نمایشگاه خودروی ژنو هر ساله به مکانی برای پرده برداری از آخرین محصولات خودروسازان مختلف جهانی تبدیل می شود. امسال نیز که هشتاد و نهمین دوره از این نمایشگاه معتبر به شمار می رود، شاهد رونمایی از مدل هایی هیجان انگیز و ایده هایی نوین از سوی کمپانی های بزرگ و کوچک هستیم.
فیات یکی از خودروسازانی است که با ایده خودروی ماژولی در ژنو حضور پیدا کرده؛ این شرکت با سابقه ایتالیایی به مناسبت صد و بیستمین سالگرد تاسیس خود خودروی کانسپت مذکور را Centoventi نامگذاری کرده است.
فیات Centoventi به گونه ای طراحی شده که مشتریان می توانند تقریبا تمامی قسمت های آن را مطابق میل خود شخصی سازی کنند. در حالت پایه بدنه این مفهومی رنگی خاکستری دارد، اما خریدار می تواند برای سقف، سپرها، پوشش چرخ ها و رنگ بدنه نمونه دلخواه را سفارش دهد.
به عنوان نمونه امکان انتخاب سقف پارچه ای یا فلزی مجهز به پنل خورشیدی برای خریداران وجود دارد. این پنل بخشی از انرژی مورد سیستم های الکترونیکی کابین را تامین می کند.
به غیر از نمای ظاهری، امکان سفارشی سازی 114 مورد از لوازم و تجهیزات نیز فراهم شده است. این کار توسط شرکت موپار - زیرمجموعه گروه فیات کرایسلر - انجام پذیرفته و از بابشتک های صندلی گرفته تا پشت سری ها، جا لیوانی ها و سیستم صوتی را در بر می گیرد.
جالب اینکه ایده پردازان فیات بهره گیری از اجزای چاپ شده توسط پرینترهای سه بعدی را نیز در کابین کانسپت Centoventi پیش بینی کرده اند. همچنین برای اینکه امکان نصب لوازم گوناگون – مثل مانیتور 20 اینچی، نگهدارنده اسپیکر بلوتوث و موبایل و تبلت - در داشبورد وجود داشته باشد، حفره هایی روی آن تعبیه شده است.
آنطور که شرکت فیات در اطلاعیه مطبوعاتی اشاره کرده، این کانسپت نمایانگر یک مدل تجاری جدید برای لوازم جانبی در صنعت خودرو محسوب گشته و این کمپانی را قادر می سازد که به صورت آنلاین سفارش های گوناگون را دریافت کند.
مثل تقریبا تمامی مفهومی های امروزی کانسپت فیات Centoventi نیز به پیشرانه ای الکتریکی مجهز شده است. انرژی مورد نیاز این پیشرانه از طریق باتری های ماژولی تامین می شود. باتری استاندارد تعبیه شده تا 100 کیلومتر نیاز به شارژ مجدد ندارد.
افرادی که نیازمند برد حرکتی بیشتر باشند، می توانند پک های بیشتری را اجاره نموده یا خریداری کنند. این پک ها به راحتی روی ریل های لغزنده قرار گرفته و در مکان مخصوص خود نصب می شوند. در صورت نصب تمامی پک ها، مسافت قابل پیمایش Centoventi تا 500 کیلومتر افزایش می یابد.
در کنار نکات جالب فوق باید به وجود یک نمایشگر روی در پشتی نیز اشاره کنیم. این نمایشگر هنگام حرکت خودرو، لوگوی فیات را نمایش می دهد، اما در زمان هایی که خودرو متوقف شده، راننده می تواند پیام های دلخواهی را با دیگران به اشتراک بگذارد. ایده پردازان فیات معتقدند این صفحه دیجیتال می تواند نقشی همانند یک بیلبورد تبلیغاتی را نیز ایفا نموده و باعث درآمدزایی مالک شود.
خودروساز ایتالیایی جدیدترین کانسپت خود را با هر سلیقه و کاربردی متناسب می داند. به گفته فیات افرادی که خواهان جابجایی های شهری و فضای کافی حمل بار هستند، می توانند Centoventi را برای رفع این نیاز شخصی سازی کنند. افرادی هم که مدام با خانواده خود به سفرهای طولانی می روند، می توانند Centoventi را با این نیاز تطبیق دهند. اگر هم روزی نیازها تغییر کرد، باز هم امکان تغییر و تطبیق دادن این خودرو وجود خواهد داشت.
با توجه به سطح انتخاب هایی که برای مشتری میسر شده، امیدواریم روزی شاهد عرضه خودرویی چون Centoventi توسط فیات یا دیگر شرکت ها باشیم. مسلما امکان شخصی سازی گسترده خودرو، حس بهتری به خریدار داده و او خواهد توانست کنترل بیشتری روی قیمت تمام شده داشته باشد.