برجام-ایران-تنش نظامی

رویارویی نظامی با ایران نفت را ۲۵۰ دلاری می‌کند

خبرگزاری فارس: به نقل از راشاتودی، با تشدید تنش طی هفته‌های گذشته بین ایران و آمریکا کارشناسان به پیش‌بینی عواقب هر گونه رویارویی نظامی بین ایران و آمریکا روی آوردند.

طی هفته‌های گذشته صحبت از رویارویی نظامی بین ایران و آمریکا بیشتر شده است اما با توجه به اینکه نه مقامات آمریکایی و نه مقامات ایرانی به دنبال جنگ نیستند احتمال وقوع آن چه به صورت برنامه‌ریزی شده و چه به صورت تصادفی کم است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا یک جنگ دیگر مانند جنگ عراق که آمریکا در آن در مرحله اول پیروز شد اما پس از آن یک شکست جدی را تجربه کرد، نمی‌خواهد.

آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران نیز تمایلی به تنش نظامی با آمریکا ندارد.

نیازی نیست بگوییم افراد ثروتمندی نظیر جان بولتون مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا و مایک پمپئو وزیر امور خارجه این کشور در دولت آمریکا به همراه برخی متحدین منطقه‌ای این کشور نظیر اسرائیل، عربستان و امارات متحده عربی به دنبال تنش نظامی بین آمریکا و ایران هستند تا در پس آن به هدف تغییر نظام در ایران برسند. آنها در تلاش هستند تا شرایط را به این سمت و سو تغییر دهند و این رویا را به واقعیت تبدیل کنند.

ممکن است ترامپ در درون خود به دنبال تغییر نظام در ایران باشد و بخواهد از طریق مذاکره به سمت ابتر کردن جمهوری اسلامی برود اما وی احتمالا به دنبال تحقق این هدف گذاری خود در بلندمدت و با اعمال فشار حداکثری به ایران باشد.

پس از حمله آمریکا به عراق در سال 2003 و حذف حزب بعث ایران توانسته است پیروزی‌های ژئوپلیتیکی شگرفت و بزرگی در خاورمیانه به دست آورد.

تهران هم اکنون به صورت مستقیم یا غیرمستقیم قلمرویی به وسعت عراق، سوریه، لبنان که درواقع مرزهای شمالی عربستان محسوب می‌شود را به همراه حمایت از حوثی‌ها در جنوب یمن تحت کنترل دارد.

اگرچه بعید است که تحریم‌های آمریکا بر صنعت نفت و فلزات صنعتی ایران بتواند به تغییر نظام در این کشور منجر شوند اما آنها شرایط را برای اعمال نفوذ ایران سخت‌تر کرده و مدیریت شبکه نیروهای متحد خود در منطقه را نیز برای این کشور دشوارتر خواهد کرد چراکه دولت ایران مجبور می‌شود تا هزینه‌های داخلی را برای حفظ ثبات اجتماعی در اولویت قرار دهد.

در واقع تحریم‌ها به چالش کشیدن مستقیم دشمنان منطقه‌ای نظیر رژیم صهیونیستی، عربستان و امارات را برای ایران سخت‌تر می‌کند و به همین دلیل رسیدن به موفقیت‌های خارجی برای این کشور پیچیده‌تر خواهد شد.

یکی از اهداف ایران شکستن حلقه نیروهای آمریکایی در منطقه است و از طرف دیگر به دنبال آن است که هزینه اعمال تحریم‌های نفتی بر علیه خود را بر اقتصاد جهانی از طریق ایجاد هر گونه اختلال در عرضه افزایش دهند.

به هر حال اگرچه با احتمال کم اما ممکن است شاهد جنگ مستقیم ایران و آمریکا و یا درگیر شدن متحدین ایران با آمریکا در منطقه باشیم که البته احتمال دوم، محتمل‌تر است.

پمپئو در مقاله‌ای که در نوامبر و دسامبر 2018 که با عنوان مقابله با ایران ارائه کرد استراتژی و منطق دولت ترامپ در قبال جمهوری اسلامی را مشخص کرد.

در این مقاله پمپئو می‌گوید که توافق هسته‌ای 2015 با ایران به این دلیل که نتوانسته است به تلاش‌های ایران در رسیدن به سلاح هسته‌ای پایان بخشد به صورت بنیادین مشکل داشته و ناقص بوده است.

وی معتقد است برجام فقط فعالیت‌های هسته‌ای نظامی ایران را کندتر کرده است.

