با افزایش بیسابقه تعداد گردشگران در کشورهای مختلف، تعجبی ندارد که بسیاری از دولتها به فکر اجرای طرحهای بزرگ برای توسعه زیرساختهای خود باشند. در این بین، فرودگاهها بیش از همه مورد توجه قرار گرفتهاند و طرحهای چندمیلیارد دلاری برای ساخت برخی از بزرگترین فرودگاههای جهان در دست اجراست.
در حال حاضر، فرودگاه بینالمللی ملک فهد در عربستان از نظر وسعت، بزرگترین فرودگاه جهان به شمار میرود. اما شلوغترین فرودگاه دنیا عنوانی است که به فرودگاه هارتسفیلد–جکسون آتلانتا در آمریکا تعلق دارد.
برخی فرودگاههای فعال نیز برنامههای گستردهای برای توسعه ارائه کردهاند تا آنها هم در جمع بزرگترینها قرار بگیرند. برای مثال، فرودگاه بینالمللی آل مکتوم دبی که از سال 2010 فعالیت خود را آغاز کرده، در حال انجام یک طرح توسعه عظیم است؛ طرحی که ظرفیت این فرودگاه را به 260 میلیون مسافر در سال خواهد رساند.
اما در این بین، سه فرودگاه جدید دیگر نیز در حال ساخت هستند که هر کدام میخواهند عنوان بزرگترین فرودگاه جهان را به خود اختصاص دهند.

فرودگاه بینالمللی ملک سلمان؛ عربستان سعودی
فرودگاه بینالمللی ملک سلمان قرار است در اطراف فرودگاه فعلی ملک خالد ساخته شود. این پروژه عظیم 30 میلیارد دلاری توسط شرکت بریتانیایی Foster + Partners طراحی شده؛ همان گروهی که ساختمان مشهور گرکین در لندن را ساختهاند. قرار است این فرودگاه وسعتی برابر با 14 هزار زمین فوتبال داشته باشد.
این فرودگاه قصد دارد تا سال 2030، 120 میلیون مسافر را میزبانی کند و این عدد تا سال 2050 به 185 میلیون مسافر افزایش خواهد یافت. تا پیش از اعلام طرح توسعه فرودگاه دبی، قرار بود فرودگاه بینالمللی ملک سلمان بزرگترین فرودگاه جهان باشد.
فرودگاه بینالمللی تان سون نهات؛ ویتنام
فرودگاه جدید ویتنام در نزدیکی شهر هوشیمین ساخته خواهد شد و جایگزین فرودگاه فعلی تان سون نهات میشود که ظرفیت آن حداکثر 30 میلیون مسافر است. این فرودگاه جدید با هزینهای حدود 10.9 میلیارد یورو ساخته خواهد شد و انتظار میرود اولین فاز آن تا سال 2026 افتتاح شود؛ با ظرفیت اولیه 25 میلیون مسافر.
تا سال 2035، فرودگاه با اضافه شدن ترمینال و باند پروازی جدید، ظرفیت خود را به 100 میلیون مسافر میرساند. خطوط قطار جدید نیز فرودگاه را به شهر هوشیمین متصل خواهند کرد. اگرچه هنوز خطوط هوایی فعال رسمی مشخص نشدهاند، اما شرکتهای داخلی مانند Vietnam Airlines و Vietjet از این فرودگاه استفاده میکنند.
فرودگاه مرکزی حملونقل؛ لهستان
فرودگاه Centralny Port Komunikacyjny (CPK) لهستان قرار است سال آینده عملیات ساخت خود را آغاز نماید. این پروژه با هزینهای معادل 28.7 میلیارد یورو طراحی شده و قصد دارد در زمینه تعداد مسافر با فرودگاههای دبی و هیترو رقابت کند. انتظار میرود این فرودگاه تا سال 2032 به بهرهبرداری برسد و تا سال 2060 ظرفیت 65 میلیون مسافر را داشته باشد.
از دیگر فرودگاههای عظیم در دست ساخت میتوان به فرودگاه بینالمللی بیشوفتو در اتیوپی اشاره کرد که ظرفیت سالانه 60 میلیون مسافر را خواهد داشت. فرودگاه چانگی سنگاپور برنامههای توسعهای به ارزش 8.05 میلیارد یورو را اعلام کرده که ظرفیت آن را تا 140 میلیون مسافر در دهه 2030 افزایش خواهد داد.
همچنین ترمینال جنوبی و باند پروازی چهارم بانکوک با هزینهای معادل 4.6 میلیارد یورو ساخته میشود و ظرفیت فرودگاه را تا 150 میلیون مسافر تا سال 2033 افزایش خواهد داد.
منبع: روزیاتو