انتقاد از کم‌توجهی به تئاتر نسبت به سینما در یک جشنواره دفاع‌مقدسی

دبیر جشنواره تئاتر مقاومت تاکید کرد: در این دوره به دنبال این هستیم تا اعتمادسازی صورت گیرد چون در این سال‌ها همه چیز دست به دست هم داده تا اعتماد هنرمندان برای فعالیت در این‌ حوزه کم شود.

به گزارش ایسنا، صبح 29 آبان ماه نشست خبری شانزدهمین جشنواره تئاتر مقاومت ـ که همزمان با نشست خبری فیلم مقاومت بود ـ در سالن کنفرانس تئاتر شهر برگزار شد و این همزمانی مورد انتقاد هم قرار گرفت.

نصیربیگی دبیر جشنواره با بیان اینکه انتظار بود بنیاد فرهنگی روایت فتح این همزمانی را مدیریت کند تا این اتفاق نیفتد، گفت: ما از دی ماه سال قبل فراخوان دادیم ‌و از همان ایام این تاریخ را در نظر داشتیم. اینکه چه شد این دو جشنواره تقارن پیدا کردند در اختیار من نبوده است. ما تاریخ را از قبل اعلام کرده بودیم ولی بخاطر همین تقارن مجبور شدیم یک روز دیرتر جشنواره را تمام کنیم. با این حال بهتر بود جشنواره‌ها در تاریخ های جداگانه‌ای برگزار می‌شدند تا مقوّم هم باشند.

دبیر جشنواره‌ی تئاتر مقاومت در این‌ نشست در پاسخ به سوالی درباره کیفیت آثار بیان کرد: در حوزه دفاع مقدس باید بررسی شود چرا تولیدات در یکی دو سال اخیر کم‌ بوده؟ انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس به عنوان یکی از بازوهای این بخش است و باید از تمام مراکز مربوط، این مسئله را جویا شد. ما طبق وعده ای که داشتیم تابع اصولی هستیم و در فراخوان قید کردم آثار از سال 95 می‌توانند شرکت کنند چون در این سه سال جشنواره برگزار نشد و واقعیت این است که در این سال‌ها تولیدات در این عرصه کمتر شده است. 

نصرالله قادری ـ قائم مقام دبیر جشنواره ـ نیز در سخنانی گفت: محور در فراخوان امسال جشنواره، خیلی فراتر از مقاومت و جنگ در نظر گرفته شده بود. البته به دلیل شرایطی که حاکم شده ما مجبور به حذف بخش هایی از جشنواره شدیم وگرنه آثار متفاوت دیگری را می‌توانستیم اجرا کنیم. 

او تاکید کرد: اگر دایره‌ کار هنرمند را در این حیطه محدود کنیم به یکسری آثار پروپاگاندا می‌رسیم که شاید برای اوایل سال‌های جنگ مناسب باشند.

نصیربیگی در ادامه در پاسخ به سوال ایسنا مبنی براینکه با توجه به بودجه حدود پنج میلیاردی انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس که خروجی خاصی هم ندارد، چرا این جشنواره دچار مشکل شده است و آیا نمی‌شد کمکی به آن شود؟ گفت: زمانی که فراخوان جشنواره در حال انتشار بود من مدیرعامل انجمن هم بودم و درباره بودجه صحبت کردیم تا جشنواره هم بین المللی باشد و هم یکسری کار الگو تولید شود. اما بنا به مشکلاتی، این بودجه کسر شد و حتی کارهایی که از 10 کشور بودند حذف شدند؛ در حالی که این آثار می‌توانستند دریچه‌های جدیدی را باز کنند. البته رایزنی کردیم تا بخش بین الملل متوقف نشود ولی فکر می‌کنم خود انجمن هم مشکلاتی داشته باشد.

او در پاسخ به دیگر سوال ایسنا درباره چشم اندازش از ادامه این جشنواره در 40 سالگی انقلاب، بیان کرد: برای آینده جشنواره باید در این دوره و در همه بخش‌ها اعتماد سازی کنیم و احساس می‌کنم همه چیز دست به دست هم داده تا اعتماد هنرمندان کم شود و امیدوارم این دوره اعتماد هنرمندان دفاع مقدس دوباره جلب شود. همچنین قطعا باید سازمان‌ها و نهادها در حوزه دفاع مقدس حمایت داشته باشند چون هنرمندان همراه هستند.

وی درباره بخش کودک و نوجوان هم افزود:این بخش به صورت غیررقابتی است و 6 کاندیدا مشخص شده اما شاید یکی از کارها به دلیل آماده نبودن انصراف دهد.

در بخشی دیگر قادری اظهار کرد: تئاتر در این مملکت چرخ پنجم، یک ماشین هم نیست و همیشه ما هستیم که در شرایط خاص حذف می‌شویم که در این بین تئاتر مقاومت جای خود را دارد و حال، تاسف دارد که آثار خوبی از کشورهای دیگر امکان حضور پیدا نکردند.

وی ادامه داد: ما نمی‌خواستیم برای انتخاب آثار داخلی و خارجی مضحکه گروتسک ایجاد شود و کارهای داخلی را با فیلم ببینیم و کارهای خارجی را سوار هواپیما شویم و از نزدیک ببینیم. ما حتی تا عراق هم سفر نکردیم و همه را با فیلم دیدیم. اگر مسئولان این‌ نکته را بپذیرند ملتی که تئاتر ندارد، فرهنگ ندارد متوجه می‌شوند که همین حوزه تئاتر مقاومت یک امر ملی است در حالی که همه تصور می‌کنند این جشنواره بخاطر برخی سازمان‌های متولی مختلف بودجه زیادی دارد و هر چه هم خلاف این را بگوییم باور نمی‌شود.‌

قادری با اشاره به اینکه از سینما به حوزه تئاتر آمده است، گفت: کار کردن در حوزه تئاتر، بودن روی میدان مین است و ما برای این جشنواره اگر قرار بود یکی از اولین نمایش‌های انقلاب و جنگ را بازتولید می‌کردیم نیازمند امکاناتی بود که دریغ شد. با این حال سعی کردیم با همان خصلت ها و کیفیتی های رفتاری آن زمان در این دوره کار کنیم تا برای دوره های بعد این هنر پذیرفته شود. 

او از برگزاری دو سال در میان جشنواره هم انتقاد کرد و گفت: چرا از بین تمام جشنواره ها فقط جشنواره مقاومت باید دو سال یا سه سال یکبار برگزار شود؟ اگر ما می‌خواهیم بگوییم در 40 سالگی انقلاب چه کردیم باید آثار را در آمریکا و اروپا اجرا کنیم نه اینکه مثل الان در شرایطی باشیم که سینما را در مقابل تئاتر ترجیح می‌دهند.

وی افزود: باید مسئولان به کلیت تئاتر آگاه شوند نه اینکه برای یک موضوع هنرمند یا دبیر جشنواره را به سیخ بکشند! کمااینکه الان با کل تئاتر این طور برخورد می‌کنند پس لازم است اجازه دهیم هنرمند آزمون و خطا کند.

در انتها نصیربیگی با اشاره به دبیری نادر برهانی مرند که تجربه  دبیری جشنواره فجر را  پشت  سر می‌گذارد، خواستار این شد تا توان مادی و معنوی همه در کنار هم قرار گیرد و گفت: انتظار دارم معاون هنری ارشاد هم به این حوزه توجه بیشتری داشته باشد. 

او در گزارشی از جشنواره بیان کرد: در این دوره  550 کار به مرحله بازبینی رسیده بود که 14 کار صحنه‌ای برای حضور در جشنواره انتخاب شد و در بخش خیابانی و محیطی نیز 15 اثر اجرا می‌شود.

به‌ گفته وی همچنین مراسم‌ افتتاحیه 5 آذر ماه با ادای احترام هنرمندان به مقام امام خمینی (ره) در مرقد مطهر برگزار می‌شود و در مزار شهید آوینی ادامه می‌یابد. اختتامیه هم 10 آذرماه ساعت 17:30 در تالار اندیشه حوزه هنری برپا خواهد شد. 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان