رقابت بین بویینگ و ایرباس سالهاست که ادامه دارد. هر یک از این تولیدکنندگان در تلاش هستند تا متشری و فروش بیشتری داشته باشند؛ و همزمان در زمینه نوآوریهای حوزه فناوری و توسعه محصولات جدید با یکدیگر رقابت میکنند. یکی از مهمترین حوزههای رقابت، بازار پروازهای کوتاهبرد با بدنه باریک است، جایی که خانواده بویینگ 737 MAX با خانواده ایرباس A320 روبهرو میشود.

بسیاری از خطوط هوایی هر دو مدل هواپیما را اغلب از نظر فنی و عملیاتی با یکدیگر مقایسه میکنند و مجبور هستند بین آنها یکی را برای ناوگان خود در نظر بگیرند. در ادامه، به مقایسه قیمت خرید این دو هواپیما پرداخته و بررسی میکنیم که چگونه این قیمت میتواند در تصمیمگیری خطوط هوایی تأثیرگذار باشد.

قیمت رسمی/لیست قیمت هواپیماها
هزینه واقعی یک هواپیما میتواند به فاکتورهای مختلفی وابسته باشد. برخی اپراتورها هواپیماهای جدید را مستقیماً و بهصورت کامل از تولیدکننده خریداری میکنند، در حالی که برخی دیگر، از شرکتهای اجاره هواپیما یا خرید هواپیماهای دستدوم بهره میبرند. ناگفته نماند که سفارش مستقیم از تولیدکننده همیشه قیمت مشخصی ندارد و عوامل متعددی بر هزینه نهایی تأثیرگذار هستند.
بوئینگ 737 مکس 10، بزرگترین مدل در خانواده 737 مکس است. این هواپیما حدوداً 43.8 متر طول، 230 مسافر تقریبی و 5٬740 کیلومتر برد پروازی دارد. بر اساس دادههای Statistico، قیمت 737 MAX 10 حدود 117 میلیون یورو است.
مشابه MAX 10 ،Airbus A321neo بزرگترین مدل در خانواده ایرباس ای320نئو محسوب میشود. طول این هواپیما حدود 44.51 متر است، در چیدمان معمول دوکلاسه 180 تا 220 مسافر و در چیدمان پرظرفیت تا 244 مسافر را جا میدهد؛ همچنین برد پروازی آن حداکثر به حدود 7٬400 کیلومتر میرسد. بر اساس آخرین دادههای موجود، قیمت ای321نئو حدود 111.59 میلیون یورو است.

تفاوت قیمت در خانواده بویینگ 737 مکس
همانطور که انتظار میرود، تفاوت بین مدلهای مختلف در هر خانواده هواپیما باعث تفاوت در قیمت نیز میشود، بهطوری که مدلهای بزرگتر معمولاً قیمت بالاتری دارند. این الگو نه تنها به دلیل ظرفیت بیشتر مسافر در مدلهای بزرگتر، بلکه به دلیل مهندسی پیشرفتهتر، قابلیتهای عملکردی بالاتر و انعطاف عملیاتی بیشتر آنها است. هر دو شرکت بویینگ و ایرباس این ساختار سلسلهمراتبی را در خطوط تولید تکراهرو خود دنبال میکنند.
در خانواده بویینگ 737 MAX، مکس 10 در بالاترین سطح قیمت قرار دارد و به عنوان بزرگترین و توانمندترین مدل شناخته میشود. مدلهای کمی کوچکتر مانند MAX 9 با قیمت حدود 111.2 میلیون یورو و MAX 8 با قیمت 105 میلیون یورو، گزینههای مقرونبهصرفهتری هستند. این تفاوتها نشان میدهد که خطوط هوایی میتوانند بر اساس ساختار مسیرها، میزان تقاضا و ملاحظات هزینهای، مدل مناسب را از همان خانواده هواپیما انتخاب کنند.

ساختار مشابه در خانواده ایرباس ای320نئو
یک الگوی مشابه در خانواده ایرباس A320neo وجود دارد، جایی که A321neo به عنوان گرانترین مدل شناخته میشود. دلیل این قیمت بالاتر، ظرفیت بیشتر مسافر، گزینههای برد پروازی طولانیتر و انعطاف عملیاتی بالاتر است.

مدل بعدی، مربوط به ای320نئو میشود که قیمت آن حدود 95.3 میلیون یورو بوده و تعادلی مناسب بین کارایی و اندازه ارائه میدهد. کوچکترین مدل این خانواده، A319neo، با قیمت 87.3 میلیون یورو، گزینهای جذاب برای مسیرهای با تراکم پایین مسافر یا برخی خطوط هوایی است که به دنبال هماهنگی بیشتر بین هواپیماها هستند.
منبع: روزیاتو