رضا طالبیزاده مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان در گفتوگو با خبرنگار گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان با بیان اینکه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور یک دستگاه حاکمیتی میباشد و به موجب ماده 8 قانون مدیریت خدمات کشوری، امور ثبتی از جمله امور حاکمیتی است، گفت: متعاقب تکالیف قانونی جهت استقرار سیستمهای الکترونیک، اجرای پروژه ثبت الکترونیک اسناد و اتخاذ شیوه مناسب جهت احراز صحت و تمامیت اعتبار اسناد رسمی از اول دی ماه سال جاری تأئید نهایی اسناد رسمی تنظیم شده در دفاتر اسناد رسمی با اثر انگشت سردفتران صورت میگیرد و این اقدام باعث پیشگیری از خدشه احتمالی به اعتبار اسناد رسمی خواهد شد.
وی اظهار کرد: سند رسمی به حکم قانون از اعتبار و اهمیت بالایی برخوردار است چرا که اسناد رسمی تنظیمی در دفاتر اسناد رسمی، لازم الاجراست و ادارات ثبت بدون رسیدگی قضایی و حکم دادگاه، مفاد اسناد رسمی را اجرا میکنند.
این مقام قضایی ادامه داد: صدور سند رسمی در دفترخانه از وظایف شخص سردفتر است و قوانین ثبت اسناد و املاک و دفاتر اسناد رسمی تکالیف وسیعی را در زمینه تنظیم اسناد بر عهده سردفتر قرار داده است.
وی با بیان اینکه هم اکنون کلیه سردفتران با مراجعه به ادارات ثبت و ذخیره اثر انگشت، از سیستم جدید استفاده میکنند گفت: خوشبختانه تحولات سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و حرکت این سازمان از ثبت سنتی به سوی ثبت نوین باعث کاهش میزان تخلفات و افزایش بهداشت قضایی شده است.