کولیک نوزاد چیست؟

کولیک نوزاد یک وضعیت دردناک و ناراحت کننده است که در بسیاری از نوزادان و در اولین ماه‌های زندگی اون‌ها رخ می‌ده. علت کولیک نوزاد هنوز به طور دقیق شناخته نشده، اما معمولاً با درد شکمی و ناراحتی گوارشی مرتبط می‌شه. 

کولیک نوزاد چیست؟

درمان کولیک

کولیک نوزاد یک وضعیت دردناک و ناراحت کننده است که در بسیاری از نوزادان و در اولین ماه‌های زندگی اون‌ها رخ می‌ده. علت کولیک نوزاد هنوز به طور دقیق شناخته نشده، اما معمولاً با درد شکمی و ناراحتی گوارشی مرتبط می‌شه. 
درمان کولیک نوزاد؛ نی نی سایت

نوزادان مبتلا به کولیک به طور معمول در سنین 2 تا 4 هفته دچار علائم زیر می‌شن:

  • گریه‌های ناگهانی و شدید: کولیک نوزاد با گریه‌های شدید و بی‌دلیل همراهه که ممکنه به طور معمول در ساعات عصر و شب اتفاق بیوفته.
  • لرزش‌ پاها و دست‌ها: نوزاد ممکنه پاها و دست‌هایش رو به طرف شکمش بکشه و لرزش داشته باشه.
  • ناراحتی و بی‌قراری: نوزاد بی‌دلیل ناراحت و بی‌قراره.
  • نیاز به ماساژ: ماساژ شکم می‌تونه به نوزاد کمک کنه و در آرامش و کاهش درد شکمی او مؤثر باشه.
  • تغییرات در غذا خوردن: نوزاد ممکنه از غذا خوردن دست بکشه و تغییراتی در الگوی غذا خوردنش نشان بده.

به طور کلی، کولیک نوزاد یک وضعیت موقتیه و تا چند ماه اول زندگی نوزاد برقرار می‌مونه. با این حال، مراقبت و آرامش نوزاد در طول این دوره می‌تونه به کاهش ناراحتی و درد او کمک کنه. اگر شما نگران هستین یا ناراحتی نوزاد شدیدتر می‌شه، بهتره با پزشک یا متخصص کودکان برای درمان کولیک نوزاد مشورت کنین.

علت بروز کولیک 

علت دقیق کولیک نوزاد هنوز به طور کامل مشخص نشده و ممکنه به عوامل چندگانه‌ای برگرده. اما برخی عوامل محتمل که ممکنه در بروز کولیک نوزاد نقش داشته باشن عبارتند از:

  • بلع هوا: نوزادان ممکنه در هنگام تغذیه، هوای زیادی رو ببلعن که می‌تونه به تحریک معده و روده‌ها منجر و در نتیجه کولیک ایجاد بشه.
  • تنظیم نامناسب گوارش: سیستم گوارشی نوزادان در ماه‌های اول زندگی اون‌ها هنوز در حال تکامله و نمی‌تونه به طور کامل مواد غذایی رو هضم کنه. این مواد ممکنه به تحریک معده و روده‌ها منجر شده و کولیک رو ایجاد کنن.
  • حساسیت به غذا: برخی از نوزادان ممکنه حساسیت یا آلرژی به مواد موجود در غذاهایی که مادران در دوره شیردهی مصرف می‌کنن داشته باشن. این حساسیت می‌تونه به علائم کولیک نوزاد منجر بشه.

· مشکلات روانشناختی: برخی مطالعات نشان دادن که عوامل روانشناختی مانند استرس مادر، تغییرات در محیط و خانواده، وضعیت روحی پدر و مادر و ... نیز ممکنه در بروز کولیک نوزاد نقش داشته باشن.

با توجه به پیچیدگی علت این مشکل، هیچ راه حل یا روشی برای درمان کولیک نوزاد وجود نداره. با این حال، بهبود مراقبت‌های نوزاد و استفاده از روش‌های آرامش‌بخش می‌تونه به کاهش ناراحتی و درد نوزاد کمک کنه. در صورت نگرانی، همواره بهتره برای درمان کولیک نوزاد با پزشک یا متخصص کودکان مشورت کنین.

برای درمان کولیک نوزاد چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

نوزادان سالم از بدو تولد گریه می‌کنن. گریه در روزهای اول به دلیل کثیف شدن پوشک، گرسنگی، سرما یا افزایش دمائه. بعد از هفته دوم یا سوم، شکل و شدت گریه در نوزادان کولیکی تغییر می‌کنه. در نوزادان کولیکی، گریه شدیدتره و بیشتر طول می‌کشه. گاهی اوقات گریه ممکنه تمام روز طول بکشه. کولیک نوزاد مشکلی برای سلامتی نیست. بنابراین، شرایطی نیست که نیاز به درمان داشته باشه. البته در برخی موارد اختلالاتی مانند فتق، عفونت گوش میانی، عفونت ادراری یا انسداد روده در نوزادان ممکنه باعث گریه طولانی مدت کودک بشه. شما می‌تونین با پزشک مشورت کنین تا مطمئن بشین مشکل دیگری در نوزاد وجود نداره. برای تشخیص کولیک نوزاد، پزشک به صحبت‌های والدین گوش می‌ده و نوزاد رو معاینه می‌کنه. ممکنه پزشک برخی از داروهای گیاهی و تغییرات رژیم غذایی رو برای تسکین دردهای نوزاد توصیه کنه.
کولیک نوزد- علائم و درمان؛ نی نی سایت

نتیجه گیری:
کولیک نوزاد یک وضعیت معمول و موقتیه که در بسیاری از نوزادان و در اولین ماه‌های زندگی رخ می‌ده. علت دقیق کولیک هنوز مشخص نشده اما برخی عوامل شامل بلع هوا، تنظیم نامناسب گوارش، حساسیت به غذا، تغییرات هورمونی و مشکلات روانشناختیه. نوزادان مبتلا به کولیک معمولاً با گریه‌های ناگهانی و شدید، لرزش‌های پاها و دست‌ها، ناراحتی و بی‌قراری و تغییر در غذا خوردن مواجه می‌شن. این وضعیت معمولاً تا چند ماه اول زندگی نوزاد برقرار می‌مونه و به طور کلی آسیب جدی به سلامتی نوزاد نمی‌رسونه.

 با این حال، با توجه به این که هنوز درمان کولیک نوزاد پیدا نشده، مراقبت و آرامش مناسب نوزاد می‌تونه به کاهش ناراحتی و درد او کمک کنه. این شامل استفاده از ماساژ شکم، تغییر در الگوی غذا خوردن، استفاده از روش‌های آرامش‌بخش مانند موسیقی آرامش‌بخش و آغوش گرم مادر یا پدره.

منبع
 
www.medicalpark.com

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان