فرادید؛ رسیدن قیمت خودروهایی مثل تندر90، ساندرو، برلیانس کراس، ساندرو استپ وی، دنا پلاس، پژو 2008، مزدا3 و سوزوکی ویتارا به مرزهای قیمتی اعجابانگیز که بعضا تا 50درصد رشد را نشان میدهد باعث شده تا درجه گرمای
بازار خودرو به نهایت خود برسد و همه خریداران را از خرید اتومبیل پشیمان سازد.
به گزارش فرادید، اوضاع بازار خودرو در بدترین شکل ممکن است و قیمتها بالا، نامعقول و پرابهام هستند. در شرایطی که به فاصله 4 ماه یک اتومبیل کاملا اقتصادی و ارزان در محدوده60میلیون تومان به محصولی 100 میلیون تومانی تبدیل شده، صحبت کردن از قاعده و منطق نمیتواند چندان محلی از اعراب داشته باشد.
متاسفانه این گرانیها ناشی از بیم، هراس و ابهام عمومی درباره آینده اقتصاد ایران است و موجب شده تا کاهش ارزش پول ملی با سرعتی شگفت ادامه پیدا کند. در عین حال این کاهش ارزش تاثیر خود را روی همه بازارها گذاشته و برای نمونه در بخش اتومبیل، قیمت خودروهای 40 میلیون تومانی بازار یک شبه به50، 60 و حتی 70 میلیون تومان رسیده است. اینروزها را میتوان
روزهای برزخی صنعت خودرو و نیز خریداران بخت برگشته ایرانی دانست. بی هیچ تفصیلی قیمتها را بخوانید.
از پراید 111 شروع می کنیم که حدود3میلیون تومان گران شده و قیمتش از حدود 22 میلیون تومان، یک شبه به مرز 25.7میلیون تومان رسیده است.
وانت آریسان محصولی تجاری ایران خودرو نیز که تا پیش از این کمتر از 25 میلیون تومان قیمت داشت حالا با اتفاقاتی که در بازار رخ داده به مرز قیمت 30میلیون تومان رسیده است.
پژو پارس الایکس سفید هم که خودرو محبوب بسیاری از مردان ایرانی است با عبور از مرز 49 میلیون تومان رسما 9 میلیون افزایش قیمت را در کمتر از 24 ساعت تجربه کرده است.
سمند خودرو محبوب ایران خودرو هم که بهایی 31 تا 32 میلیون تومانی داشت با رشدی 4میلیونی، هماینک در بازار به بهای 36 میلیون تومان به فروش می رسد.
ال90 یا تندر رنو هم که با 16 میلیون تومان رشد قیمت، فعلا از قیمت 39 تا 40 میلیون قبلی روی بهای 55 میلیون تومان پریده است.
تندرپارس محصول مشترک رنو و پارس خودرو نیز با رشدی مشابه تندر90، هماینک بیش از 57 میلیون تومان خرید و فروش میشود.
قیمت پژو206 تیپ5 هم با رشد عجیب از حدود 40 میلیون تومان به بیش از 50 میلیون تومان رسیده است.
دنا پلاس محصول جدید ایران خودرو هم که بهایی 59 میلیونی داشت هماینک بین 64 تا 66 میلیون تومان به فروش میرسد.
ساندرو استپوی هاچبک رنو هم با گذر از مرز قیمت 95 میلیون تومان توانسته رکورد بزند و با افزایش 25 میلیون تومانی نسبت به ابتدای سال روبرو شود.
قیمت مدل 207 نیوفیس و اتومات 207، جدیدترین ساخته ایران خودرو نیز با رشدی عجیب و 18 میلیونی، هماینک به بیش از 73میلیون تومان رسیده است.
برلیانس کراس که خودرو چینی موفقی در بازار ایران است، فعلا قیمتش در نمونه فول اپشن اتومات به بیش از 70 میلیون تومان رسیده و از رشدی معادل 9 میلیون تومان برخوردار شده است.
دنا پلاس توربو که در زمان نخستین عرضه قیمتی 60 میلیون تومانی داشت هماینک بیش از 72 میلیون تومان قیمت دارد.
چری تیگو7 نیز که اخیرا در کارخانه گران شده بود با پیشی گرفتن از بهای 156 میلیونی نمایندگی، هماینک 163 میلیون تومان به فروش میرسد.
افزایش 25 میلیون تومانی قیمت
پژو 2008 آنهم در عرض یک روز در حالی اتفاق افتاده که این محصول در کارخانه تنها 114 میلیون 994 هزار تومان قیمت گذاری شده اما الان 180 میلیون تومان قیمت دارد. این خودرو در ابتدای ورود به بازار 98 میلیون تومان در کارخانه و 125 میلیون تومان در بازار قیمت داشت.
سانگیانگ تیوولی هم با رشد قیمت 16 میلیونی امروز در بازار خودرو تهران به بهای بیش از 198 میلیون تومان خرید و فروش شد.
رنو کپچر که روزگاری دور و در انتهای سال 96 حدود 110 میلیون تومان قیمت داشت اخیرا با 90 میلیون تومان افزایش حدود 200 میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کرده است.
هیوندای آی20 محصول مونتاژی کرمان موتور نیز که تا قبل از سال نو بهایی 95 میلیون تومانی داشت، حالا قیمتش به بیش از 160 میلیون تومان رسیده است.
قیمت مزدا 3 که تا اوایل اردیبهشت ماه در محدوده 125 میلیون تومان بود فعلا در بازار به 220 میلیون تومان رسیده است که به معنی رشد 95 میلیون تومانی بهای سدان کوچک ژاپنی بهمن موتور است.
سوزوکی گرند ویتارا اسیووی کوچک ژاپنی که توسط
ایران خودرو تولید میشود و تا ابتدای سال بهایی 148 میلیون تومانی داشت، در بلبشوی قیمتها تا بیش از100 میلیون ومان اضافه قیمت داشته و در نمایشگاههای سطح شهر حدود 250 میلیون تومان خرید و فروش میشود.
قیمت هیوندای سانتافه هم با اعلام خبر خروج احتمالی هیوندای از ایران پر گرفته و به بیش از 500میلیون تومان رسیده است.
در عین حال انتشار خبر گرانی 5 تا 7 درصدی اتومبیلهای تولید داخل در کنار رشد شدید قیمت ارز باعث شده تا قیمت محصولات مونتاژی و نمونههای تولید داخل با افزایش روبرو شود.
خبر بدی که در صورت تحقق میتواند تبعات منفی بسیاری را بر مصرفکنندگان خودرو در ایران وارد کند، اعلام تسفیه حساب رنو با پارس خودرو شریک این خودروساز فرانسوی در ایران است که پس از انتشار آمار تولید صفر دستگاهی تندرپارس میتواند نشانه مهمی برای خروج رنو از ایران یا کاهش شدید تولیدات این برند در مجموعه پارس خودرو باشد.