به گزارش خبرگزاری مهر، دومین نشست از سلسله نشستهای تخصصی مطالعات فضای مجازی با موضوع معرفی کتابهای حوزه «مهارتهای مجازی»، با حضور سید امیرحسین مکبری، مشاور پژوهشگاه فضای مجازی، علیاصغر قائمینیا، مدرس رشته اقتصاد در دانشگاه تهران، حسین سلیمانی، مدیر کل روابط عمومی و امور بینالملل سازمان اوقاف و امور خیریه و جمعی از علاقهمندان حوزه فضای مجازی، برگزار شد.
در این نشست سید امیرحسین مکبری درباره اهمیت سواد و مهارتهای مجازی گفت: مهمترین راهبرد کشور و نظام ما در مواجهه با فضای مجازی، ارتقاء سطح سواد و مهارتهای فضای مجازی است و ما اساسا باید با چالشها و تهدیدات فضای سایبری مواجهه ای درست و فعال داشته باشیم و از ظرفیتها و فرصتهای این فضا نیز به بهترین شکل بهرهبرداری کنیم.
تأکید بر مواجهه خردمندانه با فضای مجازی
این مشاور پژوهشگاه فضای مجازی در ادامه به معرفی کتاب «حقیقت مجازی» پرداخت و گفت: این کتاب که توسط مرکز ملی فضای مجازی و کارشناسان معاونت محتوای این مرکز تدوین شده، به تبیین فضای مجازی، فرصتها و چالشهای آن میپردازد که مخاطبان هدف آن، مبلغان دینی کشور بودندهاند تا با رویکرد ترویج و گفتمانسازی، آشنایی بیشتری با فضای مجازی به دست بیاورند و آن را به مخاطبان خود انتقال دهند.
مکبری همچنین درباره کتاب «دستینه وب» گفت: این اثر نیز توسط جناب آقای کمیل خجسته با عنوان فرعی دستورالعملهایی برای افسران جنگ نرم در فضای مجازی تدوین شده است. این اثر در واقع دستنامهای برای هواداران و حامیان انقلاب اسلامی در فضای مجازی است تا با کسب توانمندیها و مهارتهای لازم در فضای مجازی فعالیت کنند و با جنگ نرم دشمنان انقلاب مقابله کنند.
وی با اشاره به فصول مختلف این 2 کتاب، گفت: اکنون ضریب نفوذ اینترنت در کشور ما بیش از 85 درصد است، یعنی امروز در کشور بیش از 65 میلیون کاربر اینترنت داریم؛ تا سال 1394 حدود 40 میلیون تلفن همراه هوشمند در کشور داشتیم و امروز بیش از 80 درصد جوانان 18 تا 29 سال ما، حداقل عضو یک شبکه اجتماعی هستند و بین 5 تا 9 ساعت از وقت خود را در شبانهروز صرف فعالیت در این فضا میکنند. بر این اساس این زیست جدید نیازمند کسب مهارتها و توانمندیهایی است که این 2 کتاب سعی در ارائه قواعد آن دارند.
آشنایی با اقتضائات کسب و کار در فضای مجازی
در ادامه این مراسم علیاصغر قائمینیا، به تشریح موضوع کسب و کار در فضای مجازی پرداخت و گفت: بسیاری از کتابهای منتشر شده در این حوزه، به درستی نتوانستهاند تفکیک صحیحی بین کسب و کار سنتی و کسب و کار در فضای مجازی ارائه کنند. ما امروز با فضای جدیدی در کسب و کار مواجه هستیم که طبیعتا اقتضائات جدیدی را میطلبد. بر اساس همین دغدغه، با همکاری پژوهشگاه فضای مجازی اقدام به تألیف کتابی جامع با همین موضوع کردهام که انشاالله در سال آینده منتشر خواهد شد.
وی در ادامه به معرفی کتاب «اطلاعات و ارتباطات با رویکرد کارآفرینی» پرداخت و گفت: این از سلسله کتابهای آموزشهای مهارتی انتشارات علوم رایانه است که توسط عینالله جعفرنژادقمی نوشته شده؛ ولی این کتاب برای ورود به کسب و کار مجازی تنها به بیان گامهای ابتدایی این مسیر میپردازد. این کتاب در سال 1391 منتشر شده و بخش عمدهای از مطالب ارائه شده در آن، امروز پس از گذشت 5 سال به اطلاعات و دانش عمومی جوانان امروز تبدیل شده است.
این مدرس رشته اقتصاد در دانشگاه تهران در ادامه کتاب «کارآفرینی در بستر فناوری اطلاعات» را به عنوان کتابی مرجع برای افراد علاقهمند در حوزه کسب و کار در فضای مجازی معرفی کرد و گفت: این کتاب توسط آقایان حبیب رودساز، محمدرضا ظریفیان و جعفر صوفی از سوی انتشارات دانش نگار در سال 1391 منتشر شده که مزیت اصلی آن تألیفی بودن آن است. حدود 167 منبع در این اثر نام برده شده که میتواند مقدمهای جامع برای علاقهمندان به این حوزه باشد.
تشریح تمایز میان کسب و کار مجازی و سنتی
قائمینیا افزود: این کتاب با داشتن 12 فصل، از معدود آثاری است که به خوبی توانسته تمایز میان کسب و کار مجازی و سنتی را تشریح کند. نویسندگان در این کتاب 5 مرحله را برای طرح کسب و کار اینترنتی پیشنهاد دادهاند؛ مرحله اول «آنالیز فرصت»، مرحله دوم «ایجاد وبسایت»، مرحله سوم «برنامه بازاریابی الکترونیکی»، مرحله چهارم «اجرا» و مرحله پنجم «توسعه تجارت الکترونیکی». این کتاب در هر یک از این مراحل 5 گانه، سوالاتی مطرح میکند تا خواننده را با قواعد کلی این حوزه آشنا کند.
وی همچنین درباره کتاب «استفاده از فیلم و ویدئوی دیجیتال در کلاس درس» گفت: این کتاب از سوی انتشارات مدرسه بیشتر با رویکرد آموزش درمدرسه روانه بازار کتاب شده، نه با رویکرد آموزش عمومی. این کتاب در 4 فصل با ظرافتی مناسب توانسته نکاتی کاربردی درباره تعامل بین معلم و دانشآموز در حوزه مباحث آموزشی، با استفاده از فیلم و ویدئو را بیان کند. فصل اول این کتاب به موضوع «سواد رسانهای»، فصل دوم به «فیلمسازی در کلاس درس»، فصل سوم به «ویدئو و فیلم در کلاس» و فصل آخر سوژهای خاص درباره «کاربرد ویدئو و فیلم درآموزش زبان انگلیسی» است.
ضرورتهای ورود به فضای مجازی برای تبلیغ امور دینی
در بخش پایانی هم، حسین سلیمانی مدیرکل روابط عمومی و امور بینالملل سازمان اوقاف و امور خیریه نیز از دیگر ارائه دهندگان این نشست بود که درباره کتاب «تبلیغ مجازی»، گفت: در سال 1389 استفاده از فضای مجازی و مشخصا وبلاگ، در میان جامعه متدین بسیار رواج پیدا کرد و ضرورت ورود به این عرصه برای انجام کارهای تبلیغی به شدت احساس شد. در همان زمان از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی پیشنهادی مبنی بر تألیف کتابی در این زمینه به ما رسید که زمینه اولیه شکلگیری کتاب «تبلیغ مجازی» را فراهم آورد.
وی به چالشهای پیش روی تألیف این کتاب، اشاره کرد و گفت: ما در تألیف این کتاب با 2 چالش عمده روبهرو بودیم، ابتدا باید دلایل قانع کننده برای ورود به فضای مجازی را ارائه میدادیم و در ادامه باید چگونگی ورود به این عرصه را با استناد به آیات قرآنی و روایت دینی تبیین میکردیم. آن زمان در اصل ضرورت ورود به فضای مجازی تردید وجود داشت و در فضای جامعه متدین مباحث بسیاری در این موضوع مطرح بود و دیدگاههای موافق و مخالف بسیاری وجود داشت.
سلیمانی در ادامه با اشاره به آمادهسازی کتاب در سال 1391 و انتشار آن در سال 94 گفت: وقتی ما مطالب و محتوای کتاب را آماده کردیم، اوج دوران وبلاگ بود، اما از آنجا که اعتقاد ما و همچنین آینده پژوهی نشان میداد این دوران نیز رو به اتمام است و عرصههای دیگری در فضای مجازی بروز و ظهور خواهند داشت، محتوا را به طور کلی درباره فضای مجازی و زیست در این فضای کلی تدوین کردیم. به طور کلی این کتاب این موضوع را مطرح میکند که فضای مجازی امروز به مکانی برای زیست ما تبدیل شده و افرادی که قصد ورود به این عرصه را دارند باید زیست خود را با زیست متدینانه در این فضای مجاز تطبیق دهند.
مرکز مطالعات فضای مجازی وابسته به پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با همکاری نهاد کتابخانههای عمومی کشور و اداره کل کتابخانههای عمومی استان تهران اقدام به برگزاری 10 نشست کتابخوان با محوریت فضای مجازی کرده است که نشست «مهارتهای مجازی» به عنوان نخستین نشست از این سلسله نشستها، 24 بهمن ماه در کانون اندیشه جوان برگزار شد.