ماهان شبکه ایرانیان

دره ستارگان قشم تنها ژئو پارک خاورمیانه

 رازآلودگی طبیعت، دنیای عجیبی دارد. گاه این رمز و راز فوق العاده را در دریا و گاه در خشکی  و گاهی در دره ای بزرگ خواهید دید.

دره ستارگان قشمkarnaval.ir14

 رازآلودگی طبیعت، دنیای عجیبی دارد. گاه این رمز و راز فوق العاده را در دریا و گاه در خشکی  و گاهی در دره ای بزرگ خواهید دید.

طبیعت ایران نیز سرشار است از عجایب رازآلوده ای که چشمهای گردشگر را برای ساعت ها خیره می کند.

امروز دعوتیم به  نمایشگاهی دائمی از تندیس های بلند قامت و ستون هایی تراشیده با فرم های بدیع و عجیب  که از هرطرف به آن ها خیره می شوید، فرم و حجمی تازه خواهید دید. مجسمه هایی ه در پس پیکره ی خود هزاران سخن ناگفته دارند از عظمت خالق خود. 

هنرمند خالق این آثار دیدنی و منحصربه فرد، مجسمه های خود را برای آرامش روان و نوازش چشمان میهمانانش و نشان دادن قدرت لایزالش خلق کرد. او شما را به یک میهمانی بزرگ و جشن ستاره ها در مکانی عجیب و مرموز دعوت کرده است.

برای ورود به این نمایشگاه رازآلود و طبیعت گردی، اندکی خیال پردازی لازم است تا شهری پر از اَشکال و فرم های افسانه ای را ببینید.

همراه کارناوال باشید در دره ستارگان قشم …

دره ستارگانkarnaval.ir25

Photo By Morteza Fazel

دره ستارگان قشمkarnaval.ir7
دره ستارگانkarnaval.ir3

ژئو پارکِ دره ستارگان قشم

به جزیره زیبای قشم که می روید در روستاى “برکه خلف” در فاصله پنج کیلومترى از ساحل جنوبى جزیره، تندیس هایی غول پیکر و عجیب را خواهید دید.

در این دره عجیب، مخروط‌های نوک‌تیز، ستون‌ها و ستونک‌های فرسایشی،کنگره ها با اشکال متنوع و جالب، آرک‌ها و تیغه‌ها و دیواره‌های نواری و…از جنس ماسه را  مشاهده خواهید کرد.

علاوه برآن سوراخ های بزرگ و کوچکی در دیواره های این احجام دیده می شود که شاید این فکر به ذهن انسان خطورکند که موجودی افسانه ای شب ها در این سوراخ ها زندگی می کند. در قسمت شمالی منطقه، فلات اولیه در ارتفاع 7 تا 15 متری از کف دره هنوز دست نخورده باقی مانده و از ماسه و سنگ با سیمان آهکی سست و پر از پوسته های فسیلی تشکیل شده است.

در گوشه و کنار ستون ها و دره ستاره ها راه هاى تنگ، باریک و گاه پهن و وسیعی به چشم می خورد که با نظم خاص خود گردشگر را مبهوت خود می کند.

این دره تماشایی که در شمال روستای خلف قرار گرفته، دارای قدمتی در حدود دو میلیون سال یعنی مربوط به دوره زمین شناسى سنوزوئیک است و بر اثر فرسایش، شاهکاری چنین بی بدیل در جزیره قشم خلق شده است.

منظره های این دره آنقدر تماشایی و جالب است که باعث شد به عنوان بخشی از ژئوپارک جزیره قشم جزو آثار طبیعى در سازمان یونسکو به ثبت برسد (ژئو پارک قشم با آثار زیباى طبیعى و تاریخى تنها ژئو پارک منطقه خاورمیانه است).

دره ستارگان قشمkarnaval.ir15
دره ستارگان قشمkarnaval.ir28
دره ستارگان قشمkarnaval.ir30

All Photos By Zahra OstadZadeh

چرایی شکل گیری دره ستاره ها

همان طور که گفته شد این اثر خارق العاده بر اثر عوامل فرسایشی به وجود آمده و به خاطر وجود عوامل فرسایشی ناهمگن مثل آب و باد و فشارهای وزنی برقسمت های مختلف، شکل های متنوعی خلق شده است.

این دره در واقع بخشی فرسایش یافته براثر آب‌های سطحی، رگبارهای فصلی و تندبادها است. در قسمت هایی که جنس زمین سختتر بوده در برابر فرسایش مقاومت بیشتری کرده و باقی مانده و برعکس قسمت های سست و ضعیف تر در مقابل عوامل فرسایشی به سرعت واکنش نشان داده و از بین رفته است.

دوجنس متفاوت در دیواره های دره ستاره وجود دارد، لایه ای ضخیم و لایه ای نازک.

لایه ضخیم با جنسی نرم و طیف رنگی از کرم تا خاکستری روشن در زیر لایه نازک که به نسبت سخت و دارای طیف رنگی سفید تا خاکستری تیره می باشد، قرار دارد. لایه زیرین(لایه ضخیم) سست و در برابر فرسایش سریع تخریب می شود ولی لایه نازک رویی مقاوم است و مثل یک سپر از لایه زیرین محافظت می کند، سختی و مقاومت این لایه به خاطر وجود نوعی سیمان طبیعی(آهکی) در ترکیبات خاک این لایه است. اگر قسمتی از لایه روی از بین برود و یا شکافی داشته باشد، لایه زیرین به سرعت فرسایش یافته و باعث به وجود آمدن دره های کوچک و شکاف های مختلف می شود.

حرکت چرخشی و سیلابی آب باران های فصلی در اطراف ستون یا بازمانده دیواره های قدیمی باعث ایجاد ستون ها و ستونک هایی است که در دره دیده می شود. برخی از آن ها باریک و سوزنی شکلند؛ علت دیگر آن باقی ماندن یک تکه کلاهک مقاوم از لایه ضخیم رویی بر روی یک تکه از لایه نرم زیرین، باعث ماندگاری این بخش به صورت ستونی شده است و اطراف ستون ها که سپر خود را ازدست داده اند، حذف شده و قسمت بالایی آن باقی مانده است.

از آنجا که جنس لایه ها سست و شکننده است، تغییرات محسوسی در مورفولوژی دره بعد از هربارندگی شدید صورت می گیرد.

دره ستارگان قشمkarnaval.ir33
دره ستارگان قشمkarnaval.ir27
دره ستارگان قشمkarnaval.ir25

Photo By Zahra OstadZadeh

دره ستارگان قشمkarnaval.ir18
زینتkarnaval.ir3
زینتkarnaval.ir9

Photo By Hamzeh Karbasi

دره ستارگان قشمkarnaval.ir20
دره ستارگان قشمkarnaval.ir17
دره ستارگانkarnaval.ir3

Photo By Khalegh Taheri

وجه تسمیه

دره ستاره ها در  شمال روستای خلف قرار دارد. نام این روستا به خاطر برکه آب شیرینی است که متعلق به شخصی به نام خلف بوده و در این روستا واقع شده است.

مردم این منطقه که در گویش محلی به این منطقه “استار اوتیده ” می گویند و براین باورند که اینجا محل برخورد ستاره ای (شهاب سنگ) از آسمان به زمین بوده و باعث خلق این مناظر شده، به همین خاطر اهالی منطقه به این روستا استاله می گویند.

دره ستارگانkarnaval.ir12
دره ستارگانkarnaval.ir34
دره ستارگان قشمkarnaval.ir12
دره ستارگانkarnaval.ir37

ارواح شبها به اینجا می  آیند…

صداهایی که بر اثر وزش بادهای تند و گردش هوا در لابه لای ستون ها و حفره های این دره ایجاد می شود باعث شده تا برخی از اهالی به این باور برسند که شب ها هنگام تاریکی هوا، ارواح و اجنه به این محل می آیند و در لابه لای این ستون ها رفت و آمد می کنند و به همین خاطر اهالی شب ها به دره ستاره ها نمی روند.( البته این باورها حقیقت نداشته و هیچ دلیل علمی برای اثبات آن وجود ندارد.)

درهkarnaval.ir0
دره ستارگانkarnaval.ir23

دره ستاره ها در شب

شب ها این منطقه، بسیار تماشایی و تعمق برانگیز است. سکوت و آرامشی دره را دربر می گیرد و ستارگان تا سرحد امکان به زمین نزدیک می شوند و انگار برای جشنی بزرگ زمین را چراغانی کرده اند و جلوه ای خیره کننده و بدیع به این ناحیه می بخشند. برخلاف نظر اهالی که شب به دره نمی روند، شب های بسیار دلنشین و خاطره انگیز دارد.

دره ستارگانkarnaval.ir13
زینتkarnaval.ir15
زینتkarnaval.ir4
دره ستارگانkarnaval.ir4
دره ستارگان قشمkarnaval.ir36

Photo By Morteza Moradi

دره ستارگان قشمkarnaval.ir9
دره ستارگان قشمkarnaval.ir34
دره ستارگانkarnaval.ir35

بازدید اهالی از دره ستاره ها

هنگامی که به دره ستاره ها می روید، اهالی بومی منطقه را خواهید دید که با لباس های سنتی و محلی رنگارنگ و زیبای خود به این محل آمده اند و زیبایی دره را با رنگ و طرح لباس های زیبای خود، چندین برابر می کنند. اکثر آن ها روزها را برای بازدید ترجیح می دهند.

دره ستارگانkarnaval.ir27
دره ستارگانkarnaval.ir26
زینتkarnaval.ir10
دره ستارگانkarnaval.ir14

امکانات ژئوپارک دره ستاره ها

براى رفاه حال بازدیدکنندگان و گردشگران مدیرعامل منطقه آزاد قشم در ابتداى سال 85 دستور ترمیم راه دسترسى به دره و ایجاد امکانات رفاهى و بهداشتى اقداماتى را صادر کرد و در این محل نیمکت هایی برای استراحت گردشگران و…. قرار دادند.

دره ستارگان نگهبانی مهربان و دلسوز دارد که طبیعت دره برایش آلونکی با سقف کوتاه ساخته و در روزهای گرم تابستان از شدت تابش آفتاب به آن پناه می برد، او پیرمردی به نام محمد مظفری است که بسیار از زیبایی های دره برایتان خواهد گفت.

دره ستارگانkarnaval.ir7
دره ستارگان قشمkarnaval.ir19

Photo By Hamid Shakiba

دره ستارگانkarnaval.ir8
دره ستارگانkarnaval.ir32
دره ستارگان قشمkarnaval.ir4

کی و چطور برویم؟!

از قشم به سمت ساحل جنوبی حرکت کنید تا به روستای برکه خلف (15کیلومتری قشم) برسید. دره ستاره ها در شمال این روستا و در فاصله 5 کیلومتری آن قرار دارد. مسیر تا روستا آسفالت است و از آنجا تا دره ستاره ها مسیر خاکی به طول تقریبی 500متر می باشد.

بازدید از این شاهکار خارق العاده طبیعت رایگان است و تا هر زمان که دلتان بخواهد، در میان ستون ها و جاده های تودرتوی دره قدم بزنید.

بهترین فصل برای بازدید اواخر پاییز تا اوایل بهار است. به علت گرمای شدید این منطقه در تابستان، سفر در این فصل سخت خواهد بود.

دره-ستارگان
دره ستارگان قشمkarnaval.ir10
دره ستارگان قشمkarnaval.ir24

Photo By Zahra OstadZadeh

دره ستارگانkarnaval.ir3

توصیه های کارناوال در سفر به دره ستارگان

طبقات و لایه های این دره در حالی که به نظر محکم و یکپارچه می رسند اما بسیار حساس و شکننده است و ممکن است لایه های زیرین از بین رفته باشند به همین خاطر راه رفتن یک انسان برروی طبقات آن موجب خطر و فروریختن ناگهانی آن شود.

اگر  لایه ای که بر روی آن قدم می زنید فرو نریزند، باعث کم شدن مقاومت لایه رویی و ایجاد درزهایی ریز و شکست هایی باریک در ساختار آن خواهد شد که تخریب این میراث طبیعی را سرعت می بخشد پس از قدم زدن و راه رفتن بر فراز لایه های آن، به طور جدی خودداری فرمایید.

لباس نخی و ترجیحا رنگی(برای عکاسی)، عینک آفتابی، کلاه، کفش مناسب و راحت، یه بطری آب آشامیدنی و دوربین عکاسی همراه خود داشته باشید.

برای حفظ میراث طبیعی و ارزشمند دره ستاره ها، از ریختن هرگونه زباله خودداری کنیم.

دره ستارگان قشمkarnaval.ir8
دره ستارگانkarnaval.ir16
دره ستارگانkarnaval.ir24

Photo By Khalegh Taheri 

سخن آخر

بازدید از ژئوپارک قشم تجربه ای متفاوت و منحصر به فرد در سفر به قشم است.  اگر مسافر قشم هستید و قصد بازدید از ژئوپارک را دارید، در بازگشت، خاطرا و تجربیات خود را برای دوستان سوغات آوردید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان