خبرگزاری ایسنا: به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، آیتالله تسخیری عصر امروز چهارشنبه (14 آذر ماه) در هفتمین دور گفتوگوی دینی ایران و کرهجنوبی گفت: حالت صلح در شبه کره را به دوستان کرهای تبریک میگویم و آرزو میکنم ثمرات آن صلح، شامل همه مردم کره جنوبی و کره شمالی باشد و تبریک میگویم به دو گروه؛ گروه کرهای و ایرانی که توانستند هفتمین دور گفتوگوی بین دو کشور را برگزار کنند و موضوعات زنده مهمی در این دورهها مطرح کنند و به نتایج مشترکی برسند.
وی افزود: موضوع محیط زیست و نگاه ادیان به محیط زیست، از نظر اسلام هم ارزشهای اسلامی و هم بینشهای جهانی اسلامی و هم قواعد اصلی اسلام در مسأله محیط زیست درگیر میکند.
آیتالله تسخیری تصریح کرد: در جهان بینی اسلام، مسأله خلافت انسان مطرح است. در جاهای مختلف در قرآن کریم نسبت به اینکه انسان خلیفه الله فی الارض است و یکی از وظایف اصالی انسان تعمیر زمین، تعمیر محیط زیست است، تأکید شده و سعی دارد از این عنوان نقشی برای طبیعت انسان و تکامل انسان بهره ببرد.
وی همچنین، بیان کرد: اسلام بشر را به عنوان خلیفه الله فی الارض میداند. یکی از نکات مهم در قرآن مسأله تسخیر طبیعت برای تکامل انسانی است. این مهم است که ما خودمان را موظف میدانیم که از همه زمینههای تعمیر طبیعت استفاده کنیم و به سیر تکامل معنوی خودمان دست یابیم.
آیتالله تسخیری افزود: ارزشهای اسلامی این نکته را مورد تفقد قرار میدهد و هم بینشهای جهان اسلام این مسأله را مورد تأکید قرار میدهد و هم قواعد رفتاری و فقهی این مساله را تأکید میکند.
مشاور مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام ادامه داد: انسان و دین انسان با فطرت انسان هماهنگ است و به طور طبیعی با حرکت جهان هماهنگ خواهد بود و از آنجا که جهان در تسخیر انسان است، انسان باید به بهترین وجه از آن برای تحقق وظایف انسانی بزرگ استفاده کند.
وی در سخنان خود، اظهار کرد: در ادیان دیگر هم مسأله فطرت و تسخیر طبیعت برای انسان مطرح است و یک حالت طبیعی است که بین انسان عابد و طبیعت به خداوند رسید.
آیتالله تسخیری با اشاره به سوره مبارکه الجمعة «یسَبِّحُ لِلَّهِ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الْأَرْضِ الْمَلِکِ الْقُدُّوسِ الْعَزِیزِ الْحَکِیمِ» اظهار کرد: همه موجودات مخلوقات خداوند هستند و همه هماهنگ در تسبیح الهی هستند. ما این تسبیح را شاید نفهمیم، اما اگر اعتقاد به این تسبیح مشترک ایمان داشته باشیم باید بدانیم که تسبیح، سجود و خلافت انسان یک حقیقت قرآنی است. در روایات به طور کامل از این هماهنگی، یک عاطفه خاص بین انسان و طبیعت برقرار میشود.
وی خاطرنشان کرد: در روایات از پیامبر اکرم (ص) آمده است که از کنار کوه احد رد شدند و فرمودند: این کوه احد کوه، ولی به شکل یک جاندار طبیعی درآمده هم او ما را دوست دارد و هم ما او را دوست داریم و در روایات داریم که حضرت موسی (ع) برای حج به مکه رفتند. این هم یکی از بینشهای هر مسلمان است که همه انبیاء به حج مکه آمدند. موسی وقتی که آمد تعبیر این است که وقتی موسی تسبیح لبیک اللهم لبیک را میگفت، همه کوهها با او این ذکر را تکرار میکردند.
هفتمین دور گفتوگوی دینی ایران و کرهجنوبی با عنوان «دین و محیط زیست»، امروز با حضور اندیشمندان مسلمان و مسیحی کاتولیک و بودایی کرهجنوبی به میزبانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در حال برگزاری است.