غذاهای سنتی اصفهان ؛ آش های خوشمزه

اصفهان را می توان فرزندی از ایران دانست که این سرزمین همیشه به داشتنش می بالد. شهری که با گنبدهای فیروزه ای رنگ همچون نگینی در میان انگشتری ایران جلوه می کند و دل می رباید. این شهر، معماری  و تاریخ را با ذره ذره ی وجودش در آغوش کشیده و همچون نگهبانی استوار از آن حمایت می کند.

اصفهان را می توان فرزندی از ایران دانست که این سرزمین همیشه به داشتنش می بالد. شهری که با گنبدهای فیروزه ای رنگ همچون نگینی در میان انگشتری ایران جلوه می کند و دل می رباید. این شهر، معماری  و تاریخ را با ذره ذره ی وجودش در آغوش کشیده و همچون نگهبانی استوار از آن حمایت می کند.

نصف جهانی که در آن می توانی دل به سنگفرش پل هایش بسپاری و قدم بزنی و از غرق شدن در دیدنی های این دیار لذت ببری. در سفر به اصفهان می توانی راهی بازاری تاریخی اصفهان شوی که هنوز هم مردمانی پرتلاش را میزبانی می کند. می توانی از سوغات خوشمزه تهیه کنی و طعم سفر را برای عزیزانت ببری و یا از میان محصولات صنایع دستی یکی را انتخاب کنید و خاطره ای ماندنی را برای خود رقم بزنی.

لذت سفر وقتی کامل می شود که در فرهنگ آن مرز و بوم نیز شریک شوی و با چشیدن غذاهای خوشمزه ی اصفهان تجربه ای با طعم متفاوت برای خودت و همراهانت به ارمغان بیاوریم. تجربیاتی که در مطلب غذاهای سنتی اصفهان ؛ خوشمزه هایی از دیار نصف جهان به آنها پرداختیم تا چیزی در این سفر از قلم نیافتد. این بار می خواهیم بخشی دیگر از تجربیات خوشمزه ی اصفهان را با شما شریک شویم. می خواهیم به سراغ آش های خوش رنگ و لعاب این شهر برویم و یک خوشگذرانی خوشمزه را تجربه کنیم.

اصفهان خوراک ها، پلوها و غذاهای خوشمزه ی دیگری هم دارد که در سفر قبلیمان به اصفهان، طعم بینظیر آن ها را تجربه کردیم، غذاهای سنتی اصفهان ؛ خوشمزه هایی از دیار نصف جهان  و امروز می خواهیم تنها به سراغ آش های خوش طعم اصفهان برویم.

با کارناوال همراه باشید…

غذاهای سنتی اصفهان

فرهنگ غذایی اصفهان

اصفهان به سبب موقعیت جغرافیایی و اقلیم کویری که دارد از روزگاران گذشته تا به امروز با طیف وسیعی از مواد غذایی اولیه روبرو بوده است. شاید اگر نگاهی به لیست غذاهای سنتی اصفهان بیاندازید، وجه مشترک اکثر این غذاها را دریابید؛ ظاهر حلیمی شکل آن ها و اینکه با نان سرو می شوند. همچنین گوشت نیز جزو مواد اولیه اصلی غذاهای اصفهانی است. 

همچنین نکته ی دیگری که در مورد غذاهای اصفهان نظر را به خود جلب می کند این است که اکثر این غذاها به صورت تریدی سرو می شوند یعنی آب گوشتی دارند که در آن نان ریز می کنند. یکی از این غذاها بریانی اصفهان است. وقتی به یک رستوران اصفهانی برای سرو بریانی می روید حتما در کنار غذای اصلی برای شما کاسه ای ترید شده نیز می آورد. 

اگر به اصفهان سفر کردید، دست از غذاهای تکراری بکشید و کمی طعم های جدید را تجربه کنید.

در ادامه همراهمان باشید تا با هم با اصفهانی ها هم سفره شویم و طعم آن های لذیذ آن را تجربه کنیم.

آش های اصفهان

آش های اصفهان

اصفهانی ها علاوه بر تمام کوفته ها و خوراک هایشان، آش های سنتی نیز دارند که امتحان کردن آن ها در سفر به اصفهان و یا طبخ آن ها در منزل خالی از لطف نیست. آش های سنتی اصفهان از این قرارند:

1) آش شوربای سبزی

برای تهیه ی این آش اصفهانی ابتدا مقداری گوشت چرخ کرده را با پیاز و ادویه ورز می دهند و کوفته های کوچکی درست می کنند و آن را درون مایع در حال جوشی متشکل از لپه و ماش و برنج می اندازند. در مرحله آخر به مواد قبلی سبزی آش و برخی شلغم اضافه می کنند و در نهایت با کمی لیمو سرو می کنند.

%d8%ba%d8%b0%d8%a7%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%b3%d9%86%d8%aa%db%8c-%d8%a7%d8%b5%d9%81%d9%87%d8%a7%d9%86170

2) آش ماش یا شله قلمکار

 آش شله قلمکار، همان آش خوشمزه ای که همه ی ما برای یکبار هم که شده طعم آن را چشیده ایم اما آیا می دانستید که این غذا یک آش سنتی اصفهانی است!

آش شله قلمکار به دلیل آنکه در طبخ آن از گوشت استفاده می شود، برای فصل سرما بسیار مناسب است.

مواد اولیه ی این آش تشکیل شده از : نخود، ماش، سبزی تره، پیاز، برنج، گوشت و ادویه.

طرز تهیه ی این آش با آش های معمولی فرق چندانی ندارد فقط گوشت را بعد از پخته شدن به آن اضافه می کنند.

آش شله قلمکار اصفهانی

3) آش ماست 

آَش ماست اصفهانی ها از ترکیب ماست، برنج، لپه، پیاز و سیر، سبزی آش و گوشت چرخکرده تهیه می شود. به این صورت که پیاز را تفت می دهند و به آن لپه های خیس شده و آب را اضافه می کنند و روی حرارت می گذارند تا لپه ها بپزد. برنج را جدا می پزند و به آن سیر و لپه های پخته شده و سبزی را می افزایند. در آخر هم کوفته های کوچکی درست و سرخ می کنند و آن را درون آش می ریزند. در نهایت بعد از پخته شدن کامل آش آن را از روی گاز بر می دارند و به آن ماست اضافه می کنند.

غذاهای اصفهان

4) آش سماق

یکی از آش های خوش طعم و متفاوت اصفهانی ها، آش سماق است که در آن از سماق خشک استفاده می کنند. این آش را می توان هم با آرد و هم با برنج نیم دانه تهیه کرد به این صورت که برنج را می پزند و به آن سبزی آش را اضافه می کنند. سپس کوفته هایی کوچک از مخلوط گوشت و پیاز و ادویه درست و سرخ می کنند و در آش می اندازند. حالا وقت اضافه کردن آب سماق است. سماق خشک را خیس و از یک صافی رد و آب آن را به آش اضافه می کنند.

معمولا آش سماق را با سماق تزئین و با نان سرو می کنند.

آش سماق اصفهانی

5) آش جو

آش جو ( که به آن ترخینه جو هم گفته می شود ) هم که در اکثر خانه های ایرانی طبخ می شود، یکی از آش های سنتی اصفهان به حساب می آید. آش جو به دلیل مواد اولیه ای که دارد بسیار مغذی است و به همین جهت اغلب بر سر سفره ی افطار اصفهانی دیده می شود. طرز تهیه ی این آش هم بسیار ساده است؛ کافی است حبوبات را که شامل نخود، عدس، لوبیا سفید و جو است را از شب قبل خیس کنید و بپزید. بعد به آن سبزی آش و پیاز داغ و کشک اضافه کنید.

برخی از اصفهانی ها در طبخ این آش از گوشت هم استفاده می کنند.

آش های محلی اصفهان

6) آش اوماج ( عوماج ) 

یکی دیگر از آش های سنتی اصفهان که در شهرهای ترک نشین دیگر مثل همدان، تبریز و اردبیل هم طبخ می شود آش اوماج یا به زبان محلی عوماج است. این آش از ترکیب حبوبات، آرد سفید، آب، اسفناج، زردچوبه، پیاز و ادویه به دست می آید. برای طبخ آش اوماج ابتدا آرد را الک و با مقداری نمک و آب مخلوط می کنند. سپس آن را ورز می دهند تا به صورت دانه های عدس یا ماش در بیاید. بعد از پخته شدن حبوبات و اسفناج این دانه های آرد را به آن اضافه می کنند و روی حرارت می گذارند تا جا بیفتد.

این آش معولا به جای کشک با ماست خورده می شود.

غذاهای اصفهان
غذاهای اصفهان

سخن آخر

آیا تا به حال مزه ی این آش ها را چشیده اید؟

کدام یک لذیذتر و خوش طعم تر بوده است؟

اگر اهل اصفهان هستید، آش دیگری را سراغ دارید؟

نظرات و تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر