ماهان شبکه ایرانیان

ده فیلم پرفروش سینمای ایران در سالی که گذشت

اینک که نرم نرمک می‌رسد بهار و سال در آستانه نو شدن است، سینما هم قصد نو شدن دارد و بعد از یک جشنواره نه‌چندان دل‌چسب به استقبال فیلم‌های جدید می‌رود

اینک که نرم نرمک می‌رسد بهار و سال در آستانه نو شدن است، سینما هم قصد نو شدن دارد و بعد از یک جشنواره نه‌چندان دل‌چسب به استقبال فیلم‌های جدید می‌رود. برخلاف امسال که نخستین روزهای سال جاری بعد از یک جشنواره پرشور، با استقبال مخاطبان از سینما شروع شد و خیلی‌ها را شگفت‌زده کرد. اکران بهاری از اواخر اسفندماه شروع می‌شود و رسماً باید با فیلم‌هایی که یک سال گذشته منتظر اکرانشان بودیم، از دیدنشان ذوق کردیم، یا حسابی افتضاح از آب درآمدند خداحافظی کنیم؛ اما بد نیست قبل از خداحافظی نگاهی به گیشه سینما در سال گذشته بیندازیم و ببینیم چه فیلم‌هایی توانستند گوی سبقت را بربایند و چراغ سینما را روشن نگاه‌دارند.

10- ناردون:
فیلمی به کارگردانی فریدون حسن‌پور و از جمله فیلم‌های اکران تابستان بود که با فروش 4،002،130،000 تومان دهمین فیلم پرفروش سینمای ایران در سال گذشته بود. حسن‌پور که فیلم تحسین‌شده «وقتی همه خواب بودند» را در کارنامه دارد در آخرین تجربه فیلم‌سازی‌اش به سراغ یک کمدی سبک و گیشه‌ای رفته است و این میزان فروش نشان می‌دهد موفق بوده است. گروه بازیگران «ناردون» از جمله مهران غفوریان، شهرام قائدی، سیروس گرجستانی، امین حیایی و لیلا اوتادی، بیشتر یادآور کمدی‌های نه‌چندان فاخر دهه هشتاد سینمای ایران هستند اما با نگاهی به ده فیلم پرفروش سال گذشته متوجه می‌شویم ناردون تنها کمدی مبتذلی نیست که فروش خوبی داشته است.
9- زاپاس:
به کارگردانی برزو نیک نژاد از دیگر فیلم‌های کمدی پرفروش سال گذشته است. البته «زاپاس» را نمی‌توان یک کمدی مبتذل دانست. «زاپاس» یک کمدی سرخوش و جم و جور است که نیک نژاد بعد از چندین تجربه تلویزیونی ساخته است. باآنکه «زاپاس» حال و هوای خوش و سرحالی دارد اما بیش ‌از اندازه تلویزیونی است و چندان شباهتی به مدیوم سینما ندارد. به‌هرحال در سینمایی که کمدی به‌شدت با ابتذال، لوده‌گری و دلقک‌بازی اشتباه گرفته می‌شود «زاپاس» را باید غنیمت شمرد. فروش 4،816،114،000 تومانی این فیلم در گیشه اثبات این مدعاست.
8- لانتوری:
آخرین ساخته رضا درمیشیان بعد از «عصبانی نیستم»، فیلمی به‌شدت اعصاب‌خردکن، متشنج و سانتی مانتال بود که بیش از آنکه یک تجربه سینمایی باشد شبیه داد و فریادهای یک جوان عاصی بود. «لانتوری» به لطف بازی‌های خوب و تیم بازیگری قابلش و همه حواشی که با نام درمیشیان درآمیخته است خوب دیده شد و خوب فروخت. موضوع جنجالی و حساس اسیدپاشی در «لانتوری» با جزئیات شکنجه آوری ترسیم شد که در برانگیختن احساسات عمومی نقش مهمی داشت. البته «لانتوری» ساختاری حساب‌شده دارد. تدوین قوی و روایتی که بیننده را جا می‌گذارد و در نهایت فیلم‌سازی جوان اما مستعد، «لانتوری» را بر همه احساسات گرایی هایش پیروز کرده است. این فیلم به‌وضوح از دل دغدغه‌های یک جوان فیلم‌ساز بیرون می‌آید. دردمندی و دغدغه‌ای که قابل‌ستایش است و باید امیدوار بود بتواند از شکل غرغر خارج شود به پرداخت سینمایی نزدیک‌تر شود. آخرین ساخته رضا درمیشیان درنهایت با فروش 6،296،902،000 تومانی پرونده سال 1395 را بست.
7- بادیگارد:
آخرین اثر سینمایی مرد دفاع مقدس سینمای ایران، ابراهیم حاتمی کیا، بعد از مدت‌ها رنگ و بوی دنیای آشنا و دوست‌داشتنی این فیلم‌ساز را داشت. «بادیگارد» محصول سینمایی پسابرجام برخاسته از نگرش حاتمی‌کیا است و قهرمان بادیگارد هم حاج کاظم پسابرجام «آژانس شیشه‌ای» است، نگرش تحول اندیشه‌های دهه شصت و هفتاد است که در «بادیگارد» تبلور می‌یابد. «بادیگارد» بعد از مدت‌ها به یادمان آورد که چرا حاتمی کیا را همیشه جز بهترین کارگردانان سینمای بعد از انقلاب ایران می‌دانیم. «بادیگارد» با وجود تفکر ایدءولوژیکی که بر نگرش سینمایی این اثر می‌چربد، یک فیلم خوش‌ساخت و حرفه‌ای است که داستانی جذاب را به شیوه کلاسیک سینمای ایران با قهرمان‌بازی‌های دوست‌داشتنی روایت می‌کند. فیلم حاتمی کیا با فروش موفق 6،690،377،000 تومانی نشان داد که سینمای ناب حاتمی کیا هنوز طرفداران زیادی دارد.

6-بارکد:
آخرین ساخته مصطفی کیایی، یکی دیگر از سلاطین گیشه تابستان بود. «بارکد» را می‌توان از بهترین نمونه‌های سینمای بدنه و گیشه‌ای در چند سال اخیر سینمای ایران دانست. فیلم روایتی است از زندگی جوانی به نام حامد با بازی بهرام رادان که در بستری طنز به مشکلات اجتماعی نسل امروز می‌پردازد. ستاره‌های شناخته‌شده، پرداخت مناسب یک موضوع جالب، فیلم‌نامه‌ای قابل‌قبول و درنهایت بستری کمدی که به نظر می‌رسد تماشاگر ایرانی به‌شدت مشتاقش است، البته در نوع استاندارد و قابل‌قبولش از عواملی بودند که باعث موفقیت «بارکد» در سالی که گذشت شدند. این فیلم با اختلاف حدود پنج میلیارد نسبت به «بادیگارد» و «لانتوری» و با فروش کلی 11،187،379،000 تومان مقتدرانه در مقام ششم ایستاد.
5- ابد و یک روز:
اولین ساخته سعید روستایی، علاوه بر آنکه پدیده جشنواره سی و چهارم فجر بود، در گیشه هم توانست با فروش 11،282،886،000 تومان همه را شگفت‌زده کند. روستایی در اولین تجربه فیلم‌سازی بلندش، رئالیسم در سینما را به مرحله بالاتری از هر آنچه تاکنون دیده‌ایم برد و با استفاده از حرفه‌ای‌ترین عوامل سینما، در پشت و جلوی دوربین، اثری آفرید که علاوه بر جلب نظر منتقدان و کارشناسان سینما (البته به‌جز مسعود فراستی) توانست با مخاطبان عادی سینما هم ارتباط برقرار کند. «ابد و یک روز»، داستان خانواده‌ای است که تا ابد محکوم است به زندگی در فلاکت و بدبختی. «ابد و یک روز» نه‌تنها در گیشه جز رکوردداران است که با 9 سیمرغ بلورین از جشنواره فجر هم یکی از پرافتخارترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران محسوب می‌شود.
4- سلام بمبئی:
محصول مشترک سینمای هند و ایران به کارگردانی قربان محمد پور که در دو روز اول اکرانش توانست رکورد «لانتوری» را بشکند و به دو میلیارد تومان فروش دست یابد. «سلام بمبئی» از آن فیلم‌هایی است که فقط برای گیشه ساخته‌شده‌اند و فروش 13،502،807،000 تومانی آن‌هم حکایت از موفقیتش در این امر دارد. حضور محمدرضا گلزار بعد از مدت‌ها در نقش جوان اول عاشق‌پیشه، نقش‌آفرینی بنیامین بهادری و یک داستان عاشقانه هندی، فروش سلام بمبئی را از اول تضمین کرده بود. استقبال کم‌نظیر مردم و مخاطبان از این فیلم که نه یک فیلم گیشه‌ای جذاب است و نه یک فیلم سینمایی خوب و قوی، بازهم نشان از نیاز مخاطب ایرانی به فیلم‌های متفاوت و مفرح را مطرح می‌کند. البته لازم به ذکر است، سلام بمبئی که از اکران‌های پاییز و نیمه دوم سال بوده است، هنوز روی اکران است و حتماً طی روزهای مانده تا پایان سال فروشش افزایش خواهد داشت.
3- 50 کیلو آلبالو:
یکی از جنجالی‌ترین فیلم‌های سال گذشته، فیلمی بود به کارگردانی مانی حقیقی. فیلمی که وزیر ارشاد وقت، علی جنتی هم از صدور پروانه ساخت آن ابراز پشیمانی کرد.« 50 کیلو آلبالو»، علاوه بر جنجالی بودنش، یکی از عجیب‌ترین فیلم‌های سال گذشته هم بود. البته نه ازلحاظ ساخت و پرداخت موضوع بلکه از جهت فیلم‌سازی که پشت این پروژه بود. مانی حقیقی که تاکنون با ساخت فیلم‌های جم و جور و مستقل و پرداختی عارفانه مطرح‌شده بود و در سی و چهارمین جشنواره فجر هم با فیلم تحسین‌شده و بسیار خوش‌ساخت «اژدها وارد می‌شود» حضور داشت، در « 50 کیلو آلبالو» قابل‌شناسایی نیست. البته نگرش غربی و رویکرد هالیوودی‌اش که بیش از همه در «اژدها» دیده می‌شود تنها نشان وی در این فیلم است. «50 کیلو آلبالو»، فیلمی کمدی که در بسیاری از سکانس‌هایش به ورطه ابتذال مطلق می‌افتد و در سایر قسمت‌ها هم فیلمی نه‌چندان جذاب است، با فروش 13،655،948،000 تومانی با استفاده از زمان طلایی اکران نوروزی خوب دیده شد. دیده شدنی که به دنبال عدم صدور پروانه نمایش خانگی برای این فیلم تاکنون، در همان‌جا متوقف‌شده است.
2- من سالوادور نیستم:
رقیب «50 کیلو آلبالو» درفروش نوروزی سالی که گذشت هم یک کمدی مبتذل و به‌شدت بدفرم بود که البته با دستیابی به فروش 14،330،491،000 تومانی از موفق‌ترین فیلم‌های سال گذشته سینمای ایران محسوب می‌شود. اگر شوخی‌های نامناسب و زننده «50 کیلو آلبالو» را می‌شد به ساختار نسبتاً مناسب سینمایی و شخصیت‌پردازی‌های جالب و جدیدش بخشید، «من سالوادور نیستم» را به‌هیچ‌وجه نمی‌توان جز یک کمدی مبتذل و دم‌دستی چیز دیگری خواند. منوچهر هادی در آخرین تجربه کارگردانی‌اش با به‌کارگیری عنصر رضا عطاران در نقش همیشگی‌اش، مخاطبان زیادی را جذب فیلمی کرد که نه داستان منسجمی دارد و نه شوخی‌های جذاب. «من سالوادور نیستم» عملاً بهانه‌ای است برای ماه‌عسل هادی و تازه‌عروسش یکتا ناصر در برزیل.

1- فروشنده:
برنده بی‌چون‌وچرای سینمای ایران در سالی که گذشت اصغر فرهادی است و آخرین فیلمش یعنی «فروشنده». جوایز جشنواره‌های جهانی که اخیراً اسکار هم به آن افزوده شد در کنار فروش 15،714،239،000 تومانی «فروشنده» در ایران ازجمله موفقیت‌های این فیلم است. جدا از همه حواشی این چند روز گذشته که فرهادی و فیلمش را احاطه کرده است، «فروشنده» یک اثر سینمایی به تمام معناست. سیاسی بودن اسکار، قدرت سایر رقبای فروشنده در این گروه، بحث‌های سیاسی و … چیزی از خوب بودن آخرین اثر فرهادی کم نمی‌کند. قبلاً در نماوا فروشنده و همه جنبه‌های سینمایی ممتاز این اثر سینمایی را بررسی کرده‌ایم. پس به‌جای هر کلام اضافه‌ای، اتفاق خوشایند «فروشنده» را به همه به ویژه خودمان، مردم ایران، تبریک می‌گوییم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان