اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

عربستان آمریکا را تهدید کرد/حذف دلار در برابر تصویب نوپک

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ مقامات وزارت انرژی عربستان سعودی چند ماهی است که موضوع کنار گذاشتن دلار از معاملات نفتی خود را مورد بررسی قرار داده اند. این اقدام ریاض در پاسخ به بررسی طرح ایجاد «نوپک» در کنگره امریکاست. البته به گزارش رویترز احتمال تصویب شدن «نوپک» در کنگره امریکا ضعیف است.

چندی است سناتورهای آمریکایی طرحی در دست بررسی دارند که قانون ضد کارتل های تولید وصادرات نفت «نوپک» نام دارد. گفتنی است در صورت قانونی شدن این طرح، مراجع قضایی آمریکا اجازه می یابند اوپک را بعنوان یک نهاد تولیدی وبازرگانی مشمول قوانین ضد کارتل در این کشور علیه انحصارات قرار دهند. قوانین ضد کارتل در آمریکا به جهت پیگیری اقدامات انحصاری از طریق تبانی وهمکاری نهادهای تولیدی برای دستکاری قیمت و به منظور حمایت از حقوق خریداران تدوین شده است.

از سویی دیگر اما عربستان نیز بعنوان بزرگ ترین تولید کننده نفت در اوپک دست به کار شده و در صدد است تا در اقدامی تلافی جویانه، دلار را از معاملات نفتی خود کنار بزند. در این صورت قدرت نفوذ دلار در تجارت جهانی کاهش یافته وآمریکا دیگر قادر نیست به راحتی تحریم های یکجانبه علیه کشورها اعمال کند.

از این رو ریک پری وزیر انرژی امریکا با خطیر ارزیابی کردن قانون شدن نوپک گفت: تصویب نوپک می تواند منجر به عواقب ناخواسته ای برای آمریکا شود.

اما تاکنون هیچ کدام ازمقامات عربستان نسبت به این گزارش واکنشی نشان نداده اند. در آمریکا نیز مقامات مربوط از اظهارنظر درباره تصمیمات کنگره سرباز زدند.

با این وجود تلاش های بسیاری برای قانونی شدن نوپک تا کنون صورت پذیرفته که هیچکدام به سرانجامی ختم نشده است. گفتنی است نوپک ، یا قانون کارتل های تولید و صادرات نفت، ابتدا در سال 2000 معرفی شد و هدف آن حذف مصونیت حاکمیت از قانون ضد تروریستی ایالات متحده بود و راه را برای کشورهای عضو اوپک در جهت افزایش قیمت می بست.

اما ترامپ نیز روابط استراتژیک عربستان و امریکا بر سر خرید و فروش سلاح را بسیار با اهمیت دانست و بیان داشت بعد از قتل خاشقچی این روابط کمی اسیب پذیر شده که نباید به آن دامن زد.

به نظر می رسد طرح عربستان برای کنار گذاشتن دلار از تجارت نفتی خود با استقبال دیگر تولیدکنندگان نفت از جمله روسیه وهمچنین خریداران عمده از جمله چین و اتحادیه اروپا روبرو شود. در حال حاضر ایران و ونزوئلا به دلیل تحریم ها امریکا، نفت خود را با ارزی به غیر از دلار معامله می کنند که البته میزان آن چشمگیر نیست. با این حال، اگر یک متحد بلند پایه ایالات متحده مانند عربستان سعودی به باشگاه فروشندگان نفت غیر دلاری ملحق شود، این امر می تواند نقطه عطفی در تاریخ صنعت نفت دنیا محسوب شود.

عربستان سعودی یک دهم تولید جهانی نفت را به ارزش 356 میلیارد دلار در سال در دست دارد. از سویی دیگر با در نظر گرفتن قیمت 70 دلار برای هر بشکه نفت، سالانه ارزش تولید جهانی نفت 2.5 تریلیون دلار است. با وجود اینکه همه این حجم نفت در بازار ارز ایالات متحده معامله نمی شوند، اما حداقل 60 درصد این معاملات به دلار انجام می شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان