وزیر فرهنگ اسلواکی در دیدار با همتای ایرانی:

خواستار برگزاری هفته‌های فرهنگی ایران و اسلواکی در دو کشور هستیم

وزیر فرهنگ اسلواکی در دیدار با همتای ایرانی خود گفت: خوشحال می شوم که یک هفته فرهنگ ایرانی در اسلواکی برگزار شود و متقابلاً هم دوست دارم هفته فرهنگ اسلواکی در تهران برپا شود.

خواستار برگزاری هفته‌های فرهنگی ایران و اسلواکی در دو کشور هستیم

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم امضای تفاهمنامه مشترک میان وزرای فرهنگ ایران و جمهوری اسلواکی، صبح امروز شنبه 19 فروردین با حضور جمعی از مسئولان وزارت فرهنگ جمهوری اسلامی و نیز معاونین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از جمله محمدمهدی حیدریان، علی مرادخانی، سیدعباس صالحی، حجت‌الله ایوبی، در دفتر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تهران برگزار شد.

صالحی امیری در این نشست گفت: امید داریم این سفر مقدمه‌ای برای تعمیق روابط اقتصادی، سیاسی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسکواکی باشد. در دور اول مذاکرات، توافقاتی را برای همکاری های مشترک فرهنگی داشتیم. معاونان فرهنگی، سینمایی هنری وزارت ارشاد و بخش بین الملل ارتباطات فرهنگی ایران در خارج  از کشور یعنی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و در دیگر حوزه‌ها، مذاکرات و تفاهماتی را دنبال کردند و مقرار شد در آغاز حرکت برنامه عملیاتی برای سال 96 و 97 تعیین شود.

وی افزود: توافقات کلی در حوزه هفته‌های فرهنگی، حضور دو کشور در همکاری‌های مختلف در حوزه سینما، همکاری در حوزه هنر و همچنین دیپلماسی فرهنگی، میان دو کشور ایران و اسلواکی حاصل شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد" آنچه من در این جلسه تاکید داشتم، بیان تاریخ و تمدن و فرهنگ ایران بود؛ این سرزمین دارای یک ریشه بسیار عمیق تمدنی تاریخی فرهنگی با میراث و اسطوره های بسیار بلند در عرصه ملی و بین المللی است که برای ایرانیان و جهانیان افتخار آمیز است. کشور اسلواکی هم برای همکاری مشترک با ایران، دارای ظرفیت های خوبی است و سابقه خوب همکاری با همدیگر داریم. پس از برجام، اسلواکی اولین کشوری بود که تفاهمنامه همکاری با ایران امضا کرد.

همچنین در این نشست مارک مدریک وزیر فرهنگ جمهوری اسلواکی در سخنانی گفت: من در این نشست با زبان خودم حرف می زنم چرا که آن را بخش مهمی از فرهنگ می دانم. ما می بینیم که در حال حاضر روابط سیاسی فرهنگی دو کشور در حال توسعه است. سیاست خارجی کشور ما بر این اساس بسیج شده که سیاست جهان 4 وجه دارد؛ معنی آن این است برای ما مهم است روابط خوبی نه فقط با کشورهای غربی بلکه با شرق هم داشته باشیم.

وی افزود: فاصله جغرافیایی بین دو کشور ما (ایران و اسواکی) بسیار زیاد است اما فرهنگ یک عامل مهم است که می تواند از فاصله ها بکاهد. این تفاهمنامه که امروز امضا شد، یک زمینه هم برای گسترش روابط دو کشور برای آینده می سازد.

وزیر فرهنگ اسلواکی خطاب به همتای ایرانی خود گفت: در جلسه امروز من از شما و همکاران شما پیشنهادهای زیاد و مهمی برای همکاری‌های دوجانبه فرهنگی دریافت کردم. در کشور اسلواکی چند حوزه فرهنگی وجود دارد که ایران در آنها معروف شده است؛ از جمله سینما اما ما خیلی علاقه مندیم در زمینه های دیگر به خصوص هنرهای معاصر با فرهنگ ایرانی آشنا شویم. من خیلی خوشحال می شوم که یک هفته فرهنگ ایرانی در اسلواکی برگزار شود و متقابلاً هم دوست دارم هفته فرهنگ اسلواکی در تهران برپا شود.

مدریک در پایان گفت: ما امروز با امضای این تفاهمنامه زمینه برای گسترش روابط دوجانبه را ایجاد کردیم و من شخصا دوست دارم برای این کار از شما (وزیر فرهنگ ایران) تشکر کنم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر