«ویزیت» استارتآپ جدیدیست که قصد دارد تحول بزرگی در ارایه خدمات درمان در منزل به وجود آورد و میخواهد با کاهش هزینهها و افزایش کیفیت خدمات درمانی، سطح توقع بیماران را بالا ببرد تا عرصه را برای حضور سایر رقبا تنگ کند.
روز پنجشنبه (6 دی ماه) گذشته اولین گردهمایی درمانگران استارتآپ «ویزیت» در دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد تا نحوه کار ویزیت و اهداف آن برای درمانگران و خبرنگاران تشریح شود. در این نشست «سالار ارزیده» مشاور خلاقیت و کارافرینی وزارت بهداشت، در صحبتهای خود بیماران را به چند گروه کلی تقسیم بندی کرد که درمانگر در مواجه با هرکدام باید رفتار خاصی را پیش بگیرد.
«محمدرضا قدیر زاده» مدیرکل حوزه ریاست پزشکی قانونی کشور نیز در خصوص قوانین حاکم بر کار درمان پزشکی صحبت کرد و از درمانگران خواست تا تمامی جزئیات ویزیت و درمان بیماران خود را ثبت کنند و علاوه بر آن بیمه مسئولیت حرفهای را تهیه کنند.
در بخشی دیگری از این نشست «حسین نیکخواه» رییس هیات مدیره شبکه سلامت ایرانیان و یکی از بنیانگذاران استارتآپ «علیبابا» از تجربههای پیشین خود در حوزه استارتآپی گفت و ارائه خدمات با کیفیت و افزایش سطح توقعات بیماران را مسیر از موفقیت این استارتآپ پزشکی عنوان کرد.
اپلیکیشن ویزیت قرار است تا یک ماه آینده کار خود را دو سیستم عامل اندروید و iOS آغاز کند. اینطور که «یاسر رضایی» مدیرعامل شبکه سلامت ایرانیان به دیجیاتو توضیح داد تاکنون نزدیک به 800 درمانگر برای همکاری با ویزیت اعلام آمادگی کردهاند که از میان آنها 180 نفر انتخاب شدهاند:
«خدمات ویزیت در 8 دپارتمان پزشکی، پرستاری، تغذیه روانشناسی، آزمایشگاه، رادیولوژی، توان بخشی و دارو فعالیت خواهد بود. البته برخی از دپارتمانها مانند توانبخشی شامل فیزیوتراپی، گفتار درمانی، کاردرمانی، ارتوپد فنی، اودیو متری و دپارتمان دیگری مانند تغذیه زیر موجوعههای مختلف خود را خواهد داشت.»
رضایی تاکید میکند که ویزیت در حال حاضر خدمات اورژانسی ندارد بلکه خدمات سرپایی که بتوان آنها را درون منزل انجام داد را ارائه میکند اما در فازهای بعدی خدمات اورژانسی هم به ویزیت اضافه خواهد شد. مدیرعامل شبکه سلامت ایرانیان در مورد برنامههای آینده خود به دیجیاتو میگوید که یکی از آنها ارائه خدمات آیسییو در منزل است. به گفته رضایی خدمات آیسییو در منزل با قیمتی کمتر از آنچه که هم اکنون ارائه میشود، در اختیار مردم قرار خواهد گرفت ضمن آنکه بیماران از خدمات بهتر و ارزانتری برخوردار خواهند شد.
«امیر تنها» مدیر فن آوری اطلاعات شبکه سلامت ایرانیان معتقد است در ایران خدمات درمان در منزل جزو «خدمات لاکچری» به حساب میآید که همه توان دریافت آنها را ندارند. این درحالیست که در فرهنگ گذشته ایران، طبیب یا همان پزشک به منزل بیمار میرفت تا او را درمان کند ولی امروز این روند تغییر کرده و بیمار که درد جسمی یا حتی روحی را تحمل میکند باید ساعتها در ترافیک و نوبت مطب معطل بماند تا پزشک او را ویزیت کند.
ایده پرداز ویزیت میگوید که آنها قصد دارند شرایطی برای بیمار فراهم کنند که درمان در منزل انجام شود اما هزینهای که میپردازند کمتر یا برابر با هزینه مطبها و کلینیکها باشد چراکه این اپلیکیشن لوکیشن بیس است و بیمار نزدیکترین درمانگر به محدوده خود را پیدا میکند تا برای ارائه خدمات به محل او بیاید:
«این شکست قیمت یا دامپینگ نیست. وزارت بهداشت در تعرفه خود اعلام کردهاست که پزشک برای درمان بیمار در منزل او میتواند تا 40 هزار تومان هزینه رفت و آمد دریافت کند یا چند درصد به قیمت ویزیت اضافه کنند. اما ما چون میخواهیم لوکیشن بیس خدمات ارائه کنیم، درمانگران هزینه رفت و آمد ندارند و زمان زیادی هم صرف نخواهد شد. بنابراین ما از سودی که مراکز درمان در منزل به همین علت از بیماران دریافت میکنند صرف نظر کردهایم؛ در نتیجه هزینه دریافتی از بیمار کمتر خواهد شد.»
اینطور که تنها به دیجیاتو گفت، سرویس ویزیت، خدمات درمانی که حدودا با قیمت سه برابر کلینیکها در داخل منازل انجام میشود را با قیمت مطبها و کلینیکها در منازل انجام میدهد: «مبالغ ویزیت خدمات فیزیوتراپی پرستاری تغذیه و رشتههای توان بخشی قابل رقابت و در برخی موارد کمتر از هزینهای خواهد بود که مردم در مطب و کلینیک پرداخت خواهند کرد.»