«نیکولا تسلا»؛ نابغه خلاق ولی مرموز

نیکلا تسلا که بیشتر به دلیل قابل استفاده کردن جریان برق متناوب معروف است، شخصیت مرموز و عجیب و غریبی داشته است که وی را در مرز میان یک «نابغه خلاق» و «دانشمند دیوانه» قرار می دهد.

هفته نامه صدا - امیرحسین محمدباقری: نیکلا تسلا که بیشتر به دلیل قابل استفاده کردن جریان برق متناوب معروف است، شخصیت مرموز و عجیب و غریبی داشته است که وی را در مرز میان یک «نابغه خلاق» و «دانشمند دیوانه» قرار می دهد.

مشهورترین چهره

نیکولا تسلا یکی از مشهورترین چهره های ماندگار جهان علم است که در تاریخ 10 ژوییه 1856 دیده به جهان گشود. وی مخترع، فیزیکدان، مهندس و یکی از پیشگامان اکتشافات مهندسی برق به شمار می رود. تسلا حداقل در سه کشور کرواسی، صربستان و آمریکا به عنوان قهرمانی ملی مورد تجلیل است.

زندگی در آمریکا

نیکولا تسلا برای نخستین بار در سال 1884 وارد آمریکا شد و در 30 ژوییه 1891 به تابعیت رسمی این کشور درآمد. وی نخست مدتی در نیویورک زندگی کرد، که در این مدت برای توماس ادیسون کارهای مهندسی انجام می داد.
 
 «نیکولا تسلا»؛ نابغه خلاق ولی مرموز
 

تسلا مدتی بعد به دلیل مخالفت ادیسون با پرداخت و افزایش حقوق از شغل خود استعفا داد. علاوه بر این ادیسون حاضر نبود نظرات تسلا را در مورد جریان برق متناوب بپذیرد، به گونه ای که وی جریان برق مستقیم را برتر از جریان برق متناوب می دانست.

اختراعات متعدد

تسلا که بیشتر به دلیل قابل استفاده کردن جریان برق متناوب (AC) معروف است، دارای 112 مجوز ثبت اختراع از کشور آمریکا است. این مخترع بزرگ با اینکه در طول حیات خود به ثروت دست یافت اما تمام آن را صرف پژوهش های علمی کرد و در تاریخ 7 ژانویه 1913 در فقر و گمنامی دیده از جهان فروبست.

دو ساعت خواب!

تسلا بسیار کم می خوابید، به گونه ای که خودش می گوید هیچگاه بیش از 2 ساعت به خواب نرفته است. جان اونیل، نویسنده کتاب زندگینامه نیکولا می گوید: «تسلا اعتراف کرده است که یک بار به صورت وقفه و بدون اینکه استراحت کند 84 ساعت مداوم مشغول کار بوده است.» وی در کتاب خود می نویسد: «سرگرمی همیشگی تسلا پرسه زدن در پارک های نیویورک، نجات کبوترها و مراقبت از پرندگان آسیب دیده بود».

گیاه خواری

مارک سیفر، یکی دیگر از نویسندگان زندگی نامه نیکولا تسلا می گوید: «تسلا یک فرد گیاه خوار بود که خود را به رژیم غذایی مخصوص شامل شیر، عسل، نان و آب سبزیجات محدود کرده بود.» به گفته مارک سیفر، این مخترع بزرگ عادت داشت انگشتان پای خود را ورزش دهد و این کار را هر شب 100 مرتبه برای هر یک از پاهای خود انجام می داد زیرا اعتقاد داشت ورزش دادن انگشتان پا باعث تحریک سلول های مغزی می شود.

برخی از عجیب ترین اختراعات تسلا:

1. مهارکردن امواج کیهانی

یکی از تخیلات عجیب تسلا، مهار انرژی آزاد بود. انرژی آزاد می تواند به صورت اتمی، انرژی تابشی یا استاتیکی باشد، که گرفتن انرژی آن مانند گرفتن انرژی بسیار کم از منبع بی کران انرژی است. ایده مهار انرژی آزاد توسط بسیاری از دانشمندان در گروه شبه علم قرار می گیرد، چرا که غیرعملی و غیرقابل توسعه در ابعاد بزرگ تر است.

تسلا عقیده داشت اگر بتواند ماشینی مناسب برای مهار این انرژی بسازد، می تواند مشکلات انرژی در دنیای کنونی را برطرف کند. او معتقد بود که اجزای بسیار کوچک با شارژ الکتریکی کم، به صورت روزانه با سرعتی بالاتر از سرعت نور، به صورت باران روی زمین می بارند. او تصور می کرد ماشینی ساخته است که می تواند این اجزا را گرفته و آن ها را به انرژی قابل استفاده تبدیل کند. او حتی پتنتی برای این دستگاه به نام خود ثبت کرده بود. تسلا ادعا می کرد این اختراع او می تواند یون ها را مستقیما به انرژی قابل استفاده تبدیل کند، هرچند این ادعا هیچ وقت رنگ واقعیت به خود ندید.
 
«نیکولا تسلا»؛ نابغه خلاق ولی مرموز

2. الکترودینامیک های القایی

با اینکه تسلا پدر جریان متناوب یا AC است، اما همواره رویای دنیایی که به صورت بی سیم انرژی خود را تامین می کند را در سر می پروراند. برای عملی کردن این رویا، او پیشنهاد ساخت سیستم بی سیم جهانی را داد، که در آن برج تسلا انرژی و الکتریسیته را به صورت بی سیم به کل دنیا مخابره می کرد. او سعی در اثبات عملی بودن این ایده خود با استفاده از کویل تسلا- که با فاصله چند سانتی متری می توانست لامپ کوچکی را روشن کند- را داشت.

وی عملی کردن رویای خود را با ساخت برج «واردن کلیف» در نیویورک آغاز کرد، اما وقتی تامین کننده مالی آن از هدف تسلا برای ارسال انرژی به صورت بی سیم به جای استفاده از آن برای ارتباطات راه دور مطلع شد، حمایت مالی خود را قطع کرد. این اتفاق قدم آخر او برای عملی کردن سیستم بی سیم جهانی تسلا بود و مانند دو اختراع دیگر او یعنی کویل تسلا و مخابره کننده مغناطیسی بدون استفاده ماند.

اگر روش تسلا عملی می شد تنها وسیله ای که مردم برای دریافت الکتریسیته رایگان و نامحدود نیاز داشتند، یک آنتن ساده بود. سیستم کاملا تجدیدپذیر بود و هیچ گونه زیان زیست محیطی یا تاثیر منفی بر سلامتی افراد جامعه نداشت.

عملی شدن این ایده وابستگی زیادی به دولت آمریکا و سرمایه گذاران آن داشت؛ اما به نظر می رسید که سرمایه گذاران آن داشت؛ اما به نظر می رسید که سرمایه گذاران تمایلی به عملی کردن ایده ای که برای آن ها سودی به ارمغان نیاورد، نداشتند. با شروع جنگ جهانی دوم طبیعی بود که دولت علاقه خود به برج تسلا و رویای عظیم او را از دست بدهد. برج او سریعا تخریب شد و لوازم مصرفی در آن، در جنگ مورد استفاده قرار گرفت. با این وجود به تازگی گروهی از محققان در  MIT توانسته اند ایده تسلا را با روشن کردن بی سیم لامپی از فاصله دو متری، به اثبات برسانند.

3. تسلاسکوپ

نیکولا تسلا ابداعات زیادی برای بهبود شرایط زندگی روی زمین داشت؛ یکی دیگر از تلاش های او ساخت وسیله ای برای ایجاد ارتباط با موجودات غیرزمینی بود. تسلا مدعی بود که در موارد مختلف توانسته است با موجوداتی غیرعادی ارتباط برقرار کند، اما این ادعای او هیچ وقت به اثبات نرسید. او ادعا می کرد زمانی که در آزمایشگاه خود در کولورادو مشغول کار بود، صداهایی عجیب می شنید که مانند آن را قبلا جایی روی زمینه نشنیده بود. او این صداهای کلیک مانند را در حال کار روی مخابره کننده مغناطیسی خود شنیده بود. کلیک ها به صورت واضح و در دسته های یک تا چهار عددی منتقل می شدند که شباهت زیادی به کدهای مورس داشتند.
 
 «نیکولا تسلا»؛ نابغه خلاق ولی مرموز
 

دیگر نتیجه تسلاسکوپ، ابداع جدیدی به نام «اوسیلوسکوپ ماورای ابعاد» بود و این گونه عمل می کرد که امواج کیهانی با انرژی آزاد را دریافت و آن ها را به انرژی قابل استفاده برای انسان ها تبدیل می کرد. این وسیله می توانست انرژی را به هر نقطه از جهان بدون توجه به فاصله آن انتقال دهد. متاسفانه کسی ادعای تسلا مبنی بر ایجاد ارتباط با موجودات غیرزمینی را به دلیل نداشتن مدارک قانع کننده باور نکرد اما وی از پافشاری بر موضع خود دست برنداشت. تسلا همچنین امیدوار بود که با فرستنده های عظیمی که روی سطح زمین قرار می دهد، بتواند وجود موجودات زنده در مریخ را به اثبات برساند.

4. نور

بدیهی است که نور اختراع تسلا و در واقع اختراع هیچکس نیست؛ اما تسلا بود که اختراع کرد چگونه نور تحت کنترل قرار گرفته و توزیع شود. تسلا چهل سال پیش از تولید صنعتی لامپ های فلورسنت آنها را ساخته بود و در کارگاهش استفاده می کرد. تسلا در یک نمایشگاه لوله های شیشه ای را به شکل حروف اول نام دانشمندان بزرگ خم کرد و درواقع اولین لامپ های نئون را ساخت؛ هرچند که کویل تسلا مهم تر از همه اینها به نظر می رسد و می تواند تمام صنایع جهان را تحت تاثیر قرار دهد.

این کانسپت می گوید: «زمین یک مغناطیس بزرگ است که به صورت امواج الکترومغناطیس برق تولید می کند و ما برای دریافت این برق فقط نیاز به یک دستگاه گیرنده مطابق با فرکانس این امواج داریم؛ چیزی شبیه یک رادیو که در هر جایی از کره زمین برق مورد نیاز خود را دریافت کنیم!»

5. رادیو

اختراع رادیو به نام گاگلیلمو مارکونی ایتالیایی ثبت شده و امروزه همه او را به عنوان مخترع این وسیله می شناسند، در حالی که در سال 1943 دادگاه عالی آمریکا به دلیل اینکه تسلا سال ها پیش رادیو را اختراع کرده بود، حق اختراع مارکونی را باطل کرد! امواج رادیویی هم از فرکانس هایی هستند که نیاز به فرستنده و گیرنده دارند و تسلا در سال 1893 طی سمینار ملی لامپ های الکتریکی این موضوع را عنوان کرده بود.

در سال 1897 تسلا اختراع رادیو را در اداره ثبت اختراعات آمریکا به ثبت رساند؛ با این حال در سال 1904 این اداره تصمیمش را عوض و اختراع رادیو را به نام مارکونی ثبت کرد. حمایت توماس ادیسون و آندره کارنجیو از مارکونی دلیل اصلی این موضوع بود که تسلا را از دریافت مزایای اختراعش محروم کرد!

6. کنترل از راه دور

این اختراع هم همانند رادیو بود. پتنت اولین قایق کنترل از راه دور با سیستم محرک پروانه ای که انرژی مورد نیازش را از باتری های بزرگ تهیه می کرد و مجهز به سیستم کنترل رادیویی بود در سال 1898 به نام تسلا به ثبت رسید. سال ها از این تکنولوژی استفاده نشد تا این که امروزه در ارتش به منظور جنگ های از راه دور استفاده از این قایق ها را مشاهده می کنیم و براساس همین اختراع هم، تانک های کنترل از راه دور در جنگ جهانی دوم توسط ارتش آلمان مورد استفاده قرار گرفتند. پس متاسفانه در بسیاری از موارد اختراعات مهم در خدمت بشریت نیستند!
 
«نیکولا تسلا»؛ نابغه خلاق ولی مرموز

7. روباتیک

فکر خلاق و علمی تسلا او را به این ایده رساند که موجودات زنده را صرفا با محرک های بیرونی هدایت کند. او گفت: «من با هر چه که در اندیشه و عمل خودم است زندگی می کنم و کارهای روزانه را انجام می دهم. برای این که با رضایت کامل فقط به محرک های بیرونی پاسخ دهم لازم است یک آدم آهنی باشم!» برهمین اساس ایده روبات متولد شد. هرچند که ایده تسلا محدودیت های زیادی داشت و نیازمند بسط و گسترش بود و در ضمن فقط مربوط به یک آدمک هدایت شونده بود، اما برای ساخت اتومبیل های هوشمند و بسیاری از تجهیزات روباتیک مورد استفاده واقع شد.

8. لیزر

اختراع لیزر توسط تسلا نمونه بارز استفاده از فکر یک انسان به صورت توامان برای مقاصد انسانی و شیطانی است. از سویی لیزر به عنوان یک ابزار جراحی و استفاده در بسیاری از دستگاه های دیجیتال در خدمت بشریت قرار دارد و از سوی دیگر به عنوان اشعه مرگبار در اسلحه های لیزری به کارگرفته می شود و از هر دو سو نیز به سرعت در حال گسترش است!

9. ارتباطات بی سیم و انرژی رایگان نامحدود

این دو عنوان از هم تفکیک نشدنی هستند. چقدر خوب است که انرژی به راحتی انتقال یابد و رایگان و نامحدود هم باشد! جی.پی مورگان از تسلا با مبلغ 150 هزار دلار حمایت کرد تا برجی را بسازد که از فرکانس های طبیعی جهان برای انتقال اطلاعات شامل طیف گسترده ای از اطلاعات مانند عکس ها، صداها و پیام های متنی استفاده کند. این برج اولین وسیله ارتباط بی سیم در جهان است که براساس ایده تسلا، گذشته از هزینه خود برج، جهان از انرژی رایگان بهره مند می شد که می توانست در تمام جهان گردش داشته باشد ولی برج دیگری برای ادامه این ساختار احداث نشد.

نیکولا تسلا در اندیشه انتقال آسان و بدون هزینه دیتا و انرژی در سراسر جهان بود ولی پایان داستان را همه ما می دانیم. این دانشمند بزرگ ایده های بسیار زیادی در سر داشت و آزمایش هایی انجام داد که ما را به یاد داستان های علمی تخیلی می اندازند.
 
امروز 10 ژوئیه زادروز نیکولا تسلا است.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان