ماهان شبکه ایرانیان

پیشنهادات کمیسیون انرژی مجلس برای اصلاح الگوی مصرف؛

تشکیل کارگروه مشترک دستگاههای اجرایی/اصلاح ساختارشورای عالی انرژی

گزارش کمیسیون انرژی در خصوص چالش‌های اجرای قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی در صحن علنی مجلس قرائت شد.

تشکیل کارگروه مشترک دستگاههای اجرایی/اصلاح ساختارشورای عالی انرژی

به گزارش خبرنگار مهر، در جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی بررسی گزارش کمیسیون انرژی در خصوص اجرای قانون اصلاح الگوی مصرف در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت؛ این گزارش در راستای بند 7 ماده 49 آئین‌نامه داخلی مجلس تنظیم شده بود.

در این گزارش در خصوص مهم‌ترین چالش‌های اجرای صحیح قانون اصلاح الگوی مصرف آمده است:

1ـ برخی اهدافی که مد نظر قانونگذار است به لحاظ اجرایی دارای دامنه شمول گسترده‌ای است. بر همین اساس بررسی‌ها نشان می‌دهد تعداد 25 وزارتخانه، سازمان، نهاد و همچنین بسیاری از مؤسسات دولتی، عمومی، نظامی و انتظامی مسئول اجرای این قانون هستند. چنین گستره‌ای باعث می‌شود دستیابی به اهداف قانون با چالش‌هایی نظیر ناهماهنگی بین دستگاهی و بعضاً موازی‌کاری مواجه شود. در این قانون، تنظیم و تصویب آئین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌هایی مورد توجه قرار گرفته است که لازمه آن تشکیل کارگروه مشترک از دستگاه‌های اجرایی است که به دلیل نبود متولی مشخص، برای این کارگروه‌ها معطل مانده است. لذا فقدان مدیریت واحد و یکپارچه در بخش انرژی کشور، مهم‌ترین چالش در تصمیم‌گیری مربوط به این بخش و نیز اجرای قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی می‌باشد.

2ـ بسیاری از احکام این قانون مستلزم رعایت آنها در بودجه‌های سنواتی است که به دلیل محدودیت منابع بودجه، در سال‌های اخیر اجرای آنها با مشکل مواجه شده است؛ به همین دلیل بعضاً بودجه‌های مناسب برای اجرای برخی از اهداف مربوط به مواد این قانون مد نظر قرار نگرفته که لازم است دولت و سازمان برنامه و بودجه تدابیر بودجه‌ای متناسبی را در این خصوص اتخاذ کنند.

3ـ بر اساس نتیجه‌گیری گزارش سازمان برنامه و بودجه به طور کلی سازوکار به کار گرفته در قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی از نوع سیاست‌های غیرقیمتی هستند که تأثیر چشمگیری در میزان صرفه‌جویی انرژی خواهند داشت، اما رشد مصرف انرژی در ایران تابع عوامل متعددی است که عدم امکان بروزآوری تکنولوژی، عدم محاسبه بهای تمام شده واقعی کالاها و خدمات تولید شده، فقدان سیستم‌های نظارتی قوی و عدم وجود سیستم‌های ثبت اطلاعات مربوط به میزان صرفه‌جویی، از مهم‌ترین آنهاست.

در بخش دیگری از این گزارش، پیشنهاد طرحی برای اصلاح ساختار شورای عالی انرژی داده شده است تا از پراکندگی و تعدد مراکز تصمیم‌گیر در خصوص اصلاح الگوی مصرف جلوگیری شود. بر این اساس پنج تبصره به قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی اضافه می‌شود.

تبصره 1: رؤسای کمیسیون‌های انرژی و برنامه و بودجه به عنوان عضو شورای عالی انرژی با حق رأی تعیین می‌گردند و جلسات این شورا لازم است حداقل سالی دوبار تشکیل شود. دبیرخانه شورا موظف به پیگیری تشکیل جلسات می‌باشد.

تبصره 2: هر یک از اعضای شورا می‌توانند جهت بررسی و اصلاح قوانین، مقررات یا رویه‌های مغایر با سیاست‌های کلان مصوب در حوزه انرژی، درخواست جلسه فوق‌العاده کنند. در این صورت دبیرخانه شورا موظف به تشکیل جلسه ظرف مدت یک ماه از ارائه درخواست می‌باشد.

تبصره 3: شورای عالی انرژی موظف به بررسی و پیگیری مواد قانونی مصوب در حوزه انرژی از جمله قوانین برنامه توسعه، قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی، قوانین بودجه سالانه و سایر قوانین مرتبط و ارائه پیشنهادات اصلاحی جهت تصویب به مجلس از طریق دولت است.

تبصره 4: برای بکارگیری حداکثری قابلیت‌های کارشناسی در حوزه انرژی، دبیرخانه شورای انرژی موظف است ظرف مدت یک ماه از تصویب این قانون، اقدام به ایجاد کمیته‌های تخصصی کرده و وظایف و اختیارات آن را به اعضای شورای عالی انرژی ابلاغ کند. هر یک از اعضای شورای عالی انرژی موظفند برای هر یک از کمیته‌های تخصصی، یک نماینده به دبیرخانه شورا معرفی کنند.

تبصره 5: دبیرخانه شورا جهت هماهنگی بین کمیته‌های تخصصی و اجرای وظایف محوله، ساختار سازمانی متناسب را جهت تصویب به سازمان برنامه و بودجه پیشنهاد نماید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان