روش های تشخیص اگزمای واریس و نحوه تشخیص و درمان آن

اگزمای واریس به دلیل افزایش فشار خون و نشت مایعات به بافت های اطراف رگ ایجاد می شود، در بیشتر موارد این عارضه قسمت های پایینی پا را درگیر می کند و این قسمت از پا دچار التهاب، قرمزی و خارش می شود. پیشنهاد هایی برای پیشگیری از بروز این بیماری وجود دارد تا از بروز این عارضه جلوگیری شود اما در صورت بروز باید به پزشک مراجعه کرد.

روش های تشخیص اگزمای واریس و نحوه تشخیص و درمان آن

دلیل اصلی ایجاد اگزمای ناشی از واریس هنوز مشخص نیست، اما این عارضه می تواند به دلیل فشار آمدن به رگ های پا ایجاد شود. هر گاه به رگ های پا فشار وارد شود در عملکرد دریچه ها اختلال ایجاد می شود و به دلیل ایجاد فشار خون درون رگ ها خون به بیرون از رگ درز پیدا می کنند و وارد بافت های اطراف رگ می شوند، وجود این امر می تواند دلیل سوزش باشد. اگزمای واریس بیشتر در افراد مبتلا به واریس ایجاد می شود و زیرا این افراد بیشتر از سایرین مستعد این بیماری می باشند دسته بعدی که در معرض ابتلا قرار دارند افراد کم تحرک به دلیل چاقی یا بارداری می باشند

 می توان گفت واریس نشانه ای از اختلال در دریچه رگ ها می باشد، هرگاه دریچه های رگ به نوعی دچار آسیب شوند، فرد به این عارضه دچار می شود، جمع شدن خون در سیاهرگ آسیب دیده و نشت آن موجب التهاب و سوزش می شود که فرد را دچار ناراحتی می کند و مستعد ابتلا به اگزمای ناشی از واریس نیز می شود. لازم است تا روش های درمان واریس را بهتر بشناسید چرا که ممکن است برای درمان ابتدا از بین بردن واریس به شما پیشنهاد شود تا نتیجه بهتری از درمان خود دریافت کنید.

علائم وجود اگزما واریس

اگزمای واریس

در تعریف این بیماری باید گفت نوعی بیماری پوستی می باشد که در افراد مسن شایع تر است. این بیماری بیشتر نواحی پایینی ساق پا را درگیر می کند و سبب ایجاد تغییر رنگ در پوست این قسمت می شود. در صورت ابتلا، ابتدا پوست به رنگ قرمز روشن درآمده و سپس تیره تر می شود در نهایت می تواند به رنگ قهوه ای نیز درآید.

وجود این عارضه می تواند پوست نواحی پایین پا ها را کمی ضخیم و ناهموار کند، ایجاد این وضعیت برای برخی افراد بسیار آزار دهنده و دردناک و همراه با خارش می باشد و برای برخی افراد نیز بدون درد و خارش می باشد. از نشانه های این بیماری خارش پوست، قرمزی و ورم، خشکی و پوسته پوسته شدن و رگ های واریسی می باشد. از آن جایی که ابتلا به اگزمای واریس با قرمزی پوست همراه است برخی به اشتباه گمان می کنند دچار عفونت شده اند که این یک تصور غلط می باشد.

عوامل ایجاد کننده

افزایش فشار در رگ های زیر پوست و عضلات پا باعث ایجاد نشت دریچه رگ ها می شوند، با ایجاد مشکل در این دریچه ها خون به سختی در جهت مخالف نیروی جاذبه حرکت می کند. بنابراین خون در رگ ها جمع شده و منجر به افزایش فشار درون رگ می گردد، این فشار در ورید ها نشت مایعات و سلول های خونی از رگ به زیر پوست را به همراه دارد که در نهایت به التهاب و اگزما ختم می شود. مرور زمان پوست را دچار آسیب کرده و پوست سخت، بی رنگ، شکننده و پوسته پوسته شده و در معرض ایجاد زخم قرار می گیرد. از دیگر عوامل ایجاد کننده می توان به تشکیل لخته خون یا ترومبوز در رگهای عمیق اشاره کرد.

معرفی عارضه اگزمای واریس

تشخیص اگزما ناشی از واریس

در صورت وجود علائم ناشی از واریس باید به پزشک مراجعه کرد، پزشک با انجام بررسی های لازم قادر به تشخیص بیماری خواهد بود. ممکن است پزشک سوالاتی در رابطه با سوابق بیماری و جراحی های گذشته شما داشته باشد، پس برای کمک به تشخیص بهتر باید بدانید، که آیا سابقه بیماری هایی چون واریس، ورم و بزرگ شدگی عروق خونی، ترومبوز ورید عمقی، لخته خون در یکی از عروق عمقی پا، زخم پا و نواحی پوستی آسیب دیده که بهبود آن هفته ها به طول انجامد، سلولیت و نوعی از عفونت در لایه های عمیق تر پوست و سابقه جراحی عروق پا به علت بیماری های زمینه ای یا آسیب به عروق پا در اثر حوادث داشته اید یا خیر.

پزشک قادر است نبض پا را بررسی کرده و تست شاخص قوزک پا- بازو  (ABI) را برای اطمینان از مناسب بودن جوراب واریس برای برطرف شدن مشکل انجام دهد. تست ABPI فشار خون بازو ها و پا ها را مقایسه می کند. چنانچه تفاوت زیادی را نشان دهد، به معنای وجود مشکل در جریان خون عروق می باشد که در این صورت استفاده از جوراب واریس ایمن نخواهد بود.

پیشگیری

پیشنهاد های زیر ممکن است، بتواند در کاهش ابتلا به اگزمای واریس موثر باشد. هرگاه به مدت طولانی نشسته یا ایستاده بودید، مدتی را برای استراحت اختصاص دهید، یک پیاده روی 10 دقیقه ای در این حین می تواند به تقویت جریان خون کمک کند. انجام ورزش بسیار مفید می باشد، زیرا تمرینات ورزشی به بهبود جریان خون کمک کرده و عضلات پا را تقویت می کند. آشنایی با روش های استاندارد درمان واریس پا با ورزش می تواند در این زمینه به شما کمک کند.

دلیل بروز اگزما ناشی از واریس

از آسیب دیدگی پا در نزدیکی سیاهرگ های واریسی پرهیز کنید، چرا که ممکن است باعث ایجاد زخم باز شود، از خاراندن پا در این قسمت ها و تماس با چیزهایی مثل شوینده های قوی، چمن، موی حیوانات خانگی، عطر ها، محصولات مراقبتی پوست عطری که باعث التهاب می شوند اجتناب کنید. لباس های نخی و گشاد بپوشید، پارچه های زبر مانند پشم و ریون می توانند پوست را آزار دهند، پوشیدن لباس های تنگ باعث کاهش جریان خون می شود و ممکن است به پوست کشیده شوند.

تلاش کنید وزن بدن خود را متعادل نگه دارید تا به کاهش تورم و فشار به سیاهرگ ها کمک شود. در طول روز میزان مناسبی از مایعات مصرف کنید، مصرف آب، آبمیوه ها و سبزیجات بسیار مناسب است و در آخر توصیه می کنیم تا میزان نمک مصرفی خود را تا حد امکان کاهش دهید تا در جریان خون اختلال ایجاد نشود.

نحوه درمان

اگزمای واریس یک مشکل مزمن است، اما برای کنترل و بهبود آن می توانید، از روش های بهبود گردش خون خون مانند فعالیت داشتن و بالا نگه داشتن پا ها در هنگام نشستن استفاده کنید. از مرطوب کننده ها برای پیشگیری از خشک شدن پوست کمک بگیرید، پماد ها و کرم هایی مثل کورتیکواستروئیدهای موضعی برای درمان و کاهش علائم اگزما استفاده می شوند که باید توسط پزشک تجویز شوند.

جوراب واریس و تاثیر آن در رفع اگزما

درمان اگزمای ناشی از واریس، تسکین شرایط پوست و تقویت جریان خون را هدف قرار می دهد بنابراین، جوراب های واریس با طراحی های ویژه ای که دارند می توانند فشار مناسبی برای بهبود گردش خون در پا ایجاد کنند، استفاده روزانه از این جوراب ها بسیار کمک کننده می باشد. در صورت مشاهده نشدن بهبودی به یک متخصص پوست مراجعه کنید تا مشاوره های لازم درباره گزینه های درمان را دریافت کنید. امکان دارد متخصص پوست برای درمان شما را به متخصص عروق ارجاع دهد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان