ماهان شبکه ایرانیان

چطور لباس‌ های بدون استفاده را در اختیار مراکز خیریه قرار دهیم؟

با آمدن فصل سرما یافتنشان آن‌قدرها هم دشوار نیست

با آمدن فصل سرما یافتنشان آن‌قدرها هم دشوار نیست. کافی است تا کمی به اطراف نظر انداخته و یا مختصری در اینترنت به جست‌وجو بپردازیم. شاید هم در همسایگی‌مان فردی را یافتیم که نیاز مبرمی به لباس‌های ما داشته باشد؛ اما به‌راستی چطور لباس‌های بلااستفاده‌ی خود را در اختیار مراکز خیریه و یا افراد نیازمند قرار دهیم؟ آیا اهدای لباس‌ها نیازمند شرایط خاصی بوده و یا همه‌ی لباس‌ها پذیرفته می‌شوند؟

اگر به خاطر بیاورید در سال گذشته ایده‌ای با نام «دیوار مهربانی» بر سر زبان‌ها افتاد. ایده‌ای که به یک دیوار با چند عدد میخ خلاصه می‌شد؛ اما متأسفانه حالا خبر می‌رسد که عمر این دیوار هم به سر آمده و به دلیل نبود متولی مشخص برای آن، ازنظرها دور افتاده است. از نگاه نگارنده ایده‌ی دیوار مهربانی برای لباس‌های بلااستفاده صرف‌نظر از خوبی‌های آن، با چند مشکل جدی همراه بود. گاهی اوقات و در برخی از مناطق لباس‌های موجود بر روی دیوار مهربانی به‌قدری کهنه و فرسوده بود که به‌هیچ‌وجه قابل‌استفاده نبود و کرامت فرد نیازمند را زیر سؤال می‌برد. یا این‌که مشاهده می‌شد که مشتری اصلی این دیوارها افراد معتادی بودند که قصدشان از برداشتن لباس‌ها تنها فروش آن‌ها در بازارهای اجناس دست‌دوم بود. به همین خاطر ما نیز به‌ناچار این ایده را کنار می‌گذاریم.

دیوار مهربانی

Credit: www.mehrnews.com

پس از مقدمه‌ای نسبتاً طولانی قصد داریم تا روش‌های آماده‌سازی لباس‌های بلااستفاده برای کمک به نیازمندان را به‌طور مفصل تشریح کنیم. با بنیتا همراه شوید تا به بررسی این موضوع بپردازیم.

 

قدم اول: کمد لباس‌های خود را خالی کنید

لباس

تمام لباس‌های کمد خود را بیرون بریزید. در این زمان شما آماده می‌شوید تا لباس‌های غیرضروری را از دیگر لباس‌ها تفکیک کنید. در هنگام جداسازی لباس‌ها نکات زیر را با خود مرور کنید:

  • آیا شما واقعاً به این تی‌شرت، گرم‌کن و یا پالتو نیاز دارید؟
  • آیا دوست دارید تا لباس‌های بچه‌های خود را برای همیشه پیش خود نگه دارید یا آن‌ها را به یک نیازمند واقعی بدهید؟
  • آیا برخی از لباس‌های شما اصلاً اندازه‌ی تن شما می‌شوند و یا اینکه بهتر است در اختیار فردی دیگر قرار بگیرند؟

 

قدم دوم: آماده کردن لباس‌ها

لباس

برای اینکه به یک مشکل جدی برخورد نکنید راهکارهای پیش رو را از دست ندهید:

  • قبل از اهدای لباس‌ها تمامی جیب‌های آن را بگردید. گاهی اوقات افراد در مراکز خیریه نیز با اقلام عجیبی چون پول، جواهر و سایر وسایل فراموش‌شده در جیب لباس‌ها روبرو می‌شوند. باوجوداینکه این اقلام در صورت یافته شدن به صاحبان آن‌ها پس داده می‌شود، اما معمولاً به‌مانند قطره‌ای در دریایی از لباس‌های جمع‌آوری‌شده هستند که گاهی به‌طور کل فراموش می‌شوند.
  • در صورت امکان لباس‌ها را قبل از تحویل بشویید. حتی لباس‌های کثیف نیز از سوی مراکز خیریه پذیرفته می‌شوند، اما شانس اینکه این لباس‌ها سریع‌تر به دست نیازمند برسد کمتر بوده و یک بار اضافی را به دوش مراکز خیریه تحمیل می‌کند. لباس‌های کثیف معمولاً درنهایت به‌عنوان دستمال کهنه مورداستفاده قرار می‌گیرند. پس اگر می‌خواهید تا لباس شما دوباره مورداستفاده قرار بگیرد، آن را بشویید.
  • دقت داشته باشید که اگر لباس شما بد فرم شده و یا قابل‌استفاده مجدد نیست، آن را به مراکز خیریه ندهید. این کار نیز یک دردسر دوباره برای این مراکز محسوب می‌شود.
  • لباس‌های کودک را شسته، خشک کرده و تاشده در اختیار مراکز خیریه قرار دهید. این لباس‌ها نباید خاکی یا کثیف باشند، زیرا معمولاً به مادران نیازمند اهدا می‌شوند. به‌علاوه در صورت امکان به آن‌ها مقداری عطر زده تا شکل و شمایل مناسبی به خود بگیرند.

 

قدم سوم: به سایر اقلام مصرفی به هنگام اهدا نیز توجه داشته باشید

کفش

  • لباس‌های جین را نیز اهدا کنید. شلوارهای جین و سایر لباس‌هایی از این جنس در بسیاری از مراکز خیریه یافت می‌شوند.
  • کفش‌هایی با ظاهر خوب را نیز اهدا کنید. کفش‌ها نیز گزینه‌ی مناسبی برای اهدا هستند به شرطی که در وضعیت خوبی باشند. تخمین زده می‌شود که در حدود 1/5 میلیارد جفت کفش بلااستفاده در کمد لباس‌های سراسر جهان وجود دارد. شما نیز ببینید که آیا کفش‌های بلااستفاده‌ی خود را می‌پوشید یا فکر می‌کنید که فردی دیگر برای پوشیدن آن‌ها نیازمندتر است.
  • گاهی اوقات برخی از افراد برای حضور در مصاحبه‌های شغلی به یک دست کت‌وشلوار تمیز نیاز دارند. در صورت امکان حتی کت‌وشلوارهای بلااستفاده‌ی خود را هم به مراکز خیریه و یا نیازمندان واقعی هدیه دهید.

 

قدم چهارم: لباس‌ها و اقلام اهدایی را در بسته‌های مناسب قرار دهید

اهدای لباس

در صورت امکان لباس‌های اهدایی را در جعبه‌های کادویی و یا کیسه‌های نایلونی مناسب و تمیز قرار دهید.

 

قدم پنجم: فرهنگ زیبای اهدای لباس را به‌طور مرتب دنبال کنید

برنامه ریزی

هرساله در تقویم خود روزی را مشخص کرده و در این روز به جداسازی لباس‌های بلااستفاده و اهدای آن به مراکز خیریه بپردازید.

برخی از مراکز خیریه بدون نیاز به مراجعه و تنها با یک تماس به درب منزل شما آمده و لباس‌های بلااستفاده‌ی شما را تحویل می‌گیرند؛ اما همان‌طور که قبلاً اشاره شد بهتر است تا این لباس‌ها تا حد امکان سالم و بدون پارگی باشند.

یکی از مراکز معتبر برای تحویل لباس‌های بلااستفاده «خشک‌شویی پاکان» است. اگر در تهران زندگی می‌کنید می‌توانید به وب‌سایت این خشک‌شویی مراجعه کرده و یا با شماره تلفن 88491090 تماس بگیرید.

خشک شویی پاکبان

شما هم در این امر انسان دوستانه با دیگران سهیم شوید.

منبع: بنیتا


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان