مقبره شیخ زاهد گیلانی ؛ بقعه ای تاریخی میان مزارع چای

سفر به یک بنای تاریخی در میان طبیعتی کم نظیر. جایی در شمال سرزمین #ایران .

سفری دیگر را آغاز می کنیم .

سفر به یک بنای تاریخی در میان طبیعتی کم نظیر. جایی در شمال سرزمین #ایران .

در حوالی #لاهیجان، در دامنه کوه و در میان مزارع سبز چای، مردی عارف و درویش به نام شیخ تاج‌ الدین ابراهیم ملقب به #شیخ زاهد گیلانی، بقعه ای جالب و تماشایی در میان طبیعت سیز منطقه دارد.

بقعه ای که از دور دست ها، چراغ راه مسافر می شود.

کارناوال امروز به بازدید بقعه شیخ زاهد گیلانی می رود تا سفری تاریخی و طبیعت گردی را در شمال ایران داشته باشد.

با ما همراه باشید .

 

 

مقبره شیخ زاهد گیلانی
مقبره شیخ زاهد گیلانی

طبیعت زیبا همراه با عطر برنج درشهر سرسبز لاهیجان، طراوت و نشاط فوق العاده ای به هر مسافر و گردشگری هدیه می کند.

حالا اگر گنبد فیروزه ای در میان انبوه مخملی درختان جلوه گری کند، آرامش همراه نشاط می شود و روزی فراموش نشدنی را برای گردشگر رقم می زند.
بقعه شیخ زاهد گیلانی در لاهیجان بنای تاریخی متعلق به عصر صفویه است که با گنبد هشت ترک فیروزه‌ای خود در روستای شیخان واقع شده است .

 

در حال بارگذاری ویدئو ...

 پیشینه و معماری بقعه شیخ زاهد

در بقعه شیخ زاهد متعلق به قرن نهم هجری قمری است و دو اتاق مربع و مستطیل شکل کنار هم دارد. همچنین در کنار اتاق‌ها و در سمت شمال، ایوان طویلی با هفت فیلپا در شرق حرم، ایوانی با شش فیلپا و در حاشیه و قسمت جنوبی همین اتاق نیز ایوان دیگری با شش فیلپا دیده می‌شود.

دیوارهای ایوان‌ به ارتفاع ‪115‬سانتی متر با کاشی کاری هفت رنگ عصر قاجار مزین شده و در قسمت های مختلف ایوان طاقچه‌هایی با طاق جناقی به چشم می‌خورد.
گنبد هرمی و هشت ترک که زیباترین وشاخصه بنا است و دارای شیب تند آن عبور سریع آب باران را میسر می کند و سطح آن با کاشی کاری زرد و آبی، سفید و سیاه، با نقوش سنتی و گل دار پوشانده‌ شده و زیبایی آن را دوچندان کرده است. بقیه قسمت های بنا با سفال پوشش داده‌ است.
شیخ زاهد در سال 700 قمری دار فانی را وداع گفت و در ناحیه غربی گیلان به خاک سپرده شد. بنابر برخی روایات در سال 892 قمری سلطان حیدر صفوی خوابی دیده بود، با معماران و نجاران خود که از شهر شیروان با کشتی به گیلان منتقل کرده بود این بنا را ساخت و جسد شیخ را به آن جا منتقل کرد.

قبر کاشی‌‏کاری شده‌‏ ای داخل بنا قرار دارد که به روایتی مدفن غلام شیخ زاهد و به روایتی دیگر آرامگاه پسر تیمور گورکانی است و طبق کتیبه موجود متعلق به سید رضا ابن سید مهدی الحسینی باشکیجانی است که در 835 هجری قمری درگذشت و در این مکان به خاک سپرده شده است.

مقبره شیخ زاهد گیلانی
مقبره شیخ زاهد گیلانی
مقبره شیخ زاهد گیلانی

شیخ زاهد کیست ؟

تاج‌الدین ابراهیم کردی سنجانی معروف به شیخ زاهد گیلانی از صوفیان بزرگ ایران و از تبار شهر سنجان درخراسان بود. خانواده‌ی او از دهخدایان سرشناس گیلان بودند و به کشاورزی اشتغال داشتند.

زاهد گیلانی در 615 در سیاورود گیلان‌زاده شد.
شیخ صفی الدین اردبیلی نیای بنیان‌گذار سلسله ی صفوی مدت 25 سال در نزد شیخ زاهد گیلانی بود و مراتب عرفان را زیر نظر او فراگرفت و دختر او را به همسری برگزید.
سعید نفیسی نویسنده نامدار ایرانی کتابی درباره شیخ زاهد نوشته است.

مقبره شیخ زاهد گیلانی

دسترسی به مقبره شیخ زاهد گیلانی

آدرس: ایران. لاهیجان. لنگرود

برای رفتن به مقبره شیخ زاهد وارد جاده لاهیجان به لنگرود شده و بعد از رسیدن به میدان شیخ زاهدی که در ابتدای این مسیر قرار دارد، در سمت راست جاده در میان کوه های سرسبز و مزارع چای، گنبد فیروزه ای رنگ مرقد، خودش به زیبایی جلوه گر می شود و شما را دعوت به حضور می کند.

مقبره شیخ زاهد گیلانی
مقبره شیخ زاهد گیلانی

توصیه های دوستانه کارناوالی

مقبره در دل کوه قرار دارد و مسیر سنگفرش شده است؛ باید از این مسیر سنگفرش به بنا رسید، به همین خاطر کفش مناسب و راحت به پا کنید.

اگر قصد دارید یکی دو شبی را در این مکان باشید، می توانید خانه های اطراف را کرایه کنید، البته خادم مقبره نیز راهنمای خوبی است و خانه های کرایه ای را به شما معرفی می کند. هزینه اجاره خانه ها بسیار مناسب است، همچنین اگر به ماندن در طبیعت علاقه دارید، در اطراف مقبره می توانید چادر مسافرتی خود را برپا کنید و از طبیعت بی نظیر منطقه لذت ببرید.
در طول مسیر به خصوص در حوالی خانه های روستای شیخان، رستوران های بین راهی بسیار تمیز با غذای محلی هستند، اما از رستوان های داخل شهر کمی گرانتر است.

مقبره شیخ زاهد گیلانی
مقبره شیخ زاهد گیلانی
مقبره شیخ زاهد گیلانی در زمستان

سخن کارناوال

به شما پیشنهاد می کنیم به این مکان سری بزنید و آرامش را میان طبیعت پیدا کنید . 

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید . 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان