تاکید وزیر کشور: پیوست‌های اجتماعی و فرهنگی طرح‌ها با هم دیده شوند

وزیر کشور گفت: مسائل اجتماعی از موضوعات فرهنگی قابل تفکیک نیست بنابراین ما در نوشتن آیین‌نامه اجرایی پیوست اجتماعی باید دقت کنیم که پیوست فرهنگی و اجتماعی با هم دیده شود.

تاکید وزیر کشور: پیوست‌های اجتماعی و فرهنگی طرح‌ها با هم دیده شوند

 به گزارش ایسنا عبدالرضا رحمانی فضلی در صد و نوزدهمین جلسه شورای اجتماعی کشور که با موضوع « آیین‌نامه اجرایی پیوست اجتماعی» صبح امروز برگزار شد، اظهار کرد: پیوست اجتماعی ضرورت اجتماعی و عقلی و عینی دارد و این کار یک اقدام فنی نیست. یک پروژه فرهنگی و آموزشی می‌تواند آثاری داشته باشد که اگر آثار و پیامدهای آن را از قبل  نبینیم و مدیریت نکنیم در عمل با آسیب‌هایی مواجه خواهیم شد که شاید رفع آن آسیب‌ها نیازمند صرف هزینه‌های چندین برابر نسبت به اعتباری باشد بایستی از ابتدا درنظر می‌گرفتیم .

وی با بیان اینکه دغدغه هایی‌ در این زمینه وجود دارد، گفت: یک دغدغه اجرا است. برخی در این جلسه تاکید داشتند که اجرای پیوست‌ها باید به گونه‌ای سهل و جامع باشد و  در روند کارها نیز کندی ایجاد نکند. به عبارت دیگر یعنی مانع دیگری اضافه نکنیم. این موضوع درست است. باید این اجرای پیوست‌ها منجر به سهولت در کارها شود و در عین حال با حداقل هزینه باشد.

وزیر کشور ادامه داد: اینکه همه پیوست‌های اجتماعی به شورای اجتماعی احاله شود، امکان پذیر نخواهد بود زیرا شورای اجتماعی یک نهاد اداری و اجرایی نیست و بیشتر در زمینه سیاستگذاری تعیین اصول برنامه‌ریزی کلی حرکت می‌کند همچنین اصول و شاخص‌هایی که متناسب با آنها پیوست‌های اجتماعی باید تهیه شود را بایستی شورای اجتماعی تایید کند بنابراین می‌توانیم به سازمان برنامه و بودجه ماموریت دهیم که این سازمان شاخص‌ها و اصولی را برای تدوین پیوست های اجتماعی بنویسند وقتی این اصول  تصویب شد به‌عنوان مواردی است که در همه پیوست‌های اجتماعی بایستی مد نظر قرار گیرد. سازمان برنامه و بودجه نیز به عنوان متولی موافقتنامه‌ها باید این موارد را لحاظ کند و پیگیر باشد و شورای اجتماعی نیز بایستی با توجه به جایگاهش نظارت کند.

رحمانی فضلی در ادامه تصریح کرد: یکی از دغدغه‌های دیگری که در این جلسه مطرح شد، موضوع اجتماعی و فرهنگی است. مسائل اجتماعی از موضوعات فرهنگی قابل تفکیک نیست. بنابراین ما در نوشتن آیین‌نامه اجرایی پیوست اجتماعی باید به گونه‌ای دقت کنیم که پیوست فرهنگی و اجتماعی با هم دیده شود. در ماده 80 قانون ششم توسعه بر پیوست اجتماعی با هدف پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی تاکید شده است بنابراین با توجه به همسایگی که مسائل فرهنگی و اجتماعی با یکدیگر دارند می‌توان در عمل آن‌ها را با یکدیگر دید.

وزیر کشور با بیان اینکه یکی دیگر از دغدغه های مطرح شده در این جلسه حد و اندازه پروژه اظهار کرد برای آیین نامه باید حد بندی و سطح بندی  تعیین کنیم و بخش اعظمی از کارها را به خود دستگاه‌های اجرایی نیز واگذار کنیم.

به گفته وی  در این جلسه  نظرات خوب و دقیقی در زمینه آیین‌نامه اجرای پیوست اجتماعی مطرح شد و لازم است سازمان برنامه و بودجه جلسه‌ای  در این زمینه بگذارد تا افرادی که فرصت نشد به طور کامل صحبت کنند و نظراتشان را ارائه دهند.

رحمانی فضلی در پایان همچنین به طرح  اصلاحات ارضی اشاره کرد و گفت: در ابتدای جلسه مطرح شد که اثرات اجتماعی اصلاحات ارضی دیده نشده بود که من آن را اصلاح می کنم و اتفاقا اصلاحات ارضی یکی از طرح‌هایی بود که آثار اجتماعی و نتایج آن که شامل از هم گسیختگی و انسجام فضاهای روستایی، از دست رفتن تولید روستایی، مهاجرت به شهرها و...برای آن پیش بینی می‌شد. آثار منفی این طرح بسیار قابل مطالعه است و ما باید تلاش کنیم که آثار منفی در طرح‌هایمان نباشد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان