به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی بنیاد سعدی، در این نشست، شرکت کنندگان حاضر در این دوره با ساعات کلاسی، کارگاههای دوره تربیت مدرس و برنامههای فرهنگی بعد از ظهر آشنا شدند.
آشنایی با فعالیتهای تیم روابط عمومی، گروه آموزش، مسئولان فوق برنامه و فناوری اطلاعات بخش دیگر این نشست بود. در این بخش همچنین شرکت کنندگان پرسشهای خود را در خصوص نحوه ارتباط با رسانهها، برنامه کلاسی و فوق برنامه مطرح ساختند. تهیه خبر و گزارش از کلاسهای زبان فارسی خارج از کشور، برگزاری کلاسهای آشنایی با شعر فارسی، دسترسی به منابع آموزش زبان فارسی در خارج از کشور و ...از جمله دغدغههایی بود که حاضران در این جلسه عنوان کردند.
همچنین در گزارش برنامههای فرهنگی به برگزاری چندین نشست بررسی وضعیت زبان فارسی در جهان ا حضور شرکت کنندگان این دوره اشاره شد. مسئول بازدیدهای فرهنگی، برنامه ریزی برای ایجاد کانون استادان زبان فارسی را یکی از نتایج مورد انتظار این نشست عنوان کرد.
در بخش فناوری اطلاعات نیز پرکابردترین اپلیکیشنهای ایرانی برای استفاده استادان خارجی در طول اقامتشان در ایران معرفی شدند. شبکه اجتماعی فارسی آموزان که توسط فناوری اطلاعات بنیاد سعدی ایجاد شده و در آن استادان زبان فارسی و فارسی آموزان در کنار یکدیگر تجربیات و دانستههای خود از زبان فارسی را به اشتراک میگذارندو نیز اپلیکیشنهای یادگیری زبان فارسی؛ «واژه بازی» و «آموزش واژه مینا» نیز به شرکت کنندگان معرفی شد. این دو اپلیکیشن نیز از تولیدات فناوری اطلاعات بنیاد سعدی هستند.
برنامه آموزشی این دوره که نخستین دوره بلند مدت تربیت مدرس بنیاد سعدی محسوب میشود شامل؛ آشنایی با نظامها و زیر نظامهای زبان فارسی، فنون آموزش مولفههای واژه و دستور، آموزش تکنیکهای مهارتهای خواندن، صحبت کردن، نوشتن و شنیدن، آزمون سازی و اصول کلاس داری میشود. همچنین روش تدریس کتابهای بنیاد سعدی طی یک کارگاه آموزشی برنامه ریزی شده است.
بر اساس این گزارش، شرکت کنندگان این دوره تربیت مدرس را 67 نفر از استادان زبان فارسی خارجی و حدود 30 نفر از استادان ایرانی تشکیل میدهند.
برنامههای فرهنگی جهت آشنایی استادان خارجی با فرهنگ مردم ایران شامل؛ بازدید از دریاچه چیتگر، کاخ گلستان، برج آزادی و برج میلاد، شهر فرش، شهرک سینمایی غزالی، موزه ایران باستان، اماکن مذهبی اقلیتهای دینی و سفر به دو استان سمنان و اصفهان میشود.
بر اساس این گزارش، با توجه به آنکه شرکت کنندگان غیر ایرانی این دوره از مهارتهای یکسانی در زبان فارسی برخوردار نیستند، در روز افتتاحیه آزمون تعیین سطح کتبی ای برای آنان اجرا شد تا بر اساس آن کلاسهای تربیت مدرس در چند سطح جداگانه تعریف شود.
هشتاد و پنجمین دوره دانش افزایی زبان فارسی مختص استادان زبان فارسی در سراسر جهان برنامه ریزی شده است که طی آن شرکت کنندگان طی 4 هفته و در قالب 90 ساعت کلاسی، مهارتهای تدریس استاندارد آموزش زبان فارسی به عنوان زبان دوم را فرا میگیرند.