دست پر ناشران برای سی‌ودومین نمایشگاه کتاب تهران؛

از عرفان‌پور تا هیلاری کلینتون در راه نمایشگاه کتاب!

گلایه ناشران اما همچنان ادامه دارد. البته کمالی‌نژاد، نماینده معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به مطالبه‌ای درباره این موضوع گفت: «همه کاغذها بزودی تحویل می‌شود.

به گزارش مشرق، با نزدیک شدن به ایام برگزاری سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران هر روز خبرهای تازه‌ای در ارتباط با کتاب‌های تازه منتشرشده یا کتاب‌های در دست انتشار از طریق رسانه‌ها منتشر می‌شود؛ خبرهایی که نشان می‌دهد با وجود گرانی کمرشکن کاغذ و موضوعات مرتبط با صنعت چاپ، ناشران امسال هم با دستانی نسبتاً پر راهی بزرگ‌ترین رویداد صنعت نشر کشور می‌شوند.

محمد حقی، مدیر انتشارات کتابستان معرفت و یکی از چهره‌های موثر و فعال عرصه کتاب کشور در تازه‌ترین گفت‌وگوی خود با اشاره به انتشار 45 اثر جدید از سوی این انتشارات، درباره برنامه‌های ویژه کتابستان معرفت برای حضور در نمایشگاه کتاب امسال گفت: جشن امضای جلد سوم کتاب 7 جن را در نمایشگاه در کنار عرضه کتاب خواهیم داشت و امیدوارم برای کتاب اتفاقات خوبی را شاهد باشیم. کتاب دیگر رمانی خوب نوشته میثم امیری با عنوان «باخ» است. این اثر در انتظار مجوز ارشاد است و یکی از رمان‌های ایرانی خوب در سال 98 خواهد بود. 2 مجموعه 5 جلدی شهدای منا که درباره 5 شهید قرآنی حادثه منا است و مجموعه کتاب‌های اخلاق در 5 جلد از تازه‌ترین کتاب‌هایی محسوب می‌شوند که هنوز توزیع نشده‌اند. وی به دست پر انتشارات در بخش ترجمه هم اشاره کرد و عنوان داشت: در بخش ترجمه امسال در نمایشگاه کتاب دست پری داریم، برخی آثار در بخش رمان و برخی در حوزه اندیشه هستند. یکی از این کتاب‌ها «آن دختر یهودی» است که فکر می‌کنیم در نمایشگاه با استقبال مواجه شود. اثر دیگر ترجمه خاطرات هیلاری کلینتون است، که با عنوان «آنچه اتفاق افتاد» روانه بازار کتاب می‌شود؛ «روزهای سخت» نخستین کتاب خاطرات این مقام آمریکایی از روزهای حضورش در وزارت خارجه بود، اما کتاب دوم به انتخابات اخیر آمریکا اشاره دارد. حقی در پایان یادآور شد، مجموعه شعر «ای نشسته صف اول» با سروده‌هایی از میلاد عرفان‌پور، محمدمهدی سیار، محمدرضا وحیدزاده و علی‌محمد مودب نیز از مجموعه‌های در دست انتشار است. اما در کنار خبر انتشار مجموعه شعر «ای نشسته صف اول»، مجموعه ادبی دیگری که امسال راهی نمایشگاه کتاب می‌شود، «گزیده رباعیات بیدل»، تازه‌ترین اثر محمدکاظم کاظمی است که انتشارات سپیده باوران قصد دارد آن را در سی‌ودومین نمایشگاه کتاب تهران عرضه کند. کاظمی در اثر جدید خود حدود 600 رباعی از شاعر آینه‌ها را به علاقه‌مندان زبان و شعر فارسی ارائه کرده است.

همچنین مجموعه داستان کوتاه «حنانه شو» توسط رقیه بابایی با محوریت داستان دل‌سپاری اشیای دیگر به رسول خدا (ص) به تازگی از سوی انتشارات جمکران منتشر شده و در نمایشگاه کتاب تهران عرضه می‌شود. در کتاب کم‌حجم «حنانه شو» 7 داستان از زبان 7 شیئ می‌خوانید؛ روایت اینکه چگونه داستان زندگی‌شان با پیامبر مهربانی‌ها موازی شد و چه بر سر دل و روزگارشان آمد. 7 شی، 7 داستان عاشقانه و هفته روایت تاریخی از زاویه‌ای نو و حیرت‌برانگیز است.

آماده‌سازی مصلا و وعده‌هایی برای حل معضل کاغذ
در کنار تازه‌ترین خبرها درباره آثار جدیدی که قرار است به نمایشگاه کتاب امسال برسند، خبر مهمی که دغدغه بخش عمده‌ای از ناشران است، تحویل کاغذ به ناشران در روزهای باقیمانده تا برگزاری نمایشگاه کتاب است. برخی ناشران در روزهای منتهی به سال 97 با پرداخت هزینه‌هایی درخواست دریافت کاغذ برای انتشار کتاب داشته‌اند، این دسته از متقاضیان وجه اعلام شده از سوی تعاونی آشنا را پرداخت کرده‌اند اما تا روز گذشته کاغذ خود را دریافت نکرده‌اند.

این در حالی است که این ناشران اعلام می‌کنند باید تا 72 ساعت کاغذها دریافت می‌شده است. گلایه ناشران اما همچنان ادامه دارد. البته کمالی‌نژاد، نماینده معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به مطالبه‌ای درباره این موضوع گفت: «همه کاغذها بزودی تحویل می‌شود، پیش‌فاکتور دریافت شده و ناشران با حواله بزودی از انبار، کاغذ تحویل می‌گیرند». همچنین ایوب دهقانکار، سخنگوی سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی نمایشگاه کتاب تهران نیز در سخنانی در ارتباط با مراحل آماده‌سازی مصلای تهران برای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران به تسنیم‌ گفت: مصلای تهران آماده غرفه‌بندی است و مراحل نهایی آماده‌سازی برای استقرار و غرفه‌بندی ناشران را سپری می‌کند. طبقه زیرین رواق‌های شرقی که سال گذشته محل استقرار ناشران بین‌الملل بود و امسال به ناشران کودک اختصاص پیدا کرده است، ‌ در حال تکمیل سنگ‌فرش است. امیدواریم با تامین سنگ و انتقال آن به تهران ساخت‌وساز این بخش کامل شود.

*وطن امروز

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان