مشروح یکصد و بیست و ششمین نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه

دستورالعمل ابلاغی سال گذشته ریاست قوه قضاییه درباره حمایت از تولید داخلی امسال با تاکید بر برخورد با مفاسد اقتصادی و دور زدن قانون برای واردات بی‌رویه تکمیل و اجرا خواهد شد

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای گفت: دستورالعملی در نیمه دوم سال گذشته از سوی ریاست محترم قوه قضائیه ابلاغ شد که در آن چگونگی برخورد با قاچاق کالا، حمایت از فعالان اقتصادی سالم و بخصوص حمایت از تولید داخلی پیش‌بینی شده است

به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در یکصد و بیست و ششمین نشست خبری خود با گرامیداشت روز کارگر، از این روز به‌عنوان روز تلاش، جهاد و فعالیت یاد کرد و ابراز امیدواری نمود که همه کارگران و زحمتکشان کشورمان در همه ایام و بخصوص در ایام شعبان موفق باشند و در جهت استقلال و سربلندی کشور و عزت و سلامت خود و نظام تلاش کنند.

وی با گرامیداشت فرا رسیدن روز معلم افزود: روز معلم را که در پیش داریم به همه معلمین و خانواده بزرگ آموزش و پرورش و ملت عزیزمان تبریک گفته و امیدوارم این عزیزان که شغلشان شغل انبیاست، توفیق بیش از پیش را داشته باشند و برای تعلیم و تربیت فرزندان این مرزو بوم همیشه موفق باشند.

سخنگوی قوه قضائیه ضمن گرامیداشت میلاد حضرت بقیه الله الاعظم(عج) تصریح کرد: امیدوارم به برکت این ایام و بخصوص در شب و روز و نیمه شعبان همه مواهب پروردگار شامل حال مومنین و مومنات، مسلمین و مسلمات بخصوص مردم عزیز و متدین و همه شهروندان ایرانی شود و در مورد همه ما انچه را که خیر و سعادتمان در آن است در این شب و روز به امضای حضرت بقیه‌الله(عج) برسد.

معاون اول دستگاه قضا در ادامه به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

خبرنگاری در رابطه با دستگیری فردی به نام "عباس عدالت" به عنوان جاسوس و اینکه آیا این فرد ارتباطی با پرونده محیط زیست داشته است یا خیر پرسید که حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در پاسخ اظهار کرد: اتهام این فرد امنیتی است و وی بازداشت است و بنده در این مورد تأیید می‌کنم چون در بعضی رسانه‌ها می‌دیدم که نسبت به اینکه بازداشت هست یا خیر تردید داشتند. اتهام این فرد امنیتی است و از بیان جزئیات به دلیل محدودیت قانونی معذور هستم تاببینیم اتهامی که عنوان شده ثابت می‌شود و چه میزان ثابت می‌شود و با چه افراد یا احیانا جریاناتی مرتبط هستند که این‌ها مسائل بعدی است. فعلا ایشان بازداشت است و عنوان اتهامی وی امنیتی است و از لحاظ قانونی نیز برای بیان جزئیات معذور هستم.
 
وی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری میزان در رابطه با اینکه دستگاه قضا در راستای حمایت از کالای ایرانی در سالی که به این عنوان نامیده شده، چه اقداماتی را انجام داده و یا در دستور کار دارد تصریح کرد: دستورالعملی در نیمه دوم سال گذشته از سوی ریاست محترم قوه قضائیه درخصوص اقتصاد مقاومتی ابلاغ شد در این دستورالعمل چگونگی برخورد با قاچاق، حمایت از فعالان اقتصادی که بصورت سالم فعالیت می‌کنند و بخصوص حمایت از تولید داخلی پیش‌بینی شده است.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: این دستورالعمل، با وجود آنکه قبل از آغاز سال جدید ابلاغ شده، اما مسائلی که در آن عنوان شده مربوط به مصرف کالای تولید داخل و حمایت از تولید ملی است و بر تولید داخلی و حمایت از‌آن  تأکید بسیاری شده است.

معاون اول دستگاه قضا مبارزه با قاچاق کالا و ارز، حمایت از فعالان اقتصادی سالم و برخورد با مفاسد را در این دستورالعمل مورد توجه قرار داد و گفت: در این دستورالعمل در رابطه با تخلفات بانکی و هر موضوعی که مربوط به تولید داخلی می‌شود پیش‌بینی‌هایی صورت گرفته؛ اما در عین حال این دستورالعمل امسال با توجه به شعار سال تکمیل می‌شود و با توجه به اینکه مقام معظم رهبری امسال هم حمایت از کالای داخلی و حمایت از تولید ملی را مد نظر قرار داده‌اند  این‌ دستورالعمل تکمیل می‌شود و انشاء‌الله در سه محور مبارزه با قاچاق، حمایت از فعالان اقتصادی سالم و برخورد با مفاسد مخصوصاً مفاسد گمرکی و بانکی و بخصوص کسانی که با سوءِاستفاده و دور زدن قانون به واردات بی‌رویه اقدام می‌کنند، به مورد اجرا گذارده خواهد شد.
 
وی افزود: یکی از مسائلی که به واردات بی‌رویه کالا مربوط می‌شود و در آن موثر است قاچاق کالاست و موضوع بعدی کسانی هستند که با دور زدن قانون و برخی زد و بند‌ها می‌توانند واردات بی‌رویه و غیرضرور داشته باشند که این مسائل در دستور کار و اولویت سال 97 قرار دارد.

سخنگوی قوه قضائیه درپاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه پرونده تعاونی مسکن شرکت مخابرات با 7 هزار عضو، 11 سال بلاتکلیف است در رابطه با آن توضیح دهید، تصریح کرد: مکرراً عرض کرده‌ام که گاهی وقت‌ها کسانی که کلاه سرشان می‌رود و کلاهبردار هم تحت تعقیب قرار می‌گیرد و دستگیر می‌شود و پرونده مورد رسیدگی قرار می‌گیرد، وجهی برای کسانی که پول از دستشان رفته شناسایی نمی‌شود که به این شرایط بلاتکلیفی نمی‌شود گفت.

معاون اول دستگاه قضا بیان داشت: در این پرونده اموال به میزان طلب طلبکاران شناسایی نشده و ما متأسفانه از اینگونه پرونده‌ها کم نداریم. افرادی هستند که پولی را از مردم می‌گیرند تا فعالیتی بکنند و سودی به آن‌ها بدهند، ولی نمی‌توانند به وعده‌ای که داده‌اند عمل کنند و از اصل پول مردم سود می‌دهند و بازداشت می‌شوند؛ اما مالی از آنها شناسایی نمی‌شود. بنابراین این پرونده بلاتکلیف نیست. بلاتکلیف این است که پرونده‌ای تشکیل شود، اما در مورد آن کار و تحقیق نشود و کارشناسی و احضار صورت نگیرد.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای ادامه داد: معمولاً هیچکدام از پرونده‌ها بلاتکلیف نیست؛ برخی اوقات به دلیل ارزیابی‌ها روند رسیدگی مقداری طولانی‌تر می‌شود؛ ولی هیچ کدام بلاتکلیف نیستند.

وی افزود: قوه قضائیه ردیفی ندارد که از بودجه خودش بتواند طلب طلبکاران را پرداخت کند. باید اموال شناسایی شود تا اگر شناسایی شد پرداخت صورت گیرد که متاسفانه در پرونده این تعاونی نیز به میزان ادعایی که اعضا دارند تا الان اموال شناسایی نشده است.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه موضع قوه قضائیه در مورد انتشار تصاویر و فیلم‌هایی مثل برخورد ماموران با برخی دختران  چیست، گفت:نیروی انتظامی امروز شبانه‌روز تلاش می‌کند که امنیت مردم را حفظ کند؛ از سر مرز‌ها گرفته، مرز آبی، خاکی، فرودگاه‌ها و همه‌شهرها و روستاها، در کوه و بیابان شبانه‌روز کار می‌کند.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای ادامه داد: امروز یکی از کسانی که در بخش مبارزه با مواد مخدر در نیروی انتظامی کار می‌کند با او کنار هم نشسته بودیم؛ جلسه‌ای بود؛ از تعداد شهدای خودشان فقط در آن بخش خبر می‌داد و عنوان داشت که شهدای ما در رابطه با مواد مخدر به مرز نزدیک به 4 هزار نفر رسیده است.

وی ادامه داد: از نیرویی که اینگونه تلاش می‌کند و زحمت می‌کشد باید از آن تقدیر کرد و بنده به شخصه از همه خدمات نیروی انتظامی تشکر می‌کنم.

سخنگوی قوه قضائیه در ادامه افزود: در همه دنیا و از جمله در کشور ما تمرد از دستور پلیس و نیروی انتظامی جرم است. هم از نظر منطق و هم از نظر حق و هم از نظر قانون کسی که در مقابل پلیس تمرد کند و از دستور او سرپیچی نماید، قابل تعقیب و مجازات است.

معاون اول دستگاه قضا بیان داشت: افرادی هستند که علاوه بر اینکه ممکن است تمرد کنند این رفتار را اشاعه هم می‌دهند که این اقدام یک گناه مضاعف است و چنانچه سازمان‌دهی هم شده باشد، بدتر. یعنی فرض کنید فرد یا افرادی می‌آیند با صحنه سازی یا بدون صحنه‌سازی در مقابل پلیس ایستادگی می‌کنند و افراد دیگری نیز از قبل با برنامه‌ریزی قبلی از این صحنه‌ها فیلم تهیه کرده و آن را منتشر می‌نمایند.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای گفت: اصل مقابله با پلیس و تمرد از دستور پلیس جرم است و قابل تعقیب می‌باشد و اگر سازمان‌یافته باشد بدتر است و اگر اشاعه پیدا کند باز بدتر است.

وی خاطرنشان کرد: طبیعی است که پلیس هم باید مطابق قانون عمل کند و اگر  از قانون و مقرراتی که به او تعلیم دادند و قانون برایش مقرر کرده، تخلف کند و تعدی نماید، قابل تعقیب و قابل پیگرد است.
 خبرنگاری درباره اینکه دستگیری و برخورد با اخلالگران بازار ارز چه تاثیراتی داشته است و آیا مدیران دولتی نیز در این زمینه دست داشته اند و شناسایی شده اند، پرسید که حجت الاسلام و المسلمین اژه‌ای در پاسخ گفت: در مسئله ارز عوامل مختلفی همچون عوامل داخلی و خارجی دخیل هستند که بانک مرکزی و مسئولین قوه مجریه به آن اشاره کرده‌اند؛ بنابر این در اینجا وارد بحث پیرامون عوامل مختلف این موضوع نمی شوم؛ اما آنچه مسلم است این است که یکسری ازافراد دلال و برخی از صرافی‌های غیر مجاز و افراد قاچاقچی در این زمینه فعالیت دارند.

معاون اول قوه قضاییه افزود: قوه قضاییه بیان کرده که نهایت همکاری خود را با دولت ، بانک مرکزی و بانکها در این مورد انجام می دهد؛ به طوری که با قید فوریت، قاطعیت بیشتر و صرف نیروی بیشتر این مسائل را پیگیری می کند. البته طبیعی است که مسئله ارز به تنهایی با بگیر و ببنند حل نمی شود؛ چرا که این مسئله عوامل زیادی دارد. حتما برخورد قضایی درجهت کنترل وتثبیت نرخ ارز موثر بوده؛ اما اینکه این میزان چند درصد بوده را نمی توانم بگویم و باید متخصصین امر در این باره اظهار نظرکنند.

سخنگوی دستگاه قضا تصریح کرد: طبق اطلاعی که از دادستان دریافت کردم درجریان برخورد اخیر با متخلفان ارزی برای 12 نفر کیفرخواست صادر شده است و  تعدادی از پرونده ها نیز اتهام آنها از نظر ما محرز است و اگر در نهایت احراز شد کیفرخواست صادر خواهد شد. بنده نشنیده ام و اطلاع ندارم که از افراد دست اندر کار کسی به عنوان متهم به قوه قضاییه معرفی شده باشد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گزارش تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان در چه مرحله ای قرار دارد گفت: امروز نیز پرس و جو کردم. این گزارش هنوز به قوه قضاییه نرسیده است. در مورد صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه از مدتها پیش قوه قضاییه به عنوان مدعی العموم وارد شده بود و امیدوار هستیم پرونده به زودی تکمیل و به دادگاه ارسال شود و چنانچه گزارش تحقیق و تفحص به قوه قضاییه برسد اگر لازم باشد تحقیق مجدد صورت می گیرد.

حجت الاسلام و المسلمین اژه‌ای در توضیح این مطلب تصریح کرد: در تبصره 63 قانون برنامه دوم توسعه، آموزش وپرورش موظف شده بود برای کمک به فرهنگیانی که بازنشسته و یا بازخرید می شوند و یا در موارد دیگر که در این تبصره به آن اشاره شده است صندوق تأسیس کند. در سال 74 با مصوبه هیئت وزیران این صندوق تشکیل می شود و کار خود را شروع می کند، عمده فعالیت این صندوق اقتصادی بوده است و شرکتهای مختلفی داشته که حدود 48 درصد سهام بانک سرمایه متعلق به همین صندوق است.

معاون اول قوه قضاییه ادامه داد: فرهنگیان مجاز بودند با اختیار خود 5 درصد از حقوق و مزایای خود را به این صندوق واریز کنند و هر ساله دولت موظف بوده است به همان میزان به این صندوق واریز کند. البته در برخی از سالها دولت سهم خود را واریز نکرده که باید واریز کند.

سخنگوی دستگاه قضا بیان کرد: آنطور که به بنده گزارش داده اند این صندوق 900 هزار عضو دارد و متاسفانه از سال 78 به بعد صندوق دچار مشکلاتی می شود و یکی از گرفتاری های آن تغییر مدیرعامل و افرادی که درآنجا مسئولیت داشته اند بوده است. به طوری که در طول ده سال حدود 13 مدیرعامل درآنجا تغییر کرده اند، این تخلفات در سال 87 و 89 به تدریج تا سال 92 شتاب می گیرد و درسال 94 به اوج خود می رسد و درسال 95 دستگاه قضایی وارد می شود.

وی خاطر نشان کرد: در سالهای مختلف سازمان بازرسی کل کشور به آموزش و پرورش و بانک مرکزی تذکر و اخطار می دهد.  آماری که در گزارش پرونده به بنده داده اند به نحوی است که در سال 89 بازرسی کل کشور اولین نامه وتذکر خود را به وزیر آموزش و پرورش وقت می دهد و در زمان آقای حاجی بابایی دوباره تذکر می دهد که آنها جواب می دهند که این صندوق شخصیت حقوقی و مستقل دارد و مسائل آن را خودشان بایدحل و فصل کنند. البته بنده از محتوای نامه ا طلاعی ندارم.

حجت الاسلام و المسلمین اژه‌ای خاطر نشان کرد: سازمان بازرسی کل کشور درسال 93 به بانک مرکزی ، بانک سرمایه و صندوق دوباره اخطار می دهد. در سال 94 گزارشی تهیه می شود که این موضوع از تخلف گذشته و به جرم منتهی شده است که دادسرا ورود می کند و در حال حاضر 47 نفر درصندوق و بانک مورد اتهام قرار گرفتند که به آنها تفهیم اتهام و از آنها تحقیق شده است؛ البته کسانی که در مظان اتهام هستند بیش از این تعداد هستند.

معاون اول قوه قضاییه تصریح کرد: در این زمینه به سرپرست مجتمع تاکید کردم که در مواردی که ارتباط مستقیم وجود ندارد به پرونده‌ها جداگانه رسیدگی کنند و همه آنها را در یک پرونده تجمیع نکنند که قول داده اند و انشاءالله به زودی پرونده تکمیل وبه دادگاه ارسال خواهد شد.

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه کاوه مدنی در پرونده فعالان محیط زیستی از کشور فرار کرد، آیا این فرد اکنون در دادسرا پرونده‌ای دارد یا خیر و اگر داشته است چرا ممنوع الخروج نشده است گفت: گزارشاتی در مورد این فرد مطرح بود که در مظان اتهام است. بنابر این پرونده ای تشکیل می شود و قبل از احضار و تحقیق این فرد ممنوع الخروج می شود. در تاریخ 30/11/96 بخش مربوطه وزارت اطلاعات رسما و کتبا از دادستان تقاضای رفع ممنوع الخروجی می کند؛ بر این اساس دادستانی اقدام می کند و این فرد با گذرنامه و به صورت رسمی از کشور خارج می شود.
 
خبر در حال تکمیل است...
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر