کوروت ایندی، کانسپت سال 1986 شورلت، نه یک ماکت نمایشی بلکه یک ابرخودروی کاملاً کاربردی بود که با بهرهگیری از مهندسی شرکت لوتوس (متعلق به جنرال موتورز)، به موتوری 5.7 لیتری V8 تمام آلومینیومی با 380 اسب بخار قدرت مجهز شده بود.
کوروت ایندی (Corvette Indy)، کانسپت جذاب و پیشگامانه شورلت که در سال 1986 رونمایی شد، نه تنها یک نمونه نمایشی ساده نبود، بلکه یک ابرخودروی کاملاً کاربردی محسوب میشد. این پروژه، ریشه در مالکیت 91 درصدی جنرال موتورز بر شرکت بریتانیایی لوتوس داشت و سهم بزرگی از فناوری آن را از این شرکت قرض گرفت.

تولد یک ابرخودروی کارآمد
ایده کوروت موتور وسط دههها مطرح بود، اما کوروت ایندی 1986 یکی از گیراترین کانسپتها بود که به سرعت و ظرف تنها شش هفته، از یک مدل گلی به یک کانسپت 1:1 برای نمایشگاه بینالمللی اتومبیل دیترویت تبدیل شد.
هدف اولیه: این کانسپت در ابتدا برای تبلیغ برندینگ شورلت روی موتور مسابقهای ایندی ساخته شده توسط Ilmor Engineering طراحی شده بود و نمونه اولیه آن غیرفعال بود.
تکامل طرح: استقبال عمومی و رسانهای از این کانسپت چنان بالا بود که تیم توسعه کوروت تصمیم گرفتند دو نمونه دیگر، یکی برای امور روابط عمومی و دیگری به عنوان پلتفرم تست متحرک بسازند.

موتور لوتوس و فناوریهای پیشرفته
نسخههای کاربردی کوروت ایندی به جای موتور مسابقهای، به یک موتور 5.7 لیتری V8 تمام آلومینیومی مجهز شدند. این موتور که توسط لوتوس طراحی شده بود، 32 سوپاپ و DOHC (میلسوپاپ بالاسری دوگانه) داشت و در نهایت، اساس ساخت موتور کوروت ZR-1 (مدلهای 1990-1995) را تشکیل داد. این موتور در 6000 دور بر دقیقه 380 اسب بخار قدرت و در 3800 دور بر دقیقه 370 پوند فوت گشتاور تولید میکرد.
مشخصه فنی (موتور لوتوس) مقدار
قدرت 380 اسب بخار در 6000 دور بر دقیقه
گشتاور 370 پوند فوت در 3800 دور بر دقیقه
علاوه بر موتور قدرتمند، ایندی مجهز به سیستم چهار چرخ متحرک و تایرهای بسیار پهن بود و شورلت مدعی بود این کانسپت میتواند به سرعت 180 مایل بر ساعت دست یابد و شتاب صفر تا 60 مایل بر ساعت را در 5 ثانیه طی کند. کوروت ایندی همچنین دارای سیستم تعلیق فعال بود که لوتوس توسعه آن را از سالهای 1981-1982 آغاز کرده بود.
منبع: عصر ایران