ماهان شبکه ایرانیان

صدور حکم حسین هدایتی/ رضوی: ۷ تا ۸ میلیارد تومان هزینه شهرزاد شد

خبرگزاری تسنیم: جلسه محاکمه هادی رضوی، سرمایه‌گذار سریال شهرزاد و داماد شریعتمداری وزیر رفاه به همراه 30 متهم دیگر پرونده بانک سرمایه از دقایقی پیش در دادگاه ویژه مفاسد اقتصادی آغاز شد.

براساس این گزارش، طبق لیست اعلامی، سیدمحمدهادی رضوی داماد وزیر کار در جایگاه نخست قرار دارد و اتهام وی مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق تحصیل مال از طریق نامشروع عنوان شده است.

هفته گذشته بود که اسداله مسعودی مقام قاضی رسیدگی‌کننده به این پرونده سنگین، با اعلام اتهام منتسب به هادی رضوی، گفته بود که این متهم بیش از 107 میلیارد تومان تسهیلات از بانک سرمایه دریافت کرده است.

نماینده دادستان در این پرونده نیز پیش‌تر گفته بود این پرونده 400 متهم دارد.

در اولین رسیدگی‌های دادگاه ویژه مفاسد اقتصادی به این پرونده، پرویز کاظمی، علی بخشایش و محمدرضا توسلی سه عضو هیئت‌مدیره بانک سرمایه محاکمه شدند که در نهایت، محکومیت آن‌ها مبنی بر 20 سال حبس، تحمل 74 ضربه شلاق در انظار عمومی و محرومیت دائم از مشاغل دولتی قطعی شد و متهمان روانه زندان شدند.

پس از این سه متهم، حسین هدایتی، معروف به عابربانک فوتبال ایران به همراه 10 متهم دیگر پرونده بانک سرمایه محاکمه شدند که با وجود ختم رسیدگی به اتهام این افراد هنوز حکم آن‌ها صادر نشده است و در این میان قتل حمید حاجیان، وکیلی که حسین هدایتی از او به عنوان وکیل پرنفوذ یاد کرده بود، بر ابهامات موجود افزوده است.

2 روز پیش رضوی با انتشار پستی معنادار، برای افرادی که اسمی از آن‌ها نیاورده است خط و نشان کشیده است.

او در این پست خود نوشته است: دوشنبه‌های شهرزادی؛ اینبار دوشنبه محاکمه این حقیر. دو سال انتظار این حقیر ثمر نشست و نزد قاضی عادل جناب دکتر مسعودی‌مقام محاکمه خواهم شد. دو سال انتظار برای این محکمه عادلانه ... خداوند را شاکرم که این فرصت برایم فراهم شد تا حقایق عجیبی را با عزیزان مطرح کنم. فکر کنم بعضی از دوستان باید نگران باشند، زیرا جلسه محاکمه را محاکمه عادلانه می‌دانم که قرار است خیلی دزدان به ظاهر نگران، اون روز محاکمه شوند. دوشنبه زودتر بیا.

به گفته نماینده دادستان در اولین جلسه رسیدگی به پرونده سه عضو هیئت‌مدیره بانک سرمایه، شرکت‌های هادی رضوی یکی از مجموعه‌هایی است که پرویز کاظمی تلاش داشته با نقض عامدانه و عالمانه قوانین به آن‌ها پرداختی‌های کلان داشته باشد.

در همین جلسه، پس از اینکه علی بخشایش مدعی شد که هادی رضوی تمام تسهیلاتی که دریافت کرده بود را تسویه کرده، نماینده بانک سرمایه گفت: یک سر سوزن در بیان ادعاهایشان انصاف داشته باشید. هادی رضوی گران نمایی کرده و ملکی که 25 میلیارد قیمت داشته به عنوان ملک 125 میلیاردی برای تسویه تسهیلاتش به بانک ارائه داده است.

حکم حسین هدایتی صادر شد/ متهمان از بیان خوش‌نامی‌های‌شان پرهیز کنند


به گفته قاضی مسعودی‌مقام، حکم حسین هدایتی صادر شده و در روز‌های آینده اعلام می‌شود.

به گزارش تسنیم، قاضی اسدالله مسعودی مقام پیش از قرائت کیفرخواست 31 متهم جدید پرونده بانک سرمایه، اظهار کرد: حکم حسین هدایتی صادر شده و در چند روز آینده اعلام می‌شود. پیشتر نیز در این پرونده برای علی بخشایش، پرویز کاظمی و محمدرضا توسلی سه تن از مدیران این بانک حکم صادر و اجرا شده است.

وی از متهمان خواست، از ایجاد حواشی و بیان خوش نامی‌ها و مناصب خود پرهیز کنند، زیرا این مسائل در رسیدگی تأثیری ندارد و فقط وقت را طولانی می‌کند.

در ادامه، رسول قهرمانی نماینده دادستان، قرائت کیفرخواست هادی رضوی و احسان دلاویز را آغاز کرد.

 اسامی متهمان جدید این پرونده به شرح زیر است؛

1- سید محمدهادی رضوی دایر بر مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق تحصیل مال از طریق نامشروع

2- احسان دلاویز دایر بر معاونت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق معاونت تحصیل مال از طریق نامشروع

3- محمدرضا خانی (مدیرعامل و عضو هیئت مدیره وقت بانک سرمایه) دایر بر مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق مشارکت در خیانت در امانت

4- محمدعلی هادی (عضو هیئت مدیره وقت بانک سرمایه) دایر بر مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق مشارکت در خیانت در امانت

5- بهمن خادم (عضو هیئت مدیره وقت بانک سرمایه) دایر بر مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق مشارکت در خیانت در امانت

6- مهرداد باقری (عضو هیئت مدیره وقت بانک سرمایه) دایر بر مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق مشارکت در خیانت در امانت

7- یاسر ضیائی شیرکلائی (قائم مقام وقت بانک سرمایه) دایر بر مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق مشارکت در خیانت در امانت

8- خیراله بیرانوند (مدیر عامل و عضو هیئت مدیره وقت بانک سرمایه) دایر بر مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق مشارکت در خیانت در امانت

9- پرویز احمدی (سرپرست بانک و رئیس هیئت مدیره وقت بانک سرمایه) دایر بر مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق مشارکت در خیانت در امانت

10- علیرضا حیدرآبادی‌پور (مدیرعامل و عضو هیئت مدیره وقت بانک سرمایه) دایر بر مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق مشارکت در خیانت در امانت

11- شهاب‌الدین حسامی دایر بر مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق مشارکت در خیانت در امانت

12- مانی رهبری دایر بر مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق مشارکت در خیانت در امانت

13- محمد سلمانی علائی دایر بر مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق مشارکت در خیانت در امانت

14- سالار بایرامی خلج دایر بر مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق مشارکت در خیانت در امانت

15- غلامرضا شیانی دایر بر مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق مشارکت در خیانت در امانت

16- سید ابوالقاسم سجودی جورشری دایر بر مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق مشارکت در خیانت در امانت

17- رحیم قنبری دایر بر مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق مشارکت در خیانت در امانت

18- احمد کولیوند دایر بر مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق مشارکت در خیانت در امانت

19- مجید زاهدی دایر بر مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق مشارکت در خیانت در امانت

20- حمیدرضا فاروقی دایر بر مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق مشارکت در خیانت در امانت

21- محمود لطف‌اله پور دایر بر مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق مشارکت در خیانت در امانت

22- علی نانچیان دایر بر مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق مشارکت در خیانت در امانت

23- پیمان پویان مهر دایر بر مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق مشارکت در خیانت در امانت

24- علیرضا کلهر دایر بر مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق مشارکت در خیانت در امانت

25- نصرت‌اله فرخی دایر بر مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق مشارکت در خیانت در امانت

26- عباس عبدی دایر بر مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق مشارکت در خیانت در امانت

27- محمد سرخیل دایر بر مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق مشارکت در خیانت در امانت

28- سعید حسن‌زاده دایر بر مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق مشارکت در خیانت در امانت

29- علی پورمنزه دایر بر مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق مشارکت در خیانت در امانت

30- مجیدرضا خایانی دایر بر مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق مشارکت در خیانت در امانت

31- خانم پری یدیسار دایر بر مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق مشارکت در خیانت در امانت

روایت نماینده دادستان از فعالیت سرمایه‌گذار شهرزاد در بازار گوشت و مرغ
به گفته نماینده دادستان، هادی ضوی از شرکت پشتیبانی امور دام اقدام به خرید گوشت و مرغ و دام کرده و بلافاصله آن‌ها را در بازار به فروش رسانده و وجوه حاصل از آن را تصاحب کرده است و اکنون شرکت پشتیبانی امور دام اقدام به مطالبه ضمانت‌نامه کرده است.

به گزارش تسنیم، رسول قهرمانی در نخستین جلسه محاکمه 31 متهم بانک سرمایه به قرائت کیفرخواست محمدهادی رضوی و احسان دلاویز متهمان ردیف اول و دوم این پرونده پرداخت و اظهار کرد: ریخته‌گران و صندوق ذخیره فرهنگیان بیشترین سهام را در بانک سرمایه داشته‌اند و این دو گروه خسارت‌های جبران‌ناپذیری به سپرده‌گذاران بانک سرمایه وارد کرده‌اند. به طوریکه حتی در برخی موارد مدیرانی از سوی دو گروه انتخاب می‌شدند که این مدیران صلاحیتشان از طرف بانک مرکزی رد شده بود.

وی اضافه کرد: با اقدامات مدیران خائن و بانک سرمایه تسهیلات کلانی به برخی مشتریان خاص بدون رعایت بدیهی‌ترین مقررات پرداخت شده است و این افراد با دریافت رشوه و صرفا در قبال چک و سفته اقدام به پرداخت تسهیلات کلان کرده‌اند.

نماینده دادستان تهران افزود: یکی از دریافت‌کنندگان تسهیلات کلان در سال‌های 91، 92 و 94 از مجرای پرداخت حق حساب به مدیران و کارکنان بانک سرمایه و برخی دلالان این بانک محمدهادی رضوی است.

قهرمانی ادامه داد: رضوی از طریق شرکت‌های آینده‌سازان فاطمی و رهپویان کوثر نوین به ترتیب مبالغ 60 و 20 میلیارد تومان در قالب مشارکت مدنی و بدون انجام اعتبارسنجی دریافت کرده است و ردیابی‌ها حکایت از مصرف این تسهیلات در غیر محل قرارداد دارد.

وی ادامه داد: رضوی همچنین 3 فقره ضمانت‌نامه توسط شرکت شایگان تجارت آتیه به مبلغ 27 میلیارد و 500 میلیون تومان از بانک سرمایه دریافت کرده که این ضمانتنامه‌ها نیز بدون اعتبارسنجی دریافت شده‌اند.

نماینده دادستان افزود: رضوی از شرکت پشتیبانی امور دام اقدام به خرید گوشت و مرغ و دام کرده و بلافاصله آن‌ها را در بازار به فروش رسانده و وجوه حاصل از آن را تصاحب کرده است و اکنون شرکت پشتیبانی امور دام اقدام به مطالبه ضمانت‌نامه کرده است و بانک سرمایه با مشکل جدی در زمینه پرداخت مواجه شده است.

قهرمانی ادامه داد: رضوی از محل وجوه کسب شده اقدام به خرید چندین ملک در نقاط مرغوب در تهران از جمله ملک صبا در خیابان اندرزگو به مبلغ 19 میلیارد تومان کرده است و حسب بررسی‌های به عمل آمده از طریق گران‌نمایی ملک مذکور بدهی خود را به بانک سرمایه به مبلغ 120 میلیارد تومان تسویه کرده است.

وی گفت: رضوی برای تسویه بدهی خود به بانک سرمایه از شخصی به نام محسن پارسائیان استمداد می‌جوید و این فرد از طریق ارتباط با یاسر ضیایی قائم مقام وقت بانک سرمایه هیئتی 3 نفره را برای کارشناسی ملک صبا تعیین می‌کنند که کارشناسان ملک مذکور را بیش از 4 برابر ارزش واقعی ارزیابی کرده‌اند و این ملک با ارزیابی 125 میلیارد تومانی با بانک سرمایه تهاتر شده در حالیکه رضوی این ملک را از طریق تسهیلات بانک سرمایه خریداری کرده بود.

قهرمانی گفت: رضوی در قبال خوش‌خدمتی پارسائیان و هیئت کارشناسی 3 نفره مبلغ 300 میلیون تومان به این افراد پرداخت کرده است. جالب این است که در زمان تهاتر ملک بدهی رضوی 120 میلیارد تومان بوده، اما ملک مذکور 125 میلیارد تومان ارزیابی می‌شود به همین دلیل رضوی از بانک سرمایه 5 میلیارد تومان طلبکار می‌شود و در قبال آن چندین فقره چک دریافت و به شهرداری تهران در قبال بدهی‌هایش پرداخت می‌کند.

نماینده دادستان تهران افزود: در مجموع رضوی 107 میلیارد و 500 میلیون تومان تسهیلات از بانک سرمایه دریافت کرد که از این رقم 60 میلیارد تومان مربوط به شرکت آینده‌سازان فاطمی، 20 میلیارد تومان مربوط به شرکت رهجویان کوثر و 3 فقره ضمانت‌نامه به مبلغ 27 میلیارد و 500 میلیون تومان مربوط به شایگان تجارت آتیه است.

قهرمانی اضافه کرد: ملک صبا حسب ارجاع بازپرس شعبه 6 دادسرای ناحیه 36 به هیئت سه نفره در تاریخ تهاتر 71 میلیارد تومان توسط کارشناسان بانک سرمایه 35 میلیارد تومان و توسط کارشناسان سازمان بازرسی کل کشور و کمیته تحقیق و تفحص 26 میلیارد تومان ارزیابی شده است.

وی ادامه داد: مسئله اصلی این است که طبق ارزیابی کارشناسان اخیر 57 درصد و توسط کارشناسان بدوی 416 درصد این ملک گران نمایی شده است.

وی افزود:‌رضوی از مجرای پرداخت رشوه به مدیران بانک سرمایه و فقط با تودیع چک و سفته مبلغ کلان 107 میلیارد تومان را که باید در راستای رونق تولید و اشتغالزایی مصرف می‌کرد در حد فاصل سال 91 تا 94 از شبکه بانکی خارج و صرف خرید املاک و عیش و نوش و مسافرت‌های خارجی کرده و در مقام بازپرداخت این تسهیلات نیز ملکی را که از محل همان تسهیلات خریداری کرده بود با بانک سرمایه تهاتر کرده است.

نماینده دادستان در پایان اتهام سید محمدهادی رضوی فرزند سید سعید متولد سال 63 اهل تهران به شماره شناسنامه 10313 متاهل و دارای یک فرزند را مشارکت با مدیران بانک سرمایه در اخلال عمده در نظام اقتصادی از طریق اخلال در نظام پولی و بانکی به میزان 107 میلیارد و 500 میلیون تومان عنوان کرد و گفت: رضوی اتهامات دیگری دارد که در دادگاه ثالث رسیدگی می‌شود.

رشوه دو میلیاردی هادی رضوی به احسان دلاویز برای افزایش اعتبار در بانک سرمایه
نماینده دادستان در ضمن قرائت کیفرخواست 31 متهم مفاسد اقتصادی در بانک سرمایه گفت: رضوی دو میلیارد به دلاویز پرداخت کرده تا با روابطش در هیئت مدیره اقدام به افزایش اعتبار در بانک سرمایه کند.

به گزارش تسنیم، نخستین جلسه محاکمه هادی رضوی دادماد وزیر کار دولت فعلی و 30 متهم دیگر مفاسد اقتصادی در بانک سرمایه صبح امروز در شعبه سوم دادگاه‌های ویژه مفاسد اقتصادی به ریاست قاضی اسدالله مسعودی‌مقام برگزار شد.

نماینده دادستان در قرائت بخشی از کیفرخواست صادره برای این متهمان با استناد به گزارش‌های بانک مرکزی اتهام هادی رضوی دایر بر مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور را محرز دانست و گفت: در حالی که کشور گرفتار تحریم، تعطیلی کارخانه‌ها و مواجه با محدودیت منابع است افرادی مثل هادی رضوی با پرداخت حق حساب به مدیران بانک بدون رعایت بهداشت اقتصادی این مبلغ را از بانک به یغما برده‌اند.

وی سپس در خصوص احسان دلاویز متهم ردیف دوم این پرونده با اشاره به اینکه نامبرده از دوستان مشترک هادی رضوی و محمد امامی است، گفت: دلاویز رابطه قابل توجهی با هیئت مدیره وقت بانک سرمایه بخصوص آقای بخشایش داشته و هادی رضوی برای افزایش اعتبارش در بانک سرمایه 2 میلیارد تومان به دلاویز پرداخت کرده است.

نماینده دادستان جوابیه معاونت نظارت بانک مرکزی، جوابیه اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی حاکی از عمده بودن اخلال، گزارش مرکز عملیات ویژه پلیس آگاهی، اظهارات هادی رضوی، امیر قادری، خانم شریف‌کاظمی و یاسر ضیایی در بازپرسی، شکایت بانک سرمایه علیه رضوی، گزارش‌های این بانک و گزارش سازمان بازرسی کل کشور را جزو برخی از ادله انتصاب جرم به متهمان عنوان کرد و افزود: اتهامات انتصابی مستند به مواد 578 و 684 قانون تعزیرات حکومتی مواد 2 و 9 مبارزه با پولشویی، ماده 2 تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء و کلاهبرداری، ماده یک و 2 قانون مبارزه با اخلالگران اقتصادی، ماده 131 قانون مجازات اسلامی و مفاد استجازه 27 مردادماه سال 1397 رئیس قوه قضائیه از مقام معظم رهبری.

قهرمانی سپس از 3 فقره ضمانتنامه بانکی گرفته شده توسط هادی رضوی نام برد و گفت: آقای رضوی ضمانتنامه‌ها را از بانک سرمایه دریافت و کالا گرفته و پولش را به یغما برده که هنوز در بانک سرمایه وصول نشده است.

نماینده دادستان همچنین از مفقود بودن پرونده دریافت تسهیلات توسط رضوی از بانک‌های دی، مسکن، اقتصادنوین و صادرات در دادسرای جرائم پولی و بانکی خبر داد.

پس از این قاضی مسعودی مقام، هادی رضوی متهم ردیف اول این پرونده را برای تفهیم اتهام و دفاع از خود به جایگاه فراخواند و اتهام مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق تحصیل مال نامشروع به مبلغ یک هزار و 75 میلیارد تومان را به وی تفهیم کرد.

هادی رضوی در آغاز دفاعیات خود ضمن تشکر از علنی برگزار شدن دادگاه مدعی شد که اتفاقات عجیبی در مسیر پرونده رخ داده که هر چند جزء حواشی است، اما به کشف متن کمک می‌کند.

وی خطاب به قاضی مسعودی‌مقام گفت: من از شما خواسته‌ام که بدون ترس سخن بگویم که قاضی هم در پاسخ گفت: بله بفرمایید.

رضوی با نام بردن از قهرمانی نماینده دادستان و صمیمی بازپرس پرونده افزود: ایشان گفته‌اند که نامه‌ای از دادسرا به بانک مرکزی زدند برای استعلام درباره اینکه آیا این اقدامات اخلال بوده یا نه. من از بازپرس خواستم که استعلام مجدد کنند که در پاسخ به من گفتند که فقط می‌توانم این درخواست را در پرونده بگذارم.

وی سپس در این باره افزود که من خودم در این خصوص نامه‌ای به معاون بانک مرکزی زدم، اما دادسرا آن را به دادگاه نداده است و سوال من این است که اگر نمی‌خواهند هادی رضوی را اذیت کنند چرا پاسخ آن نامه را به دادگاه نفرستاده‌اند.

هادی رضوی: داماد شریعتمداری هستم، اما مرا با نام خودم محاکمه کنید

متهم اخلال در نظام اقتصادی و از بدهکاران بانک سرمایه گفت: خیلی دوست داشتم بگویم من داماد شریعتمداری هستم در حالی که می‌خواهم مرا فارغ از داماد شریعتمداری بررسی کنید ضمن اینکه داماد نتانیاهو که نیستم.
به گزارش تسنیم، محمدهادی رضوی در نخستین جلسه محاکمه خود در شعبه سوم دادگاه ویژه مفاسد اقتصادی اظهار کرد: بانک مرکزی در نامه‌های متعدد صراحتا اعلام کرده که بند «هـ» ماده یک، در خصوص بدهی کلان مشمول تسهیلات گیرندگان نمی‌شود.

وی افزود: چه اتفاقی می‌افتد که دادسرا این نامه را برای دادگاه نمی‌فرستد؛ آقای قهرمانی چرا این نامه را به دادگاه نفرستادید؟ بانک مرکزی صراحتا به شما جواب داده است، چرا اگر نمی‌خواستید مرا اذیت کنید این نامه را به دادگاه ارسال نکردید؟

متهم پرونده بانک سرمایه در ادامه با اشاره به بخش دیگری از اظهارات نماینده دادستان مبنی بر اینکه رضوی برای مخفی‌کاری خود شرکت‌هایی را ثبت و تسهیلات گرفته است گفت: زمان دریافت این تسهیلات من در شرکت «آینده‌سازان فاطمی» مدیرعامل بودم، بنابراین پنهان‌کاری نداشتم. در شرکت «رهجویان کوثر» ضامن تسهیلات بودم و در شرکت «شایگان تجارت آتیه» به عنوان مدیرعامل حضور داشتم. اکنون پنهانکاری این موارد کجاست؟ ضمن اینکه زمان اخذ وام صراحتا اعلام کردم ذینفع واحد هستم.

رضوی افزود: زمان اخذ تسهیلات طی نام‌های به بانک سرمایه اعلام کردم اعضای هیئت مدیره را من گذاشتم، ذینفع واحد و تصمیم‌گیر من هستم و هر جا جرم و تبعاتی اتفاق بیفتد سیدمحمد هادی رضوی مسئول است.

متهم ادامه داد: خیلی دوست داشتم بگویم داماد شریعتمداری متهم در حالی که ایرادی ندارد، زیرا داماد نتانیاهو که نیستم. متاسفانه فضای رسانه‌ای که ایجاد می‌شود یک مقدار ظالمانه است. می‌خواهم فارغ از داماد فلانی، بررسی شوم.

وی در ادامه خطاب به نماینده دادستان گفت: اتفاقات بسیاری بین من و شما افتاده است و قدری بین‌مان شکرآب است و امیدوارم خداوند در ماه رمضان به من تقوا بدهد.

بدهکار بانک سرمایه ادامه داد: اصل تسهیلات من در سال 91 تا 93، 80 میلیارد تومان بوده و سقف اعتبار هم همین مقدار بوده است. ضمن اینکه در بانک سرمایه 10 درصد سپرده خلاف قوانین بانک مرکزی نگه داشته می‌شد. دو الی 3 برابر پول دریافت می‌کردم و فیگور مبارزه با فساد می‌گیرم.

رضوی اضافه کرد: بنابراین بین سال‌های 91 تا 93، 80 میلیارد تومان وام پرداخت شده که از این مبلغ 10 درصد نزد بانک باقی مانده، 22 میلیارد تومان نقدا پرداخت شده و 40 درصد نیز وثیقه ملکی سهل‌البیع گذاشته‌ام.

متهم در ادامه به بخشی دیگری از نماینده دادستان اشاره کرد و گفت: گفته شده است رضوی بدون رعایت اصول تسهیلات دریافت کرده و ماده 186 نداشته است در حالی که من خدمت شما برگه ماده 186 دارایی را نشان می‌دهم.

وی افزود: وقتی می‌خواهیم تسهیلات دریافت کنیم بانک از شما صورت مالی می‌خواهد و آن را به دارایی ارائه می‌کند و دارایی مجوز ماده 186 را صادر می‌کند. در اینجا نیز من صورت مالی را ارائه کردم و طبق ماده 186 دارایی اجازه اخذ تسهیلات را صادر کرد، اما این مجوز را از پرونده خارج کردند و گفتند رضوی ماده 186 ندارد در حالی که امروز آن را در دادگاه به شما نشان می‌دهم.

متهم بانک سرمایه اضافه کرد: در این پرونده ادعا شده که رضوی قرارداد جعلی ارائه کرده در صورتی که من صورت مالی ارائه کردم و مجوز مالی 186 را گرفتم و تقاضای سرمایه در گردش در امور جاری کردم، اما بانک می‌گفت: من در قالب مشارکت مدنی وام می‌دهم و فرمولم فقط مشارکت مدنی است؛ بنابراین از من قرارداد‌های سفید امضا گرفتند و گفتم من موضوع قراردادی ندارم و تسهیلات من وام در امور جاری است.

وی توضیح داد: برخی دوستان ظرف یک روز مصوبه می‌گرفتند و فردای آن هم حساب افتتاح می‌کردند، اما حداقل زمان افتتاح حساب من سه، چهار ماه تا یکسال است.

وی با بیان اینکه در شعبه دوم دادسرای جرائم پولی و بانکی در ارتباط با جعل قرارداد برای او قرار منع تعقیب صادر شده است گفت: وقتی از بانک سرمایه قرارداد‌ها را خواستم آن را ارائه نکردند و به همین دلیل از بانک سرمایه در مجتمع حقوقی صدر شکایت کردم و زمانی که این شکایت صورت گرفت بانک سرمایه به دادگاه گواهی داد که قرارداد‌ها بدون امضا بوده است بنابراین قرارداد من موضوع ندارد.

رضوی با بیان اینکه حوزه فعالیتش تولید، بازرگانی تمام کالا‌های مجاز و ساخت سیستم‌های سالن‌ها و مراکز رسانه‌ای و همایشی است گفت: بنابر این از مجموع تسهیلاتی که به من داده شده 27 میلیارد تومان ضمانتنامه بانکی پرداخت نشده و 80 میلیارد هم تسهیلات بانکی است که 22 میلیارد پول نقد پرداخت شده و املاک مختلف در رهن بانک گذاشته شده است و تمام تسهیلات به غیر از یک فقره مستقیم واریز شده است.
 
هادی رضوی: تهدیدم کرده‌اند که حرف نزنم
رضوی متهم پرونده مفاسد اقتصادی در بانک سرمایه مدعی شد که مدیرعامل وقت بانک او را برای پرداخت حق و حساب تحت فشار گذاشته است و او زیر بار نرفته است.

به گزارش تسنیم، نخستین جلسه محاکمه 31 متهم مفاسد اقتصادی در بانک سرمایه صبح امروز به ریاست قاضی اسدالله مسعودی‌مقام در شعبه سوم دادگاه‌های ویژه رسیدگی به مفاسد اقتصادی برگزار شد و هادی رضوی متهم ردیف اول این پرونده در بخشی دیگر از دفاعیات خود با بیان اینکه صندوق فرهنگیان 31 بدهکار بانکی دارد که مجلس شورای اسلامی ضمن گزارش تحقیق و تفحص خود از آن‌ها نام برده گفت: هادی رضوی کجای این لیست است؟

وی با اشاره به اینکه 80 میلیارد تسهیلات از بانک سرمایه دریافت کرده است گفت: 27 میلیارد آن را پرداخت کرده‌ام که 5 میلیارد به عنوان سپرده نزد بانک است.

وی در خصوص گران‌نمایی ملک 23 میلیاردی‌اش در خیابان اندرزگوی تهران نیز گفت: آقایان می‌گویند ملکی که سال 92، 23 میلیارد ارزیابی شده چطور در سال 93، 120 میلیارد ارزیابی شده است.

رضوی در خصوص ماجرای این ارزیابی مدعی شد، که با مراجعه به بانک گفته است که دیگر نمی‌تواند 30 و 40 درصد پول به بانک پرداخت کند و بانک ملک را به جای بدهی‌اش بردارد.

وی با بیان اینکه هیئت مدیره بانک در برج 12 اعلام کرده که ملک را ارزیابی و سپس آن را به خودش اقاله خواهد کرد، افزود: زمین من جنب خیابان اندرزگو محله پولدارنشین تهران است که قصد داشتم 2040 متر بنای مفید برای راه‌اندازی بانک و بیمه‌سنتر در آن احداث کنم. بانک 4 بار برای اقاله این ملک آن را به ارزش 120 میلیارد تومان کارشناسی کرد و این در صورتی است که هر چه در اقاله بالاتر بزنند من بدهکارتر می‌شوم.

رضوی با طرح این ادعا که به بانک گفته است که این کارشناسی به ضرر او و آن را قبول ندارد، گفت: پس از یکسال طول دادن، هیئت مدیره بانک عوض و آقای حیدرآبادی مدیرعامل بانک شد. من اصرار کردم که 120 میلیارد کارشناسی را نمی‌خواهد که آقای حیدرآبادی به من گفت: من ملکت را 125 میلیارد می‌زنم، 5 میلیارد خودم برمی‌دارم بدهی‌ات را هم همان 80 میلیارد محاسبه می‌کنیم و 40 میلیارد هم به خودت بازمی‌گردانیم.

رضوی در ادامه افزود: نمی‌دانم چرا وقتی من این حرف‌ها را می‌زنم حیدر‌آبادی سر از اسپانیا درمی‌آورد، کلاهبرداری اینجا اتفاق افتاده است. حیدرآبادی بعدا به من گفت: پس چه شد و من به او گفتم قبول نمی‌کنم و وی در پاسخ به من گفت؛ پس ما هم طبق قوانین خودمان اقاله‌ات را 120 میلیارد حساب می‌کنیم.

وی سپس ادعایی دیگر را در خصوص برخی مأموران اداره عملیات ویژه آگاهی مطرح کرد و گفت: برج 5 سال 95 شخصی به نام فرجی از آگاهی سراغ من آمد که رابطش در بازپرسی فردی به نام شادان بود که از قوه اخراج شده است. فرجی با من قرار گذاشت و گفت: شما ملکی 120 میلیاردی داری که برایت پرونده می‌شود.

رضوی سپس با اشاره به اینکه بعد از چند ماه اولین احضاریه از طرف بازپرس پسندیده برای او آمده است مدعی شد که فرجی خودش این احضاریه را آورده و به او گفته است که به دادسرا می‌رود و کسی او را نمی‌بیند.

وی سپس گفت: من در واقع برج 10 به دادسرا رفتم و کسی مرا ندید.

وی با اشاره به اینکه قرار وثیقه 250 میلیاردی‌اش تبدیل به قرار کفالت شده است، گفت: از 3 اسفند 95 تا 20 اسفند همان سال هر روز از عملیات ویژه آگاهی به دفتر من می‌آمدند و می‌گفتند که چه شد، چه شد.

رضوی با طرح این ادعا که یک و نیم سال است این حرف‌ها در پرونده‌اش موجود است افزود: آقای قاضی من واقعا می‌ترسم که با گفتن این حرف‌ها اتفاقی برایم بیفتد و هر روز تهدید و تهدید که حرف نزن.

وی سپس افزود: من در شهریور 96 در روز رأی اعتماد وزیر صنعت وقت آقای شریعتمداری به دستور بازپرس بازداشت شدم.

رضوی سپس از نامه مفقود شده به دستخط خانی مدیرعامل وقت بانک سرمایه سخن گفت و افزود: آقای پسندیده نامه‌ای زدند به آقای خانی و نماینده من هم به بانک سرمایه می‌رفت برای محاسبه بدهی که در نهایت با کسر 22 میلیارد پرداختی، بدهی مرا 67 میلیارد محاسبه کردند که دستخط آقای خانی بر روی آن نامه موجود است، اما نامه مفقود شده و من کپی آن را دارم و اگر دستخط آقای خانی را جعل کرده‌ام بگوید.

وی با بیان اینکه مدام به دفتر خانی می‌رفته و گفته است که بدهی‌اش محاسبه شود، گفت: آقای خانی شخصی به نام علیمحمدی را به عنوان مسئول وصول مطالبات بانک معرفی کردند که یکبار از من تقاضای ملاقات در کوچه کرد و آنجا به من گفت: اصلا حرف پرونده را نزن و من بابت این کار 7 درصد می‌گیرم که باید به بقیه هم بدهم.
 
توضیحات رضوی درباره سرمایه‌گذاری‌اش در سریال شهرزاد
هادی رضوی در دفاعیات خود گفت: 7 تا 8 میلیارد تومان هزینه شهرزاد شد که پولش را هم امامی هنوز به من نداده است.

به گزارش تسنیم، هادی رضوی متهم به اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور که محاکمه وی به همراه 30 متهم دیگر پرونده از صبح امروز در شعبه سوم دادگاه رسیدگی به مفاسد اقتصادی برگزار شده است در بخشی از دفاعیات خود گفت: شرکت دام از بانک سرمایه تقاضای ضمانت انجام تعهدات کرده و می‌گوید خودش قرارداد را برای آن‌ها فرستاده. در نامه ذینفع من هم نوشته شده است که فلان قرارداد و با شماره فلان. من باید التماس می‌کردم که دادگاه علنی برگزار شود و مدارک مستندم را ارائه کنم و خدا را شکر اکنون این فرصت پدید آمده است.

وی سپس با بیان اینکه مصوبه ضمانتنامه او در بانک مرکزی 50 میلیارد است افزود: من اگر می‌خواستم ببندم چرا با شرکت دام که دولتی است این کار را بکنم. شرکت صوری به نام خودم تاسیس می‌کردم و این کار را انجام می‌دادم. به شرکت دام گفتند که قرارداد‌ها جعلی است در صورتی که چرخه اعتباری قرارداد صحیح است و شرکت دام خودش هم می‌گوید قرارداد را خودم دادم و رضوی کاره‌ای نیست.

این متهم با بیان اینکه اگر کسی بدهی داشته باشد سیستم سپام بانک مرکزی کد صدور ضمانتنامه به او نمی‌دهد گفت: تمام ضمانتنامه‌های من کد «سپام» دارد.

رضوی سپس با بیان اینکه تسهیلات بگیر‌ها وام خود را در صورت‌های مالیاتی‌شان ذکر نمی‌کنند مدعی شد که او این کار را نکرده، وام را گرفته، فروخته و مالیاتش را هم اظهار کرده است.

وی سپس به جلسه‌ای با حضور خودش با آقایان تورک و قهرمانی اشاره کرد و مدعی شد که آقای تورک در آن جلسه از وی خواسته تا 22 میلیارد از وثیقه‌اش را به رهن شرکت دام ببرد و قال قضیه را بکند.

رضوی با بیان اینکه این موضوع صورتجلسه شده است گفت: در آن جلسه آقای قهرمانی گفت: ملکش نمی‌ارزد که آقای تورک نیز گفت: من خودم ملک را کارشناسی می‌کنم.

رضوی در خصوص موضوع پرداخت 60 میلیون تومان به فردی به نام علائی نیز با اشاره به اینکه پرداخت 60 میلیون رشوه برای دریافت 80 میلیارد وام منطقی نیست، مدعی شد که این مبلغ را طی درخواست برای اعزام زائر به مشهد مقدس پرداخت کرده است و در این باره افزود: به من گفتند که دارند مسجدی می‌سازند و با سربرگ هیئت این مبلغ را درخواست کردند که پول هم به حساب هیئت ریخته شده است. 60 میلیون هم نبوده بلکه 20 میلیون تومان بوده که دو، سه بار رفته و برگشته فاکتور‌های هزینه‌هایشان هم هست و پول را هم به من برگردانده‌اند.

وی سپس از بازجویش به نام شاه‌بختی نام برد و گفت: ما با ایشان داستان داشتیم روزانه 5 تا 6 ساعت بازجویی می‌کرد، می‌رفت یک دور می‌زد و برمی‌گشت. ابدا اجازه حضور وکیل نمی‌داد و می‌گفتم وکیل ندارم می‌گفت، بنویس که دلاویز فلان پول را گرفته. به من می‌گفت: رفتی کره جنوبی و تمام مدیران بانک سرمایه را هم بردی. خلاف‌هایت را تگنویسی کن و من هم چند صفحه نوشتم که به تمام مراکز فساد و فحشاء رفتم و بعد نگاه کرد و آمد و گفت: تو اصلا کره جنوبی نرفتی. بعد می‌گفت: خلاف‌های دیگران را بنویس.

وی سپس با طرح این ادعا که نکویی مدیر روزنامه قانون 80 میلیارد گرفته و الان 40 میلیاردش در حساب است و بقیه را جای دیگری برده افزود: حالا من که 80 میلیارد را بازگرداندم شدم اخلالگر.

رضوی سپس مدعی شد که یک سال است شکایت می‌کند که علیه‌اش پرونده‌سازی شده، اما یکبار او را نخواسته‌اند تا درباره ادعایش که گفته فلانی تقاضای رشوه کرده است توضیح دهد.

وی با بیان اینکه تلویزیون ضدانقلاب وی. او.‌ای سه برنامه ویژه درباره او ساخته است گفت: فرد پدرسوخته‌ای به نام مهدی فلاحت‌نژاد این برنامه‌ها را ساخته است. قاچاق خودرو می‌شود نماینده مجلس مصاحبه می‌کند و می‌گوید پرونده داماد وزیر در این خصوص مفتوح است.

رضوی سپس با این ادعا که تجهیز استودیو و محصولات استودیویی از سال 63 شغل خانوادگی و پدری اوست، گفت: سالن برج میلاد را از سال 89 من تجهیز و راه‌اندازی کردم و تا سال 96 بهره‌بردار آن بودم.

وی سپس در رابطه با اینکه دلاویز برای او وام می‌گرفته است، گفت: شما که می‌گویید من خودم مرکز رانت هستم، پس دلاویز باید آویزان من بشود؛ من از طریق او وام بگیرم؟

رضوی سپس مدعی اعترافات دیکته شده علیه دلاویز شد و افزود: آقای شاه‌بختی که دشمن خونی من بود دلاویز را احضار کرد، اما آن اعترافات منجر به بازداشت دلاویز نشد.

وی در خصوص سرمایه‌گذاری در سریال خانگی شهرزاد گفت: 7 تا 8 میلیارد تومان هزینه شهرزاد شد که پولش را هم امامی هنوز به من نداده و جالب است در آگاهی به من می‌گفتند بنویس که از امامی طلب نداری. 50 درصد فصل یک شهرزاد متعلق به من بود و وقتی داشتند 50 درصد شهرزاد دو را به مبلغ 15 میلیارد به بانک سرمایه می‌فروختند من به آقای خانی گفتم که این 50 درصد برای من است تا کنسلش کردند.
 
پایان نخستین جلسه محاکمه هادی رضوی؛ جلسه دوم 30 اردیبهشت

نخستین جلسه رسیدگی به اتهامات هادی رضوی و 30 متهم جدید پرونده بانک سرمایه دقایقی پیش به پایان رسید.

به گزارش تسنیم، نخستین جلسه رسیدگی به اتهامات هادی رضوی و 30 متهم جدید پرونده بانک سرمایه دقایقی پیش به پایان رسید.

به گفته قاضی مسعودی‌مقام دومین جلسه این بخش از پرونده، دوشنبه آینده 30 اردیبهشت برگزار می‌شود.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان