یک مکالمه به آسانی می‌تواند به بحث و جدل تبدیل شود. طی دقایقی، مسائل گذشته را پیش می‌کشید، ناحقی‌های گذشته را یادآوری می‌کنید و به در و دیوار مشت می‌کوبید تا بالاخره یکی از شما محل را ترک کند. بله همه ما می‌دانیم چطور صحبت کنیم. مسئله، صحبت پربار داشتن است. به خصوص صحبت‌های احساسی که در روابط عاشقانه رد و بدل می‌شوند. فهرستی از راهنمایی‌ها برای مکالمه بهتر را برای شما آورده‌ایم:

بخش اول: شروع

1:تعیین کنید چه مقصودی دارید.

مکالمه‌های متفاوتی با اهداف مختلف وجود دارند: ممکن است شما گلایه کنید و طرف مقابل فقط گوش دهد تا خودتان را خالی کنید. ممکن است در مورد کارهایی که امروز انجام دادید صحبت کنید. ممکن است در مورد حل یک مشکل باشد.

مکالمه، می‌تواند مثل راندن خودرو باشد و فکر خوبی است که پیش از شروع، بدانید مقصدتان کجاست. لحظه‌ای فکر کنید و از خود بپرسید هدف مکالمه چیست، و سپس به طرف مقابل بگویید:‌ «می‌خواهم از شغلم گلایه کنم.» یا «مشکلی دارم و نظر تو درموردش را می‌خواهم بدانم.» یا «می‌خواهم توضیح دهم چرا دیشب عصبی شدم.»

چون آقایان بلافاصله به دنبال راه چاره می‌گردند و شاید گوش ندهند. پس قبل از شروع، موضوع و تمرکز مکالمه را مشخص کنید. بیان کنید چه چیزی نیاز دارید و چه چیزی نیاز ندارید.

 

2-متمرکز باقی بمانید.

نکته مهم دیگر، این است که خودرو را در مسیر جاده نگه دارید. اگر مکالمه موضوع مشخصی ندارد، نهایت سعیتان را بکنید که تمرکزتان را از دست ندهید. از پیش کشیدن گذشته و حواشی اجتناب کنید. روی زمان حال تمرکز کنید و ذهنیتی همانند جلسه کاری داشته باشید. سمت هدفتان حرکت کنید.

3-جو احساسی را بسنجید.

در حین حرف زدن، جو مکالمه را نیز بسنجید. به تشدید احساسات، به بن بست خوردن و سکوت، یا لحن تدافعی دقت کنید. صدای شما بالا می‌رود، لحنتان بد می‌شود، موضوع بحث به مسائل گذشته عوض می‌شود و سعی می‌کنید اطلاعات کافی جمع کنید تا پرونده محکمی داشته باشید. اینجاست که به مشکل برمی‌خورید. همه این اطلاعات، احساسات شما را تشدید می‌کنند و به جای بهبود شرایط، به بیراهه خواهید رفت.

وقت آن است که مکث کنید. مشکل، دیگر مسئله‌ای نیست که درمورد آن صحبت می‌کردید، بلکه احساسات شما و طرف مقابلتان است. و باید این حس را ترمیم کنید.

 

بخش دوم: کمک احساسی

4-درمورد احساسات خود صحبت کنید.

به محض این که احساسات شما تشدید یافت، از موضوع بحث کنار بکشید و از تمایل خود به اضافه کردن به اطلاعات جلوگیری کنید. در عوض، سعی کنید با صحبت درمورد احساسات، مکالمه را دوباره در مسیر درست قرار دهید:‌«یک لحظه صبر کن.» به آرامی بگویید. «به نظر میاد داری عصبانی میشی. چه اتفاقی افتاده؟» یا «صبر کن. دارم عصبی میشم، یک لحظه مهلت بده آروم بشم.» سپس نفس عمیق بکشید.

5-درمورد احساسات ملایم صحبت کنید.

وقتی صحبت را به سمت احساساتتان متمرکز کردید، سعی کنید از کلماتی مثل عصبانیت، رنجش و آزردگی، تدافعی بودن و کنترل استفاده نکنید. این‌ها فقط طرف مقابل را بیشتر و بیشتر تحریک می‌کنند.

در عوض، از احساسات ملایم‌تری که در پس آن احساسات قوی‌تر وجود دارند حرف بزنید. مثلا:

کنترل=اضطراب، نگرانی

اگر طرف مقابل شما سخت گیر و کنترل کننده به نظر بیاید، احتمالا مضطرب و نگران است. به جای جدل و فریاد درمورد کنترل او، با آرامش بگویید:«نگران چه هستی؟» تا به حسی که در پس این رفتار است پی ببرید.

تدافعی بودن=انتقاد

اینجا، طرف مقابلتان هم متلاطم می‌شود و هم سعی می‌کند حقایق را برای تحکیم پرونده خود بیان کند. دوباره با صدای آرامش بخش بگویید:«سعی ندارم انتقاد کنم، فقط نمیفهمم که...»

عصبانی:ناراحت

بگویید:«مشخص است که ناراحت هستی. ببخشید اگر ناراحتت کردم.» و به او مهلت بدهید که بیشتر گلایه کند. تا هنگامی که آرام شود، سکوت کنید.

جهت کمک به طرف مقابلتان برای درک احساسات شما نیز می‌توانید از این روش استفاده کنید:‌«من پریشان و مضطربم چون نگرانم.»

6-و اگر هر دوی شما ناراحت هستید، نمی‌توانید احساساتتان را کنترل کنید یا حس می‌کنید از لحاظ عاطفی آزار دیده‌اید...

دست نگه دارید و بگویید:«من دارم ناراحت میشم.» یا «داریم ناراحت میشیم.» (نه «تو داری ناراحت میشی» چون به احتمال زیاد طرف مقابل فریاد خواهد زد که نه ناراحت نیستم.) «نیاز به کمی استراحت دارم. بیا نیم ساعت بعد برگردیم.»

الان شاید طرف مقابل سعی کند شما را به بحث برگرداند. نهایت سعی خود را بکنید تا مقاومت کنید.

بخش سوم: بازگشت و ترمیم

7-برگردید

اکنون که پس از نیم ساعت بازگشته‌اید سعی کنید دوباره مکالمه را از سر بگیرید. اگر هنوز در خود یا طرف مقابل احساس ناراحتی می‌کنید، دوباره دست نگه دارید. صبر کنید احساسات شما آرام شوند و منطقی فکر کنید.

نباید بازگردید، عذرخواهی کنید و از حل کردن مشکل اجتناب بورزید. باید به موضوع صحبت برگردید و تمامش کنید. اگر با وجود صبر بسیار باز هم نتوانستید به نتیجه برسید، در نامه یا ایمیل (پیام کوتاه نه!) احساسات و ایده‌هایتان را توضیح دهید. به سمت هدفتان حرکت کنید.

وقتی آرام هستید، در مورد مکالمه خود صحبت کنید تا راهی برای جلوگیری از تشدید و بالا گرفتن آن پیدا کنید:‌«دیگه دیروقت درمورد مسائل مهم حرف نزنیم، فقط طی روز و آخر هفته.» یا «برای این که به هم بفهمونیم ناراحت شدیم، علامتی تعیین کنیم.»

8-با خودتان صبر و حوصله داشته باشید.

یادگیری بهتر صحبت کردن، به شخصیت شما مربوط نیست. مربوط به یادگیری یک مهارت جدید است. مهارت تغییر جهت تمرکز و ذهن شما. اگر برایتان سخت است، آن طور که انتظارش را داشتید عمل نمی‌کنید و به عادات سابق خود برمی‌گردید. اشکالی ندارد. نهایت تلاش خود را هر دفعه بکنید.

تسلیم نشوید و به جلو حرکت کنید.