دهند و یا سرمایه در اختیارتان قرار دهند، بسیار پر رنگ است. اما درنهایت، با وجود همه این‌ها، این شما هستید که باید مسیر  را به‌تنهایی بپیمایید.

ثروتمند شدن در ایران راحت‌تر است یا خارج؟

نمی‌دانم، در خارج از ایران زندگی نکرده‌ام. ولی شاخص‌های راه‌اندازی کسب و کار در ایران اوضاع خیلی خوبی ندارند و کشور ما در این حوزه جایگاه خوبی در دنیا ندارد.

به نظرتان مهم‌ترین تفاوت کسب‌وکارهای ایران و جهان چیست؟

مهم‌ترین موضوع، ارتباط است. وقتی شما در جایگاه بین‌المللی کار می‌کنید، پهنه مشتریان 7 میلیاردی دارید و برای تأمین مواد اولیه یا دریافت خدمت، می‌توانید از کمک همه استفاده کنید. اما در ایران بازار بسیار کوچک است و لذا در بسیاری از حوزه‌ها صرفه اقتصادی تولید وجود ندارد. ضمن این که به دلیل برخی محدودیت‌ها، مجبورید برخی از چرخ‌ها را خودتان اختراع کنید.

موفقیت را در یک جمله بیان کنید.

گام برداشتن در مسیر دلخواهی که هر روز صبح به شوق آن از خواب بر می‌خیزیم.

خودتان را در سه کلمه توصیف کنید.

تلاش‌گر/ کمال طلب/ شاد.

آیا می‌شود از راه حلال یک‌شبه ثروتمند شد؟

هرگز، ثروتمند شدن زحمت زیادی می‌طلبد.

کسب و کار

با چه افرادی معاشرت کنیم؟

با افرادی که حداقل در یک حوزه حرفی برای گفتن داشته باشند، شاید روزی یکی از آن حرف‌ها، ما را به فکر بیندازد و مسیر زندگی ما را تغییر دهد

 به شانس اعتقاددارید؟

بزرگی گفته است: من به شانس اعتقاددارم، اما معتقدم هرکس بیشتر تلاش کند شانس بیشتری دارد.

یکی از اهداف بلندمدت خود را بیان کنید.

ساختن شغل پایدار برای 5 هزار نفر.

کتاب‌های برتر، شخصیت‌های برتر و فیلم‌های مورد علاقه‌تان را معرفی کنید.

کتاب‌های "چرا ملت‌ها شکست می‌خورند»،«جامعه‌شناسی خودمانی» و «جامعه‌شناسی نخبه کشی». فیلم‌های «رهایی از زندان شاوشنک» و «فارست گامپ» و از بین شخصیت‌ها هم آقای شاهرخ ظهیری بنیان‌گذار مهرام و آقای سلیمانی بنیان‌گذار کاله.

خودتان را شبیه کدام شخصیت بزرگ دنیا می‌دانید؟

نمی‌دانم، به این موضوع فکر نکرده‌ام. به نظرم هر کس مسیری برای خود دارد و باید دنبال طی کردن مسیر زندگی خودش برود.

به نظرتان چطور می‌شود لپتاپ و موبایل خود به ماشین پول‌سازی تبدیل کنیم؟

درآمدزایی

شما باید ببینید که مردم در ده سال آینده چگونه زندگی خواهند کرد. این مسیر را پیش‌بینی کنید و محصولی بسازید که ده سال بعد همه مشتری آن باشد. این‌گونه موفق خواهید بود. بزرگی گفته است: نوابغ، افراد خلاق و نوآوری نبوده‌اند، آن‌ها افرادی بوده‌اند که فهمیده‌اند جامعه در هر زمان آبستن چیست.

 شعار کسب‌وکار شما چیست؟

مامان‌پز: با عشق، از خانه

تمایز شما و رقبا در چیست؟

ما در نوع تامین متفاوت هستیم. تهیه و تامین در مامان‌پز بسیار متنوع و کاملا به سلیقه مشتری است.

آیا از روز اول به فکر برندینگ بودید؟

بله، البته خیلی کوچک. سعی داشتیم در هر گام جزئیات موردنظر برای این که برندی دوست‌داشتنی داشته باشیم را فراهم کنیم.

آیا ایده در روز اول باید کامل باشد یا اینکه در طول مسیر باید رشد کند و پیشرفت کنیم؟

هرگز این اتفاق نخواهد افتاد. به‌هرحال شما در طول مسیر متوجه چیزهایی خواهید شد که حتما نوع محصول و خدمت خود را تغییر خواهید داد و هرچه بیشتر تلاش کنید و دقیق شوید، می‌توانید محصول خود را کامل‌تر کنید.

ممنون از وقتی که در اختیار ما گذاشتید.

 

اگر به موضوع زنان موفق و کارآفرین علاقه‌مندید، می‌توانید یک سری هم به «معرفی خانم های موفق ایرانی در سراسر دنیا؛ پریسا تبریز» بزنید.

  • مقالات مشابه


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان