معماران ایرانی معاصر، ۳ معمار خالق معماری امروز!

شاید اگر بخواهیم تعریفی دقیق از معماری خوب و به دنبال آن یک معمار واقعی ارائه بدهیم با مشکل روبه‌ رو شویم؛ زیرا هر یک از معماران، تعریفی خاص و متفاوت را مطرح می‌ کنند

شاید اگر بخواهیم تعریفی دقیق از معماری خوب و به دنبال آن یک معمار واقعی ارائه بدهیم با مشکل روبه‌ رو شویم؛ زیرا هر یک از معماران، تعریفی خاص و متفاوت را مطرح می‌ کنند. برخی معماری را هنر می‌ دانند و شاید عده‌ ای آن را یک مسئولیت اجتماعی تعریف نمایند، درنهایت هم گاهی به‌ عنوان ترکیبی از هنر و مهندسی از آن یاد می‌ شود؛ بنابراین یک معمار را هم می‌ توانیم هنرمند بنامیم و هم یک مهندس. کسی که از قدرت تفکر، تجزیه‌ و تحلیل و خلاقیت بالایی در شرایط موجود برخوردار بوده و بتواند از آن ها برای حل مشکلات جامعه و حتی بالا بردن سطح کیفیت زندگی استفاده نماید. هدف از بخش طراح ماه، شناختن بیش تر ویژگی‌ ها و خصوصیات یک معمار خوب و کامل است که شاید بتواند ما را در رسیدن به تعریفی دقیق‌ تر یاری دهد؛ از همین رو 3 معمار از میان معماران برجسته ایران به شما معرفی می‌ کنم که به‌ واقع در تعاریف گفته‌ شده جای می‌ گیرند.

معماران برتر ایران

چه کسانی هستند ؟

محمدرضا قانعی

  • تحصیلات : دکترای شهرسازی از دانشگاه پاریس 12 فرانسه
  • مؤسس و مدیر دفتر: مهندسان مشاور و معمار پلشیر
  • موفق به کسب جوایز متعدد معماری در مسابقات معتبر داخلی و خارجی

مهرداد ایروانیان

  • فارغ‌التحصیل معماری از دانشگاه USL لوئیزینای آمریکا
  • مدیر و مؤسس آتلیه معماری فرآیند گسترش لایه‌ها
  • موفق به کسب جوایز متعدد معماری در مسابقات معتبر داخلی و یا بین‌المللی

کورش رفیعی

  • تحصیلات: فوق‌لیسانس معماری از دانشگاه شهید بهشتی
  • مؤسس و مدیر دفتر: معماری اینجا، استودیوی طراحی کورش رفیعی
  • انجام پروژه های متعدد داخلی و خارجی

معماران برتر ایران چه سبکی دارند ؟

پروژه های دکتر قانعی

پروژه های دکتر قانعی

پروژه های دکتر قانعی

پروژه های دکتر قانعی

پروژه های دکتر قانعی

محمدرضا قانعی : در زمینه سبک کاری، معمار سبک زمینه‌گرا را انتخاب نموده و پروژه‌ های خود را حول این محور به انجام رسانده است. از نظر ایشان معماری زمینه‌ گرا به معنای معماری اصیل با هویتی است که پاسخگو زمانه خود نیز است. 

مطلب پیشنهادی : معماران برتر معاصر ایران، 3 خالق معماری های نو!

پروژه های مهرداد ایروانیان

پروژه های مهرداد ایروانیان

پروژه های مهرداد ایروانیان

پروژه های مهرداد ایروانیان

مهرداد ایروانیان :  معماری پاسخ به حل موارد در ارتباط با حرکت، اسکان، سرپناه، جا، ایستائی، ارتقاء یا تقلیل بصری و غیره است که پیش از هر چیز برنامه‌ ریزی بر اساس اقتصاد، مواد و زمان است. کاربرد واژه سبک، تنها در چارچوب همین مفاهیم و موارد قابل استناد است و مربوط یا بی‌ ربط بودن با موضوع مطرح‌ شده؛ به‌ طور مثال آیا ارائه ریتم یک طرح درگرو امتداد و ریتم اثر هم‌ جوار ضرورت دارد؟ آیا می‌ بایست نسبت به حافظه تاریخی وجود محیطی عکس‌ العمل نشان داد؟ آیا رنگ هم‌ خوان با محیط الزامی است و ده‌ ها پرسش دیگر که هرکدام در شرایط خود قابل پاسخ گوئی است؛ بنابراین طرح مسئله چه «سبکی» به نظر کمی عجولانه است و باید در قالب سؤال دیگری مطرح گردد؛ اما می‌ توان به‌ صراحت گفت که ما طراحان معاصر هستیم.

مطلب پیشنهادی : تزیینات در معماری ایران، از زبان سه معمار جوان ایرانی می شنویم!

کورش رفیعی : سبک کاری من شخصی است. نه به این معنا که از فرم‌ های خاصی پیروی کنم؛ اما قانون و قاعده‌ هایی برای کار خود قائل هستم که در پروژه‌ های متعدد به کار می‌ گیرم؛ درواقع یک پروژه شخصی در رابطه با قاعده معماری دارم که آن را دنبال می‌کنم و در کارهایم بنا به موضوع و موقعیت تأثیر می‌ گذارد.

دیدگاهشان در رابطه با معماری چیست؟

پروژه های دکتر قانعی

پروژه های دکتر قانعی

پروژه های دکتر قانعی

پروژه های دکتر قانعی

محمدرضا قانعی : زمانی که فضایى فراتر از یک نظم، کیفیتى را ارائه مى دهد که احساسى عمیق و ریشه‌ دار را در مخاطب خود ایجاد مى‌ کند از معمارى صحبت مى‌ کنیم؛ در واقع معمارى شعر فضاست و معمار فردى است که با کنار هم قرار دادن عناصر معمارى بیانگر مفاهیم گوناگونى در قالب فضا است.
او همیشه بر این اعتقاد بوده است که معماری هنر است و هنر ریشه در فرهنگ دارد، زمانی از معماری سخن به میان می‌ آید که اثر، ریشه در بستر مادی و معنوی خود داشته باشد، هم از زمینه خود تبعیت کند و هم زمانه...

مطلب پیشنهادی : معماری برای گردشگری از نگاه این 6 معمار ایرانی !

پروژه های مهرداد ایروانیان

پروژه های مهرداد ایروانیان

پروژه های مهرداد ایروانیان

پروژه های مهرداد ایروانیان

پروژه های مهرداد ایروانیان

مهرداد ایروانیان : هرچند معماری تولید اثر بی‌ وقفه از درون به بیرون و از بیرون به درون است و یک اثر معماری بر پایه spatial-temporal (زمانی – مکانی) طرح می‌ گردد و در آن واحد تمامی پارامترهای دخیل در شکل‌ گیری محیط اعم از منظره نگاری، معماری، سازه، درون و بیرون یکی قلمداد می‌ شود؛ اما با ارجاع به دسته‌ بندی‌ های صورت گرفته و جداسازی هرکدام از این فعالیت‌ ها و با استناد به اینکه وجود همین دسته‌ بندی‌ ها به تغییراتی که موضوع کانسپت یکپارچه بودن اثر به وجود آمده و جدائی بودن از درون، رقم خورده و ظهور مفهوم مناسب ناشی از همین چنددستگی‌ هاست؛ اما وزن بیشتر موضوع طراحی داخلی به سمت نزدیک‌ تر شدن به سازمان اشیاء و توامان سازی اثر بر سطوح برای ایجاد مطلوبیت چرخیده و حتی درون همین رشته، دسته‌ بندی‌ هایی صورت می‌ گیرد که جداسازی وسایل تأمین‌ کننده نور از فابریک‌ ها از سایر مبلمان تا اتفاق افتاده و اینتردسیپلین وجود دارد که کار را دشوارتر و هماهنگی بین اجزاء را سخت‌ تر می‌ کند. این دسته‌ بندی‌ ها به‌ راحتی می‌ تواند هرکدام محور طراحی را به سمت خود سوق دهد. بدین معنا که هر عنصر شاخص مبلمان یا طراحی؛ مثلاً نمونه طرح‌ های مبلمان با یک برند می‌ تواند رهبری شکل و موضع‌ گیری فضای داخلی را به عهده گیرد و چنان مؤثر عمل کند که مابقی عناصر به‌ عنوان عناصر تابع تلقی شوند. بر این اساس در طراحی داخلی، راه‌حل برای ما حرکت به سمت ساخت اشیاء در بسیاری از مواقع بوده تا استیلا با موتیف کلی باشد نه با اشیاء وارداتی. 

مطلب پیشنهادی : مبلمان در طراحی داخلی، 3 معمار ایرانی از هنرشان می گویند!

کورش رفیعی : معماری برای من چیزی بیش از ساختمان‌ سازی صرف است. هر پروژه جدید فرصتی برای مطالعه است که می‌ توان به آن پرداخت و سؤال‌ های تازه‌ ای مطرح کرد. ما برای معماری کار می‌ کنیم و مردم هم از آن منفعت می‌ برند. معماری به کیفیت فضای زیستی مردم می‌ افزاید، به‌ طوری‌ که مخاطب را به فکر واداشته و تجربه‌ های تازه‌ ای از فضا را ارائه می‌ دهد. 

کلام آخر : برای اینکه بتوانید پروژه خود را در بخش پروژه های برجسته چیدانه با نام خودتان ثبت کنید کافی است، عکس پروژه و مشخصات خود را به تلگرام چیدانه 09035550148 ارسال کنید. اهالی فن چیدانه مکانی است که معماران و متخصصان حوزه ساخت و دکوراسیون داخلی می توانند عضو شده و پروژه های خود را به نمایش بگذارند. اگر شما هم صاحب کسب و کاری در این زمینه هستید، هر چه زودتر دست به کار شوید و پروژه خود را با مردم ایران به اشتراک بگذارید.

منبع : مجله منزل ؛ نویسنده و گزارشگر : گلنار صفدریان 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان