سندرم پای بی قرار و نشانه‌های آن

شما تنها نیستید. آمارها می‌گویند که حدود ۱۰ درصد آدم‌ها، با همین مشکل درگیر هستند و این اختلال در حدود ۲ تا ۳ درصد آنها، آنقدر شدید شده که بر کیفیت زندگی‌شان اثر گذاشته است. سندرم پای بی قرار زنان را بیشتر درگیر می‌کند و اگر به میانسالی وارد شده باشید، احتمال دچار شدنتان به آن بیشتر است.

سندرم پای بی قرار و نشانه‌های آن

شما تنها نیستید. آمارها می‌گویند که حدود 10 درصد آدم‌ها، با همین مشکل درگیر هستند و این اختلال در حدود 2 تا 3 درصد آنها، آنقدر شدید شده که بر کیفیت زندگی‌شان اثر گذاشته است. سندرم پای بی قرار زنان را بیشتر درگیر می‌کند و اگر به میانسالی وارد شده باشید، احتمال دچار شدنتان به آن بیشتر است.

چرا پاهایتان قرار ندارند؟

کسی درست نمی‌داند که سندرم پاهای بی قرار چرا مبتلایانش را درگیر می‌کند، اما محققان حدس‌هایی را در مورد دلیل ابتلا به این سندرم مطرح می‌کنند. آنها می‌گویند که ممکن است میزان دوپامین یا آهن و نحوه استفاده مغز از آنها در این مورد تاثیرگذار است. پژوهشگران معتقدند فقر آهن، ابتلا به دیابت یا بیماری‌های کلیوی، درگیر بودن با پارکینسون، یا باردار بودن، می‌تواند پاهای شما را بی‌قرار کند.

محققان می‌گویند اگر والدینتان گرفتار این سندرم بوده‌اند، بعید نیست که شما هم به آن دچار شوید، چراکه ژنتیک تاثیر زیادی بر ابتلا به این اختلال می‌گذارد.

سندرم پای بی قرار درمان هم دارد؟

نمی‌خواهیم ناامیدتان کنیم اما چاره‌ای جز گفتن این واقعیت نداریم که تنها وضعیت برخی از بیماران مبتلا به این سندرم، به مرور بهبود پیدا می‌کند. البته موضوع تنها دشواری درمان آن نیست، ماجرا از این قرار است که بسیاری از افراد مبتلا به سندرم پای بی‌قرار اصلا تلاشی برای درمان نمی‌کنند و حتی موضوع را با متخصصان در میان نمی‌گذارند. همین بی‌توجهی و سوختن و ساختن با بیماری کافی است تا نشانه‌های آزار دهنده این اختلال هر روز شدید‌تر شود.

سندرم پای بی قرار

بیشتر بخوانید: خواب راحت ؛ 7 گام برای بهتر خوابیدن

امیدی برای راحت خوابیدن هست؟

سندرم پای بی‌قرار شب‌ها بیشتر از هر زمانی سراغ مبتلایانش می‌رود و خواب آنها را ناآرام و منقطع می‌کند. آنها معمولا از بی‌قراری شبانه پاهایشان شکایت می‌کنند، اما متخصصان معتقدند اگر به این توصیه‌ها عمل کنید، این اختلال کمتر شما را آزار می‌دهد:

  • مصرف قهوه، چای و نوشابه سیاه را کم کنید. کافئین علایم سندرم پای بی قرار را تشدید می‌کند.
  • اگر نمی‌توانید سیگار را ترک کنید، لااقل کمتر سیگار بکشید.
  • ساعت خوابتان را منظم کنید. اگر هر روز در زمان ثابتی به تخت‌خواب بروید کمتر این علایم را تجربه می‌کنید.
  • ورزش کردن، حالتان را بهتر خواهد کرد. سعی کنید هر هفته در زمان ثابتی ورزش کنید.
  • اگر علایم سندرم پای بی‌قرار مزاحم خوابتان می‌شوند، قبل از خوابیدن دوش آب گرم بگیرید.

به درمان جدی نیاز دارید؟

همانطور که گفتیم، اغلب افراد با بی‌قراری پاهایشان می‌سوزند و می‌سازند، اما اگر ...

  • بی‌قراری پاها کیفیت خوابتان را پایین آورده و بخاطر آن مدام از خواب می‌پرید؛
  • این بیماری به شما استرس می‌دهد یا بخاطر آن احساس افسردگی می‌کنید؛
  • نمی‌توانید تمرکز کنید و علایم سندرم پای بی‌قرار شما را گیج و کلافه کرده؛

موضوع را حتما با پزشک در میان بگذارید. متخصصان ممکن است برای شما مصرف داروهای ضد تشنج، مسکن‌ها یا حتی آرام‌بخش‌ها را تجویز کنند. اما مراقب باشید که بدون راهنمایی آنها سراغ هیچ دارویی نروید و با مصرف خودسرانه دارو، مشکلی را به مشکلات پیشین‌تان اضافه نکنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان