در گفتگو با مهر مطرح شد:

برگزاری دومین نمایشگاه عیدانه صنایع‌دستی در هاله‌ای از ابهام

مدیرکل صادرات صنایع دستی کشور گفت: برگزاری نمایشگاه عیدانه قطعی نیست اما بازارچه‌های موقت نوروزی که گردشگران را با صنایع دستی هر منطقه آشنا می‌کنند، برقرار خواهند بود.

برگزاری دومین نمایشگاه عیدانه صنایع‌دستی در هاله‌ای از ابهام

پویا محمودیان مدیرکل صادرات صنایع دستی کشور، در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: سال گذشته، همزمان با فرارسیدن نوروز، نخستین نمایشگاه عیدانه برگزار و هنرمندان از استان‌های مختلف کشور در آن شرکت کردند و با استقبال مخاطبان روبه رو شدند. اما امسال، برگزاری نمایشگاه عیدانه صنایع دستی، به خاطر مشکلات مالی و کمبود اعتبار و مسایل دیگر، به درستی مشخص نیست گرچه تلاش ما این است که این نمایشگاه، در استانه نوروز برگزار شود.

او به وضعیت بازارچه‌های موقت نوروزی در اغاز سال 97 اشاره و  بیان کرد: نوروز 96، در سراسر کشور 7200 غرفه برپا شد؛ امسال هم مقرر شده 7700 غرفه در سراسر کشور برپا شود که برپایی این تعداد غرفه عرضه صنایع‌دستی در نوع خود بی‌سابقه است و به جرات می توان گفت، بزرگ‌ترین بازارچه موقت صنایع‌دستی جهان در ایران برپا می‌شود و هنرمندان بومی در استان‌های مختلف با عرضه آثار خود در این بازارچه‌ها، خاطرات دلنشینی را برای گردشگران و مسافران رقم می‌زنند؛ علاوه بر این، بازارچه‌های نوروزی به رونق گرفتن اقتصاد محلی، کمک بسیار می‌کنند.

محمودیان، بازارچه‌های نوروزی را فضای خوبی برای ارتباط مستقیم با مخاطب دانست و افزود: بازارچه‌های نوروزی فروش صنایع‌دستی، بزرگ‌ترین رخداد خرده فروشی در عرصه فراورده‌های دستی ایران هستند که طی آن تولیدکننده می‌تواند مستقیما آثارش را عرضه کند؛ ضمن این که در این بازارچه هاف محصولات صنایع‌دستی با قیمت کارشناسی شده و مناسب در اختیار مصرف کننده قرار می‌گیرد.

مدیرکل صادرات صنایع دستی کشور، بازارچه‌های نوروزی را فرصت ارزشمندی برای معرفی صنایع دستی و محصولات بومی هر منطقه دانست و افزود: بازارچه‌های نوروزی در تمامی‌استان‌ها و برای معرفی صنایع دستی هر منطقه از کشور برگزار می‌شوند از این رو فرصتی فراهم می‌آید تا مسافران و گردشگران داخلی و خارجی با توانمندی‌ها و هنرهای بومی‌هر منطقه و با نوع کالاها و تنوع آن‌ها نیز آشنا شوند. در نتیجه بازارچه‌های نوروزی صنایع دستی در جایگاه خود کارکرد آموزشی و فرهنگ سازی هم دارند.

محمودیان همچنین اضافه کرد: بازارچه‌های نوروزی این امکان را فراهم می‌آورد تا دست دلالان و واسطه‌ها حذف شود و صنعتگران و هنرمندان، به‌طور مستقیم با مخاطب خود ارتباط برقرار کنند و با سلیقه او آشنا شوند.  

مدیرکل صادرات صنایع‌دستی کشور همچنین گفت: پیش‌بینی می‌شود اقبال عمومی از بازارچه‌های صنایع‌دستی در سال 97 نسبت به سال 96 افزایش قابل توجهی داشته باشد. علاوه‌بر این، اطلاعات مربوط به محل‌های برپایی بازارچه‌های صنایع‌دستی در سراسر کشور از 15 اسفند روی سایت رسمی سازمان میراث‌فرهنگی  قرار می‌گیرد تا گردشگران نوروزی بدانند برای خرید سوغات و آشنایی با صنایع دستی هر منطقه باید به کجا مراجعه کنند اما برگزاری نمایشگاه بزرگ عیدانه، هنوز مشخص نیست.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان