اکس باکس بعدی که با نام «پروژه اسکورپیو» خوانده می شود عضو جدیدی از خانواده کنسول نسل هشتمی مایکروسافت یعنی اکس باکس وان خواهد بود و به همین سبب شکی نیست که به طور تمام و کمال می تواند تمام بازی های فعلی را نیز اجرا کند. از طرفی به لطف Backward Compatibility فرصت اجرای صدها عنوان اکس باکس 360 را نیز در اختیار کاربر قرار خواهد داد.
بدیهی است که اسکورپیو توانایی کافی برای رندر بهینه و در بالاترین سطح ممکن تمام بازی های نسل هشت و هفت را دارد، اما نکته اصلی جایی است که تیم توسعه فنی این کنسول قدرتمند مدعی هستند از طرق مختلفی می توان همین عناوین را با بهره وری بهتری تجربه کرد. به نحوی که بازی فعلی شما روان تر و با گرافیک بالاتر اجرا شده و همه چیز سریع تر بارگذاری می گردد.
از نظر فنی این دستاورد به موجب ساخت و توسعه بنیادین کنسول اسکورپیو ای است که به دست مهندسان گروه گرافیکی اکس باکس و تحت مدیریت «اندرو گوسن» به سرانجام رسیده است. مسئله ای که به مراتب حرفه ای تر از آنچه در پلی استیشن 4 پرو اعمال شده به نظر می رسد.
طراحی بستر اجرای بازی های قدیمی تر روی اسکورپیو از دیدگاه کیفیت و چگونگی عملکرد آن، دو گزینه را پیش روی ما قرار داد: یکی اینکه سخت افزاری بسازیم که با شبیه سازی توانایی های کنسول اصلی بازی را اجرا کند؛ و دیگری آنکه از تمام نیروی سخت افزاری دستگاه جدید بهره ببریم و سپس برای مقابله با مشکلات احتمالی آماده شویم.
آنچه که گوسن به عنوان «شبیه سازی» یا همان «تقلید» یاد می کند همان ترفندی است که در پلی استیشن 4 پرو استفاده شده است. رویکرد سونی برای ارتقا کیفیت بازی ها روی کنسول میان نسلی اش، اضافه کردن 18 واحد محاسباتی جدید و افزایش توان پردازشی بود. حتی با Boost Mode نیز تمام نیروی پلی استیشن 4 پرو در اختیار بازی های نسخه استاندارد قرار نمی گیرند.
اما در سوی مقابل مایکروسافت مسیر دشوارتر را انتخاب کرده است؛ ضمن اینکه تمام بخش های ممکن ارتقای کلی یافته اند (نه فقط واحد پردازشی)، اسکورپیو به همه بازی های قدیمی و استاندارد نیز اجازه می دهد تا از تمام توان حداکثری کنسول تا جایی که می توانند بهره ببرند.
در حقیقت 5 اهرم مختلف وجود دارد که به کمک آنها اسکورپیو تجربه بازی های فعلی و قبلاً خریداری شده ی کاربران روی اکس باکس وان و حتی کنسول قدیمی تر اکس باکس 360 را بهبود می بخشد: در ادامه با مرور این 5 روش یا اهرم با دیجیاتو همراه باشید:
عملکرد روان و بدون شکست تصاویر
اندرو گوسن مدیر تیم گرافیکی اکس باکس مدعی است تمام 40 واحد محاسباتی و 1172 مگاهرتز سرعت کلاک پردازشگر گرافیکی اسکورپیو به صورت دائمی فعال هستند و در اختیار هر بازی در حال اجرایی قرار خواهند گرفت.
ما تمام رویکردهای فنی برای اجرای بازی های قدیمی و به قول معروف Backward Compatibility را بررسی کرده ایم و می دانیم که تمام 40 واحد محاسباتی، 1172 مگاهرتز سرعت کلاک و البته 2.3 گیگاهرتز فرکانس پردازشیِ پردازنده دربست به کاربران ارائه می گردد.
آنچه از این ادعا بر می آید این است که هر بازی اکس باکس وان که نمی توانست به فریم ریت دلخواهش روی کنسول نسل هشتمی دست یابد، در اسکورپیو قادر به خودنمایی خواهد بود. اما در هر صورت تردیدی نیست که نباید انتظار داشته باشیم عنوانی که روی 30 فریم تنظیم شده ناگهان روی 60 فریم بر ثانیه اجرا شود.
به طور کلی می توان گفت تمام 6 ترافلاپ توان پردازش گرافیکی اسکورپیو در اختیار مجموعه بازی های فعلی کاربر قرار خواهد داشت؛ حالا به قدری نیرو در دسترس است که مایکروسافت می تواند معنای یک کنسول بازی ویدیویی را یک گام پیش ببرد.
حداکثر رزولوشن ممکن و پویایی پیکسل ها
یکی از ترفندهای محبوب در فرآیند توسعه بازی ها استفاده از تکنیک تنظیم رزولوشن داینامیک است؛ به این ترتیب که وقتی یک بازی در معرض از دست دادن حداکثر سرعت فریم ریت (30 یا 60) قرار می گیرد، رزولوشن به صورت خودکار پایین آمده تا فریم ریت با افول همراه نشود.
در حال حاضر بازی های بسیار زیادی وجود دارند که از سیستم تنظیم رزولوشن پویا پشتیبانی می کنند؛ به عنوان مثال می توان از «دووم 2016»، «هیلو 5»، «گیرز آو وار 4»، «بتلفیلد 1»، «کال آو دیوتی اینفینیت وارفر» و «دیویژن» یاد کرد.
با توان پردازشی بیشتر موتور اسکورپیو انتظار داریم تمام بازی های ویدیویی اکس باکس وان با حداکثر رزولوشن ممکن و تعیین شده از سوی توسعه دهنده اجرا شوند؛ اما بدیهی است که نمی توانیم اجرای آنها را روی رزولوشن 4K اجبار کنیم. بدون شک هر عنوانی که بتواند به سقف 4K برسد، توانایی اجرای آن ارائه خواهد شد.
بازی The Witcher 3 از رزولوشن داینامیک پشتیبانی می کند، اما تست های دیجیتال فاندری نشان داده که روی اکس باکس وان هرگز نتوانسته فراتر از ابعاد 900p برود. با توان 4.6 برابری اسکورپیو انتظار می رود به سادگی به سقف رزولوشن مورد انتظار این بازی یعنی 1080p دست یابیم.
پردازش بافت های گرافیکی پیشرفته
رزولوشن یکی از مهم ترین المان های کیفیت تصاویر در اجرای هر چیزی است، اما تنها فاکتورِ تاثیرگذار نیست. فیلترینگ و پردازش بافت های گرافیکی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند؛ در واقع این بخش یکی از اصلی ترین المان هایی اند که ضعف کنسول هایی مثل اکس باکس وان و پلی استیشن 4 در مقابل پی سی (با قابلیت ناهمسانگردی 16x) را نمایان می کنند.
ما به سخت افزار اسکورپیو توانایی هایی را افزوده ایم که می تواند جایگزین روش های پردازش بافت دوخطی و سه خطی شده و تجربه کامل ناهمسانگردی را به ارمغان بیاورد. تمام بازی های ما به صورت پیش فرض به صورت کاملاً ناهمسانگرد روی اسکورپیو اجرا خواهند شد.
فیلترینگ بافت پیشرفته در نمایش و رندر بازی های قدیمی اکس باکس وان که نهایتاً ناهمسانگردی 4x داشتند، تاثیر به سزایی خواهد داشت. بازه 16x ارائه شده توسط اسکورپیو به توسعه دهندگان اجازه می دهد آنچه در زمینه وضوح و دقت بافت مد نظر دارند را به سادگی روی کنسول خانگی مایکروسافت نیز فراهم کنند. موتور اسکورپیو شکستگی تصاویر را برای همیشه حذف خواهد کرد و خبر خوب اینکه این مسیر شامل بازی های اکس باکس 360 نیز خواهد شد.
پشتیبانی از GameDVR اسکورپیو
برنامه های مایکروسافت برای GameDVR یا همان سرویس ضبط و استریم تصاویر و اسکرین شات در اسکورپیو مسرت بخش هستند. تیم توسعه دهنده از توان پردازش مدیای این کنسول نهایت بهره را برده و ضبط ویدیو با رزولوشن 4K و سرعت 60 فریم بر ثانیه را ضمن بهره مندی از کُدک HEVC فراهم کرده اند. این سرویس از بازی های قدیمی تر نیز پیشتیبانی کرده و مزایای خودش را هم دارد.
اگرچه اغلب بازی های قدیمی تر، نهایتاً می توانند با رزولوشن 1080p استریم و ضبط شوند، اما در هر صورت از مزایای HEVC، بیت ریت فوق العاده بالا و سایر موارد بهره مند خواهند بود و آنچه پخش می شود از کیفیت بسیار بالایی برخوردار خواهد بود.
سرعت بارگذاری بالاتر
در حالی که بارگذاری یکی از مراحل خط داستانی بلتفیلد 1 ممکن است بیش از 2 دقیقه طول بکشید، این قابلیت بسیار خوشحال کننده و امیدوارکننده خواهد بود.
به جرئت می گوییم که سرعت بارگذاری بازی های مختلف از بنیان بهبود بخشیده شده و با زمان بسیار کمتری طرف خواهیم بود. سه منطق برای این ادعا داریم: یکی اینکه پردازنده قوی تر شده است؛ 31 درصد ارتقای عملکرد واحد عملیاتی مرکزی و سرعت کلاک بیشتر به بازی ها جداً کمک خواهد کرد.
دومی این است که سرعت هارد دیسک اصلی ارتقا یافته. در واقع ما به توسعه دهندگان این وعده را می دهیم که پهنای باند کلی حافظه ذخیره سازی این کنسول به منظور فراهم آوری شرایط پردازش رزولوشن 4K تا 50 درصد رشد داشته است. ناگفته هم نماند که این بخش به سرعت اجرای بازی های قبلی اکس باکس وان و اکس باکس 360 نیز کمک شایانی خواهد نمود.
سومین منطق هم که بدیهی به نظر می رسد این است که ما در اسکورپیو 8 گیگابایت رم کامل از 12 گیگابایت رم کلی کنسول را در اختیار بازی قرار می دهیم. این در حالی است از 8 گیگابایت رم اکس باکس وان، تنها 5 گیگابایت به اجرا و پردازش بازی ها اختصاص داشت.
جمع بندی
ممکن است آنچه در بالا مرور کردیم در تمام عناوین قدیمی تر اکس باکس وان و اکس باکس 360 دیده نشوند و کاستی هایی نیز وجود داشته باشد، اما آنچه تا اینجای کار پیدا است از سخت افزار و توانایی های شگفت انگیز کنسول اسکورپیو و برتری کامل آن بر پلی استیشن 4 پرو حکایت می کنند.
تمام موارد و اطلاعاتی که امروز منتشر شدند به اتفاق ادعای مارک ایبارا و فیل اسپنسر مبنی بر ساخت و عرضه «قدرتمندترین کنسول بازی ویدیویی تاریخ» را تایید می کنند. ایده پی سی مانندِ اسکورپیو و حفظ تمام بازی هایی که در حال حاضر در اختیار داریم اتفاق خوشایندی است که صبر برای آشنایی بیشتر و خریداری کنسول جدید مایکروسافت را برای هر علاقه مندی دشوار می کند. در پایان ناگفته نماند که اسکورپیو پاییز سال جاری از راه خواهد رسید.
در رابطه با پروژه اسکورپیو بیشتر بخوانید