هسته اصلی سیاست فشار حداکثری آمریکا علیه ایران تنگ‌تر کردن حلقه درآمدهای ایران و مجبور کردن این کشور به آمدن پای میز مذاکره برای بستن توافق جدیدی است که در قالب آن نفوذ منطقه‌ای برنامه موشک‌های بالستیک و فعالیت‌های هسته‌ای این کشور به طور کامل متوقف شوند.

ترامپ در می سال گذشته آمریکا را از توافق هسته‌ای با ایران خارج کرد و از آن زمان به بعد تحریم‌های هسته‌ای علیه این کشور را ماه به ماه افزایش داده است و از ماه می سال جاری اعمال تحریم‌ها به طور کامل کلید خورده است.

علیرغم آنکه آمریکا اخیرا برخی تجهیزات نظامی نظیر ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن را به خاورمیانه گسیل کرده است اما پمپئو در مقاله سیاست خارجی خود می‌نویسد ترامپ به دنبال جنگ با ایران نیست.

در این مقاله آمده است: ترامپ یک درگیری نظامی طولانی دیگر در خاورمیانه و یا هر نقطه دیگری را برای آمریکا نمی‌خواهد و به همین دلیل وی به طور شفاف درباره عواقب درگیری نظامی سال 2033 با عراق و 2011 در لیبی انتقاد کرده است.

کارشناسان بر این باورند که هر گونه درگیری نظامی مستقیم یا غیرمستقیم بین ایران و آمریکا به کاهش امنیت تامین نفت از خاورمیانه منجر شده و در واقع قیمت نفت را به شدت نزولی می‌کند.

برخی کارشناسان معتقدند ایران برای اعمال فشار به آمریکا و بالا بردن هزینه‌های تحریم نفتی برای این کشور و به طور کلی اقتصاد جهانی به سمت اختلال در روند عرضه نفت به بازار جهانی از خاورمیانه خواهد رفت.

پرواضح است هر گونه اختلال در عرضه نفت ریسک سمت عرضه در بازار نفت را افزایش داده و قیمت‌ها را به شدت افزایش خواهد داد.

برای اثبات این ادعا می‌توان به دو اتفاق هفته گذشته اشاره کرد که طی آن‌ها 4 نفتکش در ساحل فجیره امارات به صورتی ناشناخته آسیب دیدند و از طرفی دیگر یمنی‌ها به خط لوله نفتی شرق به غرب عربستان حمله کردند که هر دوی آنها باعث شد قیمت نفت در بازار جهانی روندی صعودی را در پیش گرفته و به مرز 73 دلار در هر بشکه برسد.

از طرف دیگر ایران توانایی بستن یا اعمال محدودیت بیشتر در عبور و مرور کشتی‌های تجاری از تنگه هرمز را دارد که این مسئله به خودی خود پتانسیل بالا بردن قیمت نفت را داشته و اگر دو طرف به سمت رویارویی نظامی مستقیم بروند ایران ممکن است از گزینه بستن تنگه هرمز به عنوان کارت طلایی استفاده کرده و این مسئله و حتی صرف تهدید آن، قیمت نفت را چند برابر کرده و یا حتی به 250 دلار در هر بشکه خواهد رساند.

البته رهبر و رئیس‌جمهور ایران همواره گفته‌اند که جنگ نخواهد شد و البته این کشور تمایلی هم به مذاکره مجدد با غرب به خصوص آمریکا در موضوعات مطروحه ندارد.

جمهوری‌خواهان: ترامپ خواهان جنگ با ایران نیست

جمهوری‌خواهان سنا تأکید کردند که رئیس‌جمهور آمریکا برخلاف لفاظی‌های جنگ‌طلبانه، خواستار جنگ با ایران نیست و جمهوری‌خواهان نیز چنین چیزی را خواستار نیستند.

جمهوری‌خواهان سنا تأکید دارند که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا علیرغم تمامی لفاظی‌های جنگ‌طلبانه‌اش خواستار جنگ با ایران نیست و جمهوری‌خواهان نیز چنین چیزی را نمی‌خواهند.

پایگاه تحلیلی «پالتیکو» گزارش کرد، برخی از جنگ‌طلبان جمهوری‌خواه خواستار یک رویکرد تهاجمی در قبال ایران هستند و استدلال می‌کنند که وقوع تقابل نظامی احتمالاً اجتناب‌ناپذیر است، این در حالی است که بسیاری از اعضای این حزب تمایلی به جنگ با ایران ندارند و ترامپ نیز قصد درگیر کردن آمریکا در مداخلات خارجی را ندارد.

ترامپ روز دوشنبه پیش از حضور در محوطه کاخ سفید در جمع گروهی از خبرنگاران درباره احتمال درگیری با ایران، گفت: «درباره ایران باید ببینیم که چه می‌شود، اما آن‌ها خیلی خصمانه رفتار کرده‌اند و واقعا محرک شماره یک ترور هستند.»

با اینحال، پولتیکو ادامه داد که محدودیت‌هایی در خصوص حمایت حزب جمهوری‌‌خواه از اقدام نظامی علیه ایران وجود دارد.

طبق این گزارش،‌ برخی از جمهوری‌خواهان با تفکرات لیبرالی همچون سناتور «رند پاول» از ایالت «کنتاکی» و «مایک لی» از ایالت «یوتا»، مجوز کنگره برای حمایت از هرگونه اقدام نظامی علیه ایران را ضروری می‌دانند، اما دیگر اعضای جمهوری‌خواه همچون سناتور «میت رامنی» از ایالت یوتا در خصوص اقدام نظامی علیه ایران ابراز شک و تردید کرده‌اند.

بسیاری از جمهوری‌خواهان روز گذشته تصریح کردند که لحن تحریک‌آمیز ترامپ و تحرکات نظامی وی احتمالاً، پوششی برای مخفی نگه داشتن عدم تمایل ترامپ برای حمله به ایران است.

«شلی مور کاپیتو» سناتور جمهوری‌خواه ایالت «ویرجینیای غربی» در اینباره می‌گوید: «شما همیشه در صورت وقوع تنش‌، نگران می‌شوید اما من در حقیقت آن (وقوع جنگ با ایران) را مشاهده نمی‌کنم. رئیس‌جمهور در تلاش است تا ما را از تمامی درگیری‌های مسلحی که در آن قرار گرفته‌ایم، خارج کند. نمی‌توانم تصور کنم که یک مورد (جنگ) جدید را آغاز کند».

بنا به گزارش پولتیکو، کنگره پر از جنگ‌طلبانی است که خواهان تقابل با ایران هستند که اکثریت آنها را جمهوری‌خواهان تشکیل می‌دهند اما برخی نیز از حزب دموکرات خواهان تقابل با ایران هستند. اختلافات دو حزب در زمینه امنیت ملی در سالهای اخیر، افزایش یافته است.

سناتورهای جمهوری‌خواه تأکید دارند، علیرغم آنکه استخدام «جان بولتون» به عنوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید، رویکردهای کاخ سفید را تغییر داده است، اما ژست تهاجمی ترامپ بیش از آنکه نمایانگر حرکت وی به سوی جنگ باشد، به برند دیپلماسی او مربوط می‌شود.

سناتور «جان کورنین» از ایالت «تگزاس» می‌گوید: «هر رئیس‌جمهور عاقلی خواهان دوری از تقابل نظامی است. ایران خواستار جنگ با آمریکا نیست. ما نیز خواهان جنگ با ایران نیستیم، اما قصد نداریم اجازه سروری و حاکمیت به آنها بدهیم».

طبق گزارش پولتیکو، سنا و مجلس نمایندگان آمریکا بعدازظهر امروز (سه‌شنبه) به صورت جداگانه جلساتی را با «جوزف دانفورد» رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح، «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه و «پاتریک شاناهان» سرپرست پنتاگون و نمایندگان جامعه اطلاعاتی آمریکا برگزار خواهند کرد. احتمالاً بولتون در این جلسه حضور نخواهد داشت.

«جان تون» ناظر حزب دموکرات در سنا درباره این جلسه گفته است: «در وهله اول و مهم‌تر از همه، ما آغازگر (جنگ) نخواهیم بود. این پاسخی به هر آنچیزی است که ممکن است ایران انجام دهد. سؤال بعدی این است که پاسخ متناسب و میزان این پاسخ چیست. ما می‌خواهیم درباره گزینه‌ها (مطالبی) بشنویم».

مسکو: اقدامات ایران نقض برجام نبوده و آژانس اتمی هیچ انحرافی را ثبت نکرده است

نماینده روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأکید کرده که فعالیت‌های هسته‌ای ایران تا این لحظه هیچ بندی از توافق هسته‌ای را نقض نکرده و آژانس اتمی هم هیچ انحرافی را به ثبت نرسانده است.
«میخائیل اولیانوف» نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین امروز (سه‌شنبه) در واکنش به افزایش 4 برابری سطح تولید اورانیوم غنی‌شده ایران تأکید کرد: «ایران تا کنون از هیچ یک از پارامترهای در نظر گرفته شده در توافق هسته‌ای تخطی نکرده و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز هیچ نقضی را به ثبت نرسانده است».

«بهروز کمالوندی» معاون امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس و سخنگوی سازمان انرژی اتمی روز گذشته (دوشنبه) در نشستی خبری اعلام کرد، «از امروز (دوشنبه) با توجه ابلاغیه اخیر شورای عالی امنیت ملی و ریاست جمهوری مبنی بر عدم رعایت سقف 300 کیلویی UF6 در کشور و دستور رئیس سازمان انرژی اتمی برای ایجاد زمینه‌های لازم، ظرفیت تولید محصول غنی‌سازی کشور بدون اضافه کردن سانتریفیوژ و زنجیره، به حدود چهار برابر افزایش یافت و اطلاعات طراحی در این خصوص به آژانس بین‌المللی ارائه شده است».

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران در ادامه تأکید کرد: «ظرفیت 4 برابری پیامی برای طرف مقابل است که قابلیت افزایش بیشتر وجود دارد و دیری نخواهد بود که از سقف 300 کیلو عبور خواهیم کرد. چه بهتر که هرچه زودتر اگر می‌خواهند همین محدوده‌ها حفظ شود، کشورهای اروپایی اقدامات لازم را انجام دهند.»

نماینده روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگو با خبرگزاری «ریانووستی» با اشاره به این بیانیه سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران گفت: «این اقدامات ایران به هیچ عنوان نقض تعهدات این کشور ذیل برجام نیست. در برجام، ایران حق دارد تا ذخایر اورانیوم خود را تا 300 کیلوگرم افزایش دهد و حتی میزان آب سنگین خود را به 130 تن برساند.»

وی ادامه داد: «حتی کسانی که به دلایلی منتقد این سیاست تهران هستند نمی‌توانند هیچ ادعایی داشته باشند و دلیل اینکه آژانس نیز علنی درباره این موضوع صحبتی نکرده به این دلیل است که هیچ نقضی تا امروز به ثبت نرسانده است».

این دیپلمات ارشد روسیه تأکید کرد: «ایرانی‌ها در پایبندی به تعهداتشان بسیار مسئولیت‌پذیر هستند و اگر توافق هسته‌ای تا امروز پابرجا مانده مدیون این مسئولیت‌پذیری ایران است».

اولیانوف با اشاره به اینکه توافق هسته‌ای ایران دو بخش داشته که یکی مربوط به برنامه هسته‌ای و دیگری مربوط به مسائل اقتصادی بوده، گفت: «ما باید سعی کنیم تا توازن از دست رفته میان حزوه‌های اقتصادی و هسته‌ای را برقرار سازیم. ما آمادگی این کار را داریم و شرکای اروپایی‌مان هم باید فعال‌تر باشند.»

حدود یک سال پیش بود (18 اردیبهشت 1397) که دولت آمریکا به دستور ترامپ از توافق بین‌المللی برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به «برجام» خارج شده و تمام تحریم‌های هسته‌ای ذیل این توافق را در دو بازه 90 و 180 روزه مجددا اعمال کرد.

البته این تنها اقدام ضد ایرانیِ کاخ سفید طی یک سال گذشته نبود و دولت ترامپ هر هفته تحریم‌ها یا محدودیت‌های جدیدی را علیه اشخاص و نهادهای ایرانی یا غیر ایرانی مرتبط با تهران اعمال کرده است. علاوه بر این، مقامات آمریکایی مدت‌ها است که از «فشار حداکثری» علیه ایران صحبت می‌کنند و تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا فشارها بر ایران را به حداکثر میزان ممکن برسانند.

لازم به‌ذکر است که آمریکا در پیشبرد این اهداف خصمانه خود تنها نبوده و اتحادیه اروپا نیز با اقدامات ضد ایرانی تقریبا مشابهی، واشنگتن را همراه کرده است. از همین رو، به دنبال تشدید مواضع ضد ایرانی دولت آمریکا و تعلل اروپایی‌ها در اجرای وعده‌ها و تعهدات برجامی آنها، در اولین سالگرد خروج آمریکا از برجام در 18 اردیبهشت سال جاری، شورای عالی امنیت ملی ایران در بیانیه‌ای توقف برخی تعهدات برجامی ایران را در چارچوب برجام اعلام کرد و به کشورهای باقیمانده در توافق 60 روز برای اجرای تعهدات خود به ویژه در حوزه‌های بانکی و مالی فرصت داد.

در این بیانیه اعلام شد که جمهوری اسلامی ایران در مرحله فعلی دیگر خود را متعهد به رعایت محدویت‌های مربوط به نگهداری ذخایر اورانیوم غنی شده و ذخایر آب سنگین نمی‌داند و به کشورهای باقی مانده در برجام 60 روز فرصت داده شد تا تعهدات خود به ویژه در حوزه های بانکی و نفتی را عملیاتی کنند و چنانچه در این مهلت کشورهای مزبور قادر نباشند مطالبات ایران را تامین کنند، در مرحله بعدی جمهوری اسلامی ایران رعایت محدودیت‌های مربوط به سطح غنی سازی اورانیوم و اقدامات مربوط به مدرن سازی رآکتور آب سنگین اراک را نیز متوقف خواهد کرد. (بیشتر بخوانید)

طبق بند هفتم برجام، ایران متعهد شده بود که طی مدت 15 سال و همچنان که به طور تدریجی به سمت رسیدن به استانداردهای بین ‏المللی کیفیت برای سوخت تولیدی در ایران حرکت می‌‏کند، ذخایر اورانیوم خود را به 300 کیلوگرم هگزافلوراید اورانیوم غنی شده تا 3.67 درصد یا معادل آن در سایر اشکال شیمیایی محدود کند. براساس برجام جمهوری اسلامی ایران مقید بود تا 15 سال میزان ذخایر آب سنگین را به 130 تن محدود کند. در همین زمینه سید عباس عراقچی 18 اردیبهشت ماه در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری عنوان کرد: «ایران امروز اعلام کرد دیگر به این محدودیت قائل نیست و ما دیگر هیچ محدودیتی برای میزان ذخایر خود قائل نیستیم. اینکه ذخایر به چه مراحلی می‌رسد و چه میزان افزایش می‌یابد، دست خودمان است، با توجه به ظرفیت‌های فنی، نیازها و تعاملات دیپلماتیک در عرصه عمل تصمیم می‌گیریم که با چه سرعتی مواد و ذخایر خود را افزایش دهیم.»

مجالس آمریکا از سیاست‌های دولت ترامپ درباره ایران آگاه می‌شوند

اعضای مجالس نمایندگان و سنای آمریکا تا ساعاتی دیگر قرار است در نشستی از سیاست‌های دولت ترامپ درباره ایران آگاه می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از یورونیوز، اعضای مجلس نمایندگان و مجلس سنای آمریکا تا ساعاتی دیگر به‌طور جداگانه در جریان سیاست‌های دولت آمریکا در قبال ایران قرار می‌گیرند.

بر اساس اعلام این خبرگزاری، «مایک پمپئو» وزیر خارجه، «پاتریک شاناهان» سرپرست وزارت دفاع، «جوزف دانفورد» رئیس ستاد مشترک ارتش و همچنین «جینا هاسپل» رئیس سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) در جلسه امروز که پشت درهای بسته برگزار می‌شود، حضور خواهند داشت.

بعضی از اعضای کنگره پیش از این در جلسات خصوصی در جریان اطلاعاتی پیرامون روابط آمریکا و ایران قرار گرفته‌اند.

این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که هفته گذشته و همزمان با بالا گرفتن تنش میان ایران و آمریکا برخی نمایندگان کنگره آمریکا گفته بودندکه رئیس جمهوری آنها را در جریان تحولات و تصمیم‌های مربوط به ایران نمی‌گذارد.

در میان نمایندگانی که از این موضوع گله‌مند بودند نام برخی از نمایندگان حزب جمهوری‌خواه هم به چشم می‌خورد.

گفتنی است، آسوشیتدپرس چندی چیش با انتشار خبری اعلام کرده بود که «جان برنان» رئیس پیشین سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا «سیا» قرار است در نشستی محرمانه موضوعاتی را درباره ایران در اختیار دموکرات‌ها قرار دهد.

بر اساس اعلام این رسانه، برنان به دعوت دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا سه شنبه (امروز) در نشستی با موضوع ایران و اقدام ترامپ در منطقه خاورمیانه برای آنها صحبت خواهد کرد.

این در حالیست که در نشست مذکور از وندی شرمن عضو تیم مذاکره کننده آمریکا در توافق هسته‌ای سال 2015 میلادی با ایران موسوم به «برجام» نیز دعوت شده است.

نشست محرمانه مذکور در مقابل نشستی در کنگره برگزاری می‌شود که در آن دولت ترامپ قرار است تا ساعاتی دیگر اعضای دو مجلس این کشور را در جریان آخرین تصمیمات کاخ سفید در خصوص ایران قرار دهد.

به گزارش آسوشیتدپرس، نمایندگان دموکرات اعلام کرده اند که احتمالاً در هر 2 نشست مذکور شرکت خواهند کرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان