ماهان شبکه ایرانیان

چشمه ای که در دل سردشت می جوشد | کانی گراوان

امروز قصد داریم با یکی از مکان های گردشگری استان آذربایجان غربی آشنا شویم که جاذبه های طبیعی و زیبایی آن تعداد زیادی از گردشگران را جذب می کند و علاوه بر زیبایی، خواص درمانی آن مردمان بسیاری را برای استفاده و بهره مندی از این موهبت الهی به شهرستان سردشت می کشاند.

امروز قصد داریم با یکی از مکان های گردشگری استان آذربایجان غربی آشنا شویم که جاذبه های طبیعی و زیبایی آن تعداد زیادی از گردشگران را جذب می کند و علاوه بر زیبایی، خواص درمانی آن مردمان بسیاری را برای استفاده و بهره مندی از این موهبت الهی به شهرستان سردشت می کشاند.

با هم به بازدید از چشمه کانی گراوان برویم…

چشمه گراوانkarnaval.ir13
کانی گراوانkarnaval.ir6

شهر آفتاب ( ربط)

شهری کرد نشین با پیشینه بزرگ تاریخی.

از شهرستان  های استان آذربایجان غربی که در بخش مرکزی سردشت و در بستر دشت زاب و  در دامنه های کوه ترخان(Tarxan) قرار گرفته است.

در پیشینه تاریخی آن آمده است که ربط همان موساسیر یا شهر آفتاب از مراکز حکومتی دولت ماناها بوده است. ربط، دولت مانایی  را به تمدن آشور و اورارتو متصل می کرده و روزگارهای پرماجرایی راپشت سر گذاشته است. 

امروز مردمانی کرد زبان و فرهنگ دوست در این شهر زندگی می کنند و با مهمان نوازی و خون گرمی خود پاسدار فرهنگ غنی و خاک سرزمین خود هستند.

ربطkarnaval.ir0
ربطkarnaval.ir2

یه روز خوب…

از میان جاده ای زیبا که جنگل های بلوط و آبشارهای فصلی آن را در آغوش گرفته اند؛ عبور می کنیم و چشم ها غرق در تماشای تپه ای زیبا و رنگین در بستر طبیعتی سرسبز می شوند که رودی با نوای آرامش بخش خود ملودی زیبای زندگی را زمزمه می کند و رقص کنان از پای این شاهکار هستی گذر می کند.

همه این شگفتی ها خلق شد تا یک روز خوب را برای ما رقم زند…

چشمه گراوانkarnaval.ir10
چشمه گراوانkarnaval.ir1
کانی گراوانkarnaval.ir1

چشمه کانی گراوان Kani Grawan fountain

چشمه آب معدنی گراوان، در کنار روستایی به نام کانی گویز در نزدیکی شهرستان ربط و در 12 کیلومتری شمال شرقی شهرستان سردشت قرار دارد. چشمه ای که تنها فقط منبع آب نیست ، بلکه خالق اثری هنری در دل طبیعت است.

میزان املاح محلول در آب این چشمه حداقل یک گرم در لیتر می باشد و آبی گازدار و معدنی از دل آن می جوشد و پس از روانه شدن در سطح زمین از خود موادی به جا می گذارد و این مواد با گذشت روزها و اضافه شدن آن ها،  توده ای مخروطی شکل جالب خلق می کنند و تبدیل به تپه ای ملون (رنگارنگ) می شود که در میان طبیعت سرسبز منطقه، کنتراستی چشم نواز ایجاد می کند و خستگی را از چشمان مسافر می زداید.

آب غنی و پر خاصیت آن علاوه بر خواص درمانی، منطقه را بسیار زیبا و دیدنی کرده که گردشگران و طبیعت دوستان بسیاری مشتاق بازدید از آن هستند.

این سازه آهکی زیبا که چشمه از درون آن می جوشد، حدود بیست متر ارتفاع دارد و باگذشت سالیان سال به این شکل و اندازه تبدیل شده و در ارتفاع 1206 متر از سطح دریا قرار گرفته است. اگر به بالای آن بروید، جنب و جوش و شوق زمین را برای حیات بخشی از صدای جوشش آب، حس می کنید. آبی که از این چشمه بیرون می آید بعد از طی مسیر خود به رودخانه زاب کوچک می ریزد.

رودخانه ای که از پای این سازه طبیعی بدیع می گذرد، رودخانه هرمز آباد است که در فصل بهار پرآب شده و محیط پیرامون خود را سیراب کرده و منظره ای دلنشین و سرسبز با دشت هایی پر از گل را به ارمغان می آورد.

چشمه گراوانkarnaval.ir6

خواص آب چشمه کانی گراوان

املاح درون آب چشمه، از آن یک پدیده کم نظیر ساخته؛ با آن که آبی سرد و بسیار شور دارد، اما  برای مصارف درمانی و بیو فیزیولوژیکی، بسیار از آن بهره می برند. مردمی که با خواص آب چشمه گراوان آشنا هستند به منظور معالجه بیماری های پوستی به این منطقه سفر می کنند.

کانی-گراوانkarnaval.ir7_

Photo By Abbas Khaledi

چشمه گراوانkarnaval.ir17

Photo By Ayob Farabi

از هر سو که به این سازه طبیعی می نگری، حجمی متفاوت و زیبا را میبینی که جلوه ای خاص به پیرامون خود می بخشد …

چشمهkarnaval.ir1
چشمهkarnaval.ir2
چشمه گراوانkarnaval.ir3
کانی گراوانkarnaval.ir8
چشمهkarnaval.ir5

Photo By Behnam Saber Neamati

چشمه گراوانkarnaval.ir16

Photo By Abyob Farabi

چرا کانی گراوان؟!

در زبان کردی به چشمه، کانی گفته می شود و از  آنجا که این چشمه دارای املاح آهکی و سنگین است، آب آن را گراوان یعنی آب سنگین و سخت می نامند.

برخی این چشمه را به نام چشمه گراو می شناسند.

گراوانkarnaval.ir0

کی و چطور به کانی گراوان برویم؟!

 پرآب شدن رود هرمز آباد و سرسبزی پیرامون چشمه گراوان در فصل بهار، گردشگران بسیاری را به این محل جذب می کند و شاید بتوان گفت که بهترین زمان برای بازدید از این مکان تفریحی و طبیعی بهار و تابستان باشد. البته در سرمای زمستان و یخ زدن آب و سفید پوش شدن تپه آهکی، گردشگران و طبیعت دوستان با منظره ای بینظیر و تماشایی روبه رو می شوند.

برای بازدید از این چشمه باید در مسیر سردشت به مهاباد رفت و بعد از گذر از شهر ربط تابلوهای معرفی چشمه جوشان شما را به میهمانی طبیعت دعوت می کنند. از لحاظ زمانی از سردشت تا این چشمه 30 تا 35 دقیقه راه است.

اما مسیر دیدنی دیگر از سمت شمال به جنوب است که باید از مهاباد به سردشت بروید ودر این مسیر شما شاهد یکی از زیباترین جاده های کوهستانی ایران زمین هستید.

در ابتدای این مسیر سد مهاباد و جزایر درون آن، و در طول مسیر جنگل های بلوط و آبشارهای فصلی  سفر را دل انگیزتر می کنند. سپس از گردنه زمزیران (Zamziran) گذر کرده و به چشمه جوشان گراوان می رسید. 

چشمهkarnaval.ir6

Photo By jafar Alizadeh

کانی-گراوانkarnaval.ir0_
کانی-گراوانkarnaval.ir2_
کانی گراوانkarnaval.ir9

تصاویری از فصل سرما و چشمه گراوان

چشمه گراوانkarnaval.ir4
چشمه گراوانkarnaval.ir11
چشمه گراوانkarnaval.ir20

توصیه های دوستانه کارناوالی

در هنگام سفر به این منطقه اهالی مهربان کرد زبان را می بینید که با صورتی گشاده و لبخندی بر لب  میهمانان دیار خود را  پذیرا هستند و اگر سوالی یا راهنمایی بخواهید، حتما پاسخگو هستند.

گاهی حیواناتی مثل بز و گوسفند را دراطراف چشمه می بینید که طبیعت منطقه را زیباتر می کنند، آن ها رانترسانید و از انداختن زباله در این محیط خود داری کنید تا هم طبیعت را آلوده نکنیم و هم حیواناتی که برای چرا به آنجا می آیند با خوردن آنها بیمار نشوند.

بهتر است وسیله نقلیه خود را در انتهای جاده ی خاکی پارک کنید و در دشت زیبای اطراف پیاده روی کنید. 

در پیرامون این چشمه، دشت های سرسبز و زیبایی است که می توانید برای استراحت چادری بر پا کنید و با آرامش از طبیعت اطراف خود لذت ببرید. و باچشیدن یک فنجان چای خوش عطر و خوش طعم، لذت نشستن در  این خطه سرشار از آرامش الهی را چندین برابر کنید.

از آب این چشمه به علت شور بودن ووجود املاح زیاد، نمی توان چشید، در صورت آشنایی با خواص  آن، می توان برای مصارف درمانی از آن بهره برد.

دوربین عکاسی برای خلق تصاویر ناب را فراموش نکنید.

 

چشمه گراوانkarnaval.ir9
چشمه گراوانkarnaval.ir8
چشمهkarnaval.ir3
کانی گراوانkarnaval.ir4
کانی گراوانkarnaval.ir5

امروز
نه آغاز و نه انجام جهان است
ای بس غم و شادی، که پس پرده نهان است
گر مرد رهی ؛ غم مخور از دوری و دیری
دانی که رسیدن هنر گام زمان است
تو رهرو دیرینه سرمنزل عشقی…

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان