ماهان شبکه ایرانیان

چیتورگار ؛ قلعه ای تاریخی در هند

 سفری خواهیم داشت به اعماق تاریخ و با یکی از جالب ترین و بزرگترین قلعه های #کشور هندوستان بیشتر آشنا خواهیم شد .

 سفری خواهیم داشت به اعماق تاریخ و با یکی از جالب ترین و بزرگترین قلعه های #کشور هندوستان بیشتر آشنا خواهیم شد .

قلعه ای که هنوز بعد از گذشت سالیان و دیدن جنگ های بیشمار هنوز پا برجاست و زیبایی خود را از دست نداده است . 

به راجستان سفر می کنیم و داستان این قلعه که #چیتورگار نام دارد را با هم می شنویم . 

چیتورگار قلعه ای زیبا در کشور هند است . از دیرباز مورد توجه بسیاری از پادشاهان بوده و امروزه نیز تبدیل به یکی از پربازدید ترین مکان های گردشگری هند شده است .

همراه کارناوال باشید تا سفری به این قلعه داشته باشیم .

نمایی از داخل چیتورگار
چیتورگار از بالا
نمایی از داخل چیتورگار

نگاهی به چیتورگار

بیایید به گذشته سفر کنیم ، به گذشته ی کشور زیبای هند که تاریخی به قدمت چندین هزار سال دارد . #قلعه ی چیتورگار یکی از بزرگترین و مجلل ترین قلعه ها در کشور هند می باشد که آن را به نام چیتور هم می شناسند . امروزه چیتورگار را به عنوان سمبل و نماد قدرت ، زیبایی و ابهت می شناسند . این قلعه جنگ های زیادی را به خود دیده ، شکست ها ، پیروزی ها و پادشاهانی که به دنبال قدرت آرزوی فتح این قلعه را در سر می پروراندند . جنگ هایی که سال ها به طول انجامید و بسیاری کشته شدند . کودکان زیادی یتیم شدند و دیگر خانواده های خود را ندیدند . این هدیه ی جنگ است .

در گذشته چیتورگار پایتخت شهر میوار بوده و امروزه در شهر چیتورگار قرار گرفته است . چیتورگار در ابتدا متعلق به گالوت ها بوده ( نام قبیله ای در هند ) و پس از آن ها به دست قبیله ای دیگر به اسم سیسودیاس افتاد . و در قرن 7 سوریاونشی یکی از قبایل چاتاری راجپوتس حاکم این قلعه بود . چیتورگار در سال 1568 رها شد و دیگر در خود مردمانی را برای زندگی ندید . آخرین پادشاهی که در این قلعه زندگی کرد امپراطور اکبر بود که در سال 1567 قدرت حاکم را در دست داشت . این قلعه بر روی یک تپه ساخته شده است و 180 متر ارتفاع دارد . قلعه ای زیبا بر فراز تپه ای که توسط رود بِراچ احاطه شده است . سالیان سال است که چیتورگار الهام بخش ذهن هنرمندان و نویسندگانی بوده که برای دیدن این قلعه به هند سفر می کردند . 

چیتورگار 3 مرتبه سقوط کرد و ساکنان آن شکست خوردند . بین قرن 15 تا 16 .

… در سال 1303 علاالدین خیلجی در جنگی رانا راتان حاکم چیتورگار را شکست داد و به قدرت رسید . 

… در سال 1535 بهادر شاه به قدرت رسید .

… در سال 1567 اکبر توانست ماهارانا اودای سینگ دوم را شکست دهد و حاکم شهر شود . 

در همه ی جنگ ها انسان های بیشماری کشته شدند و حتی زن ها شجاعانه به مبارزه پرداختند . طبق گفته ی تاریخدانان در یکی از جنگ ها بیش از 13000 زن و کودک کشته شد . 

در سال 2013 به ثبت یونسکو رسید و به عنوان یکی از قدیمی ترین و زیبا ترین قلعه ها معرفی شد . 

 

نمایی از داخل چیتورگار
داخل نمایی از داخل چیتورگار
داخل نمایی از داخل چیتورگار
نمایی از داخل چیتورگار
برجی در چیتورگار

زیبایی ها و ویژگی های قلعه

این قلعه ی تاریخی در ارتفاعات شهر راجستان ساخته شده است و از داخل قلعه دیدی به وسعت راجستان را خواهید داشت . معماری این بنا بسیار جالب و ستودنی می باشد . درختانی که در حیاط کاشته شده اند و سالیان سال است که سبز مانده اند و در کنارشان حوض بزرگی که شبیه به یک دریاچه ی کوچک است آب کل قلعه و همین طور درختان را تامین می کند . به هنگام غروب با تابش سرخ رنگ خورشید به دیوار های قلعه گویی آتش همه جا را فرا گرفته .

وزش باد و بوی مطبوعی که در هوا می پیچد هر گردشگری را به وجد می آورد . 

با قدم زدن داخل قلعه به گذشته سفر خواهید کرد و داستان های زیادی را خواهید شنید . در ادامه به بررسی تمام قسمت های این قلعه خواهیم پرداخت . 

چیتورگار

1) دروازه های چیتورگار

این قلعه 7 دروازه دارد که در زبان محلی به آن ها پل می گویند . از این پل ها می توان به پادُن ، بایرون ، هانومان ، گانش ، جُدلا ، لکسمَن ، و دروازه ی اصلی که رام نام دارد اشاره کرد . به دروازه ی اصلی ، پل حاکم راما هم گفته می شود . تمامی این دروازه ها از سنگ های سخت و بزرگی ساخته شده اند و از لحاظ معماری کاملا محکم هستند . برخی از این در ها مجهز به تیغه ها یی هستند که از ورود فیل ها جلوگیری می کردند و به هنگام برخورد توپ از شتاب آن می کاسته است .

در بالای دروازه ها تیر انداز و نیزه انداز ها می توانستند به سمت پایین و به سوی دشمن حمله کنند . این یک حالت تدافعی و همین طور تهاجمی به حساب می آید . تمامی راه هایی که به دروازه ها منتهی می شوند پیچ در پیچ هستند و مسیری به این شکل برای عبور دشمن بسیار دشوار بوده است . این دروازه ها در طول تاریخ شاهد بسیاری از وقایع تلخ و ناگوار بوده اند . در سال 1535 بعد از میلاد رائو جایمال یکی از سران قبایل به همراه همراهانش در مسیری بین دروازه ی بایرون و هانومان توسط اکبر و افرادش به قتل رسیدند . 

دروازه ی رام به یک معبد منتهی می شود که در آن مجسمه هایی مذهبی قرار گرفته اند . دروازه ی جنوبی به گفته ی تاریخ نگار ها برای خارج کردن مجرمان و قاتل ها از قلعه و دور کردن آن ها از شهر استفاده می شده است . ساخت این دروازه ها به دست کارگران و همینطور اسیران جنگی بعد از هر نبرد تعمیر و مرمت می شد تا برای جنگ بعدی از مردم محافظت کنند . به هنگام جنگ زمانی که دشمن از دروازه ها عبور می کرد با سیل عظیمی از مدافعان قلعه پشت دروازه ها مواجه می شدند . به همین دلیل پشت هر دروازه فضای بزرگی ساخته شده تا همه ی سربازان برای نبرد و دفاع از قلعه در کنار هم به صف شوند . 

بعد از هر نبرد ، بعد از هر پیروزی و شکست معبدی ساخته می شد و در آن مجسمه هایی قرار می گرفت . همه ی این مجسمه ها طی مراسم های خاصی از این دروازه ها عبور داده می شدند . مردم یا در حال جشن گرفتن بعد از پیروزی بودند و شاید در غم اندوه بعد از شکست به سر می بردند . 

دروازه ی گانش

دروازه ی گانش

دروازه ی جودالا

دروازه ی جودالا

دروازه ی پادان

دروازه ی پادان

دروازه ی بایرون

دروازه ی بایرون

دروازه ی هانومان

دروازه ی هانومان

دروازه ی لاکسمن

دروازه ی لاکسمن

دروازه ی رام

دروازه ی رام

2) برج پیروزی 

به این برج به زبان محلی ویجای اِستامبا گفته می شود که سمبل اقتدار و پیروزی این قلعه در جنگ ها به حساب می آید . در سال های 1458 تا 1468 به دنبال پیروزی های رانا کومبا و شکستی که محمد شاه خلجی از رانا خورد ساخته شد و تا به امروز پایدار مانده است . ساخت این برج 10 سال طول کشید و ارتفاع ان 37٫2 متر می باشد . با گذشتن از 157 پله به بالای برج می رسید و چیتورگار را از بالا خواهید  دید . 

این برج 8 طبقه دارد و در قرن 19 میلادی طی اصابت یک صاعقه طبقه های بالای آسیب دیده اند . در شب و نگاه کردن به چیتورگار از بالای این برج تجربه ای زیبا خواهد بود . 

برج پیروزی
برج پیروزی

3) برج شهرت 

این برج 22 متر ارتفاع دارد و به آن کرتی استامبا گفته می شود . طبق تحقیقات به عمل آمده برج شهرت از برج پیروزی قدیمی تر اما کوچکتر است . در قسمت های بالایی مجسمه ها و تندیس هایی از دین جِین ( که پیروانش بر این عقیده هستند که روح را با آزار ندادن دیگر جانداران می توان پاک کرد ) قرار دارد . 

با گذشت از 54 پله می توان به بالای این برج رسید . 

تحقیقات نشان داده که هدف از ساخت این برج ممکن است هدفی مذهبی داشته و شاید هم هدیه ای از طرف حاکم به مردم بوده است . اگر به نقش و نگار ها و مجسمه هایی که بر روی این برج قرار دارند نگاه کنید متوجه می شوید که این نظریه دور از انتظار نیست . 

جنس این برج از سنگ و گل هست و هنوز پا برجا باقی مانده است .

برج شهرت
برج شهرت

4) کاخ رانا کومبا 

بعد از گذر از در ورودی اصلی با این کاخ مواجه خواهید شد . این کاخ یکی از قدیمی ترین بناهای داخل قلعه به حساب می آید . در اطراف این کاخ اصطبل اسب ها و معبد حاکم شیوا قرار گرفته است . شیوا کسی بوده که در همین قلعه به دنیا آمده و طبق نقل ها توسط پرستارش از مرگ نجات پیدا کرده است . 

این کاخ بالکن های فراوانی دارد و به زیبایی های کاخ افزوده اند . در این کاخ یک موزه قرار دارد که آثار جالبی در آن نگهداری می شود . 

معبد سینگ چوری نیز در نزدیکی این کاخ قرار گرفته است . 

کاخ رانا کومبا
کاخ رانا کومبا

5) کاخ فاتح پراکاش

در نزدیکی کاخ رانا کومبا به کاخ زیبای فاتح پراکش بر می خوریم که توسط رانا فاتح سینگ ساخته شده است . خانه های نسبتا مدرنی در اطراف این کاخ ساخته شده است و همین طور یک موزه . 

یک مدرسه برای کودکان محلی نیز در نزدیکی فاتح پراکاش قرار دارد . 

حدود 5000 نفر در نزدیکی چیتورگار زندگی می کنند .

کاخ فاتح پراکاش
کاخ فاتح پراکاش

6) مخزن گائوموخ

در مرکز قلعه مخزن آبی به شکل دریاچه قرار دارد که در فصل بهار و به دنبال بارش های سالانه پر می شده است . تنها منبع آب قلعه این مخزن بوده است . این مخزن مردم زیادی را از تشنگی می رهانیده و باعث می شده که زندگی در قلعه ادامه پیدا کند . 

مخزن گائوموخ
مخزن گائوموخ

7) کاخ پادیمی 

کاخ سفید و زیبایی که در طول تاریخ پاک مانده است و در قرن 19 دوباره بازسازی شد . این کاخ در قسمت جنوبی قلعه واقع شده و آب اطراف کاخ را فراگرفته است . در ساخت تاج محل از این کاخ الهام گرفته شده است . 

این کاخ از لحاظ زیبایی چیزی کم ندارد و به دستور رامی پادیمی و برای همسرش ساخته شد . در طول جنگ ها این کاخ از نابودی و تخریب جان سالم به در برده و دلیلش زیبایی وصف نشدنی آن است . 

کاخ پادیمی
کاخ پادیمی
کاخ پادیمی

8) دیگر مکان های چیتورگار 

معبد میرا از دیگر مکان های دیدنی قلعه به حساب می آید که در نزدیکی کرتی استامبا قرار دارد که به سبک معماری هندو – آریایی ساخته شده است . 

… کالیکا ماتا یکی دیگر از معبد های زیبای قلعه می باشد که در گذشته به آن معبد خدای خورشید می گفتند و در قرن 14 به معبد امروزی تغییر کرد . شکل معماری این معبد به شکل هرم است . 

… قدیمی ترین معبد تولجا باهاوانی نام دارد که قدیمی ترین هم به حساب می آید . 

معبدی در چیتورگار
معبدی در چیتورگار
معبدی در چیتورگار

تاریخ از چیتورگار می گوید 

چیتورگا در ابتدا در دوران پادشاهی موریا در قرن 7 پایه گذاری شد و بر روی سکه های یافت شده از آن زمان در چیتورگار تصویر پادشاهان موریا به چشم می خورد و این قلعه به مدت 834 سال پایتخت میوار به حساب می آمده است . این قلعه از لحاظ استراتژیک بسیار مهم بوده است و جنگ های زیادی برای تصاحب این قلعه رخ داده است و تاریخی خون بار در پس این قلعه خوابیده . 

در دوره های مختلف چیتورگار جنگ های بزرگی به خود دیده که از آن ها می توان به محاصره ی سال 1303 اشاره کرد که توسط سلطان شهر دهلی ، علاالدین خیلجی صورت گرفت اشاره کرد . در آن زمان این قلعه به دلیل قرار گیری آن بر روی تپه مورد توجه همه بود . سلطان دهلی به همراه لشکر خود به چیتورگار حمله کرد و جنگ بزرگی در گرفت . سلطان موفق به فتح قلعه نشد و پس از جنگ به دهلی بازگشت . 

در تاریخ چیتورگار باید به رانا همیر و جانشینان او اشاره کرد . پادشاهی که در سال 1311 بعد از میلاد حاکم قلعه بود و در دوران پادشاهی ، او و جانشینانش از قلعه محافظت کردند . 

در سال 1535 بار دیگر قلعه محاصره شد . این بار شاه بهادر می خواست چیتورگار را تصرف کند . این بار قلعه شکست خورد و پادشاهی رانا سقوط کرد . او به همراه برادرش فرار کرد ولی مردم شهر تا پای جان جنگیدند و کشته شدند . 

محاصره ای دیگر در سال 1567 آرامش چیتورگار را بر هم زد و این آخرین جنگی بود که چیتورگار را اسیر خود کرد . گورکانیان به پادشاهی اکبر به قلعه حمله کردند . اکبر می خواست تا میوار را بطور کامب تصاحب کند و سر راهش به چیتورگار برخورد کرده بود . جنگ آغاز شد . ابتدا پیاده نظام به سمت دروازه ها حرکت کرد و به کمانگیر های روی دیوار قلعه مجبور به عقب نشینی شدند . فیل ها به سمت دروازه ها حرکت کردند ولی موفق به ورود به قلعه نشدند . 

شب شد و جنگ پایان یافت . فردا صبح در کمال تعجب دروازه ها باز شده بودند و سپاهیان اکبر وارد شدند و جنگ دوباره آغاز شد . باز شدن دروازه ها توطئه ای بود که باعث شد شهر توسط اکبر تصرف شود . 

سال ها بعد جهانگیر شاه فرزند اکبر به حکومت رسید و بر چیتورگار حکومت کرد .

از اکبر به عنوان بزرگترین پادشاه تاریخ هند یاد می شود . 

چیتورگار
عکسی قدیمی از چیتورگار

جغرافیای چیتورگار

چیتورگار در منطقه ی جنوبی استان راجستان و 233 کیلومتری آجمر واقع شده است . از طریق جاده ی بین المللی 76 و 79 می توان به این قلعه دسترسی داشت . از دهلی بوسیله ی قطار نیز می توان به چیتورگار رسید . 

2٫8 کیلومتر مربع وسعت این قلعه می باشد که بر روی تپه ای به ارتفاع 180 متر ساخته شده است . در سمت چپ قلعه رودخانه ی بِراچ قرار دارد که پر آب به حساب می آید و به چیتورگار راه دارد و درختان قلعه توسط همین رودخانه آبیاری می شوند . در طول تاریخ این رودخانه آب مورد مصرف سربازان را تامین می کرده و برای همین آب را انبار هم می کردند و در فصل های کم آب مورد استفاده قرار می گرفتند . 

برای سیر آب کردن 50000 هزار سرباز حدود 4 میلیون لیتر آب لازم است . 

چیتورگار
چیتورگار

فرهنگ و رابطه ی آن با چیتورگار

قلعه ی جیتورگار و شهر میزبان بزرگترین فستیوال هند هستند که جائوهار ملا نام دارد . این فستیوال از سالیان دور برای زنده نگه داشتن یاد پادمینی جاهور صورت می گرفته و تا به امروز ادامه یافته است . خانواده ها در این فستیوال شرکت می کنند و مراسم های مختلفی در این فستیوال برگزار می شوند . گردشگران نیز برای دیدن این فستیوال به چیتورگار سفر می کنند . 

در راجستان 6 قلعه ی بزرگ وجود دارد ، امبر ، چیتورگار ، گارگون ، جایسالمر ، کومباگراه ، رانتامبور که همگی آن ها به ثبت یونسکو رسیده اند . از لحاظ فرهنگی در طول تاریخ همه ی این قلعه ها مورد توجه قرار گرفته اند و داستان های زیادی برای گفتن دارند .

پادشاهان زیادی حکومت کرده اند و از بین رفته اند و فقط امروزه تاریخ از آنان سخن می گوید . 

چیتورگار
چیتورگار

افسانه های قلعه ی چیتورگار 

همه ی قلعه ها در دنیا افسانه ها و داستان هایی به دنبال دارند . از جنگ های بزرگ گرفته تا دلاوری هایی که امروزه در خاطرات زنده هستند . در کنار تمام این اتفاقات یک افسانه وجود دارد که به آن در ادامه گوش خواهیم داد .

تابستان بود و شب . چیتورگار در آرامش خواب بود که ناگهان سنگی از آسمان فرود می آید و در مرکز قلعه آتشی بزرگ بوجود می آورد .

کودکی را میان آتش پیدا میکنند . پسری که پوستش سرخ بود ولی آتش نگرفته بود . پادشاه او را به فرزندی قبول می کند و او را فرزند 

می نامد . بعد از گذشت چندین روز رنگ پوست کودک به حالت عادی در می آید . 

سال ها می گذرد و کودک به جوانی رشید تبدیل شده و فنون نظامی را به خوبی آموخته است . او عاشق می شود . عاشق دختر یکی

از فرماندهان . دختر هم از او خوشش آمده ولی از آن جایی که همه گذشته ی او را می دانند با ازدواج آن ها مخالفت می کنند . زمانی 

که پادشاه میمیرد این جوان که فرزند پادشاه به حساب می آید به پادشاهی می رسد . 

در این زمان دختر فرمانده ازدواج کرده و پادشاه بسیار خشمگین از این موضوع تمام شهر به همراه خودش را آتش می زند . 

تا به امروز و با توجه به تحقیقات انجام گرفته در دوره ای از تاریخ آتش سوزی بزرگی در چیتورگار بوجود آمده و بسیاری بر این عقیده هستند که این افسانه اشاره به این واقعه دارد و می تواند واقعیت داشته باشد . 

اگر شما روزی داستان و یا افسانه ای تاریخی شنیدید ممکن است روزی روزگاری در گذشته اتفاق افتاده باشد . 

چیتورگار

به چیتورگار سفر کنید 

برای دیدن کردن از این قلعه ی زیبا باید به استان راجستان رفته و از ان جا به وسیله ی اتوبوس و یا قطار به قلعه برسید . تورهایی برای بازدید از قلعه وجود دارند که به همراه خانواده و یا دوستانتان بطور دست جمعی از قلعه دیدن کنید . 

قیمت تورها با توجه به خصوصی بودن و یا عمومی بودن متفاوت است . 

… تور های خصوصی از 350$ شروع میشود . 

… تور های عمومی از 150$ شروع می شود . 

برای دریافت اطلاعات بیشتر به این نشانی مراجعه کنید . http://www.chittorgarh.com/tourism_at_chittorgarh.asp

نقشه ی چیتورگار

فیلمی زیبا از چیتورگار

در حال بارگذاری ویدئو ...

سخن کارناوال

نظر شما درباره ی این قلعه ی تاریخی چیست ؟ دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید . 

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان