چکیده
خرّمسلطان، زنى با نفوذ در دربار عثمانى در دوره اقتدار حکومت عثمانى است. وى موقوفههایى بر مکه و مدینه دارد که نسخه خطى وقفنامهاش در دار الکتب المصریه در قاهره نگهدارى مىشود.
او، تعدادى روستا و آبادى را در مصر و چند عمارت را در مکه و مدینه و دو کشتى را در دریاى سرخ، وقف زائران، متعلمان و صالحان در دو شهر مکه و مدینه نمود.
براى چگونگى استفاده و نیز متولیانِ امورِ وقف نیز شرایط متعدّدى قید کرد که خلاصه اینها در مقاله گزارش شده است.
کلید واژه ها:
وقف، زن، خرّم سلطان، حکومت عثمانى، حَرَمین.
سر آغاز
دولت عثمانى به عنوان بزرگترین و پهناورترین دولت اسلامى پس از فروپاشى خلافت عباسى شناخته مىشود که 625 سال (1299 م - 1924م / 699ق - 1336ق) حکومت کرد و چهل سلطان را به خود دید. دوران حکومت عثمانیان را به پنج دوره: شکلگیرى (1299 - 1453)، رشد (1453 - 1683)، رکود (1683 - 1827) افول (1828 - 1908) و انحلال (1908 - 1923) تقسیم مىکنند.
از پادشاهان دوران رشد و اقتدار عثمانى، سلطان سلیمان قانونى، معروف به «سلطان قانون» است که از 1520م / 927ق پس از درگذشت پدرش سلطان سلیم به حکومت رسید و بیش از پنجاه سال ـ یعنى تا سال 1568م / 976ق ـ حکمرانى کرد.
یکى از همسران سلطان قانون کنیزکى از اهالى اوکراین به نام «رکسلانه» بود که در سنین نوجوانى (میان 14 و 17 سالگى) به دربار شاه سلیمان راه یافت و سپس همسر سلطان قانون گردید. ترکان عثمانى او را «خُرّمْسلطان» نامیدند. وى در سال 1558م / 965ق از دنیا رفت و در مسجد جامع سلیمانیه در استانبول به خاک سپرده شد.
در باره زندگى و تأثیر خرمسلطان بر دربار عثمانى سخن بسیار گفته شده که موضوع این نوشتار نیست(1). در این مقاله به اجمال، گوشهاى از فعالیتهاى او ـ یعنى وقف بر اماکن مذهبى مکه و مدینه ـ گزارش مىشود.
کتابى در سال 2006م / 1427ق در مصر منتشر شد با عنوان اوقاف نساء السلاطین العثمانیین: وقفیة زوجة السلطان سلیمان القانونى على الحرمین الشریفین. این کتاب را خانم دکتر ماجده مخلوف نوشت و در آن، متن وقفنامه خرمسلطان را بر مکه و مدینه منتشر کرد و مقدمهاى کوتاه نیز بر کتاب نوشت. کتاب، کم حجم و در 62 صفحه وزیرى منتشر شده است.
در سال 2007م همین متن با عنوان وقفیة خاصکى خرمسلطان على الحرمین الشریفین مکة المکرمة و المدینة المنورة در مصر منتشر شد که نام دو استاد تاریخ بر روى آن ثبت است: یکى دکتر محمّد سالم طراونه و دیگرى خانم دکتر ماجده مخلوف. نویسنده این سطور، کتاب دوم را ندیده است و گزارشى که در ذیل، از این موقوفه مىآید، بر پایه همان کتاب نخست است.
سند این وقفنامه مفصّل، در 21 صفحه خطّى در مرکز مخطوطات «دار الکتب المصریة»، با شماره «13864ح» نگهدارى مىشود.
این 21 صفحه، در نسخه چاپى به 42 صفحه رسیده که هشت صفحه آن به تسبیح خداوند و تجلیل از سلطان قانون و خدمات واقف اختصاص دارد. پس از آن، شرح اموال موقوفه در سیزده صفحه آمده است. شروط واقف براى مصرف و متولیان، بیست صفحه را در بر گرفته و در پایان نیز شاهدان وقف، در دو صفحه معرفى شده اند.
گزارشى اجمالى از محتواى وقفنامه، در دو بخش: اموال موقوفه و شرایط وقف:
یک. اموال موقوفه
اموال موقوفه خرّمسلطان بر مکه و مدینه، به سه بخش تقسیم مىشود:
الف. فهرست و مساحت آبادىها و روستاهایى در مصر، که سلطان قانون به وى هدیه کرد و خرمسلطان، تمامى آنها را بر مکه و مدینه وقف نمود.
ب. خانهها و مغازهها
خرمسلطان، تعدادى خانه و مغازه در مکه و مدینه وقف کرد که عبارت اند از:
موقوفات مکه مکرمه
1. کاروانسرایى بزرگ به نام واقفه که در جنب مسجد رایة واقع است و آن را «مدعى» گویند. این عمارت داراى آشپزخانه، نانوایى، آسیاب، چاه آب و سه مخزن بزرگ و کوچک است.
این کاروانسرا از طرف شرق و شمال به سوق اللیل (بازار شب) منتهى مىشود و از طرف غرب به راه عمومى و از طرف جنوب به مسجد رایة.
2. رباط معروف به نام واقفه که داراى 48 حجره و کنار جوى آب است و بالاى آن مدرسه قرار دارد. این رباط از طرف جنوب به خانهاى منتهى مىشود که آن را وقف کرده است براى علماى عابد و صالحان زاهد و از طرف شمال به راه معروف به سوق القشاق منتهى مىشود و از طرف شرق به حجرههاى مولا یحیى الدین خطیب و از طرف غرب به مسعى مىرسد.
3. راهى منحصر به فرد و مرتفع در داخل حرم، مقابل درب کعبه، روبروى حجر الاسود.
موقوفات مدینه منوره
1. عمارتى آباد و بزرگ به نام واقفه در محلى به نام «بلقى» نزدیک مصلاى نماز عید.
2. رباطى بزرگ و آباد متصل به عمارت یاد شده، داراى 44 حجره فوقانى و تحتانى. داراى مسجد، وضوخانه، آبراه براى شرب، آشپزخانه و نانوایى، اتاقى براى نگهدارى آرد و جو، خانهاى براى آسیاب، و دو اتاق بزرگ بالاى آشپزخانه و دو اتاق متوسط و یک اتاق کوچک و یک اتاق براى نگهدارى حبوبات و آذوقهها به نام «کیلار»، داراى اصطبل و دستشویى.
این رباط از طرف شرق و قبله به محل ورود حجاج و مصلاى عید منتهى مىشود و از طرف شمال به راه عمومى به سمت باب السویقه و از طرف غرب به محل معروف به قصب العین.
علاوه بر وقف این خانهها و بناها، مقدارى دیگ بزرگ و کوچک و ظروف آشپزخانه نیز در وقفنامه آمده است.
ج. کشتىها و وسائل حمل و نقل
خرمسلطان، علاوه بر موقوفات ذکر شده، دو کشتى با تمام وسائل در کانال سوئز وقف کرد تا محصول موقوفات مصر را به بندرهاى جدّه و یَنبُع، حمل کنند. همچنین از این کشتىها براى حمل سایر نیازمندىهاى ساختمانهاى موقوفه در مکه و مدینه استفاده شود.
دو. شرایط وقف
بخش پایانى وقفنامه شرایطى است که براى نظارت، استفاده، کارگزاران وقف و... ذکر شده است که فهرستوار، آنها را مىآوریم:
1. متولیان وقف در اراضى مصر، نظارت کامل براى افزایش تولید و نیز رعایت حقوق رعیت داشته باشند.
2. متولیان موقوفات، افرادى شایسته و آشنا به حساب و کتاب انتخاب شوند.
3. کاتبان موقوفات، توانایى کامل براى ثبت و ضبط داشته باشند.
4. صرافها نیز از افراد صالح و دور از خیانت انتخاب شوند.
5. کشتىها پس از حمل غلات از مصر، اجاره داده شوند و اجاره بهاى عادلانه اخذ و ضمیمه موقوفات گردد.
6. به همراه کشتىهاى غلات، سایر نیازمندىها از روغن و حبوبات نیز ارسال گردد.
7. براى گردآورى محصولات در مصر، سه نفر معیّن گردند.
8. براى عمارتهاى مکه و مدینه، متولّى صالح و دیندار از حنفىها انتخاب گردد و متولّى، روزانه از آشپزخانه بازدید کند.
9. دو کاتب براى ثبت مصارف و مخارج انتخاب گردد.
10. معلم مکتب خانهها، مردى دیندار، صالح و متقى باشد که با فنون قرائت، فقه و ادبیات عرب آشناست.
11. شاگردان مکتبخانه چهل نفر از کودکان فُقراء انتخاب شوند و هر روز بعد از نماز عصر براى دوام دولت و نیز واقفه دعا کنند.
12. ساکنان رباطها 48 نفر از صالحان ورعپیشه و فقراى متشرع از اهل سنّت باشند. رافضىها و بدعتگذاران را در رباطها سکنا ندهند و اگر متقاضى حجره از دیار عجم و مجهول الحال بود، احوال او را بررسى کرده، علاقهمندىاش را به صحابه احراز کنند.
]روشن است که چنین شرطی با بسیاری از آموزههای دینی مبتنی بر وحدت و اخوت اسلامی سازگار نیست و آتش عداوت و کینه را بر میافروزد. گرچه ممکن است منظور از واقف برخی از افراد تندرو باشد که اصحاب رسول خدا را سب می نمودند [
13. سقّاها و دربانها از مردان با تقوا و اهل صلاح انتخاب شوند.
14. آشپز، مردى صالح و دیندار و ماهر در امر آشپزى باشد و چهار شاگرد، او را در آشپزى و شستن ظرفها یارى دهند.
15. آسیابان و نانوا و انباردار نیز مردانى صالح و متدین باشند.
16. نظافتچىها و متولیان امور روشنایى نیز، افراد صالح و مورد اعتماد باشند.
17. پیشنماز مسجد رباط، فردى اهل احتیاط و صالح و حنفى مذهب باشد.
18. مؤذن، اهل عبادت و مشهور به صلاح باشد.
در ضمن شروط، مقرّرى براى برخى شغلها و منصبها ذکر و نیز براى آشپزخانه برخى از غذاها به صورت خاص قید شده است.
تاریخ کتابت وقفنامه اوایل ربیع الاول سال 960 قمرى است.
شاهدان وقفنامه که آن را امضا کردهاند، عبارت اند از:
ـ صدر اعظم، رستم پاشا بن عبد الرحمن
ـ وزیر ثانى، احمد پاشا بن عبد الاحد
ـ وزیر مکرم، حیدر پاشا بن عبد العلمى
ـ امیر الامراء، سنان پاشا
ـ مصطفى حلبى افندى
ـ ابو الفضل حلبى افندى
ـ محمّد حلبى.
این وقفنامه حاوى نکات متعدّدى جهت تحلیل و بررسى است. یکى از این نکات، آن است که براى متعلمان، معلمان، صالحان و زاهدان و فقراى مجاور یا زائر در مکه و مدینه، زندگىاى کامل در این موقوفه پیشبینى شده است نیز حجرههایى براى اسکان، آسیاب، آشپزخانه، آبادىهایى براى تأمین گندم و حبوبات و کشتىهایى براى حمل و نقل و انتقال آنها به محل مصرف.
نکته دیگری که در این وقفنامه بسیار چشمگیر است، توجه به صلاح و دیندارى متولیان است، از دربان و آشپز گرفته تا مؤذن، امام جماعت و معلم.
پی نوشت ها :
1- جهت آگاهى از شرح احوال خرمسلطان رجوع شود به:
نقش سیاسى خرمسلطان سوگلى سلیمان قانونى در دربار عثمانى، دکتر محمّد تقى امامى خویى، فصلنامه مسکویه، سال سوم، ش 9، تابستان و پاییز 1387.
2- هر فدّان برابر است با 4200 متر مربّع.
منبع : فصلنامه وقف میراث جاویدان ش73
/ع