صفحات فروشگاهی اینستاگرام ایرانی در روزهای اخیر با زدن برچسب تگ روی محصولات خود مشکل دارند و هنوز مشخص نیست که این موضوع از سوی گوگل محدودسازی شده و یا صرفا یک اشکال فنی است.
«رضا رشیدی» مدیر سایت فروشگاه اینستاگرام در گفتگو با دیجیاتو تاکید دارد که این موضوع از 4 روز پیش آغاز شده و اعلام میکند که در همین چند روز هرچه درخواست برای تایید فروشگاهی شدن صفحات اینستاگرامی به فیس بوک فرستادند هم بیثمر باقی مانده است: «در صورتی که پیش از این معمولا تمامی درخواستها دو روزه رسیدگی میشدند ولی الان نزدیک به یک هفته هست که به درخواستها به دلایل نامعلومی رسیدگی نمیشود.»
او میگوید تیمشان بعد از بررسی چند مشکل به این نکته پی بردهاند که این موضوع صرفا از اپلیکیشن اینستاگرام بوده و از سمت فیس بوک مشکلی وجود ندارد: «همین موضوع را عجیبتر میکند و از طرفی ظن این موضوع که محدودیتی از سوی گوگل صورت گرفته را کمتر میکند.»
به گفته رشیدی قابلیت تگ اینستاگرام از سپتامبر سال گذشته معرفی شد و در یک سری کشور خاص فعال است که روز به روز به تعداد آنها افزوده میشود:
«بریتانیا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، اسپانیا، سوئد، هلند، سوئیس، ایرلند، آفریقای جنوبی، بلژیک، اتریش، پرتغال، لهستان، یونان، قبرس، دانمارک، جمهوری چک، رومانی، نروژ، مجارستان، بلغارستان، کرواسی، فنلاند لتونی، لیتوانی، اسلوونی، لوکزامبورگ، برزیل، آرژانتین، مکزیک، پرو، اروگوئه، پاراگوئه، مالت، اکوادور، پاناما، بلیز، جمهوری دومینیکن، استرالیا، نیوزیلند، کره، ژاپن. در حال حاضر این قابلیت را دارند.»
مدیرعامل سایت فروشگاه اینستاگرام اظهار دارد با این وجود تیم آنها و برخی سایتهای بزرگ با دادن تغییراتی در آدرس فیس بوک یا اینستاگرام خود میتوانستند از این خدمات استفاده کنند.
رشیدی میگوید بعد از تحقیقات متوجه شدند که برخی از افراد در آلمان هم به مشکل تگ برخورد کردهاند ولی این اختلال در سطح کشور آلمان بسیار کوچک بوده و به گستردگی ایران نیست: «اما در کل تصور نمیکنیم ربطی به تحریمهای گوگل داشته باشد چرا که اساسا ما از سیستم پرداخت اینستاگرام استفاده نمیکنیم.»
او میگوید که تا به این لحظه هنوز هیچ واکنش و بیانیه رسمی از سوی اینستاگرام منتشر نشده و مکاتبات آنها با مسئولان این سامانه نیز بینتیجه مانده است: «این احتمال وجود دارد که این قابلیت به صورت منطقهای غیرفعال شده باشد چرا که معمولا فروشگاههای ایرانی در ثبت کسب و کار خود در فیس بوک از اطلاعات سایر کشورها استفاده میکنند و این مساله میتواند که لو رفته باشد.»
به گفته رشیدی این غیرفعال شدن تگ به کسب و کار های کوچی که کانال اصلی فروش آنها در اینستاگرام بوده ضربه بزرگی می زند. او میگوید که محصولاتی مانند پوشاک و لوازم آرایش و محصولات دست ساز خانگی در اینستاگرام فروش خیلی خوبی دارند. او کمی بیشتر در مورد قابلیت تگ و Shop در اینستاگرام به دیجیاتو توضیح میدهد:
«بعد از فعالسازی دکمه Shop به صفحه مورد نظر اضافه میشود و ادمین میتواند محصولات متنوعی را برچسبهای قیمت گوناگون در صفحه خود پست کند. روال کار به این شکل است که محصول در فیس بوک وارد شده و بعد از تایید شدن در فیس بوک، به لیست تگ محصولات اضافه شده تا در پستهای اینستاگرامی هم به کار بیاید. فیس بوک روی محصولات خیلی حساس است و با سیستم دقیق خود آنها را چک میکند.»
رشیدی تاکید دارد فروش محصولات دارویی، دیجیتالی(دانلودی)، محصولات غیرقانونی، تنباکو و محصولات زیر مجموعه آن مانند سیگار، اسلحه گرم و سرد ، الکل و زیر مجموعه آن ، سرویس قمار و یا مشابه آن ، ارز های دیجیتال ، حیوانات ، مواد مخدر و هر چیز غیر فیزیکی مانند ارائه خدمات یا سرویس در این نوع سرویسها ممنوع است.
دیجیاتو پیشتر گزارشی تفصیلی درباره کسبوکارهای ایرانی داخل اینستاگرام منتشر ساخته بود و از اهمیت این پلتفرم که از معدود بسترهای بینالمللی بازمانده از فیلترینگ در کشور به شمار میرود؛ گفته بود.