به گزارش ایسنا و به نقل از فوربس، محققان به این نتیجه رسیدهاند که خلاقیت امری ذاتی نیست و قابل یادگیری است. جهان به افراد خلاق در همه زمینهها نیاز دارد که بتوانند با چالشهای پیچیده روبرو شوند و راه حلهای خلاقانه ارائه دهند، اما هنوز نظام آموزشی بر روی آموزش تفکر همگرا تمرکز کرده است. تفکر همگرا میگوید چگونه مسائل را با رسیدن به تنها یک جواب صحیح حل کنیم در حالی که دانشجویان بایستی تفکر واگرا را بیاموزند. تفکری که امکان حل مسائل با چندین روش مختلف را در آینده شغلیشان فراهم میسازد.
تعداد زیاد و رو به افزایشی از دانشگاهها به دنبال آموزش تفکر خلاق با روشهای متنوعی در محیط دانشگاههایشان هستند. مراکز و موسسات آموزش خلاقیت و ابداعات در حال گسترش هستند. موسساتی همچون دانشگاه استنفورد، هاروارد و اوکلاهاما. این مراکز راههای دستیابی به تفکر خلاق و حل مسئله را که شامل "طراحی فکر" (که مدت زیادی است به عنوان هسته مرکزی آموزش مهندسی شناخته میشود) است را آموزش میدهند.
"طراحی فکر" روشی است که دانشجویان را در مسیر مطالعه مشکلات بشر ، تولید ایده و انجام آزمایشات به منظور حل خلاقانه مسائل هدایت و رهبری میکند. در "طراحی فکر" دانشجویان به توسعه ایدههای مختلف خود تشویق میشوند.