افول سلبریتیسم در امداد به سیل‌زده‌ها

نقش بسیج و هلال‌‌احمر چگونه پررنگ‌تر شد؟

از تب و تاب اولیه بحران سیل خارج شده‌ایم، نه اینکه البته همه‌چیز گل و بلبل شده باشد اما اوضاع بحرانی اولیه را پشت‌سر گذاشته‌ایم و بالاتر از هر نهاد و سازمانی هم مردم مثل همیشه سربلند و کارآمد کنار یکدیگر بودند و هستند.

نقش بسیج و هلال‌‌احمر چگونه پررنگ‌تر شد؟

از تب و تاب اولیه بحران سیل خارج شده‌ایم، نه اینکه البته همه‌چیز گل و بلبل شده باشد اما اوضاع بحرانی اولیه را پشت‌سر گذاشته‌ایم و بالاتر از هر نهاد و سازمانی هم مردم مثل همیشه سربلند و کارآمد کنار یکدیگر بودند و هستند.

به گزارش به نقل از روزنامه فرهیختگان ،بررسی اتفاقات اخیر و مشخصا سیل مجالی بیش از نگارش چند خط و چند صفحه می‌طلبد اما با تمرکز بر برخی جنبه‌ها شاید بتوان بررسی مختصری داشت از آنچه در ایام وقوع سیل اتفاق افتاده و البته می‌افتد. نکته قابل‌تامل در ماجرای سیل اخیر که اکثر استان‌های کشور را درگیر خود کرد، جریان کمک‌های مردمی از شریان‌های رسمی و قابل اعتماد بود.

در یک قیاس کلی و با کنار هم قراردادن زلزله کرمانشاه و سیل در استان‌های مختلف می‌توان به نتایج قابل تاملی رسید و ادعا کرد که در جریان کمک‌رسانی‌های مردمی از حالت جزیره‌ای و بی‌اعتمادی به نهادهای رسمی دوباره به حالت‌های ثبات و ساماندهی‌شده و رسمی رسیده‌ایم.

هنوز خیلی از روزهای پراندوه زلزله کرمانشاه نگذشته است، روزهایی که همه و هرکسی که نیمچه اقبال اجتماعی داشت، شماره‌حسابی را در فلان‌گرام مجازی منتشر می‌کرد و ندای هل من ناصر سر می‌داد که یا ایهاالناس به این شماره حساب پول بریزید تا به داد مردم زلزله‌زده برسیم. البته این شرح، نقد صددرصدی نیست و قرار هم نیست اقدامات افرادی نظیر نرگس کلباسی و سعید قاسمی و علی دایی را زیرسوال ببریم، اما نیکی کریمی و زیباکلام و برادر نوید محمدزاده و... مساله‌ساز شدند.

اتفاقاتی که در زلزله و بعد از زلزله افتاد و مردمی که به هر دلیل نسبت به نهادهای رسمی بی‌اعتماد بودند، پول‌ها و کمک‌های خود را یا شخصا به مناطق آسیب‌دیده بردند و به آسیب‌دیدگان کمک کردند یا به همین شماره‌حساب‌های اینستاگرامی کمک کردند که باعث شد اعتماد به این گروه نوظهور و البته نابلد در جمع‌آوری و کمک‌های مردمی جایگاه خودش را تقریبا از دست بدهد و حالا در ماجرای سیل و البته بعد از سیل شاهد هستیم که نسبت وجود و حضور و تبلیغ این دست از افراد و سلبریتی‌ها برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی به‌شدت کاهش یافته است و اگر هم البته حضوری دارند و کاری هم می‌کنند، در قالب و پوشش نهادهای رسمی و سازمان‌هاست.



گروه‌های جهادی، مردمی، طلاب و حتی آفرودی‌ها

قبلا هم نوشتیم اما مرور دوباره‌اش هم کم جذاب نیست. فیلم‌ها منتشر شد و عکس‌ها گرفته شد و متن‌ها نوشته شد از حماسه‌های مردمی، نه‌فقط مردمی که برای کمک به گلستان از اصفهان و یزد و... یا برای کمک به لرستان از مشهد و... کمک به خوزستان از تهران و... آمدند، اتفاقا غرض از این مردم همان مردم بومی است.

آنهایی که جوان‌تر بودند، توانمندتر بودند، در شهرها و روستاهای خودشان ماندند و با سیل‌بندهایی که با کیسه‌های خاک و گل درست کردند، از محصولات و خانه‌ها و دارایی‌هایشان محافظت کردند. این حضور مردمی و تصاویر آنها برای همیشه خواهد ماند تا برای آیندگان و فرزندانی که شاید بعدها این روزها را به یاد نیاورند به جای پطرس فداکار و... از همین‌هایی بنویسیم که شاید اسم‌شان ماندگار نشد، اما رسم و غیرت‌شان برای همیشه ماند.

قبل از گروه‌های جهادی و اطلاعات و آماری از حضور پررنگ آنها در مناطق سیل‌زده از حضور طلاب بنویسیم؛ طلابی که از تهران و سایر استان‌ها با همان لباس و همان رویه، البته این‌بار نه برای تبلیغ و سخنرانی که برای بیل زدن و کار کردن به مناطق سیل‌زده رفتند. مردم هم که مثل همیشه بودند، البته با درایت و ساماندهی و شور حساب‌شده‌تر از دفعات قبل و بحران‌های قبل، با ماشین‌های شخصی رفتند اما کمتر از قبل مانع کار شدند و به قولی تیرهوایی زدند.

آفرودی‌ها هم این‌بار گل کاشتند، با هر درصدی از اثرگذاری و هر مقدار کار، حضورشان هم قوت قلب بود و هم ‌انگیزه و هم البته جالب، با ماشین‌های بزرگ و پرقدرت‌شان در مناطق سیل‌زده حاضر شدند و مسیرهایی را که ماشین‌های معمولی توان عبور از آن را نداشتند و صعب‌العبور بودند به راحتی می‌پیمودند و کمک‌ها را به مردم می‌رساندند. تصاویرش هم موجود است.


گستره بزرگ‌تر از طلاب و مردمی‌ها و آفرودی‌ها شاید جهادی‌ها بودند. البته اینها از هم جدا نیستند، همه مردمند، همه کار جهادی کردند و همه با هم کار و کمک کردند.

محمد زهرایی، رئیس سازمان بسیج سازندگی در گفت‌و‌گو با یکی از روزنامه‌ها آخرین اطلاعات و آمار حضور نیروهای جهادی در مناطق سیل‌زده را این‌طور بیان کرد: «درحال حاضر هر گروه جهادی متشکل از 10 تا 50 نفر است و در سیل اخیر، قبل از اینکه اعلامی شود، این گروه‌‌ها در مناطق سیل‌زده حاضر شده بودند. در گلستان و مازندران هزار و 490 گروه جهادی حاضر شدند که بیش از 1100 گروه جهادی در گلستان بودند.

نزدیک به 350 گروه جهادی در لرستان فعال شدند که 50 گروه از آنها، میهمان بودند و یکی از نکات جالب، حضور گروه‌‌های جهادی طلاب و روحانیون در میان مردم بود. در گلستان و مازندران 700 طلبه داشتیم و در خوزستان 1000 طلبه، همچنین 650 طلبه هم در لرستان به مردم در قالب گروه‌‌های جهادی و بسیجی کمک‌رسانی کردند و هم‌اکنون نیز درحال خدمت هستند.

در استان ایلام نیز 49 گروه جهادی پای کار آمدند. براساس آخرین برآورد 2590 گروه جهادی به مناطق سیل‌زده اعزام شدند که جمعیتی بالغ بر 53‌هزار نفر می‌شوند. گروه‌‌های بسیج پزشکی هم در مناطق سیل‌زده حضور فعالی داشتند. 339 تیم پزشکی به تعداد 1268 نفر در مناطق سیل‌زده حضور پیدا کردند و 227 تیم پزشکی عمومی و 112 تیم پزشکی تخصصی به مردم سیل‌زده خدمات پزشکی ارائه کردند و توانستند به بیش از 16هزار نفر از مردم خدمات‌رسانی کنند. در حوزه فرهنگی شاهد اعزام 120 گروه جهادی به مناطق سیل‌زده بودیم که در نیمه‌شعبان در شهرستان پلدختر ویژه‌برنامه‌ای برای مردم برگزار شد.»



بیش از 11هزار نیروی داوطلب هلال‌احمر در خدمت سیل‌زدگان

همانطور که در اول متن اشاره شد، نکته قابل‌تامل و البته پررنگ کمک‌رسانی‌ها در جریان سیلاب اخیر در قیاس با گذشته مربوط به کاهش چشمگیر حضور سلبریتی‌ها و اعلام شماره‌حساب از سوی افراد سرشناس بود که همین موضوع جریان کمک‌رسانی‌ها را سازمانی، هدفمند و البته مردمی‌تر کرده است. این البته به معنای عدم‌حضور سلبریتی‌ها در جریان کمک‌رسانی‌ها نبود و نیست، چراکه افرادی همچون هدیه تهرانی و... اتفاقا با حضور بین آسیب‌دیدگان اما در قالب و لباس جمعیت مردمی هلال‌احمر بر تداوم و تایید کمک‌رسانی‌های سازمانی صحه گذاشتند.

طبق اعلام رسمی سازمان جمعیت هلال‌احمر، در جریان سیل اخیر از تاریخ 25 اسفند 97 لغایت دوم اردیبهشت 98 در 31 استان کشور و بیش از 3800 شهر، روستا و محورهای کوهستانی به 605‌ هزار نفر از هموطنان امدادرسانی شده و بیش از 292‌هزار نفر اسکان اضطراری شدند و ‏‎ ‎‏8345‏‎ ‎نفر با قایق و بالگردهای ‏جمعیت به مناطق امن انتقال یافتند. در این روزها 4821 دستگاه خودرو از برف رهاسازی و بیش از 7930 مورد تخلیه آب از ‏منازل انجام شد‎ و ‎بیش از 21‌هزار نیروی عملیاتی در قالب 5165 تیم امدادی درحال فعالیت هستند.

‎در این مدت نسبت به انتقال بیش از 790‌هزار کیلوگرم اقلام غذایی و زیستی طی 920 ساعت پرواز بالگردهای جمعیت و ‏انتقال 2812 نفر از امدادگران و نجاتگران اقدام شده است‎. سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر هم تا روز سوم اردیبهشت‌ماه ١١‌هزار و ٧٤٥ داوطلب به ‏مدت ٤٩٧‌هزار و ٢٣ نفر ساعت تحت نظارت معاونت داوطلبان استان‌های کشور در مراحل مختلف جمع‌آوری کمک‌های مردمی حضور داشتند. این نشان می‌دهد گروه‌ها و نیروهای داوطلب جمعیت هلال‌احمر هم دوشادوش سایر گروه‌ها و سازمان‌ها و نیروهای جهادی در خدمت مردم آسیب دیده بوده‌اند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان