ویژگی های صنایع دستی

صنایع دستی چیزی بیش از سوغات است و بخش پویای دنیای امروز گردشگری به شمار مس آید صنایع دستی که کماکان توسط جامعه بومی مورد استفاده قرار می گیرند ، مثل موسیقی فولکلور،رقص ، معماری محلی یا البسه سنتی ،همگی به منابع عینی و بدیعی برای نمایش جوهره و طبیعت فرهنگ بومی به گردشگران بدل می شوند؛ تولید برای فروش، آن ها را به سوغات هایی تبدیل می کند که گردشگرا ...

صنایع دستی چیزی بیش از سوغات است و بخش پویای دنیای امروز گردشگری به شمار مس آید صنایع دستی که کماکان توسط جامعه بومی مورد استفاده قرار می گیرند ، مثل موسیقی فولکلور،رقص ، معماری محلی یا البسه سنتی ،همگی به منابع عینی و بدیعی برای نمایش جوهره و طبیعت فرهنگ بومی به گردشگران بدل می شوند؛ تولید برای فروش، آن ها را به سوغات هایی تبدیل می کند که گردشگران از طریق آن ، جوهره و طبیعت فرهنگ بومی بازدید شده را به خانه، جامعه و آینده خویش انتقال می دهند.در این مطلب سعی داریم ویژگی های صنایع دستی را برای شما بیان کنیم .

1٫امکان تأمین قسمت عمده مواد اولیه از منابع داخلی ، به طور مثال صنعت دستی معرق کاری به طور عمده با استفاده از چوب درختان مختلف ساخته می شود اما گاهی برای زیبایی بیشتر از قطعات صدف، استخوان و عاج در تزیین آن استفاده می شود. تأمین چوب به عنوان ماده اصلی و عمده این هنر در داخل ایران به راحتی امکان پذیر است اما عاج را لزوماً باید از کشورهای دیگر تهیه کرد. ولی این سبب نمی شود که به سبب استفاده از قطعات عاج در هنر معرق آن را متعلق به ایران ندانیم.

2٫انجام قسمتی از مراحل اساسی تولید به وسیله دست و ابزار دستی. برای تولید هر یک از فرآورده های صنایع دستی مراحل متعددی طی می شود، ولی انجام کلیه این مراحل به وسیله دست و ابزارهای دستی الزامی نیست. اگر تنها 50 درصد از مراحل اساسی کار به وسیله دست و ابزارهای دستی انجام شود، محصول تولید شده جزء صنایع دستی محسوب می شود. استفاده از پیشرفت های زمانه در تولید صنایع دستی محدود به زمان ما نیست. چنانچه گذشتگان با اختراع چرخ سفالگری آن را رد نکرده و برای گذر از مرحله تولیدات خام دستانه و تولید سفال هایی زیباتر و بادوام تر از آن بهره بردند. امروزه نیز در تولید صنایع چوبی مثل خاتم ، معرق و منبت در مراحل اولیه ، آماده سازی چوب مورد نظر با استفاده از اره برقی صورت می گیرد. اما سایر مراحل با استفاده از دست و ابزارهای دستی تولید می شود.

پربازدیدترین ها:

3٫تأثیر اندیشه خلاق انسان در تولید و شکل بخشیدن به محصولات و امکان ایجاد تنوع و پیاده کردن طرح های مختلف در مرحله ساخت این محصولات.

4٫داشتن بار فرهنگی با استفاده از طرح های اصیل و بومی و سنتب به نحوی که معرف فرهنگ ،هنر و تمدن آن کشور باشد.

5٫همانند و شبیه نبودن این نوع فرآورده های تولیدی. از آنجا که محصولات صنایع دستی با استفاده از دست و گاهی حتی یک محصول مشابه توسط چند تن تولید می شود نمی توان چون محصولات ماشینی یکسانی کامل را در آن ها مشاهده کرد.

6٫بی نیازی به سرمایه گذاری زیاد برای تولید آن ها در مقایسه با سایر صنایع.

7٫بالا بودن ارزش افزوده آن ها در مقایسه با صنایع دیگر.

8٫امکان ایحاد و توسعه آن ها در مناطق مختلف شهری، روستایی و حتی جوامع عشایری.ساخت محصولات دستی از آن جهت که نیاز به تجهیزات اندک داشته و به راحتی با استفاده از دست و یا ابزارهای دستی امکان پذیر است، قضای زیادی نخواسته و لذا به راحتی قابلیت استقرار در فضاهای ذکر شده را داراست.

 

ویژگی های صنایع دستی
ویژگی های صنایع دستی
ویژگی های صنایع دستی

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان