به گزارش ایسنا، نشست هفتگی شهر کتاب در روز سهشنبه 31 اردیبهشت ساعت 16:30 به نقد و بررسی کتاب «هنر ظریف بیخیالی» نوشته مارک منسون با ترجمه رشید جعفرپور اختصاص دارد که با حضور دکتر مهرنوش اثباتی، دکتر بابک عباسی و رشید جعفرپور در مرکز فرهنگی شهر کتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه سوم برگزار میشود.
در معرفی ایند کتاب عنوان شده است: «هنر ظریف بیخیالی» اگرچه در رده کتابهای خودیاری طبقهبندی میشود اما از آنجایی که موضع منتقدانهای نسبت به رویکردهای رایج در اینگونه کتابها دارد، از سطح کتابهای خودیاری موجود فراتر میرود. همانگونه که در عنوان فرعی کتاب آمده است، نویسنده رویکردی نامتعارف و اگر بشود گفت «منفی» به موضوع «خوب زیستن» دارد، رویکردی که همانقدر از بصیرتهای سنتهای دینی و عرفانی بهره میگیرد که از بصیرتهای موج سوم رفتاردرمانی.
مارک منسون نشان میدهد که در عصر حاضر چگونه جستوجوی صریح ایدهآلهایی مانند شادکامی، امید و آرامش شخص را از زندگی شاد و آرام و امیدوار محروم کرده است. نویسنده با کمک گرفتن از شیوههای مختلف روایی و با لحنی صمیمی میکوشد در عین دوری از شگردهای کتابهای «انگیزشی» چشماندازی دستیافتنی از یک زندگی خوب را برای خواننده ترسیم کند.
کتاب «هنر ظریف بیخیالی» از سوی انتشارات کرگدن منتشر شده است.
***
شانزدهمین و هفدهمین نشست از مجموعه درسگفتارهایی درباره عبید زاکانی در روز چهارشنبه اول و هشتم خرداد ساعت 16:30 با سخنرانی دکتر احمد تمیمداری، استاد دانشگاه علامه طباطبایی، به «زیباییآفرینی در غزلهای عبید» اختصاص دارد. این نشست در مرکز فرهنگی شهر کتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه سوم برگزار میشود و ورود برای همگان آزاد است.
در خبر برگزاری این نشست عنوان شده است: خداوند زیباست و زیبایی را دوست دارد. غزل فارسی مهمترین نوع ادبی شعر است و شاعران غزلسرا بیشترین هنر خود را در غزل به نمایش میگذارند. زیباییشناسی یا علمالجمال در زندگانی اجتماعی بیشترین تلطیف و تهذیب را پدید میآورد. عبید زاکانی، شاعر قرن هشتم بیش از صد غزل سروده است که تحلیل زیباییآفرینی او در علوم ادبی امری ضروری و شایسته به نظر میرسد. آشنایی با عناصر زیباییآفرینی در غزلهای این شاعر طنزپرداز حس کنجکاوی را برمیانگیزد و خشنود مینماید. عبید در عصر حافظ میزیست و طبعا زیباییآفرینی او در غزل با حافظ اشتراکاتی دارد و آشنایی با زیباییآفرینی عبید در غزل، سلیقهی زمانهی او را نیز منعکس میکند.