تدبیر یا بی تدبیری در جوان گرایی/۱۰

ملت خواه: سازمان سینمایی در حال افراط و تفریط است و نگاه عالمانه ای در سیاست هایش وجود ندارد!

شهاب ملت خواه کارگردان سینما با اشاره به صدور بی رویه پروانه ساخت برای برخی فیلمسازان جوان توسط سازمان سینمایی که طی ۱۸ ماه به ۱۰۵ مجوز می رسد گفت: سازمان سینمای مرتباً در حال افراط و تفریط است و نگاه عالمانه ای در سیاست هایش وجود ندارد و همین مبحث ورود بی رویه جوانان که می تواند منجر به یک بحران در سینمای کشور شود یکی از همین رفتارهای افراطی است!

ملت خواه: سازمان سینمایی در حال افراط و تفریط است و نگاه عالمانه ای در سیاست هایش وجود ندارد!

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متأسفانه نه تنها در سینما که در تمامی حوزه های فرهنگی و هنری ما شاهد این رفتار افراطی هستیم؛ در هیچ یک از حوزه های فرهنگی و هنری کشور ما تعادل منطقی وجود ندارد و ما همیشه با آسیب و مشکل مواجه هستیم.

کارگردان فیلم سینمایی «شب حوراء» خاطرنشان کرد: من به هیچ عنوان منکر توانایی های بالقوه و بالفعل جوانان نیستم و از ورود نیروهای جوان و خوش فکر و تازه نفس به سینمای ایران استقبال می کنم اما نه به ترتیبی که سازمان سینمایی عمل می کند و بدون دیدگاه کارشناسی شده درهای سینما را باز گذاشته و هر جوان علاقمندی را بدون پشتوانه وارد سینما می کند!

ملت خواه تأکید کرد: یکی از بزرگترین مشکلاتی که ورود بی رویه جوانان به سینما ایجاد می کند این است که به حق و حقوق فیلمسازان و هنرمندان پیشکسوت اجحاف می شود و آن ها دیگر نمی توانند جایی در سینما داشته باشند و کار کنند چرا که بضاعت سینمای ایران بسیار محدود و اندک است. این در حالی است که ما باید از پیشکسوتان عرصه هنر حمایت کنیم چون آن ها مانند گنجینه های گرانبهایی هستند که سراسر تجربه اند و برای رشد و ارتقای فرهنگ و هنر این مرز و بوم سال ها زحمت کشیده اند.

این فیلمساز با بیان اینکه ما نباید بزرگترین تجارب علمی و عملی در فرهنگ و هنر کشور را به عمد خانه نشین کنیم اظهار داشت: در همه کشورهای دنیا هنرمندان استخوان خرد کرده و پیشکسوت جایگاه ویژه ای در سینما دارند اما ما با بی تدبیری هرچه تمام تر در حال نابودی آن ها هستیم و با شعارهای فریبنده جوانگرایی کاری می کنیم که دیگر نام و نشانی از آن ها باقی نماند.

وی تصریح کرد: متأسفانه تجربه نشان داده حداقل 80 درصد از جوانانی که طی سال های اخیر وارد عرصه حرفه ای فیلمسازی سینما شده اند به دلیل اینکه تحصیلات و تجربه چندانی ندارند و به راحتی وارد سینما شده اند آثارشان عمق فرهنگی ندارد و در واقع حضورشان به هیچ عنوان به نفع سینمای ایران نیست و تنها امکاناتی که در اختیارشان قرار می گیرد را بر باد می دهند!

ملت خواه در بخش دیگری از این گفتگو یادآور شد: زمانی کانون کارگردانان خانه سینما با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به توافقی رسید تا تنها به اندازه 10 درصد از تولیدات سالانه سینما به جوانان متقاضی ورود به سینمای حرفه ای پروانه ساخت بدهد و تعدادی را نیز برای رزرو در نظر بگیرد؛ این اتفاق بسیار شایسته و نیکویی بود که متأسفانه بعدها سازمان سینمایی از آن عدول کرد و به شکل فعلی درهای سینما را باز گذاشت و هر شخصی با هر تفکر و اندیشه ای را وارد سینما کرد.

وی در خاتمه این گفتگو افزود: این قبیل اقدامات سازمان سینمایی به هیچ عنوان به نفع سینمای ایران نیست و آقایان باید بدانند بضاعت سینمای ایران آنقدر ضعیف و محدود و ناچیز است که به هیچ عنوان نمی توان ظرف مدت 18 ماه بیش از 100 مجوز فیلمسازی برای کارگردانان فیلم اولی صادر کرد و بعد هم آن ها را به حال خود رها ساخت.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر