درمان جوش سر با روش های طبیعی و دارویی

فولیکول مو با علت های متنوعی شروع به آزاد سازی چربی کرده، در نتیجه با مسدود سازی منافذ کم کم پوست سر درگیر اشکال جوش می شود. برای درمان جوش پوست سر روش های متنوعی وجود دارد که برای آگاهی بیشتر مقاله را مطالعه نمایید.

درمان جوش سر با روش های طبیعی و دارویی

اگر به دنبال چاره ای برای درمان جوش سر هستید، پس تا پایان مقاله همراه ما بمانید. جوش سر عموما در خط های افتاده روی سر یا بخش های پر پشت ظاهر می شود و حاصل مسدود شدن فولیکول های مو در منافذ پوست است.
فولیکول های مو چربی هایی از خود آزاد می کنند که با مسدود شدگی منافذ پوست سر توسط ژل، اسپری مو یا محصولاتی که به طور کلی در این ناحیه استفاده می‌شود، جوش ها را شکل می دهند.

اما جوش سر نشانه چیست؟ همانطور که به آن اشاره شد، فولیکول مو با آزاد سازی چربی توسط سلول های پوستی و یا سلول های مرده به سادگی مسدود می شود. در نتیجه پس از مسدود شدگی، عفونت در منافذ پوست شکل می گیرد که به علت استفاده مداوم از ژل، اسپری مو یا محصولاتی دیگر است.

عوامل شکل دهنده مشکل جوش پوست سر کدام اند؟

مشکل جوش پوست سر گاه به علت عدم شست و شوی منظم پوست سر و مو ها شکل می گیرد و یا به علت استفاده مداوم از سر پوش کلاه و روسری است.
حتی گاهی جوش ها به علت استفاده از یک مدل شامپو، اسپری و محصولات خاص دیگر که با پوست سر شما مطابقتی ندارد، ایجاد می شوند. ( جوش به علت آلرژی و حساسیت به محصولات پوستی در کف سر شکل می گیرد.)
حال به بررسی دیگر عوامل شکل دهنده جوش سر می پردازیم:

عوامل شکل دهنده جوش سر

فولیکولیت پوست سر:

عارضه پوستی فولیکولیت زمانی پیش می آید که عفونت‌های قارچی و باکتری‌ها و یا حتی موی زیرپوستی موجب التهاب فولیکول مو شوند. در این وضعیت جوش‌های بزرگ، قرمز و خارش‌دار در پوست سر شروع به رشد و نمو می کنند.

سبوریک درماتیت:

عارضه سبوریک درماتیت گونه ای از نوع شوره است که به سادگی پوست سر را دچار جوش و پوسته‌های ریز و درشت می‌کند.

کیست پیلار:

عارضه کیست پیلار گونه ای از نوع کیست است که عموما در نزدیکی ریشه مو در پوست سر ایجاد می‌شود. باید گفت که برخلاف آکنه‌ها، کیست پیلار سرسفید نمی باشد.

در این بخش شاید در ذهن شما همراهان عزیز سوال پیش آمده باشد که آیا جوش سر مشکلی خطر آفرین است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که جوش سر به خودی خود خطرناک نیست حتی در شدیدترین حالت هم با استفاده از یک نوع شامپوی خاص به سادگی درمان می‌شود. اما در صورتی که جوش پوست سر به هیچ کدام از درمان‌ها واکنش مثبت نشان نداد و نشانه های آشکاری روز به روز به جای بهتر شدن، بدتر شد لازم است به دنبال چاره ای بهتر برای بهبود این مشکل زیبایی سلامتی باشید.

انواع جوش سر چگونه اند؟

جوش سر سطحی:

جوش سطحی شکل گرفته به صورت دو گونه جوش‌ سرسفید و جوش سرسیاه است که در هر قسمت بدن قابل مشاهده است. باید بدانید که این دسته جوش به علت انسداد منافذ پوست ایجاد می‌شوند.

جوش سر متوسط:

جوش سر متوسط به صورتی است که عامل عفونی کننده در این جوش‌ها شدیدتر اند و شامل پاپول می‌شوند.

جوش سر شدید:

جوش سر شدید شامل ندول‌ها و کیست‌ها می‌باشد که می‌تواند با دنباله دار شدن به شدت عفونی شود.

انواع جوش سر کدام اند؟

میکروب هایی که موجب جوش از نوع شدید در پوست سر می شوند؟

  1. مخمرهای خانواده ی مالاسه زیا
  2. کیوتی باکتریوم
  3. استافیلوکوکوس اپیدرمیدیس
  4. پروپیونی باکتریوم آکنه
  5. استافیلوکوکوس اورئوس
  6. دمودکس فولیکولوروم

بررسی انواع روش در منزل برای بهبود جوش سر

استفاده از آب گوجه فرنگی:

سبزیجات گوجه فرنگی سرشار از اسید سالیسیلیک است که می تواند در رفع جوش پوست سر و تنظیم ph پوست موثر واقع شود. در منزل مقداری آب گوجه فرنگی را به کف سر خود بزنید و به آرامی پوست سر را با این ماده ماساژ دهید.
پس از گذشت 5 الی 10 دقیقه موها را با آب ولرم شست و شو دهید.

استفاده از سیر:

سیر با خاصیت آنتی اکسیدانی بالای خود به خوبی می تواند با ویروس ها، قارچ ها مقابله کند و نتیجه ای مثبت برای بهبود جوش سر همراه آورد. برای این دستور خانگی سه حبه سیر را در سه لیوان آب به جوش آورید، سپس مو های خود را با این ترکیب بشویید.

استفاده از شامپو روغن درخت چای:

استفاده از شامپو روغن درخت چای یکی از ساده ترین کار ها برای بهبود جوش کف سر می باشد چرا که با خاصیت ضد التهابی خود به حفظ شادابی و بهبود جوش های پوست سر کمک می کند.

استفاده از روغن نارگیل:

ترکیبات روغن نارگیل سرشار از خواص ضد التهابی و ضد میکروبی است که با ماساژ پوست سر و مو با این روغن، از مشکل جوش کف سر نجات پیدا خواهید کرد چرا که با ماندگاری یک ساعته این روغن به روی سر تمام جو ش ها از بین می روند و پس از یک ساعت سر را با یک شامپوی معمولی شست و شو دهید تا چربی های روغن پاک شوند.

استفاده از آلوئه ورا:

آلوئه ورا برای هر دردی دوا است. برای رفع جوش سر با کمک ژل آلوئه ورا تنها کافی است که ژل را از برگ های آن خارج سازید و هفته ای دو بار از این ترکیب به پوست سر خود بمالید. در نهایت پس از گذشت نیم ساعت زمانی موها را شست و شو دهید تا اثری از ژل اای آلوئه ورا به روی مو باقی نماند.

استفاده از سرکه سیب:

سرکه سیب سرشار از خواص آنتی اکسیدانی بوده که می تواند برای درمان جوش و متعادل سازی PH محیط پوست گزینه ای مناسب باشد. برای این دستور تنها کافی است که دو قاشق غذاخوری از سرکه سیب را با یک لیوان آب ترکیب نمایید و با این ترکیب موهای خود را آبکشی کنید.

استفاده از جوش ‌شیرین:

جوش شیرین گونه ای ضد عفونی کننده طبیعی به شمار می آید که می تواند در از بین بردن باکتری های پوست و چربی های اضافه آن موثر باشد. برای این دستور یک قاشق غذا خوری از ماده سفید رنگ جوش شیرین را با یک لیوان آب ترکیب نمایید و سپس ترکیب را به پوست سر مالش دهید.
پس از گذشت ده دقیقه مو ها و کف سر را با آب ولرم و شامپوی نرم کننده بشویید.

استفاده از آبلیمو:

آبلیمو نیز سرشار از ویتامین C است و عنوان یک منبع آنتی اکسیدان قوی به شمار می آید. آبلیمو موجب از بین رفتن چربی های اضافی پوست سر و باکتری های پوست شده و به خوبی تمام مشکلات را ریشه کن می کند. برای این دستور جوش سر با آبلیمو نیاز است که دو قاشق غذاخوری آبلیمو را با یک قاشق غذا خوری آب ترکیب نمایید و سپس ترکیب به دست آمده را به پوست سرمالش دهید.
پس از گذشت نیم ساعت پوست سر را آب ولرم شستشو بشویید تا هیچ اثری از آبلیمو باقی نماند.

درمان جوش سر با روش خانگی

بهبود جوش سر با دارو چگونه انجام می شود؟

مراجعه به متخصص پوست و مو برای بهبود جوش های کف سر گزینه مناسبی است چرا که این متخصص با آگاهی بیشتر در مراحل اولیه به بیمار دارو های خوراکی یا موضعی را تجویز می کند و برای درمان های سخت تر چاره ای قوی تر را می اندیشد. از جمله دارو های پر کابرد:

داروهای موضعی برای بهبود جوش سر؛

اسید سالیسیلیک:

تجویز شامپوهای ضد التهابی با ترکیبات اسید سالیسیلیک به بهبود جوش های کف سر کمک می کند. این گونه از شامپوها به علت خاصیت ضد باکتریایی خود در درمان مشکلات پوست و مویی تاثیرات حقیقی دارند.

اسید گلیکولیک:

اسید گلیکولیک گونه ای از دارو های موضعی برای بهبود جوش کف سر است که بدون خشک کردن پوست سر آن را لایه برداری می کند.

کتوکونازول یا سیکلوپیروکس:

شامپوی کتوکونازول یا سیکلوپیروکس از جمله بهترین شامپو ها برای جوش سر است که در کاهش شوره سر کمک کننده می باشد.

داروهای خوراکی برای رفع جوش سر؛

داروی ایزوترتینوئین: مصرف این نوع دارو باعث کوچک تر شدن اندازه منافذ و کنترل غدد چربی موجود در پوست سر می شود.

داروی بنزوئیل پراکسید:

این دارو عموما به بهبود فولیکولیت های موی سر کمک می کند و شما تنها در صورت تجویز پزشک مجاز به مصرف آن هستید. چرا که مصرف خودسرانه این دارو می تواند منجر به تغییر رنگ موهای شما شود.

درمان جوش سر با روش های دارویی

اگر بع موضوعات دیگر علاقمند هستید لینک ها را برای مطالعه مقالاتی چون روشن کردن پوست چرب، انواع مکمل های پوست و انواع ماسک موی قهوه کلیک نمایید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان