همه چیز آنقدر سریع و ناگهانی اتفاق افتاد که گویا زمان در آن مقطع از #تاریخ منجمد شد , مردم شهر در اثنای زندگی رومزره بودند که ناگهان #آتشفشان کوه وزوو همه مردم شهر را در زیر خاکستر مدفون کرد.
عده ای در حالت خواب بعضی ها در حین غذا خوردن !! زیر خاکسترهای سوزان مانده و تبدیل به مجسمه شده اند ، گویی همه چیز آنی و در چند ثانیه کوتاه رخ داده و اهالی این شهر غافلگیر شده اند و فرصت فرار برای ساکنین این شهر نبوده .
با خشم آتشفشان وزوو همه چیز نابود شد , وزوو زمان رو برای همیشه در این شهر متوقف کرد , انگار ماموریت وزوو تبدیل پمپئی به تلی از خاکستر بود.
پمپئی و مردمانش از صفحه روزگار محو شدند تا شروعی باشد برای روایتهای مختلف از قصه نابودی این شهر بزرگ.
پمپئی بزرگ و پر جنب و جوش بود اما……
همراه کارناوال باشید تا نگاهی بیندازیم به این قطعه از پازل پر پیچ و خم تاریخ جهان
صبر کنید…
اول این ویدیو رو ببینید تا شاید کمی لمس کنیم حال اون روز پمپئی رو
در حال بارگذاری ویدئو ...
اینجا پمپئی…
در ناپل در نزدیکی ایتالیاست.
این شهرپس از آن آتشفشان 1500 سال در زیر خاک و خاکستر به ارتفاع 4 تا 6متر مدفون بود.
پمپی در سال 79 میلادی دفن شد و کاملا اتفاقی در سال 1599 میلادی کشف شد و بعد به ثبت میراث جهانی #یونسکو رسید.
سالانه 2500000 نفر از این شهر دیدن میکنند و از پر بازدیدترین مناطق #ایتالیا به حساب میاد.
قصه های مختلفی برای این شهر سوخته روایت شده , با هم سری میزنیم به این روایات.
1)در ابتدا تصور میشد مردم این شهر از استنشاق گازهای سمی فوران این آتشفشان جان باختند اما تحقیقات بیشتر نشان داد که آنها به خاطر حرارت بالا کشته شدند.
2)25 سال بعد از این فاجعه نامه هایی پیدا شد که برخی به استناد همین نامه ها معتقند پمپئی ها به خاطر استشمام خاکسترهای اتشفشان خفه شدند.
3) روایت سوم رو با یک سوال جالب توضیح میدهیم. چطور ممکن است تعداد زیادی از مردم شهر در همان حالتی که در اون لحظه بوده اند مرده اند؟؟!!
جواب : کارشناسان و محققان بر این باورند که فوران اتشفشان به صورت تدریجی اتفاق نیفتاده بلکه یک ابر انفجار به قدر ت یک بمب اتم اتفاق افتاده که ظرف چند ثانیه تمام شهر با ابری از خاکستر داغ که دمای ان به 250 درجه میرسیده پوشیده شده و بعد همه چیز را در نابودی مطلق فرو برده.
این بار روایتی از نگاهی دیگر
عده ای معتقدند اینکه شهر #پمپئی با چنین بلایی از صفحه روزگار محو میشود اتفاقی نیست. پمپئی مرکز فساد بوده اعتقاد این گروه بر این است که این اتفاق فقط یک عذاب الهی برای مردمانیست که به فساد معروف بوده اند.
گروهی هم معتقدند داستان قوم لوط به شهر پمپئی صدق میکند.
که دلیلشان هم آیه های از قرآن است مثل این آیه
در سوره العنکبوت آیه 28 و 29 آمده است :
و لوط را فرستادیم هنگامی که به قوم خود گفت: شما کار بسیار زشتی انجام میدهید که احدی از مردم جهان قبل از شما آنرا انجام نداده!(28)آیا شما به سراغ مردان میروید، و راه تداوم نسل انسان را قطع میکنید، و در مجلستان اعمال منکر انجام میدهید؟!، اما پاسخ قومش جز این چیزی نبود که گفتند: اگر راست میگوئی عذاب الهی را برای ما بیاور!(29) .
نکاتی جذاب ,خاص و کمی غیر منتظره از پمپئی , این شهر پرماجرا
1) زوجهای زیادی پیدا شدند که زمان فاجعه بسیار به یکدیگر نزدیک بودند. از همه جالب تر آن که این زوجها هر دو از یک جنس و یا زوجهایی از دختران و پسران کم سن وسال بوده اند. صورت برخی از اجساد سنگ شده که از داخل زمین کشف شده اند اما غیر منتظره اینه که همچنان سالم باقی مانده اند , صورت آنها حالت گیج و منگ دارد.
2)بخشی از این شهر از زیر خاک بیرون کشیده شده و هنوز دو پنجم شهر در زیر تلی از خاکستر است که شاید بعد از کشف اونها قصه های جدیدتری روایت شود.
3)یکی دیگه از اتفاق های خاص این شهر اینه که هیچ کس تو این شهر نتونسته از این اتفاق جان سالم به در ببره و همه قربانی وزوو شدند که نام آن را کوه اخطار گذارده اند. این اسم به دلیل فجایع و حوادثی بوده که در تاریخ از این کوه به ثبت رسیدهاست.
تصاویری ببینیم و دوباره ادامه میدهیم :
ادامه…
4) سالنهای گردهمایی ، گرمابهها، بسیاری از خانهها و برخی ویلاهای این شهر تاریخی به طور کامل و دستنخورده از دل خاکبرداریها بیرون آمد و همین امر موجب شد تا باستانشناسان، شهر پمپئی را تنها شهر باستانی که نقشه توپوگرافیک آن – بدون هیچ دستخوردگی – سالم مانده، اعلام کنند.
5)نابودی مردم پمپی در یک لحظه رخ داد، فاجعه هرچه بود، همه چیز به همان حالت اولیه و بدون تغییر باقیماند.
دقیق مثل پمپئی..
آثار به جا مانده در این شهر آنقدر دقیق هستند که به کمک آن میشود ریزترین جزئیات زندگی مردم را به سادگی متوجه شد؛ به طور مثال در یکی از طبقههای خانهای مشهور به «سیریکوس» کتیبهای وجود دارد که روی آن نوشته شده : «خوش آمدید.» در زیر آن کلمه پول به چشم میخورد. این کتیبه نشان میدهد که این محل یک شرکت تجاری بوده که دو نفر آن را اداره میکردند. دو شریک به اسم «سیریکوس» و «نومیانوس».
خیابانهای شهر..
خیابانهای شهر بر اساس سنت اصیل رومیها در خطوط مستقیم و به طور شبکهای ایجاد شده است. این خیابانها با سنگهای چندضلعی فرش شده و دو طرف آنها را انبوهی از خانهها و فروشگاهها فراگرفته است.
بدانید که..
این شهر 20000 نفر جمعیت داشته , قومی به نام اوسی آن را بنا کرد و عاقبتش اینچنین پیچیده شد.
پیدا شدن نسخه ای تاریخی
در یک نسخه تاریخی که 25 سال بعد از فوران آتشفشان نوشته شده معلوم میشود که انفجار آتشفشان آنقدر بزرگ بوده که تمام نوار ساحلی و شهر ناپل را هم تحت تاثیر قرار داده است. این نسخه به وسیله پلینی نوشته شده است که در زمان فوران در بندر ناپل زندگی میکرده است. بررسی نوشتههای این مرد نشان میدهد که براثر این حادثه او عمویش را از دست داده و دچار ضربه روحی شدیدی شده است. گویا او رابطه بسیار نزدیک و صمیمانهای با عمویش داشته. نکته جالب اینجاست که عموی او بلافاصله بعد از فوران ناوگان دریایی ناپل به کمک حادثهدیدگان میرود و جان خودش را در همین زمان از دست میدهد.
امکانات پمپئی
چیزی که جالبه اینه که پمپئی شهر مدرنی بوده چون :
در این شهر یک آمفی تئاتر، استخر شنای عمومی و همینطور سیستم آبرسانی دقیق وجود داشته است. سیستم آبرسانی، آب چشمههای قنات را در حداقل 25 خیابان اصلی برای حمامهای عمومی و چندین خانه به صورت خصوصی منتقل میکرد. اما یکی از مهمترین اهداف این سیستم، آبرسانی دفترهای تجاری مستقر در این شهر بوده است. این موضوع نشان میدهدکه این شهر یکی از مراکز مهم تجاری به حساب میآمد.
نکته جالب اینجاست که سیستمی برای ذخیره آب در این شهر وجود دارد که در نوع خودش بینظیر است و حتی از فوارههای آب در زمان پرآبی برای تزئین خانهها و میدانهای شهر استفاده میشده. آمفیتئاتر این شهر با طراحی جالب و منحصربهفرد یکی از مهمترین مراکز نشست و برخاست و بحث و گفتوگو میان مردم بوده است.
تعداد زیادی نقاشی در این شهر دست نخورده و سالم باقی مانده است که جزء آثار ارزشمند تاریخ هنر باستان به حساب میآید. از شواهد پیداست که این شهر به نوعی یک شهر توریستی به حساب میآمده و رومیهای باستان در آن خانههای ویلایی داشتند. به همین دلیل حدس زده میشود هنگام فوران آتشفشان، این شهر جمعیتی بالغ بر 20 هزار نفر داشته است. پروفسور ویلیام آوت در اینباره میگوید: «این شهر در زمانی که آتشفشان فوران کرد به بالا ترین درجه رشد اجتماعی خود رسیده بود.»
پمپئی و هنر؟؟!!
مردم پمپئی علاوه بر کارهایی که به آن شهر اند گویا اهل هنر هم بوده اند این موضوع رو میشه از این #آمفی تئاتر بزرگ متوجه شد که در بین سالهای 150 تا 200 قبل از میلاد به شیوه معماری یونانی ساخته شد و در طول زمان به شیوه معماری رومی توسط آرتوریس گسترش یافت.
این بنا گنجایش بسیار زیادی را داشت. بنایی که هنوز هم خیلی از کشورهای جهان چنین چیزی را ندارند
کشف جزئیات جدیدی از اجساد قربانیان فاجعه پُمپِی با بکارگیری تکنولوژی سیتی اسکن
نزدیک به 2000 سال بعد از فاجعه بزرگ کوه آتشفشانی وسوویوس در پمپی که منجر به مدفون شدن این شهر در زیر توده ای از خاکستر و سنگ شد، تکنولوژی تصویر برداری پیشرفته (سیتی اسکن) قربانیان آتشفشان ویران کننده را دقیق تر مورد بررسی قرار داد.
Giuseppe Fiorelli
در سال 1863 باستان شناسی بنام Giuseppe Fiorelliقالب های گچی از پیکرها و اشیای دفن شده زیر خاکستر تهیه کرد.
تیم فورلی در اواسط قرن 19 پی برد که اجساد پوسیده حفراتی را بوجود آورده اند. این افراد در داخل حفره ها گچ ریختند و قالب های گچی در خاکستر ایجاد کردند.
نقش تکنولوژی در کشف رازهای پمپئی
چنین تصاویری از وحشت و مرگ برای اولین بار با تکنولوژی CAT ی 16 لایه ای بوسیله Philips Spa Healthcare ارائه شده است.
در یک بررسی بی سابقه، گروهی از محققان سیتی اسکن 86 قالب گچی ساخته شده توسط فورلی را آغاز کردند. در میان قربانیان پیکر کودکی چهارساله وجود داشت، که از ترس بی حرکت مانده بود.
Giovanni Babino رادیولوژیست مسئول پروژه، اظهار داشت، کار کردن با این قالبها بسیاری مهیج هست، چون مشابه کار کردن بر روی بیماران واقعی هست.
پیکر کودک در کنار یک مرد و زن ،که احتمالا والدین او بودند، و با یک نوزاد که به نظر می رسید در آغوش مادرش خوابیده است یافت شد.سیتی اسکن لباس ها و جزئیات برجسته اسکلت او را آشکار ساخت.
مرگ در حال فرار
بررسی های بیشتر نشان داد که بسیاری از قربانیان که در حال دویدن سریع برای فرار بودند با زخم های شدید در سر کشته شده اند.
حتی محققان فهمیدند که مردم پمپئی چه چیزهایی میخوردند
نتایج اولیه نشان می دهد که مردم پمپی نسبتا سالم و با تقریبا دندان های کامل بوده اند. الیزا واناکوره، یک متخصص دندان سازی، اظهار داشت که یک تعداد از آن ها از کرم خوردگی دندان، رنج می برده اند. او به محققان اعلام کرد که آن ها غذا و سبزی فراوان ولی قند کمی مصرف می کردند. سطوح بالای فلورید در آب نیز که مردم پمپی را تامین می کرد به این امر کمک کرده است.
تحقیقات و کشف تا امروز
تاکنون محققان 30 قالب از مردان، زنان، کودکان و یک گراز و سگ را اسکن کرده اند.
قالب گچی سگ هیچ گونه استخوانی ندارد. باستان شناسان معتقدند استخوان ها احتمالا پیش از اینکه فورلی کار قالب گیری را شروع کند از محل خارج شده اند.
تلاش بر این هست که اطلاعات بیشتری در مورد این قربانیان در مورد سن، جنس، خوراک مورد مصرف، بیماری ها و طبقه اجتماعی آنها بدست آید.
و بلاخره …
پمپپئی بندر پر رفت و آمدی که در دوران شکوه امپراطوری روم اسمی برای خود دست و پا کرده بود و معبر بسیاری از تاجران ان زمان بود و مردمانش اغلب مجلل زندگی میکردند اینچنین با خاک و خاکستر مدفون شدند تا تاریخ بشریت فاجعه ای دیگری را ببیند و قصه های مختلفی را روایت کند
ببینید مردمانی را که قصه های زیادی برایشان روایت شده :
به جز آدمها و فرهنگ پمپئی جاذبه های دیگر پمپئی را مرور میکنیم :
شهر الهه نگهبانی داشته به نام ونوس که معبدی هم برای او ساختند به نام معبد ونوس که بعد از ویرانی همچنان در حال باز سازیست.
قلب پمپئی فوروم بود , قلبی که در حوزه سیاست و مذهب و اقتصاد و فعالیتهای اجتماعی می تپید , فوروم یک میدان گاهی 4 گوش بود که اطراف ان را ساختمانهای عمومی شهر فرا گرفته بودند
در یکی از ضلعهای آن نیز معبد ژوپیتر قرار دارد. در ضلع جنوبی چندین سکو را میتوان دید که زمانی تندیس پولدارهای شهر را رویشان نصب میکردند. در ضلع غربی هم سکوی بسیار بزرگتری بود که جایگاه سخنرانان بود.
معبد آپولو: در غرب فوروم معبد آپولو قرار دارد. در سمت چپ معبد تندیس برنزی آپولو و در سمت راست تندیس دایانا قرار دارد. البته اصل این تندیسها در موزه باستانشناسی ناپل قرار دارد.
با سیلیکا: مهمترین بنای عمومی در پمپئی ساختمان با سیلیکا است که ساختمان دادگستری و محل گردهمائی بازرگانان بود. ساختمان مستطیلی و 24 در 55 متر است و دارای 28 ستون بزرگ. تأثیر معماری را به وضوح میتوان در این بنا مشاهده کرد.
معبد ژوپیتر: قدمت این معبد که به سده دوم میلادی میرسد به پرستش ژوپیتر و مینروا اختصاص داشت و ساختمان کاپیتول پمپئی بود. در این معبد تندیس ژوپیتر قرار داشت که اکنون در موزه باستان شناسی ناپل قرار دارد و از جنس سنگ مرمر است.
گرمابههای استابیان: قدمت این گرمابهها به دوران استعمار رومیان میرسد. ساختمان گرمابهها در گذر زمان بارها تعمیر شده است و بخشهائی به آن افزوده شده است.
فوروم مثلثی: همانگونه که از نام این بنا پیداست شکلی مثلثی دارد و بیش از هر بنای دیگری در پمپئی تأثیر یونانیان را میتوان در این بنا مشاهده کرد. در جلوی مدخل این بنا سکوئی قرار دارد که امانی تندیس کلادیوس مارسلوس روی آن قرار داشت. در وسط این بنا نیز ویرانههای معبد دوریک قرار دارد که از آن فرقههای هرکولس و مینروا بود.
تئاتر کوچک: تئاتر سرپوشیدهای ویژه موسیقی و شعرخوانی بوده که کمتر از 100 نفر گنجایش داشت. این تئاتر بین سالهای 80 و 75 قبل از میلاد ساخته شده است و یکی از زیباترین نمونههای معماری ساختمانهای تئاتر باستانی است.
پمپئی پر از خانهها و ویلاهائی است که هر کدام زیبائی خاص خود را دارند. از جمله میتوان از خانههای پانسا، سالوست، ملیاگر اشاره کرد.
پمپئی جدید
پس از مدخل آمفیتئاتر، در سمت چپ منطقه مسکونی پمپئی جدید قرار دارد پمپئی جدید شهرکی است که حتی پس از آتشفشان مشهور در سال 79 میلادی مسکونی بود. این شهرک که کامپوپو مپیانو نام داشت طی قرنهای گذشته شاهد فراز و نشیبهای فراوانی بود. در سال 1873 بارتولولونگو (1926 ـ 1841) صومعه مریم رزاری را در آنجا بنا کرد که خیلی زود به زیارتگاهی تبدیل شد تبدیل شد که بهویژه در تابستان و پائیز زائران بسیاری از سراسر ایتالیا در آن جمع میشوند.
هرچه بود تمام شد , وزوو خواست که تمامش کند و این کار را به سخت ترین شکل ممکن انجام داد.