وبلاگ مشرق

افتخار نوبخت به پرداخت یارانه؛ شب عزای دولت تمام شد/ اما و اگرهای ایست قلبی هاشمی از نگاه مرعشی!

نماینده مستعفی مجلس ششم: مردم اصلاح‌طلبان را مقصر شرایط فعلی می‌دانند.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. شنبه تا چهارشنبه ساعت 7:30 با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

نماینده مستعفی مجلس ششم: مردم صرفاً اصلاح‌طلبان را مقصر شرایط فعلی می‌دانند

«ناصر قوامی»، نماینده مستعفی مجلس ششم و از پدیدآورندگان وضع موجود به تازگی در بخشی از یک مصاحبه با روزنامه آرمان امروز گفته است:

«گرچه باید بگویم که اصلاح‌طلبان نیز چاره‌ای جز حمایت از روحانی نداشتند، اما مردم صرفاً اصلاح‌طلبان را مقصر شرایط فعلی می‌دانند چون معتقدند که اصلاح‌طلبان موجب شدند که جامعه به روحانی رأی دهد.»

این فعال اصلاح‌طلب در بخش دیگری از صحبت‌های خود همچنین تصریح می‌کند:

مردم به ما می‌گویند شما گفتید روحانی را انتخاب کنیم و این هم نتیجه‌اش. امروز اگر تورم فزاینده‌ای در جامعه وجود دارد و مردم با مشکلات معیشتی روبه‌رو هستند همه آنها را از چشم اصلاح‌طلبان می‌بینند. واقعیت نیز این است که این فقط اصلاح‌طلبان بودند که آقای روحانی را به ریاست جمهوری رساندند .[1]

*قبل از قوامی نیز «محسن هاشمی» رئیس شورای شهر تهران هم طی صحبت‌هایی گفته بود: اینکه بسیاری از مدیران اجرایی کشور در حال حاضر گرایش اصلاح طلبی دارند، فراکسیون بزرگ امید در مجلس و مدیریت شهری بسیاری از کلانشهرها در اختیار اصلاح‌طلبان است نشان می‌دهد که آنها در قدرت شریک هستند و برای کسب مجدد اعتماد مردم باید پاسخگو باشند نه ژست اپوزیسیون بگیرند .[2]

این واقعیت‌ها اما در حالی است که افراد دیگری در حلقه اصلی جریان سیاسی خاص معتقدند که باید تمام تقصیر شرایط فعلی و کارنامه روحانی را به نام اصولگرایان و حاکمیت نظام سند زد و اصلاح‌طلبان می‌توانند با «عبور از روحانی» به عنوان منتقد وضع موجود و نه مسبب آن در نزد مردم جلوه کنند!

پیش از این، بهزاد نبوی نیز در بخشی از یک مصاحبه و در همین باره اظهار کرده بود: در حال حاضر عمده‌ترین بی‌اعتمادی نسبت به اصولگرایان تندرو است زیرا بالاخره مردم آن‌ها را بیشتر در قدرت سهیم می‌دانند و احساس می‌کنند قدرت آن‌ها بیشتر بوده و بنابراین سهم بیشتری در ایجاد مشکلات دارند .[3]

«علی صوفی» از وزرای دولت اصلاحات نیز زمانی در همین باره مدعی تقلّای روحانی برای ائتلاف با اصولگرایان شده است ![4]

محافل تحلیلی کشور معتقدند تقلّای ستاد اصلاحات برای فرار از پذیرش مسئولیت وضع موجود و عبور از روحانی، طرح موفقی نیست زیرا گره‌خوردگی و در هم تنیدگی اصلاح‌طلبان و روحانی بیش از آنست که قابل انفکاک باشد.

***

افتخار نوبخت به «پرداخت یارانه»؛ شب عزای دولت تمام شد

«محمدباقر نوبخت»، معاون اصلاح‌طلب رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه، پنجشنبه شب گذشته در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی جنوب کرمان گفته است:

«دیشب چهار هزار و 200 میلیارد تومان یارانه پرداخت کردیم و امروز در بازدید از کپرهای جنوب کرمان افتخار می‌کنیم که یارانه پرداخت کردیم.»

به گزارش جماران، او می‌افزاید: با همه مشکلات، طی چهل ساله گذشته کشور را مدیریت کردیم و از این گردنه هم با موفقیت عبور خواهیم کرد. [5]

*جای خرسندی است که آقای نوبخت بعنوان یک فعال اصلاح‌طلب و معاون دولت فعلی، از پس آنهمه سیاه‌نمایی از بابت عملکرد اقتصادی پیش از خود و بیان اینکه «بردند و خوردند»! اما اکنون به طرح خوب و موفق «پرداخت یارانه‌ها» افتخار می‌کند.

در واقع از نظر ما اگر مقامات دولت فعلی از روز اول با نگاه ویژه‌تری به ماهیت طرح‌های کلان اقتصادی کشور نگاه می‌کردند؛ نه به روزگار بزرگنمایی از تحریم‌ها گرفتار می‌شدند و نه مردم از یک مقام دولتی می‌شنیدند که پرداخت یارانه، شب عزای دولت است ![6]

در اینجا همچنین لازم به توضیح است که مسئله «کپرنشینی» در مناطقی از دو استان کرمان و سیستان و بلوچستان، بیش از آنکه نمادی از فقر باشد، نوعی سبک زندگی است.

البته محرومیت‌های گسترده‌ای در بخش‌هایی از این دو استان وجود دارد ولی این مسئله حتماً بایستی مورد توجه افکار عمومی و رسانه‌های گروهی باشد که مردمان جنوبشرق ایران، به آداب و سنن و حتی لباس سنتی و محل زندگی خود احترام زیادی می‌گذارند و برای آن تعصّب زیادی دارند.

خاصّه اینکه بر همین اساس است که طرح‌های نهادهای انقلابی کشور مبنی بر خانه‌سازی در مناطق جنوبشرق کشور، تجمیع روستاها و… در برخی مناطق با سرعت یکسانی پیش نمی‌رود.

این اقتضائات حکم می‌کند که نگاه‌های واقعی‌تری به مسئله «زیست بوم» و «آمایش سرزمینی» در افکار عمومی وجود داشته باشد.

***

اما و اگرهای ایست قلبی هاشمی از نگاه مرعشی!

«حسین مرعشی»، فعال اصلاح‌طلب و سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی اخیراً در اظهاراتی که خبرگزاری دولتی ایرنا آنها را منتشر کرد، گفته است:

«در مورد رحلت آقای هاشمی کسی به هیچ سندی نرسیده که این اتفاق ناگوار ناشی از یک توطئه یا یک ترور باشد، اما جامعه هم نپذیرفته که این کار طبیعی اتفاق افتاده است.»

او همچنین با بیان اینکه مقام‌های بهداشت و درمان و بیمارستانی در زمان رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی یک اشتباه داشتند، اظهار می‌کند: ما که آن لحظه آن قدر شوکه بودیم که به هیچ چیز فکر نمی‌کردیم، ولی حتماً در مورد شخصیت‌های سیاسی در این سطح نباید بلافاصله جواز دفن صادر و موضوع عادی تلقی شود. حتماً باید نمونه گیری و دقت بیشتری می‌شد. اینکه بگویند علت مرگ ایست قلبی است، این علت نیست و حتماً این معلول یک علت دیگری دارد.

مرعشی تصریح می‌کند: بله، ایست قلبی اتفاق افتاده اما چرا؟ چون در سن بالا وقتی ایست قلبی اتفاق می‌افتد ناشی از سکته نیست، نقصی هست که در برخورد با این موضوع دقت کافی صورت نگرفته است. [7]

*منظور مرعشی از جامعه و مردمی که طبیعی بودن فوت مرحوم هاشمی را نپذیرفته‌اند، حکماً شخص او، غلامعلی رجایی و یک، دو فرزند مرحوم هاشمی هستند!

و گرنه از نظر سایر اعضای جامعه فوت مرحوم هاشمی رفسنجانی اولاً دلیلی نداشته که غیر طبیعی باشد، ثانیاً ایست قلبی یک پیرمرد هشتاد و چند ساله غیر طبیعی به نظر نمی‌رسد و ثالثاً طبق اعلام مراجع رسمی کشور نیز این فوت بصورت طبیعی رخ داده است.

مسئله جالب‌تر نیز شوکه بودن اطرافیان از فوت مرحوم هاشمی است!

زیرا بر اساس فیلمی که از درون آمبولانس حامل جنازه مرحوم هاشمی منتشر شد؛ مهدی هاشمی فرزند ایشان به همراه یک فرد دیگر مشغول سلفی گرفتن با جنازه و ادای گریه هستند.

و یا بر اساس یک فیلم دیگر از داخل هواپیمای حامل عزاداران مرحوم هاشمی! -هنگام سفر به رفسنجان - آقای مرعشی در حال خوش و بش با فیلمبردار و «کره خر»! خطاب کردن اوست.

فی‌الجمله بایستی به آقای مرعشی عرض کرد چیزی که مردم هنوز از بابت آن متعجب‌اند همین رفتارهای عجیب اطرافیان مرحوم هاشمی و اشاره بلافاصله آنها به چیزی تحت عنوان مرگ غیر طبیعی است...

***

1_ http://www.armandaily.ir/fa/print/main/246475

2_ mshrgh.ir/921908

3_ mshrgh.ir/928899

4_ mshrgh.ir/926796

5_ https://www.jamaran.ir/fa/tiny/news-1098846

6_ https://www.yjc.ir/00POak

7_ http://www.irna.ir/fa/News/83174732

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان